Annons

Vilka skärpemetoder till fotobok?

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Hur skärper ni upp era bilder i lightroom och/eller Photoshop när ni gör fotoböcker från t.ex. Crimson?

Grundskärpa på RAW-filen naturligtvis men sen? Smart skärpa? Slutskärpa och i så fall utifrån vilken bildstorlek? Bildstorleken ändrar man ju ofta en hel när man fixar till sin layout. Gör man en enskild förstoring/utskrift så vet man storleken och kan lägga på rätt mängd och radie men när bilderna varierar mellan 4*6 cm och A4 blir det svårare tänker jag. Eller tänker jag fel?

Struntar ni kanske helt i all skärpning förutom grundskärpan och låter Crimson lägga på utskriftskärpan automatiskt?
 

stefohl

Aktiv medlem
Gör man en enskild förstoring/utskrift så vet man storleken och kan lägga på rätt mängd och radie men när bilderna varierar mellan 4*6 cm och A4 blir det svårare tänker jag. Eller tänker jag fel?
Du tänker helt rätt, slutskärpa kan man inte göra förrän dess att storleken har bestämts.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

djungel

Aktiv medlem
Du tänker helt rätt, slutskärpa kan man inte göra förrän dess att storleken har bestämts.

Med vänliga hälsningar

Stefan
Men det blir jobbigt om man håller på och ändrar storlekarna hela tiden för att hitta en intressant layout och då varje gång måste radera filen och göra om den i lightroom eller PS för att få rätt skärpa för den nya storleken.

Jag kollade med Crimson idag och de lägger inte alls på någon utskriftskärpa vilken tydligen en del andra gör så någon slutskärpa måste man i alla fall lägga på.

Hur gör ni när ni har 100+ bilder och på rimligt tid försöker hitta en acceptabel utskriftsskärpa i LR eller PS?
 

djungel

Aktiv medlem
Efter det att jag skalat bilderna gör jag ett makro som skärper dem.
Kan du göra det när de redan ligger i fotoboken? Eller måste du ändå plocka bort dessa och bestämma storleken i t.ex LR och sen slutskärpa dessa? Hoppas du förstår mitt dilemma? De flesta gör säkert ingen slutskärpa in utan lägger in sina JPG-tagna bilder och är nöjda med det. Så gjorde jag flertalet böcker innan men nu när jag uteslutande använder RAW och bildbehandlar ganska omfattande har jag skapat mig själv mycket merarbete.

Kan man möjligen fuska och i förväg bestämma om respektive bild skall vara maximalt stor resp en av flera bilder på en sida? De stora bilderna kommer då att vara A4 ut i kanten, A4 med 1 cm kant eller möjligen ett helt uppslag. De små bilder varierar från ca 4×6 cm till 6×12 cm. Kraftigt beskärda bilder vet man troligen från början att man inte vill maxa.

Det centrala i min fråga utgår från att jag hela tiden flyttar runt 100+ bilder och ändrar storlek, beskärning mm i crimson layoutprogram.
 

stefohl

Aktiv medlem
Kan du göra det när de redan ligger i fotoboken? Eller måste du ändå plocka bort dessa och bestämma storleken i t.ex LR och sen slutskärpa dessa? Hoppas du förstår mitt dilemma?
Nu har jag inte arbetat med Crimsons bokmodul, men antar att bilderna är länkade in. Så det innebär att om du har lagt in bilderna i layouten och sedan ändrar dem, så slår denna ändring genom också i boken. Men det borde du kolla med Crimson.
 

Dijay

Aktiv medlem
Bilderna är länkade till programmet, så om du ändrar på originalbilden som du monterat så ändras det i boken också. Under inställningar kan du lägga till vilket program du vill ha som externt redigeringsprogram sedan högerklickar du på bilden i layouten och väljer "öppna i externt bildredigeringsprogram"
//Tomas - fotoklok.se
 
ANNONS