Annons

Antal bilder per bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Jag har fotat bröllop under 40 år och har lärt mig att jag ”bestämmer” vad kunden kunden vill ha. I början tog jag en rulle med tolv bilder och brudparet fick åtta i ett dragspel. Då var all nöja med det.
Sedan var det en period på 70-80 talet när brudparet fick en ask med 100 st 10x15 cm bilder, perfa, precis vad dom behövde.

Sedan har det rullat på och idag så tar jag kanske 1000 bilder och kunden får en färdig bok med 50-150 bilder, utan möjlighet att se resten av bilderna.Det passar de allra flesta utmärkt, lagom många bilder och inget extra arbete för de stressade nygifta.

När jag förklarar att jag är bättre på att välja ur ett konstnärligt, bildkvalitetsmässigt och innehållsmässigt perspektiv så köper dom det. Dom fattar att jag är experten som har erfarenhet, dom har ju (oftast) bara varit med en gång.
När jag förklarar att OM dom vill vara med och välja så betalar dom extra och det kommer att ta mycket mer tid i anspråk, både för mig och för dom, då viker sig nästan alla.
Det finns såklart också kunder som verkligen vill bestämma allt själva och då ger jag ett pris för detta. Kunden har alltid rätt, men behöver ofta få goda råd från ett proffs.
Här tror jag du har enorm fördel av att du fotat i 40 år. En ny fotograf kan inte luta sig på de försäljningsargumenten, eftersom det inte ens ges tillfälle att få sitta ner och förklara. Jag önskar och hoppas att man som ny inte måste leverera 1000 bilder för en hel dag, men det kan vara svårare att vara övertygande om det saknas 40 års erfarenhet i ryggen.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag tycker det beror lite på.
Ska du leverera redigerade bilder så blir det såklart färre. Och det finns heller ingen vits med att leverera dåliga bilder.

Men samtidigt så betalar ju kunden dig för att fota så det är väl heller inte orimligt att kunden får alla bilder som kommer ut ur den tid de anlitar dig för? Kanske också kunden gillar några bilder som du inte gör och som du hade sållat bort.

Så visst tycker jag du ska sålla bort sådant som är kass, men varför inte ge kunden så mycket som möjligt, det kostar ju inte dig en krona mer att ge dem alla bilder + raw om de vill, om du nu inte ska leverera redigerade alltså.... Av någon anledning vill många fotografer inte släppa det materialet, trots att det är kunden som betalat för varenda minut, det tycker jag är märkligt.

Jag tycker en del fotografer har för dåligt kundfokus, ibland verkar det mer handla om vad fotografen vill... men det är kunden som pröjsar, fråga vad de vill och leverera det de vill ha, för det är vad kunden vill ha som ska vara utgångspunkten.
 

hornavan

Aktiv medlem
Här tror jag du har enorm fördel av att du fotat i 40 år. En ny fotograf kan inte luta sig på de försäljningsargumenten, eftersom det inte ens ges tillfälle att få sitta ner och förklara. Jag önskar och hoppas att man som ny inte måste leverera 1000 bilder för en hel dag, men det kan vara svårare att vara övertygande om det saknas 40 års erfarenhet i ryggen.
Du måste börja någonstans, erbjud kunden olika alternativ och förklara varför priset är olika.

Till de som tror att många bilder är bra, brukar jag ställa frågan:
Tyckte ni att det var spännande när kompisarna insisterade på att visa hundratals bilder eller en timma boring video?

Väl utfört kan man fånga ett bröllop med bara 40-50 bilder. 15 bilder när paret skär tårtan är definitivt overkill.
 

Bilagor

eXi

Aktiv medlem
Jag gör inte så som du beskriver i början. Jag tycker 1000 bilder är alldeles för mycket, även om det är heldag. Jag ser det som att jag hellre lägger ner mer tid på de bilder som faktiskt är bra, än att lägga ner halvmycket tid på bilder som är halvbra.

Däremot så gör jag så att jag visar kunden ett större urval där bilderna bara genomgått en grundredigering. Om det ingår 150 bilder i paketet skickar jag cirka 400. Dessa skickas lågupplöst och märks upp med urval just för att inte oredigerade bilder ska sparas och spridas.

När kunden valt redigerar jag de bilder som de valt. Ibland väljer kunden att köpa till fler bilder än de som ingår i paketet, ibland flera hundra. Och om de köper till flera hundra så redigerar jag flera hundra bilder lika noggrant. Jag tror helt enkelt på kvalité över kvantitet och tror man kan berätta en historia på färre bilder.

Dessutom känns det bättre i magen att leverera bilder som jag kan stå för i stället för att känna "Nja, den där hade kunnat bli lite finare om jag bara la ner lite mer tid".
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
Men samtidigt så betalar ju kunden dig för att fota så det är väl heller inte orimligt att kunden får alla bilder som kommer ut ur den tid de anlitar dig för? Kanske också kunden gillar några bilder som du inte gör och som du hade sållat bort.
....
Det där beror ju på var i näringskedjan du placerar fotografen.
För ganska många år sedan sa man att vi i Sverige var sämre på att förädla vår skog än finnarna. De gjorde snygga dyra björkmöbler när vi malde ner allt till billig pappersmassa.
Finnarna kunde alltså leverera en mindre mängd och ändå tjäna mer pengar.
För att dra jämförelsen med att skicka med alla bilder som fotografen exponerat så skulle finnarna alltså skicka med spån och bark i en påse bredvid stolen, för kunden har ju betalat för det.

Betalade kunder för huggning, och vill ha hela trädet.

Nej sannolikt finns det kunder som värdesätter att en expert har förädlat produkten så långt som möjligt. Och alltså i detta fall sorterat bort det som inte har något framtida värde.

Om brölloppsfoto handlar om antalet bilder per tidsenhet så kan vem som helst med en sportkamera etablera sig på marknaden.
10 bilder per sekund. 500 kronor per timme. Kom och köp.

Petter...
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag tycker det beror lite på.
Men samtidigt så betalar ju kunden dig för att fota så det är väl heller inte orimligt att kunden får alla bilder som kommer ut ur den tid de anlitar dig för? Kanske också kunden gillar några bilder som du inte gör och som du hade sållat bort.
.
Där har vi avvikande mening, jag anser att kunden väljer mig som fotograf för att dom tycker om mitt sätt att dokumentera den stora dagen.
Min stolthet förbjuder mig att släppa oredigerade bilder som inte håller måttet.
Jag har svårt att förstå hur en fotograf kan göra så.
Över min döda kropp.
Det är som om Konsum skulle börja sälja korv med utgånget datum (jasså det gör dom?)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Där har vi avvikande mening, jag anser att kunden väljer mig som fotograf för att dom tycker om mitt sätt att dokumentera den stora dagen.
Min stolthet förbjuder mig att släppa oredigerade bilder som inte håller måttet.
Jag har svårt att förstå hur en fotograf kan göra så.
Över min döda kropp.
Det är som om Konsum skulle börja sälja korv med utgånget datum (jasså det gör dom?)
Det låter som att Stefan Löfven eller Jonas Sjöstedt blivit fotograf. Jag bestämmer vad kunden vill ha, jag vet bättre, kunden får inte ens se alternativen.... Jag tror att en hel del kunder faktiskt kan bestämma själva och vet vad de vill ha. Sedan är det såklart bra att man hjälper dem på traven och berättar vad som brukar fungera bra och inte, det kallas vägledning.

Jag har aldrig skrivit att man ska släppa bilder som inte håller måttet, som jag skrev så ska man rensa bort det som är dåligt. Men du väljer tydligen att inte läsa de delarna.

Hur vore de att sätta kunden i fokus istället för sig själv som fotograf? Du leverar en produkt som kunden betalar för. Och i de fall som kunden vill ha det så som du förespråkar så är det ju helt okej, då får dom vad de vill, men det finns även kunder som inte vill ha det så. Att sätta kundens vilja i centrum torde inte vara provokativt förutom i vissa fotografkretsar.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det där beror ju på var i näringskedjan du placerar fotografen.
För ganska många år sedan sa man att vi i Sverige var sämre på att förädla vår skog än finnarna. De gjorde snygga dyra björkmöbler när vi malde ner allt till billig pappersmassa.
Finnarna kunde alltså leverera en mindre mängd och ändå tjäna mer pengar.
För att dra jämförelsen med att skicka med alla bilder som fotografen exponerat så skulle finnarna alltså skicka med spån och bark i en påse bredvid stolen, för kunden har ju betalat för det.

Betalade kunder för huggning, och vill ha hela trädet.

Nej sannolikt finns det kunder som värdesätter att en expert har förädlat produkten så långt som möjligt. Och alltså i detta fall sorterat bort det som inte har något framtida värde.

Om brölloppsfoto handlar om antalet bilder per tidsenhet så kan vem som helst med en sportkamera etablera sig på marknaden.
10 bilder per sekund. 500 kronor per timme. Kom och köp.

Petter...
Vart har jag skrivit något om att det handlar om att få fram hösta antal bilder per tidsenhet? Jag skrev att man ska sålla bort sådant som är dåligt, Dvs saknar framtida värde?

Innebörden av det jag skrivit är att kundens vilja ska vara i fokus, det är visst kontroversiellt i fotografkretsar. Jag gifte mig själv i augusti. Jag fick samtliga bilder (förutom de som sållades bort som dåliga) + raw filerna. Det kostade inte fotografen en krona extra eller mer arbetstid, det gav mig det jag betalat för och ett stort material som jag själv kan bearbeta på olika sätt i framtiden, för mig är det mervärde.

Det var min vilja som kund, och det var det jag betalade för. Som sagt, kunder kan ha olika önskemål, du som fotograf ska tillgodose dessa. Det är en ganska bra utgångspunkt, det är ingen rättighet att få fota någons bröllop. Du fotar mitt bröllop för att JAG vill det, inte för att du som fotograf vill tillfredsställa dig själv. Ofta har man tur och då går det hand i hand, men du är där för att ge kunden vad den vill ha, inget annat. Därför är det viktigt att man har pratat igenom innan så att båda parter vet vad som förväntas levereras.

Men Vill du vara konstnär och tillfredsställa dig själv före kunden så är det kanske inte rätt fotograf på rätt plats och då får man nog tacka nej.
 
Senast ändrad:

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
Innebörden av det jag skrivit är att kundens vilja ska vara i fokus, det är visst kontroversiellt i fotografkretsar.
....
Jag kanske uttryckte mig klumpigt men jag menade också att kundens behov (eller vilja) är en förutsättning för affären.

Sverige är fullt av gör-det-självare. Vi köper reglar och gipsskivor på Bauhaus för att själva bygga om hemma. Vi tycker att det är kul och tillfredsställande. Och vi sparar överblivna bitar utifall att vi kanske ska bygga om någon mer gång. Vi har ju betalat för materielet.

Bauhaus slåss mycket med priset. Köp mer så får du billigare. Det är en tuff bransch med små marginaler. Motsvarande produkter kan lätt köpas på Fredells, Beijer, K Rauta, etc. Ingen av kompisarna kan gissa var du köpte matetielet, men den mindre lyckade spacklingen du gjorde syns genom tapeten.

Sälvklart kan man placera fotografen i den änden av näringskedjan. En som i princip tar fram råmatetrielet, så att kunden kan få vara gör-det självare. Om både kund och fotograf tycker att det är en bra idé.

Petter...
 

snap01

Aktiv medlem
Om man ser på dom riktigt duktiga bröllopsfotografer så är det få som lämnar fler än ett par hundra bilder. Jag tror att det viktiga är att bilderna är bra dom man lämnar jag ser ofta väldigt mycket upprepningar typ 20 bilder på inmarschen i kyrkan sedan ett par 100 bilder på likvärdiga uppställningar på brudparet osv. Det viktiga är att leverera bra bilder o att tex fånga dom flesta gäster om det är önskemål om det. Är det ett heldagsbröllop med 200 gäster så blir det automatiskt mycket bilder om man ska täcka in allt men om antal gäster är max 50 så blir det oftast 200-500 bilder som man kan stå för.

Eftersom nästan alla bröllopsjobb kommer från referenser så tycker jag det är viktigt att verkligen sålla bort allt som är dåligt o för mycket (likadana) bilder. Varför man ska rensa bort likadana bilder är att få ens orkar titta igenom 100 bilder. Jag har en kompis som reser mycket han brukade ha typ 1000 bilder han visade från sina resor antingen via diaprojektor eller data på stor skärm i en sal men det som märktes var att om du tex visar en cykel fullpackad med varor tex tomma vattenflaskor så tappar dom som kollar på bildvisningen fokus om det är för många bilder på tex fullastade cyklar dom skrattar friskt för första 2-3 bilderna på det men efter 20 så är det ingen som skrattar längre. Nu har han skalat ner bilderna till 50-200 o får betydligt mer vakenhet på sina bildvisningar.

När jag fotade mycket för reseföretag så klagade ibland bildredaktörn på att andra fotografer kunde komma med 200 bilder på miljöbilder från en ort med massa dubletter o likadan bilder det dom ville ha var max 30 st bra bilder från det. Varför dom inte vill ha massa bilder är att det tar tid o tid är pengar att gå igenom alla bilder dom anser att fotografen ska kunna vara så säker på sina bilder o verkligen kunna välja ut dom bästa bilderna.

Om man då tänker kvantitet före kvalitet tänk dig om ditt brudpars vänner som kanska ska gifta sig sitter o tittar på dina bilder du lämnat till brudparet tänk dig då att du lämnat allt till dom för att fylla din kvot på 1000 bilder tror du att du har stor chans att få in dom efter din 200 likadana bilder från kyrkan?

vad händer om du mappat dom absolut 100 bästa bilderna o dom ser bara dom du tror inte att chansen är större då att dels få ett nöjd brudpar o att få in fler bröllop från deras vänner.

Om man ska upp till 500 bra bilder krävs en större gästlista o heldagsbrölllop annars är det oftast massa likadana bilder eller helt enkelt sämre bilder.
 

hornavan

Aktiv medlem
Det låter som att Stefan Löfven eller Jonas Sjöstedt blivit fotograf. Jag bestämmer vad kunden vill ha, jag vet bättre, kunden får inte ens se alternativen.... Jag tror att en hel del kunder faktiskt kan bestämma själva och vet vad de vill ha. Sedan är det såklart bra att man hjälper dem på traven och berättar vad som brukar fungera bra och inte, det kallas vägledning.

Jag har aldrig skrivit att man ska släppa bilder som inte håller måttet, som jag skrev så ska man rensa bort det som är dåligt. Men du väljer tydligen att inte läsa de delarna.

Hur vore de att sätta kunden i fokus istället för sig själv som fotograf? Du leverar en produkt som kunden betalar för. Och i de fall som kunden vill ha det så som du förespråkar så är det ju helt okej, då får dom vad de vill, men det finns även kunder som inte vill ha det så. Att sätta kundens vilja i centrum torde inte vara provokativt förutom i vissa fotografkretsar.
” det är väl heller inte orimligt att kunden får alla bilder som kommer ut ur den tid de anlitar dig för? Kanske också kunden gillar några bilder som du inte gör och som du hade sållat bort.”
Om alla bilder du tar under den tid du anlitas är bra, då ber jag om ursäkt. Jag trodde inte att det fanns sådana fotografer.
Kul att bli jämförd med politiker, det är första gången-:)
Du påstår att jag inte läser vad du skriver, men jag har tydligt och klart sagt att i de flesta fall så funkar det bäst när jag bestämmer, MEN, i de fall kunden allvarligt har egen mening så respekterar jag detta. Det blir sällan lika bra i slutänden.
Som hantverkare/konstnär anser jag det vara min plikt att beskriva hur jag jobbar. Om jag kommer till en rörmokare som säger att jag får bestämma hur han skall utföra jobbet, då väljer jag nog en annan.
Jag ber om ursäkt om jag har trampat på någon tå, men den står jag på.
Idag är jag pensionär och gör nästan bara gratisjobb-:)
 
Hur vore de att sätta kunden i fokus istället för sig själv som fotograf? Du leverar en produkt som kunden betalar för. Och i de fall som kunden vill ha det så som du förespråkar så är det ju helt okej, då får dom vad de vill, men det finns även kunder som inte vill ha det så. Att sätta kundens vilja i centrum torde inte vara provokativt förutom i vissa fotografkretsar.
Om en kund vill ha 1.000 bilder så sätter man givetvis ett pris för 1.000 bilder. Då vill de sällan ha 1.000 bilder.

Som säljare bestämmer man vad man säljer. Om en kund inte upplever det som tillräckligt väljer den en annan leverantör.

Kunden har alltid rätt, men leverantören har alltid rätt att leverera det den vill.

Om en beställare får veta hur lång tid det tar att ordna 1.000 bra bilder och vilken kostnad ett sådant arbete innebär, ja då kan beställaren välja om det är värt priset.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men samtidigt så betalar ju kunden dig för att fota så det är väl heller inte orimligt att kunden får alla bilder som kommer ut ur den tid de anlitar dig för? Kanske också kunden gillar några bilder som du inte gör och som du hade sållat bort.
Om kunden inte vill ha min kompetens, varför skulle de då anlita mig?

Nu plåtar jag inte bröllop, utan skriver artiklar. Men ditt resonemang skulle ju innebära att jag ger min kund alla mina anteckningar, eftersom de "kanske gillar några" ord som jag själv inte har valt att ha med. Ett imho helt absurt sätt att arbeta.
 
Att sätta kundens vilja i centrum torde inte vara provokativt förutom i vissa fotografkretsar.
Det är nog ytterst få fotografer som inte sätter kundens vilja i centrum.

Men att leverera något som man inte anser är professionellt utfört bara för att kunden vill ha det är inte att vara professionell. Det riskerar hela ens karriär, och det är inte unikt för fotografer. Jag kan inte komma på ett enda yrke där man mot sin vilja levererar en produkt/tjänst man själv tycker är undermålig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är nog en balansgång.

Jag jobbar som IT-konsult. Ofta uttrycker kunden sina önskemål om vad det vill ha. Inte sällan måste jag läsa mellan raderna och förstå vad de verkligen behöver, vilket kan vara något helt annat. Där anser jag att det är min uppgift att försöka förklara sammanhangen, använda min erfarenhet och expertis för att tillsammans med kunden komma fram till de verkliga behoven.

Nu kanske bröllopsbilder inte är fullt så komplext som ett IT-system men likväl är det nog så att många beställare inte riktigt vet vad de vill ha. De tror att fler bilder är bättre än färre, men i verkligheten funkar de nog som del flesta andra. Ett par hundra bilder räcker gott och 1000 riskerar att urvattna upplevelsen. Som fotograf kanske man har levererat bilder till 100-tals bröllop, som köpare är det ofta en engångshändelse (förhoppningsvis). Det vore konstigt om inte fotografen faktiskt "vet" mer om kundens behov än kunden själv.

Bottom line, jag tror inte det finns något rätt eller fel och en öppen dialog med beställaren tror jag alla inblandade vinner på. Med en "smart" prissättning så kan fotografen säkert styra uppdraget mot en vettig kompromiss.
 

retroflex

Aktiv medlem
Om kunden inte vill ha min kompetens, varför skulle de då anlita mig?

Nu plåtar jag inte bröllop, utan skriver artiklar. Men ditt resonemang skulle ju innebära att jag ger min kund alla mina anteckningar, eftersom de "kanske gillar några" ord som jag själv inte har valt att ha med. Ett imho helt absurt sätt att arbeta.
Nu är jag inte gift, så jag har inte erfarenhet från att köpa bröllopsfoton, men däremot har jag låtit ta kort på mina barn. Då märkte jag att vissa bilder som fotografen tyckte blev väldigt bra, var med ansiktsuttryck som inte såg naturliga ut, alltså inte som personen brukar se ut. Omöjligt att veta om man inte känner de på korten. Då är det trevligt att ha några kort att välja på.

Det kan ju alltså vara så att kunden vill ha din kompetens ihop med sin egen kompetens.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det är nog ytterst få fotografer som inte sätter kundens vilja i centrum.

Men att leverera något som man inte anser är professionellt utfört bara för att kunden vill ha det är inte att vara professionell. Det riskerar hela ens karriär, och det är inte unikt för fotografer. Jag kan inte komma på ett enda yrke där man mot sin vilja levererar en produkt/tjänst man själv tycker är undermålig.
Man ska såklart inte leverera undermåliga bilder. Men det blir även rätt dumt tycker jag när man kanske har 350 bra bilder och leverar endast 150, för det har man bestämt, det finns ingen anledning. Om det inte är så att man redigerar alla bilder, då innebär det ett merjobb. Det är ju helt avhängt vad kunden vill ha och vad man har gjort upp innan. Kan tyckas bli lite bakvänt också när man hävdar att det inte är antalet som är det viktiga, men man får max 150 även om det finns fler... då är ju antalet de viktiga ändå.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
” det är väl heller inte orimligt att kunden får alla bilder som kommer ut ur den tid de anlitar dig för? Kanske också kunden gillar några bilder som du inte gör och som du hade sållat bort.”
Om alla bilder du tar under den tid du anlitas är bra, då ber jag om ursäkt. Jag trodde inte att det fanns sådana fotografer.
Kul att bli jämförd med politiker, det är första gången-:)
Du påstår att jag inte läser vad du skriver, men jag har tydligt och klart sagt att i de flesta fall så funkar det bäst när jag bestämmer, MEN, i de fall kunden allvarligt har egen mening så respekterar jag detta. Det blir sällan lika bra i slutänden.
Som hantverkare/konstnär anser jag det vara min plikt att beskriva hur jag jobbar. Om jag kommer till en rörmokare som säger att jag får bestämma hur han skall utföra jobbet, då väljer jag nog en annan.
Jag ber om ursäkt om jag har trampat på någon tå, men den står jag på.
Idag är jag pensionär och gör nästan bara gratisjobb-:)
Du citerar visst inte det stycke som följer ditt citat "Så visst tycker jag du ska sålla bort sådant som är kass, men varför inte ge kunden så mycket som möjligt," För visst är det så, långt ifrån alla bilder är bra.

Jag tror inte vi är helt oense egentligen. Vill kunden ha ditt upplägg så tycker även jag att det är bra, som jag skrev :)
 

moderskeppet

Aktiv medlem
fotografer. Jag kan inte komma på ett enda yrke där man mot sin vilja levererar en produkt/tjänst man själv tycker är undermålig.
Jag har bugat ur diskussionen. Men för lite humor: Ibland frågar jag frisörer om de kan tänka sig "låta det mesta vara kvar i nacken och bara klippa där uppe." Rent effektivt skapa en hockeyfrilla.

Förvånansvärt många frisörer kan tänka sig det. Sen frågar jag om de tycker det är snyggt. De säger alltid "nej". Men sen kompletterar de nästan alltid med: Snyggt sitter helt i kundens ögon och det har jag accepterat.

Sen vet jag att få saker retar en porträttfotograf så mycket som när jag jämför dem med frisörer. Dock brukar jag tycka de har mycket att lära mig. De är ju så beroende av återkommande kunder att de rent darwinistiskt blir skickliga företagare.
 
ANNONS