Annons

Vitbalans i rum med både fönster och lysrör???

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
finns det inte en möjlighet med kameran att ta flera bilder med automatiskt vitbalansvariation?

har inte provat själv men har för mig att jag har sett det i kamerans meny
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
finns det inte en möjlighet med kameran att ta flera bilder med automatiskt vitbalansvariation?

har inte provat själv men har för mig att jag har sett det i kamerans meny
Det hjälper inte om ljuskällorna har blandade vitbalanser. Då kvarstår problemet till efterbehandlingen i alla fall.
Dessutom så har väl RAW ingen fast vitbalans.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Spinner vidare på den här tråden. Vad är att föredra, sätta filter på blixtarna (studioblixtar) eller sätta filter på fönstren? Eller rättare sagt, är det någon nackdel att sätta filter på blixten?
 
Jag hamnar då och då i situationer när jag måste fotografera många människor som arbetare i grupper i stora lokaler med både infallande dagsljus från fönster och ljusrör av olika typer i taket. Generellt sätt är det nästa alltid totalt sett svagt ljus och eftersom jag inte får använda blixt för att inte störa verksamheten måste jag fota med högt ISO-tal och stor bländare för att det överhuvud taget ska funka, men det allra knepigaste är vitbalansen...

Eftersom jag går runt i lokalen och fotar i olika riktningar är det ibland dagsljuset som dominerar och ibland lysrören, men det finns inte tid att för varje bild justera vitbalansen i kameran och efterarbetet med bilderna är väldigt betungande eftersom jag kommer hem med ett antal bilder som är alldeles för kalla och ett antal som är alldeles för varma (men bara ett fåtal bilder som har identiska problem). Jag har prowat med AWB och alla möjliga varianter av min Canon-kameras förval för vitbalans, men inte träffat något som blir bra hela sessionen igenom.

Finns det någon där ute som har bra tips om antingen inställningar i kameran, eller en arbetsmetodik i Adobe Camera Raw/Photoshop för att SMIDIGT göra bilderna enhetliga?

Oändligt tacksam för tips!
Jag förstår inte riktigt den första delen av din problembeskrivning. Varför funderar du överhuvudtaget kring vitbalansen när du fotar? Jag förutsätter att du fotograferar i RAW-formatet och då kan du i efterhand korrigera bilderna och hantera blandljuset.

När det däremot kommer till fenomenet blandljus så är det alltid knivigt. Jag har samma problematik i vissa kyrkor beroende på ljuset utomhus och kyrkans konstruktion. Det enda jag kan göra är att ta några bilder med ett färgkort så att jag har referensbilder utifrån olika vinklar där jag tror att jag kommer att ta bilder i samband med bröllopet.

Låt kameran sätta vitbalansen själv när du fotar. Du ska ändå korrigera det sedan.

Däremot kan du försöka tänka på motivet i respektive bild och försöka styra vilken som blir just den bildens primära ljuskälla. Helt enkelt försöka undvika blandljus på huvudmotivet.

I Lightroom/Camera Raw kan du sedan "måla" färgtemperatur i olika delar av bilden så att du når ett bra slutresultat.

Viktigast är hudtoner när det förekommer människor i bilderna. Fokusera på att få dem rätt.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Det dominanta ljuset gäller ju såklart och det kommer variera beroende på riktning som du har till ljuskällan samt ljusets infallande riktning och intensitet. Någonting att komma ihåg är ju att lysrören flimmrar så skjuter du bildserier med ett låst Kelvinvärde för vitbalansen så kommer du ändå inte få en konstant vitbalans på alla exponeringar utan den svänger i samband med lysrörens uppdateringfrekvens.

Vad du kan göra däremot är att du i efterbehandlingen skapar dig en preset som har ett medianvärde för vitbalansen där den ser bra ut både i naturligt ljus men även artifiellt lysrörsljus. Men på förhand så bör du veta att det inte kommer bli perfekt utan du får offra med inkorrekt vitbalansering här och där på dina exponeringar på grund av att det skiljer så pass mycket mellan de två ljuskällorna.

/ Magnus
 

stefohl

Aktiv medlem
Spinner vidare på den här tråden. Vad är att föredra, sätta filter på blixtarna (studioblixtar) eller sätta filter på fönstren? Eller rättare sagt, är det någon nackdel att sätta filter på blixten?
Ingen som helst nackdel, och fördelen är ju att filtrena är mycket små om du har dem på blixten.

Stefan
 

gunnargren

Aktiv medlem
Ingen som helst nackdel, och fördelen är ju att filtrena är mycket små om du har dem på blixten.

Stefan
Då var det som jag gissade själv. Hur många olika filter behöver man till att börja med, och framförallt hur ska man veta vilken man ska använda? Får man testa sig fram? Jag förstår grundprincipen, men det kanske inte behöver vara exakt utan viktigaste är att man får ungefär samma färgbalans i bilden?
 
ANNONS