Annons

Från LR5 på datorn till CC via webb

Produkter
(logga in för att koppla)

kalalokki

Medlem
Är allt annat än haj på på det kommer till det tekniska kring uppdatering av nytt program på datorn.
Fick LR 5 i datorn (iMac) när jag köpte den. Har funkat bra men tycker det börjar bli långsamt(någon som har en fundering kring varför?) och funderar på att skaffa ett "abonnemang" för 107,50/mån.

Hur gör jag? Kommer det nya programmet fatta och bara uppdatera det gamla? Tänker på vad som händer med katalogen och bilderna i det gamla programmet........
Får ju även med lite annat godis i det abonnemanget.

Tacksam för hjälp...
 

zosma

Aktiv medlem
Den gamla blir nog kvar. Så det blir ny installation med Lightroom CC, men har för mig att man får frågan att importera eller konventera den gamla katalogen till den nya. Har ju bara haft CC, men har för mig att det blev så när det uppdaterades från 5,7 till 6.
 

reboot81

Aktiv medlem
Du kan uppgradera till 6:an (ej CC) för 625kr.
https://www.adobe.com/se/products/catalog/software._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_mostpopular_se.html

Äger du LR 5 licensen eller köpte du datorn beg och fick någon annans licens?

Installerar du 6:an så ligger nog 5:an kvar, jag har iaf aldrig blivit av med en äldre version av LR automatiskt.
Katalogen kopieras till ett format som funkar med 6:an. Funkar fint. Och skulle det gå åt pipsvängen så får man återställa från en backup.
Själva bildfilerna rörs inte, precis som vanligt med LR - bildfilerna ändras inte.

Här kan du få 20% rabatt på CC.
 

kalalokki

Medlem
Nä, har ingen licens på det programmet och ingen aning om hur det kom dit. Påverkar det kommande installation tror du? Kommer ta ett abonnemang på 107,50/mån.


Du kan uppgradera till 6:an (ej CC) för 625kr.
https://www.adobe.com/se/products/catalog/software._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_mostpopular_se.html

Äger du LR 5 licensen eller köpte du datorn beg och fick någon annans licens?

Installerar du 6:an så ligger nog 5:an kvar, jag har iaf aldrig blivit av med en äldre version av LR automatiskt.
Katalogen kopieras till ett format som funkar med 6:an. Funkar fint. Och skulle det gå åt pipsvängen så får man återställa från en backup.
Själva bildfilerna rörs inte, precis som vanligt med LR - bildfilerna ändras inte.

Här kan du få 20% rabatt på CC.
 

zosma

Aktiv medlem
Tror inte det kommer att påverka, eftersom programmet är ju registrerat på nåt sätt, eftersom det funkar.
 
ANNONS