Annons

Rätt färgprofil för Dell Ultrasharp up2516d

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikFischer

Medlem
Hej!

Jag har precis köpt en ny bildskärm (Dell Ultrasharp up2516d) som har följande färgtäckning

100% Adobe RGB,
100% sRGB,
100% REC 709
98% DCI-P3 color

Jag använder Lightroom och Photoshop CC.

Jag antar att det bästa är att använda Adobe RGB som grundinställning i Photoshop istället för Pro Photo RGB? (vv se skärmdump).

Jag ställer in skärmen i Adobe RGB läge. Fotar alltid bilder i RAW + Jpeg i Adobe RGB läget i kameran. Självklart konverterar jag bilderna till sRGB om jag ska visa på skärm.

Tack!
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Jag antar att det bästa är att använda Adobe RGB som grundinställning i Photoshop istället för Pro Photo RGB? (vv se skärmdump).
Blanda inte samman din skärms färgåtergivning med den färgåtergivning du bearbetar din bild i. Ta som exempel, allt du gör i Lightrooms framkallningsmodul gör du i Prophoto RGB (eller snarare en specialvariant av Prophoto RGB). Välj snarare din arbetsfärgrymd efter din bild. Om du har en bild med ett stort färgomfång, då behöver du använda Prophoto RGB för att du ska få med färgerna. Jag har skrivit om detta med att välja arbetsfärgrymder i f (Fotografisk Tidskrift), där jag gör en artikelserie om fotografisk teknik. Denna artikel hittar du här http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder

Stefan
 

ErikFischer

Medlem
Tack Stefan!

Tack för ditt svar.
Jag ska kolla in din artikel/guide:)

Jag läste någonstans nångång att Adobe RGB oftast räcker, om man inte fotar t ex naturbilder eller "high fashion.".
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack Stefan!

Tack för ditt svar.
Jag ska kolla in din artikel/guide:)

Jag läste någonstans nångång att Adobe RGB oftast räcker, om man inte fotar t ex naturbilder eller "high fashion.".
Skulle tro att 3-4 av 10 bilder kräver Prophoto RGB för mig. Och då fotograferar jag inte så mycket natur och ingen high fashion.
 
ANNONS