Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort suddig effekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Schneckis

Ny medlem
Har en bild som har någon sorts suddig effekt överst och nederst på bilden, klart i mitten. Effekten kan heta något med depth of field. Eftersom jag inte hittar originalfilen skulle jag behöva ta bort effekten. Går det? Hur och med vilket program? Har bara en lite äldre version av Adobe Photoshop men är kass på det.

Den som bjuder på en lösning får en virtuell kram.
 

lonian

Aktiv medlem
Svårt att sätta en lösning utan att se bildproblemet.
Depth of field kan nog vara problematiskt att redigera bort.
Eller var det ett försenat aprilskämt?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har en bild som har någon sorts suddig effekt överst och nederst på bilden, klart i mitten. Effekten kan heta något med depth of field. Eftersom jag inte hittar originalfilen skulle jag behöva ta bort effekten. Går det? Hur och med vilket program? Har bara en lite äldre version av Adobe Photoshop men är kass på det.

Den som bjuder på en lösning får en virtuell kram.
Hehe, det hade varit mera lockande ifall du hade varit en tjej!

Nåväl, ifall det finns en lösning beror på hur denna "Depth of Field"-effejt har uppkommit. Eller "skärpedjup" på svenska.

Innan du tar bilden så väljer du (eller autofokusen) ett plan att fokusera på. Framför och bakom detta plan avtar skärpan gradvis, och vid ett visst avstånd framför resp. bakom detta plan kommer bilden att se oskarp ut. Du skriver "överst och nederst på bilden, klart i mitten". Detta är vad man kan förvänta sig, eftersom det som ligger "överst" i bilden brukar hamna bortom den bakre gränsen för DoF, och det som ligger "underst" i bilden brukar ligga framom den främre gränsen för DoF. Det finns INGEN möjlighet att få fram skärpa i dessa områden (alltså utanför skärpedjupsgränserna) även om du hittar originalfilen.

Men en lösning finns det förstås ändå. Det är bara att åka tillbaka till platsen och ta en ny bild av motivet, men nu välja en mindre bländare så att du får större skärpedjup.


Om det å andra sidan är en effekt som du har lagt till i efterhand med hjälp av Photoshop, så ligger det lite annorlunda till. Dock kan du fortfarande inte få fram skärpa i området utanför det valda skärpedjupsområdet som du har suddat till med denna effekt. Den informationen finns inte längre kvar i den behandlade filen.

Men här finns det ändå en lösning. Det är bara att leta rätt på den obehandlade originalfilen.

Två lösningsförslag borde väl resultera i två virtuella kramar, eller? :)
.
 

iSolen.se

Guest
Har en bild som har någon sorts suddig effekt överst och nederst på bilden, klart i mitten. Effekten kan heta något med depth of field. Eftersom jag inte hittar originalfilen skulle jag behöva ta bort effekten. Går det? Hur och med vilket program? Har bara en lite äldre version av Adobe Photoshop men är kass på det.

Den som bjuder på en lösning får en virtuell kram.
Tyvärr, det kommer inte gå bra, leta upp orginalfilen, du har namnet, fotodatum etc så det borde inte vara svårt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Skälet till att TS frågar här är ju tyvärr att originalfilen inte går att finna.
"inte GÅR att finna"? Dvs att den är kastad? Kan inte finna stöd för det i trådskaparens inlägg i alla fall.

Jag tolkar det som att Schneckis har sökt bland sina filer men inte HITTAT den. Alltså att den i och för sig finns kvar någonstans. En situation som jag f.ö. tror de flesta av oss känner igen sig i...

Jag tolkar det som att Schneckis frågar efter ifall det finns en metod att fixa detta, som är enklare än att fortsätta leta ytterligare.
 
ANNONS