Annons

Din utveckling som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Som många andra startade jag mitt intresse för fotografering med en kompaktkamera, i mitt fall en Canon IXUS 40. Ambitionerna var inte höga och i brist på tekniskt kunnande blev bilderna därefter.

I mitten av 2012 skaffade jag min första systemkamera, en spegellös Samsung NX11 och fotointresset tog fart. Jag började lära mig de tekniska grunderna som bländare, slutartid, ISO osv. men hur man faktiskt komponerar en bild samt efterbehandling tog ytterligare flera år att lära sig och jag är i dagsläget fortfarande långt ifrån fullärd (om man nu någonsin blir det). Men eftersom intresset fortfarande finns lär man sig sakta med säkert nya saker.

Det är intressant att gå igenom gamla bilder och se hur man faktiskt utvecklas som fotograf. Innan jag började nyttja RAW formatet lekte jag mycket med HDR tekniken som fascinerade men så här i backspegeln vart den ena bilden gräsligare än den andra med extremt övermättade och onaturliga färger, Jag måste erkänna att jag än idag kämpar med att inte dra för mycket i reglagen :)

I slutet av 2014 köpte jag min nuvarande kamera, en Sony A7 och i samband med det övergavs helt HDR-tekniken och alla bilder togs i RAW. Iom det började jag använda Lightroom och började även förstå att man ibland kan behöva brusreducera, lätta skuggor osv.

Nedan följer ett urval av bilder från IXUS 40, NX11 till A7:an
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Skulle gärna fortsätta din berättelse med eget material och reflektioner, men dessvärre har jag inget (direkt) att komma med, så jag nöjer mig med att sammanfatta några rader istället, och vad jag ville ha sagt är att jag också har en faiblesse för starka färger. Jag har ett exempel som illustrerar det ganska bra, så jag lägger upp det och nöjer mig sedan med det. Hoppas det är ok med dig;

F ö gillade jag (framförallt) landskapsbilderna från de norra regionerna (?)
 

Bilagor

Rapsbollen

Aktiv medlem
Intressant ämne

Tanken var så klart att den som vill får fylla på med sin egen "story" :)
Tack för storyn. Mycket intressant ämne. Sitter nu funderar på hur min utveckling har gått. Det jag vet är att måla är ett mycket bra sätt att lära sig att skapa bilder. Jag har med åren blivit mer intresserad av den kreativa delen och bilder som man måste tänka för att förstå - men tyvärr så verkar det bara var jag själv som förstår, om jag inte kan berättar eller skriva en förklaring, och det är väl inte riktigt meningen med bilder
 

dHb

Aktiv medlem
Skulle gärna fortsätta din berättelse med eget material och reflektioner, men dessvärre har jag inget (direkt) att komma med, så jag nöjer mig med att sammanfatta några rader istället, och vad jag ville ha sagt är att jag också har en faiblesse för starka färger. Jag har ett exempel som illustrerar det ganska bra, så jag lägger upp det och nöjer mig sedan med det. Hoppas det är ok med dig;

F ö gillade jag (framförallt) landskapsbilderna från de norra regionerna (?)
Jag antar att det är en fas som många går igenom, i synnerhet fotografer. Verkar som gemene man får en "wow-känsla" av starka färger men det gäller att försöka hålla det på en rimligt nivå. Själv har jag kommit fram till att jag tycker en liten boost kan lyfta många naturbilder men gränsen mellan acceptabel och överdriven är väldigt fin.

Jag gillar din HDR-bild även om den är väldigt hårt redigerad, testa gärna göra en ny moderatare version utan den kantiga vinjetteringen :)

Kul att du gillar bilderna, fjällbilderna är tagna längs Kungsleden.
 

dHb

Aktiv medlem
Första bilden är tagen 2011 med den publicerade redigeringen. Motivet röstades fram som vinnare i peoples choice i Metro photo challenge.

Andra bilden är exakt samma motiv, omredigerad för nån månad sen med nuvarande smak för redigering.

Tredje bilden är tagen i februari.

/Stefan
Grattis till vinsten, fint motiv. Personligen gillar jag första bilden även om den andra versionen förmodligen är mer verklighetstrogen. Den tredje bilden ser redigeringsmässigt ut som en kombination av bild ett och två fast tagen med ett mer vidvinkligt objektiv?
 

dHb

Aktiv medlem
Tack för storyn. Mycket intressant ämne. Sitter nu funderar på hur min utveckling har gått. Det jag vet är att måla är ett mycket bra sätt att lära sig att skapa bilder. Jag har med åren blivit mer intresserad av den kreativa delen och bilder som man måste tänka för att förstå - men tyvärr så verkar det bara var jag själv som förstår, om jag inte kan berättar eller skriva en förklaring, och det är väl inte riktigt meningen med bilder
Intressant med parallellen till målning som ju faktiskt har väldigt mycket gemensamt med fotografering, så klart är det stora tekniska skillnader hur bilden kommer till men slutresultatet är båda en visuell bild.

Trist att du känner att dina verk blir svårtolkade dock är jag säker på att det finns de som har liknande synsätt som du. Själv tycker jag bara det gör saker mer intressant att alla skapar sig en egen föreställning efter sidan egna premisser.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är milt sagt olika vad man vill göra med sitt fotograferande. En av anledningarna till att jag köpte min första "vettiga" digitalkamera (alltså en spegelreflex) var att jag ville ha en enklare väg till att publicera bilder på orienteringsklubbens verksamhet på webben.
Redigerade träd är fina att titta på, men det har aldrig roat mig att skapa de bilderna.

Tittar jag nu tillbaka är det en viss skillnad på bilder jag tog för tio år sedan jämfört med idag.
Sen finns det naturligtvis massor med olika bilder, så för att få en mer heltäckande uppfattning måste man förstås glo på mer än två bilder. Men ändå.

Bild från 2007
Bild från 2016

Hoppas ni kan se länkarna nu, så det inte är jag som är inloggad på nåt sätt och den ende som kan se dem...
 

afe

Aktiv medlem
Jag började fotografera "på riktigt" på 80-talet. Ibland blev bilderna bra, och ibland blev de usla - ungefär som nu :) På den tiden jobbade jag som fotograf, och bilderna blev generellt tillräckligt bra, medans jag idag fotograferar för nöjes skull och ag är sällan nöjd. Rent tekniskt är de nya bilderna förstås mycket mycket bättre.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Bra visat

Första bilden är tagen 2011 med den publicerade redigeringen. Motivet röstades fram som vinnare i peoples choice i Metro photo challenge.

Andra bilden är exakt samma motiv, omredigerad för nån månad sen med nuvarande smak för redigering.

Tredje bilden är tagen i februari.



/Stefan
Intressant att se förändringen. Kan du tänka dig att hålla på med samma i ett par år till och se åt vilket håll det går?
 

A.A.

Aktiv medlem
Vill börja med att säga att det är väldigt fina bilder du tagit, både då och nu. Tittade på din profil och det är mycket fina bilder.
Känner igen det här fullt ut, och förmodligen varje fotograf.
Man utvecklas och bilderna blir mer sofistikerade, utmaningen skiftar till att det ska bli mer naturligt och helst utan att kunna se något sorts ingrepp.
I början skulle jag köra alla bilder igenom hdrefex som ett steg i arbetsflödet och det syntes väldigt tydligt, idag väldigt sällan och isf aktar jag mig noga för att lämna spår i bilderna som dessa program kan lämna.
Det roliga är att visar jag mina lätt överdrivna hdr bilder för närstående så föredras dessa mot de mer naturliga, närstående blir alltid kvar i den fasen :)
 
ANNONS