Annons

Fota månen + stjärnspår!

Produkter
(logga in för att koppla)

A.A.

Aktiv medlem
Absolut, men varför? Den är så ljus att du inte behöver, dessutom rör sig inte månen och stjärnor i takt så då blir det BARA en måne om du på något sätt löser skillnaden i exponering mellan måne och stjärnor.
Jag kanske har missupfattat frågeställningen men om man vill ha startrails och månen på samma exponering.
 

iSolen.se

Guest
Jag kanske har missupfattat frågeställningen men om man vill ha startrails och månen på samma exponering.
Nej det är precis vad vi pratat mest om, det finns flera anledningar men det kan räcka med en: Månen rör sig inte i takt med stjärnorna så om allt annat löser sig kommer spåren av stjärnorna bli ...ovanliga. De kommer ju inte snurra runt polstjärnan. Det kanske skulle kunna vara kul?
 

A.A.

Aktiv medlem
Nej det är precis vad vi pratat mest om, det finns flera anledningar men det kan räcka med en: Månen rör sig inte i takt med stjärnorna så om allt annat löser sig kommer spåren av stjärnorna bli ...ovanliga. De kommer ju inte snurra runt polstjärnan. Det kanske skulle kunna vara kul?
Stjärnorna rör sig inte i takt med månen och beroende på var i stjärnbilden månen är så rör sig stjärnorna dessutom med olika hastighet. Undrar hur en sådan startrail skulle bli?
Annars skulle en startrail vara snyggt på tex en blodmåne.
 

iSolen.se

Guest
Stjärnorna rör sig inte i takt med månen och beroende på var i stjärnbilden månen är så rör sig stjärnorna dessutom med olika hastighet. Undrar hur en sådan startrail skulle bli?
Annars skulle en startrail vara snyggt på tex en blodmåne.
Där har du en utmaning!

Jorden roterar som vi vet ett varv per dygn och månen ett på 28. Så om man följer månen borde stjärnorna bli en vågrörelse, inte en cirkelrörelse. Sätt några punkter på ett paraply och rör det framför dig samtidigt som du snurrar, det blir en våg. Tänker jag rätt? Nu kommer man inte orka hålla på några dygn så vilken del av vågen man får gör att det kan bli väldigt olika resultat.
 

PMD

Aktiv medlem
Absolut, men varför? Den är så ljus att du inte behöver, dessutom rör sig inte månen och stjärnor i takt så då blir det BARA en måne om du på något sätt löser skillnaden i exponering mellan måne och stjärnor.
Månens rörelse runt jorden är betydligt långsammare än jordens rotation, så under en natt ser det från jordytan ut som om månen och alla stjärnor rör sig tillsammans med (i praktiken) samma fart.
 

iSolen.se

Guest
Månens rörelse runt jorden är betydligt långsammare än jordens rotation, så under en natt ser det från jordytan ut som om månen och alla stjärnor rör sig tillsammans med (i praktiken) samma fart.
Aha. Det kanske inte syns så mycket. Har för mig månen rör sig en knapp grad i timmen så det borde stöka till en flertimmarsfotografering i alla fall.

Edit: Du har förstås rätt, på en fyratimmarsfotografering verkar det bli bara typ två-tre grader. Det syns men jag tror man kommer uppfatta spåren rätt cirkulära ändå. Polstjärnan blir inte noden dock om jag inte tänker fel igen.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Man kan kanske manuellt täcka för hela ljusinsläppet, öppna slutaren, släppa in ljus från månen under en bråkdels sekund (blir klart chansartart) sedan vrida kameran så att månen kommer ur bild och därefter ta resten av bilden med startrails. En sorts manuell dubbelexponering med öppen slutare under hela förloppet.

Det kan förstås ge startrails rakt över månen...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Man kan kanske manuellt täcka för hela ljusinsläppet, öppna slutaren, släppa in ljus från månen under en bråkdels sekund (blir klart chansartart) sedan vrida kameran så att månen kommer ur bild och därefter ta resten av bilden med startrails. En sorts manuell dubbelexponering med öppen slutare under hela förloppet.

Det kan förstås ge startrails rakt över månen...
Applåder från mig! Det är ett av sätten som man gör det på. Men man behöver inte chansa på exponeringen. Den går räkna ut eller experimentera fram. Man behöver heller inte vända bort kameran. Men man gör det med fördel såklart.
 

iSolen.se

Guest
Man kan kanske manuellt täcka för hela ljusinsläppet, öppna slutaren, släppa in ljus från månen under en bråkdels sekund (blir klart chansartart) sedan vrida kameran så att månen kommer ur bild och därefter ta resten av bilden med startrails. En sorts manuell dubbelexponering med öppen slutare under hela förloppet.

Det kan förstås ge startrails rakt över månen...
Du belyser delvis problemet med den lösningen (som är lik den jag skrev om ovan). Det är svårt eller nästintill omöjligt exponera 1/100 eller ens 1/10 manuellt...tänk på att du dessutom vill kunna fota trails med samma bländare och iso. Månen är ljusare än man tror.

Akademisk fråga förstås, det är mycket lättare med dubbelexponering eller annan manipulation.
 

Lahn

Aktiv medlem
De verka som om ni glömmer brännvidden man använder för att fota månen eller stjärnspår. Teleobjektiv fungerar bäst när du fota månen och vidvinkel för stjärnorna. Om du försöker fota månen med ett riktigt vidvinkelobjektiv med en lång exponerigstid, blir det bara en tjock utbränd streck på fotot. Nästan inga stjärnor på grund av månens intensiva ljus. Eller tänker jag fel? Om jag pratar om ett foto av månen då vill jag också att det ser ut som månen inte bara som en liten vit prick...

Mvh Daniel
 

iSolen.se

Guest
De verka som om ni glömmer brännvidden man använder för att fota månen eller stjärnspår. Teleobjektiv fungerar bäst när du fota månen och vidvinkel för stjärnorna. Om du försöker fota månen med ett riktigt vidvinkelobjektiv med en lång exponerigstid, blir det bara en tjock utbränd streck på fotot. Nästan inga stjärnor på grund av månens intensiva ljus. Eller tänker jag fel? Om jag pratar om ett foto av månen då vill jag också att det ser ut som månen inte bara som en liten vit prick...

Mvh Daniel
Glömmer inte brännvidden men kameror nuförtiden är rätt högupplösta. Det är större problem att månen får rörelseoskärpa eller utbränd. Ingen är intresserad av en vit sudddig prick. Jag skulle nöja mig med en bild på månen tex 200mm vilket är rätt kort...och sen nästan parallella trails i bakgrunden.

Det finns flera anledningar att trails och måne i princip alltid är manipulerat. Har inte sett någon äkta.
 

PMD

Aktiv medlem
Har för mig månen rör sig en knapp grad i timmen så det borde stöka till en flertimmarsfotografering i alla fall.
Månen rör sig 360 grader / (24 timmar * 28 dagar) = 0.5 grader per timme, så under en fyratimmarsfotografering blir det två grader (som du har upptäckt).

Två graders förflyttning i bilden med ett kraftigt vidvinkelobjektiv (100 grader horisontellt eller så med ett 15-16mm-objektiv) är kanske inte så mycket att bry sig om i det här sammanhanget? Jag har aldrig gjort så långa exponeringar, så jag vet inte riktigt.

Under en så lång exponering (för att få långa stjärnspår, antar jag, fast det får man ju inte om man har en motor som kompenserar för jordrotationen) så får man nog ett värre problem med att sensordynamiken har svårt att återge både stjärnor och måne utan att månen blir alldeles utfrätt. (Men det finns väl lösningar på det problemet också).
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Månens rör sig 360 grader / (24 timmar * 28 dagar) = 0.5 grader per timme, så under en fyratimmarsfotografering blir det två grader (som du har upptäckt).

Två graders förflyttning i bilden med ett kraftigt vidvinkelobjektiv (100 grader horisontellt eller så med ett 15-16mm-objektiv) är kanske inte så mycket att bry sig om i det här sammanhanget? Jag har aldrig gjort så långa exponeringar, så jag vet inte riktigt.
Om det ska vara någon idé att fota månen kanske man inte ska fota med extrem vidvinkel även med högupplösta nya kameror :)

Under en så lång exponering (för att få långa stjärnspår, antar jag) så får man nog ett värre problem med att sensordynamiken har svårt att återge både stjärnor och måne utan att månen blir alldeles utfrätt. (Men det finns väl lösningar på det problemet också).
Jag har inte sett någon bra sån lösning (exponera månen för hand i 1/100 sekund räknas inte som bra lösning), och faktiskt inte heller sett någon sådan bild som inte varit manipulerad.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
De verka som om ni glömmer brännvidden man använder för att fota månen eller stjärnspår. Teleobjektiv fungerar bäst när du fota månen och vidvinkel för stjärnorna. Om du försöker fota månen med ett riktigt vidvinkelobjektiv med en lång exponerigstid, blir det bara en tjock utbränd streck på fotot. Nästan inga stjärnor på grund av månens intensiva ljus. Eller tänker jag fel? Om jag pratar om ett foto av månen då vill jag också att det ser ut som månen inte bara som en liten vit prick...

Mvh Daniel
Finns inga tekniska hinder att fota startrails med tele.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Finns inga tekniska hinder att fota startrails med tele. Ska man ändå vända kameran mot ett annat håll så kan man faktiskt lika bra använda olika brännvidder i samma bild då det för mig är att göra en overklig bild. ....
Så du menar att man ska sätta kameran på jättestabilt stativ, exponera månen korrekt i en riktning inzoomat, tex 200mm med slutaren öppen och släppa igenom ljuset genom avbruten överteckning en bråkdel av en sekund, sunny 16 som många exponerar månen efter ger väldigt korta slutartider, eller så får man lägga till ett ND-filter till processen. Zooma ut, flytta / vrida kameran medans du fortfarande täcker över frontlinsen, zooma ut...och fokusera (hur ska du fokusera när frontlinsen är övertäckt och live view inte tillgängligt) och ta bort överteckningen en andra gång varpå du ska vänta några timmar för att få startrails i samma bild. Trails som kommer vara svaga eftersom du måste ha lågt iso pga månen. Och förvänta dig ett ens någorlunda resultat?

Har du någonsin sett en bild blivit fotad på det viset?

Edit: Du har tagit bort större delen av ditt inlägg där det bla stod att du skulle lära ut detta i din "kurs".
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Finns ju knep att slippa fota med så snabba slutartider.
Ni tänker för inskränkt. Handhållen? Varför det när det det finns stativ. Tips är att vidga era vyer.
Tog bort en del ja då det inte var relevant. Rekommenderar dig göra likadant.
 

iSolen.se

Guest
Finns ju knep att slippa fota med så snabba slutartider.
Ni tänker för inskränkt. Handhållen? Varför det när det det finns stativ.
Tog bort en del ja då det inte var relevant. Rekommenderar dig göra likadant.
Handhållen? Nej stabilt stativ skrev jag.

Det går ju att ha en pappskiva med en smal slits, man kan köra med filter...men totalen är inte realistiskt och jag vill gärna se en bild som tagits på dessa sättet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Som sagt, man behöver inte så korta slutartider för att fota månen. Att exponera med så snabba slutartider utan hjälpmedel för att sedan täcka över är svårt, men säkerligen inte omöjligt. Men som sagt så finns det knep såklart att kringå detta. Du har själv snuddat vid det och ett av knepen är såklart användandet av ett starkt ND-filter (finns fler alternativ). Men användandet av ett så starkt ND-filter skapar såklart ett nytt problem. (Som såklart går att lösa. Annars hade jag inte sagt det är möjligt)
Att ställa om från 200mm vid oändlighetsfotografering till 70mm är på mitt objektiv ungefär samma. Omfokusering behövs inte. Eller så använder man avtståndsskalan.
Och nä, man behöver inte vänta flera timmar efter man vänt kamera för att undvika överexponering pga månens ljus.
Ett tips: Månens påverkan i ljusintensitet på himlen är inte konstant..
Sen så uppstår ju startrails 13 ggr snabbare vid 200mm än 15mm. Och man behöver ju inte få helt runda ringar. Många nöjer sig oftast med bågar (kanske inte nöjer sig, men orkar inte vänta ut tiden)
Precis som i all astroscapefotografering som jag snöat in mig på så krävs det planering, planering och åter planering! Både tid, datum, riktning ska passas in. Omgivning är också en faktor att ta med. Det är inte bara att välja slumpmässig plats. Sen ska mna också aha tur med vädret. Ibland hjälper moln till mer än man tror. För oftast tror man de bara är i vägen och stör.
Det är mycket att tänka på, många delar som ska passa in. Ibland har jag fått vänta länge på tillfället. En bild på månen som jag tog förra året fick jag vänta ett helt år för att omständigheterna skulle passa in.

Lycka till allihopa. Fota nattetid är skitkul!

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
En bild säger mer än tusen ord sägs det. Vem ska bli först o säga att jag bildmanuipulerat denna bild? ;)

/Stefan
Bilden säger inte så mycket utan din beskrivning av hur du gjort den.

Det går i alla fall trails genom månen. Det är alltså dubbelexponerat på något sätt. Då gör de flesta bedömningen att det är manipulation.

Jag avvaktar din förklaring.
 
ANNONS