Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Jag har dock inte sett några recensioner som säger att AF funkar super duper med A7. Det är först med A7R2 som de fungerar bra med. Kolla upp Jason Laniar.

/Stefan
AF funkar bra och konsekvent hos A7(R)II (om än inte med följande AF som på DSLR-nivå som 5DIII och D750), men det förutsätter E-mountobjektiv (inte Canon- eller Nikon-objektiv med adapters).

Kom ihåg att Jason är Sony-PRmänniska/ambassadör betald/sponsrad av Sony.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
AF funkar bra och konsekvent hos A7(R)II (om än inte med följande AF som på DSLR-nivå som 5DIII och D750), men det förutsätter E-mountobjektiv (inte Canon- eller Nikon-objektiv med adapters).

Kom ihåg att Jason är Sony-PRmänniska/ambassadör betald/sponsrad av Sony.
Har du A7R2 med Sigma MC-11 och Sigma/Canonobjektiv?
Mmmm jovisst kände jag till att Jason är sponsrad,men han använder ju Canonglas på sina Sony ;)
Kan ge ett omdöme när jag får mina grejer.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Har du A7R2 med Sigma MC-11 och Sigma/Canonobjektiv?
Nej.

Har dock läst ganska mycket om andras erfarenhet av det. Inte minst här på fotosidan. Det har postats av personer här på Fs som jag har mycket gott förtroende för vad de säger och skriver är sant.

(Betydligt större förtroende för de, än de PR-människor och ambassadörer som är betalda eller sponsrade av Sony för att skriva positivt om hur väl saker och ting fungerar som Sonykameraägare.)

Det strulet jag har läst om, och inkonsekvensen gällande vilja objektiv som fungerar bra eller inte, gör inte det till en för mig personligen lockande helhetslösning (även om jag har varit lockad och väldigt nära att köpa både A6000 tidigare innan jag gick på Fuji, och även A7II nu senare när de varit på kampanj till bra priser). Har själv väldigt liten tolerans till strul och att tvingas agera "testkanin" åt fabrikanter som släppt ofärdigutvecklade eller otillräckligt testade lösningar.

Fungerar det 100% kanon för dig och andra, eller tillräckligt bra för vad ni accepterar gällande AF-prestanda och AF-funktionalitet från alla EF-objektiv; grattis ni har hittat rätt (för er). Kan enbart gratulera för lyckat val i det fallet. Det är ju trots allt det viktiga med ens val (att man själv blir nöjd).

Själv avvaktar jag med eventuella köpa av E-mountkameror tills vidare, och tills att Sony byggt ut sitt ekosystem med "native" FE-objektiv i tillräcklig omfattning (jag tror personligen att de kommer dit så småningom).

Mmmm jovisst kände jag till att Jason är sponsrad,men han använder ju Canonglas på sina Sony ;)
Ok.

Good! :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vilken typ av AF är det då ?
Min tanke var att komma åt Sonys spegelfria kameror med sina fina sensorer utan att behöva bryta ryggen ekonomiskt :) Vet inte vilket A-hus som funkar bäst, det får man väl fundera ut.

Sigmas MC-11 adapter verkar lovande också prismässigt. Spännande och höra vad Astroscapist och hans kompisar har att säga om Sigmas adapter?

Om det hypotetiskt skulle funka bra med A7 och MC-11, då är man förmodligen ikapp en framtida 6DII när det gäller DR, för under 11k inkl adapter. Det blir mycket bild för pengarna :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Sony har nu på 4 år släppt en hel del FE-objektiv som är av den ofta mest köpta sorterna. 24-70, 70-200, 100-400, en 85:a en 100, 24-35 har väl också kommit, plus ett antal Samyang, Samsung objektiv med autofokus. en ny 135:a är också på ingång. En bättre version av 24-70f/4 vore önskvärt och att man kunde flytta tiden framåt tillfälligt ett antal år och hitta begagnade eller prissänkta. Sigma ser ut att vara på gång med nativa objektiv om man får tro på dom själva till Sony, så visst händer det mycket på objektivfronten för Sony.


Nackdelen med nya kamera typer och tillhörande objektiv är väl just bristen på begagnat och prissänkningar som då av naturliga skäl inte kan ske så där i brådrasket. På APS-C - sidan är bristerna på objektiv klart större och det har vi surrat mycket om i andra trådar.
 

martinot

Aktiv medlem
Sony har nu på 4 år släppt en hel del FE-objektiv som är av den ofta mest köpta sorterna. 24-70, 70-200, 100-400, en 85:a en 100, 24-35 har väl också kommit,
Håller med.

Sigma ser ut att vara på gång med nativa objektiv om man får tro på dom själva till Sony,
Intressant! Det där är enligt mig en riktigt bra sak.

Har själv aldrig varit i förtjust i den bitvis trassliga lösningen med just Sigma EF + adapter, men kommer de äntligen med "native"-versioner av deras objektiv för E-mount så är det grymt positivt IMO.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Tänkte på en sak vad gäller 6DII. Att den med all sannolikhet inte ersätter 6D.

Tittar på Cyberphotos priser (finns säkert billigare om man letar lite, men blir rättvis jämförelse).

Med tanke på priset på 21" för 6DII och att dom två närmaste konkurenterna har FF i pris 9-14" blir nog gamla 6D kvar för att Canon ska kunna konkurera med FF gentemot dom andra.

Men tycker man att 21" är dyrt för nya så tycker jag nog att 16" också är för mycket för den gamla. Ska dom ha båda kvar är 5.000:- prisskillnad rätt lite.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Du har helt rätt. Helt fel tråd för detta. Jag borde tänkt mig för lite mer där. Sorry.
Det är ändå inte helt fel. Många har släppt sina förhandsbeställningar på 6DII för att kameran (so far) inte håller måttet. Då har Sony dykt upp som ett alternativ, och dom argumenten är direkt kopplade till bristerna hos 6DII.

Vi har ju läst om flera som köpt A7-hus istället.
 

Bengf

Aktiv medlem
Du har helt rätt. Helt fel tråd för detta. Jag borde tänkt mig för lite mer där. Sorry.

Ja det är inte superlätt alla gånger att undvika jämförelser, och det är inte alltid Sonyägare som startar med att stöka till det. Här blev det nog aktuellt mycket på grund av det pris som 6D2 ligger på och att många Canon användare har reagerat på just priset och önskemålen med DR.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Tänkte på en sak vad gäller 6DII. Att den med all sannolikhet inte ersätter 6D.

Tittar på Cyberphotos priser (finns säkert billigare om man letar lite, men blir rättvis jämförelse).

Med tanke på priset på 21" för 6DII och att dom två närmaste konkurenterna har FF i pris 9-14" blir nog gamla 6D kvar för att Canon ska kunna konkurera med FF gentemot dom andra.

Men tycker man att 21" är dyrt för nya så tycker jag nog att 16" också är för mycket för den gamla. Ska dom ha båda kvar är 5.000:- prisskillnad rätt lite.
6D2 ersätter 6D som kommer fasas ut. Att priset kanske upplevs något högt i början är inget nytt. Det kommer sannolikt att sjunka ett hack under hösten så snart man vet att samtliga 6D på hyllorna har fasats ut och att de mest angelägna som förbokat fått sina 6D2. Men jag tror den kommer ligga nånstans kring 19-20 oavsett. Både 5DS-modellerna och 5D4 behöll sitt initiala lanseringspris ganska länge.

Med detta sagt så har ju flera butiker redan satt ihop 6D2-kampanjer som fotoväskor och minneskort som ingår i priset. Så visst känner marknaden av att prisnivån är lite i överkant.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kan inte beror på mörka Norden i alla fall, fick inte 80D en 24-135 USM ganska nyligen.
Nä, inte har det med ljuset att göra. 6D Mark II sälja i paket med en ljussvagare och framförallt billigare 24-105-variant.

80D säljs bland annat med 18-135/3,5-5,6 IS USM
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Ord och inga visor i den recensionen.
Min första känsla när det gäller Canon är att det verkar som att de medvetet gör 6dmkII mer entusiastinriktad än yrkesinriktad. Helt enkelt skapa ett nytt segment av köpare. Lägga den där den ursprungliga 6D borde ha legat.
Jag kan ju ha galet fel, men jag är ju absolut ingen guru när det gäller kamerateknik. Men det är i alla fall vad jag känner efter ha hört honom jämföra med gamla 6D och 5DmkIV.
 

gamleJ

Aktiv medlem
I ljuset av att 6d mkii ska föreställa en instegsmodell (stämmer gällande specar) så är det väl inte så konstigt att de inte främst parar den med L-objektiv för runt 11000kr?
 
ANNONS