Annons

Fota månen + stjärnspår!

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Tre nivår? Finns definitivt fler nivår än så. Jag kör med gråskala medan du verkar vilja köra på svart o vitt.

Fake = Overkligt = motsatsen till verkligt.
Abstrakt foto kan både vara verklig och omanipulerad samtidigt. Hur enkelt som helst!

Nä jag duckar inte. Jag förklarar mer än väl. Och var du fått "rätt exponerade" vet jag inte. Det är iaf inget jag påstått. "Funkar kalas" hade heller inte med startrails + måne att göra.
Det är lite av yrkeshemlighet som inte ges ut gratis. Men alla är välkomna på kursen om bl.a. detta i höst. Jag håller kurs inom Astroscapefotografering i slutet av Augusti där diverse tekniker lärs ut. Vi går igenom planering, utrustning, fotografering och bildbehandling. Det finns några enstaka platser kvar att fylla. Jag kommer gärna och föreläser också det är bara att kontakta mig så kan vi ordna detta på ett bra sätt.

Kolla gärna in mina sidor. Där finns bl.a. bilder med fullmåne och vintergata i en och samma bild. Inte det lättaste men fullt möjligt.

Med vänlig hälsning

/Stefan
Jag skämtade förstås. Manipulering har bara två nivåer i alla definitioner jag sett på alla fotosajter och bild- samt nyhetsbyråer. Visa på ett exempel på gråskala.

Fake betyder inte overkligt utan falskt/konstgjort.

Att fota måne med startrails men att låta månen vara felexponerad klarar vilken nybörjare som helst. Självklart ska alla delar vara rätt exponerade.

Att täcka över månen en stund räknar jag inte som lösning, du vet säkert varför.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Att fota måne med startrails men att låta månen vara felexponerad klarar vilken nybörjare som helst. Självklart ska alla delar vara rätt exponerade.

Att täcka över månen en stund räknar jag inte som lösning, du vet säkert varför.
Ingen aning varför man inte skulle kunna få täcka över månen. Vill du veta fler alternativa tekniker så är du och alla andra som sagt välkomna att anmäla er till kursen i höst. Eller boka in mig till en föreläsning.
Hur man gör startrails på den enklaste sättet i stora drag har jag redan förklarat. Men det går såklart att fördjupa sig ännu mer och det är inte bara att fota o slå ihop. Finns så mkt annat som ska till. Du verkade ha problem med hack. Det är lätt fixat och inte så omständigt som du beskrev att du gjorde det. Ingen PS eller dyrare program krävs. Men allt kan man göra på olika sätt. Vissa blir likvärdiga resultat. Vissa sämre, vissa bättre, vissa på 1 min, andra några timmar.
Hur man får till startrails och en bra exponerad måne på en enda exponering är egentligen inget jag tänkte ta upp på kursen, men finns intresse så kommer tekniken tas upp. En mkt svår teknik som kräver planering kunskap och erfarenhet. En dum teknik om man frågar mig när det finns andra sätt man kan göra det som både är lättare, säkrare och ger betydligt bättre slutresultat. Missar man bilden kan man i värsta fall få vänta väldigt länge på nästa tillfälle.
 

iSolen.se

Guest
Ingen aning varför man inte skulle kunna få täcka över månen. Vill du veta fler alternativa tekniker så är du och alla andra som sagt välkomna att anmäla er till kursen i höst. Eller boka in mig till en föreläsning.
Hur man gör startrails på den enklaste sättet i stora drag har jag redan förklarat. Men det går såklart att fördjupa sig ännu mer och det är inte bara att fota o slå ihop. Finns så mkt annat som ska till. Du verkade ha problem med hack. Det är lätt fixat och inte så omständigt som du beskrev att du gjorde det. Ingen PS eller dyrare program krävs. Men allt kan man göra på olika sätt. Vissa blir likvärdiga resultat. Vissa sämre, vissa bättre, vissa på 1 min, andra några timmar.
Hur man får till startrails och en bra exponerad måne på en enda exponering är egentligen inget jag tänkte ta upp på kursen, men finns intresse så kommer tekniken tas upp. En mkt svår teknik som kräver planering kunskap och erfarenhet. En dum teknik om man frågar mig när det finns andra sätt man kan göra det som både är lättare, säkrare och ger betydligt bättre slutresultat. Missar man bilden kan man i värsta fall få vänta väldigt länge på nästa tillfälle.
Din bild hade problem med hack. Så det verkar inte vara så lätt få bort som du säger.

Mycket ord från dig, reklam för din kurs, och inga lösningar.

Du skrev att det gick att få bild med måne utan att hela bilden är utfrätt, det är ett lågt krav. Jag tror fortfarande att det inte går, täcker du över månen förvinner stjärnor runt om, plus de som månen täcker. Upp till bevis eller ta tillbaka påståendet. Mycket enklare och mycket bättre att fota månen separat.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Din bild hade problem med hack. Så det verkar inte vara så lätt få bort som du säger.

Mycket ord från dig, reklam för din kurs, och inga lösningar.

Du skrev att det gick att få bild med måne utan att hela bilden är utfrätt, det är ett lågt krav. Jag tror fortfarande att det inte går, täcker du över månen förvinner stjärnor runt om, plus de som månen täcker. Upp till bevis eller ta tillbaka påståendet. Mycket enklare och mycket bättre att fota månen separat.
Lösningar har jag! Inga problem, ena startraillösningen har jag i grova drag gått igenom ju. Det var ju den jag svarade på. B-frågan. Starta gärna en ny tråd med din fråga som kanske andra kan svara på frågan. Eller i dedikerad grupp som nischat in sig och kan de avancerade teknikerna inom genren.
Förlåt om jag spekulerar, men jag tror inte du har så värst mkt erfarenhet eller kunskap inom genren. Spekulationen baseras på de trådar du varit med o diskuterar i om just den genren jag fotografet samt din¨portfolio.
Bilden jag visade är inget bra exempel på att få till en bild utan hack. Har jag påpekat det? Det är del av en Timelapse jag jobbar på och inte en startrailsbild. Försök gärna leta upp den bilden bland mina publicerade alster. Du lär inte hitta den. Den är snabbt gjord på allra snabbaste, enklaste sättet för att visa här.
Såklart massa reklam för kursen. Den är till för de som inte kan ju!
Kom gärna på kursen, så kanske du lär dig nåt nytt. Kan man inte så blir allt svårt. Kan man så blir allt lättare. Tänk utanför lådan! Hitta på nya knep, ta tekniker från andra genren och modifiera så den anpassas efter dina behov.
Leta gärna upp bilden med fullmåne och vintergata på en o samma bild om du vill ha upp till bevis på allt går om man vill. Det var också en sån bild som alla sa var omöjligt. Den bild du eftersöker är inte publicerat än. Den är ofärdig., kanske blir färdig lagom till kursstarten. Har en del andra alster som har förtur som legat o väntat på att bli färdiga. En bild för mig tar flera timmar att redigera. Har man 100% dagtidsjobb, en massa fotouppdrag, familj att ta hand om blir hobby en del som måste väntas med ibland.

För att avsluta tråden så vill du veta mer så fråga någon annan eller gå en kurs. Du är så välkommen i höst.
Jag anser tråden avslutad för min del.

mvh

/Stefan
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Lösningar har jag! Inga problem, ena startraillösningen har jag i grova drag gått igenom ju. Det var ju den jag svarade på. B-frågan. Starta gärna en ny tråd med din fråga som kanske andra kan svara på frågan. Eller i dedikerad grupp som nischat in sig och kan de avancerade teknikerna inom genren.
Förlåt om jag spekulerar, men jag tror inte du har så värst mkt erfarenhet eller kunskap inom genren. Spekulationen baseras på de trådar du varit med o diskuterar i om just den genren jag fotografet samt din¨portfolio.
Bilden jag visade är inget bra exempel på att få till en bild utan hack. Har jag påpekat det? Det är del av en Timelapse jag jobbar på och inte en startrailsbild. Försök gärna leta upp den bilden bland mina publicerade alster. Du lär inte hitta den. Den är snabbt gjord på allra snabbaste, enklaste sättet för att visa här.
Såklart massa reklam för kursen. Den är till för de som inte kan ju!
Kom gärna på kursen, så kanske du lär dig nåt nytt. Kan man inte så blir allt svårt. Kan man så blir allt lättare. Tänk utanför lådan! Hitta på nya knep, ta tekniker från andra genren och modifiera så den anpassas efter dina behov.
Leta gärna upp bilden med fullmåne och vintergata på en o samma bild om du vill ha upp till bevis på allt går om man vill. Det var också en sån bild som alla sa var omöjligt. Den bild du eftersöker är inte publicerat än. Den är ofärdig., kanske blir färdig lagom till kursstarten. Har en del andra alster som har förtur som legat o väntat på att bli färdiga. En bild för mig tar flera timmar att redigera. Har man 100% dagtidsjobb, en massa fotouppdrag, familj att ta hand om blir hobby en del som måste väntas med ibland.

För att avsluta tråden så vill du veta mer så fråga någon annan eller gå en kurs. Du är så välkommen i höst.
Jag anser tråden avslutad för min del.

mvh

/Stefan
Mycket ord igen och inga förklaringar. Jag behöver inte gå på kurs för att veta att man kan täcka över en överexponerad del (och varför det är dumt) eller att manuellt photoshoppa bort hack i startrails (samma fenomen uppstår i andra situationer) eller vad det nu är för hemlig process du funderar på att berätta om på din kurs. Nu verkar det på dig som det ändå är rätt besvärligt. Mitt trick kräver en besvärlig transform men går rätt snabbt. En annan lösning är mer tidskrävande och manuell handpåläggning.

Jag har sett få foto/efterbehandlingstrick som egentligen behöver mer än några raders förklaring. Utmana mig, jag är genuint intresserad om det verkligen finns något trick som lätt löser hackproblemet. Tex moln fotat på dagen med bigstopper får också hack och är svårare än spår och för mig av större nytta.

(Du säger att det är reklam för kursen. Läs forumreglerna.)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har jag brutit reglerna?
Jag har vare sig skrivit adressen till min hemsida, ingen epost eller annan kontaktinfo till mig, sociala medier, länk till annons, pris, adress till kurslokalen, detaljerad kursinnehåll.
Jag har nämnt att jag kommer hålla en kurs i höst, jag har nämnt att ifall ni är intresserad av att ha mig som föreläsare så går det att anordna. Kan inte se nåt fel i detta.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Har jag brutit reglerna?
Jag har vare sig skrivit adressen till min hemsida, ingen epost eller annan kontaktinfo till mig, sociala medier, länk till annons, pris, adress till kurslokalen, detaljerad kursinnehåll.
Jag har nämnt att jag kommer hålla en kurs i höst, jag har nämnt att ifall ni är intresserad av att ha mig som föreläsare så går det att anordna. Kan inte se nåt fel i detta.

/Stefan
Spelar mig ingen roll men du har nämnt din kurs typ 6 gånger om du ens ska ha någon kurs, det är inte min business.

Jag är mer intresserad av någon bild där du löst ovan problem eller en beskrivning på en bra lösning.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Spelar mig ingen roll men du har nämnt din kurs typ 6 gånger om du ens ska ha någon kurs, det är inte min business.

Jag är mer intresserad av någon bild där du löst ovan problem eller en beskrivning på en bra lösning.
Visst kan du få en detaljerad beskrivning. Jag ju nämnt det förr och ska nämna det för 7e gången att jag ska hålla en kurs om detta.

Välkommen!

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Kan inte ni ta ert hackande på varandra via epost i stället för att kladda ner forumet varje gång ni är med i samma tråd?
 

Lahn

Aktiv medlem
För att fota star trails använda man oftast ett vidvinkel eller ultravidvinkel objektiv. Om du fota månen med ett sådan blir den inte mycket större än en stjärna på fotot. Dessutom överstrålar månen en massa stjärnor om ni försöker fotografera månen och stjärnor samtidigt. Däremot använda man ett långt teleobjektiv när man fotografera månen för att kunna ser att det är månen. Månen behöver dessutom ganska snabba slutartider, för att den rör sig snabbt och är väldigt ljus. Då förstår man nog att det inte blir mycket framgrund och stjärnor i ett sådan fotografi - men en stor måne. Det flesta foton med en stor måne, mycket landskap och stjärnor samtidigt är fusk.

Angående ISO-värde för stjärnspårfotografi. I en helt mört omgivning kan det redan räcker med ISO 200 eller 400. I närheten av en stad eller andra ljuskällor måste man eventuell höja ISO ytligare. Jag behövde tills nu aldrig höja ISO'n över 1000. Vid star trail fotografi gäller samma regel som alltid: lägsta ISO som möjligt. Om du tar som standard en ISO-värde över 3000 har du mycket större risk för "varma pixlar" och framgrunden är oanvändbart - så du är tvungen att tar en separat framgrundsfoto, som du sedan får pusslar ihop med stjärnorna...

Mvh Daniel
 

Lahn

Aktiv medlem
En långtidsexponering med ND-filter som skapa en spegelblankt vattenyta eller en serie av 20 foton som sammanfogas i Photoshop till samma resultat - Vad är manipulation?

Mvh Daniel
 

iSolen.se

Guest
...Månen behöver dessutom ganska snabba slutartider, för att den rör sig snabbt och är väldigt ljus. Då förstår man nog att det inte blir mycket framgrund och stjärnor i ett sådan fotografi - men en stor måne. Det flesta foton med en stor måne, mycket landskap och stjärnor samtidigt är fusk.

...
Jo det var detta jag var inne på, ska man få trails blockar månen dessutom ett band, det det är mycket lättare att helt enkelt ta en separat bild av månen och lägga ihop bilderna. Var dock fototekniskt intresserad av en lösning där någon faktisk påstått att det var möjligt att göra med en exponering utan att resultatet blev dåligt. Att blocka för hand är knappast görbart, dålig kontrol över slutartiden och ännu större område som förlorar sina stjärnor.
 

iSolen.se

Guest
En långtidsexponering med ND-filter som skapa en spegelblankt vattenyta eller en serie av 20 foton som sammanfogas i Photoshop till samma resultat - Vad är manipulation?

Mvh Daniel
Att sammanfoga bilder är manipulation. Långtidsexponering är det inte. Startrails går att göra på bägge sätten.
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Kan inte ni ta ert hackande på varandra via epost i stället för att kladda ner forumet varje gång ni är med i samma tråd?
I ärlighetens namn så uppfattar jag det bara som en som hackar och spårar ur tråden, med en sedvanlig förvrängning av den ursprungliga frågeställningen, och en som faktiskt i inledningen tillförde något av nytta till tråden.
 

A.A.

Aktiv medlem
Borde det inte kunna gå att följa månen med en stjärnföljare precis som man följer polstjärnan?
 

iSolen.se

Guest
Borde det inte kunna gå att följa månen med en stjärnföljare precis som man följer polstjärnan?
Absolut, men varför? Den är så ljus att du inte behöver, dessutom rör sig inte månen och stjärnor i takt så då blir det BARA en måne om du på något sätt löser skillnaden i exponering mellan måne och stjärnor.
 
ANNONS