Annons

Övergång från Lr4 till Lr6, problem, problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Falk

Aktiv medlem
Har under flera år organiserat Lr4 så att jag har katalogen och årets bilder på den interna ssd:n som är på bara 120 Gb. Varje år flyttar jag över förra årets bildfiler till en extern hd kallad "Bilddisk".

För ett tag sedan köpte jag en större, snabbare extern La Cie disk dit jag kopierat alla bildfiler. Allt fungerar bra i Lr4 men nu har jag installerat Lr6 och då blev det problem. Katalogen kopierades automatiskt över till Lr6 (åtminstone heter den likadant med en extra 2:a på slutet) men antalet bilder under "Alla foton" stämmer inte överens. Det fattas ca 1300 bilder men det kanske inte är mycket att bråka om... Se bifogade skärmdumpar. Lr6 överst.

I Lr4 syns alla mappar i La Ciedisken men inte i Lr6. Ansluter jag den gamla "BIlddisken" syns de mapparna bara i Lr6 men inte i Lr4!

Jag har försökt på alla sätt men inte lyckats lösa detta. Försöker jag importera filerna öppnas ett fönster som säger att en mapp med samma namn redan finns på platsen.

Vad göra?
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Om vi utgår ifrån att du inte arbetat med något sedan du uppgraderade till LR 6 så skall förstås mappstrukturen se exakt lika dan ut i LR4 som i LR6.

Nu är det skillnader mellan de två.

Det är inte rätt.

Att synkronisera kan lösa problemet MEN observera att detta kan komma att importera filer på nytt vilket gör att du riskerar att tappa massa information.

Jag misstänker att orsaken till att det ser så olika ut i LR4 och LR6 är att du faktiskt har "mekat" med mapparna efter uppgraderingen och då är det nästan omöjligt att ge ett gott råd.
 

Lennart Falk

Aktiv medlem
Om vi utgår ifrån att du inte arbetat med något sedan du uppgraderade till LR 6 så skall förstås mappstrukturen se exakt lika dan ut i LR4 som i LR6.

Nu är det skillnader mellan de två.

Det är inte rätt.

Att synkronisera kan lösa problemet MEN observera att detta kan komma att importera filer på nytt vilket gör att du riskerar att tappa massa information.

Jag misstänker att orsaken till att det ser så olika ut i LR4 och LR6 är att du faktiskt har "mekat" med mapparna efter uppgraderingen och då är det nästan omöjligt att ge ett gott råd.
Jo jag har ju försökt att lösa problemet så det är klart att jag har "mekat" en del.
Att det inte blev rätt från början vid övergången måste väl bero på något fel i Lr4? Är det en idé att avinstallera Lr6 och börja om?
 

AFJ

Aktiv medlem
Vad är det jag synkroniserar med och går det att ångra synkronisera?
När man synkroniserar så jämför LR de filer som redan finns i databasen med de filer som ligger i mappen på hårddisken. Du får sedan lite valmöjligheter där man t ex kan välja att ta bort de referenser som finns i databasen men saknas p hd. Du kan också lägga till referenser till de bilder som finns på hd men inte i databasen.

Jag skulle INTE rekommendera dig att göra detta om du inte är säker på att det är det du vill göra. Problemet är ju att bilderna importeras på nytt så om vi antar att du har 1000 bilder som du har redigerat och taggat så kommer dessa att importeras på nytt men utan nyckelord och redigeringar!

Om jag vore du skulle jag först utreda varför det skiljer sig i LR4 och LR6.

När jobbade du senast i respektive version? Har du gjort några förflyttningar utanför LR?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jo jag har ju försökt att lösa problemet så det är klart att jag har "mekat" en del.
Att det inte blev rätt från början vid övergången måste väl bero på något fel i Lr4? Är det en idé att avinstallera Lr6 och börja om?
Normalt sett så går uppdateringen helt smärtfritt.

Att avinstallera löser inget.

Det viktiga är att försöka hitta den databas som är mest korrekt.
 

Lennart Falk

Aktiv medlem
Normalt sett så går uppdateringen helt smärtfritt.

Att avinstallera löser inget.

Det viktiga är att försöka hitta den databas som är mest korrekt.
Tack för ditt engagemang!
Eftersom det saknas 1300 bilder i Lr6 är det kanske delar av katalogen som saknas? De delarna kanske ligger på ett ställe som Lr4 hittar men som inte följde med över till Lr6? Jag kan ju börja leta efter dom.

När jag bytte hårddisk kopierade jag över filerna utanför Lr men det var inget problem sedan att länka ihop mapparna i Lr. Kom just nu på att jag provade att "exportera med katalog" vid något tillfälle. Men flyttas då den delen av katalogen eller kopieras den bara till den nya platsen?
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för ditt engagemang!
Eftersom det saknas 1300 bilder i Lr6 är det kanske delar av katalogen som saknas?
Nja, lightroom-katalogen (filen med ändelsen lrcat) är en databas och att en del av den skulle "saknas" är inte sannolikt.

De delarna kanske ligger på ett ställe som Lr4 hittar men som inte följde med över till Lr6? Jag kan ju börja leta efter dom.
Att de finns i den ena databasen men inte i den andra har inte med versionen av LR att göra. Det beror helt enkelt på att du gjort jobb utanför LR eller gjort jobb i den ena versionen som du inte gjort i den andra.

jag är övertygad om att när du gjorde uppgraderingen till LR 6 så var databaserna identiska. De problem du har beror nog på det som du gjort efter uppgraderingen.

När jag bytte hårddisk kopierade jag över filerna utanför Lr men det var inget problem sedan att länka ihop mapparna i Lr. Kom just nu på att jag provade att "exportera med katalog" vid något tillfälle. Men flyttas då den delen av katalogen eller kopieras den bara till den nya platsen?
Att exportera en katalog påverkar inte källan. Det skapar helt enkelt en kopia av den databas du jobbar med. Verktyget används normalt sett för att flytta en del av en databas men rent teoretiskt kan det användas till att exportera hela databasen (om man markerar topp-mappen).

OM det är så att du nu jobbar mot den exporterade katalogen så skulle det kunna förklara varför delar av dina bilder saknas.

Det är tyvärr väldigt svårt att ge råd när sådana här fel uppstår. Risken är uppenbar att man förvärrar situationen.

Jag skulle rekommendera att - innan du går vidare - kopierar alla filer som har ändelsen .lrcat och lägger dem på t ex ett USB-minne så att du kan gå tillbaka om något skulle knasa. Du bör ha åtminstone två katalog-filer, en från LR 4 och en kopia som LR6 skapade. Har du dessutom epxorterat som katalog har du säkert ytterligare någon katalog-fil.
 

Lennart Falk

Aktiv medlem
Nja, lightroom-katalogen (filen med ändelsen lrcat) är en databas och att en del av den skulle "saknas" är inte sannolikt.



Att de finns i den ena databasen men inte i den andra har inte med versionen av LR att göra. Det beror helt enkelt på att du gjort jobb utanför LR eller gjort jobb i den ena versionen som du inte gjort i den andra.

jag är övertygad om att när du gjorde uppgraderingen till LR 6 så var databaserna identiska. De problem du har beror nog på det som du gjort efter uppgraderingen.



Att exportera en katalog påverkar inte källan. Det skapar helt enkelt en kopia av den databas du jobbar med. Verktyget används normalt sett för att flytta en del av en databas men rent teoretiskt kan det användas till att exportera hela databasen (om man markerar topp-mappen).

OM det är så att du nu jobbar mot den exporterade katalogen så skulle det kunna förklara varför delar av dina bilder saknas.

Det är tyvärr väldigt svårt att ge råd när sådana här fel uppstår. Risken är uppenbar att man förvärrar situationen.

Jag skulle rekommendera att - innan du går vidare - kopierar alla filer som har ändelsen .lrcat och lägger dem på t ex ett USB-minne så att du kan gå tillbaka om något skulle knasa. Du bör ha åtminstone två katalog-filer, en från LR 4 och en kopia som LR6 skapade. Har du dessutom epxorterat som katalog har du säkert ytterligare någon katalog-fil.
Ska sätta mig när jag får tid och göra som du beskriver. Återkommer om du orkar.
Tack så länge!
 
ANNONS