Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör du om till svartvitt i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger Kindström

Aktiv medlem
Svartvit

En intressant bloggsida som jag kommer att titta på när jag ska lära mig.
En annan sak i linje med det här är hur jag ska kunna få en positiv bild av ett fotograferat s/v negativ?
Roger
 

thommya

Aktiv medlem

thommya

Aktiv medlem
Då får han ju ingen trafik till sin blogg ;)
Ja, hemska tanke!!
Då faller ju hela tanken med att sprida fotografiska diskussioner på nätet om man inkluderar sin egen bloggsida, eller?
Förstår inte varför det alltid skall ses som fult att länka till eget material utanför FS.
Och självklart vill jag ha trafik till sidan lika självklart som jag vill diskutera och lära mig nytt.
Potatis - potatis

Thommy
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Hej Henrik

Det är ju det jag gör! :)
Skriv gärna här i inlägget om hur ni gör i Lightroom.

Thommy
Om du hade skrivit lite kortfattat här och utförligt i bloggen hade du startat en diskussion som jag mycket möjligt hade valt att delta i. När du bara länkar till en annan sida är det inte tillräckligt lockande för mig, så jag avstår. Det finns så många som vill att jag ska klicka på just deras länkar att jag väljer de som åtminstone bemödar sig lite mer än du gjorde. Men nu ska jag sluta bråka i din tråd. Det finns säkert andra som resonerar annorlunda och vill diskutera med dig på dina villkor.
 

thommya

Aktiv medlem
Om du hade skrivit lite kortfattat här och utförligt i bloggen hade du startat en diskussion som jag mycket möjligt hade valt att delta i. När du bara länkar till en annan sida är det inte tillräckligt lockande för mig, så jag avstår. Det finns så många som vill att jag ska klicka på just deras länkar att jag väljer de som åtminstone bemödar sig lite mer än du gjorde. Men nu ska jag sluta bråka i din tråd. Det finns säkert andra som resonerar annorlunda och vill diskutera med dig på dina villkor.
Hej Henrik

Sorry, det var inte alls meningen att göra något på enbart mina villkor. Och jag missuppfattade din uppmaning och att du ville ha det nedskrivet här också.
Det enda jag ville med inlägget var att få igång en diskussion om hur var och en gör om sina bilder till svartvitt i Lightroom.

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Man kan ju göra om bilder till svartvitt på ett antal sätt i Lightroom. Hur gör du, och varför? Finns det fler sätt än de jag listat?

- Skruva ner mättnad till -100
- Klicka på svartvitt i grundläggandemenyn
- Klicka på svartvitt i HSL/Färg/Svartvitt

- Ta bort färg med övertoningsfiltret och mättnad satt till -100 - så du kan måla tillbaka färg i delar av bilden om du vill.
- Måla bort med justeringspenseln satt till -100 mättnad

Thommy
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej Henrik

Det är ju det jag gör! :)
Skriv gärna här i inlägget om hur ni gör i Lightroom.

Thommy
Jag trycker på knappen svartvitt. ;)
Därifrån kan man testa några förinställningar och börja dra i spakarna om man inte redan är nöjd. Har inget standardförfarande förutom knappen då.
 

AFJ

Aktiv medlem
Man kan ju göra om bilder till svartvitt på ett antal sätt i Lightroom. Hur gör du, och varför? Finns det fler sätt än de jag listat?

- Skruva ner mättnad till -100
- Klicka på svartvitt i grundläggandemenyn
- Klicka på svartvitt i HSL/Färg/Svartvitt

- Ta bort färg med övertoningsfiltret och mättnad satt till -100 - så du kan måla tillbaka färg i delar av bilden om du vill.
- Måla bort med justeringspenseln satt till -100 mättnad

Thommy

Det är rätt sällan jag gör om till svartvitt och jag är absolut ingen expert. Jag använder alla de olika varianter som du anger. Använder också några av de presets som LR levereras med. Har gjort några egna också. För mig är det väldigt mycket trial & error, dra lite här och där i reglagen tills jag hittar något som jag är nöjd med.

När jag behandlar färg-bilder vill jag ofta att färgerna skall bli "rätt", så lika "verkligheten" som möjligt. När det är svartvitt så vill jag oftast uppnå en viss känsla och av naturliga skäl blir det ju aldrg som i "verkligheten".
 
ANNONS