Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite perverst (for lack of a better word) när en kameraägare tycker att en kritiker av märket på ägarens kamera har något emot kameraägaren.
Word.

Tyvärr så är en del (speciellt de mer märkestrogna) väldigt känsliga för kritik emot en produkt som faller under "deras" varumärke.

Sanslöst, men det gäller inte bara foto, utan samma sak med telefoner/telefonsystem, datorer/operativsystem, bilar (speciellt sportbilsägare), spelkonsoler, etc.

Däremot så är det väl ovanligt många här på Fs (upplever jag det som), som är enormt beskyddande av sina varumärken, och har problem med minsta kritik emot en produkt eller egenskap hos deras varumärke. Man märker mellan raderna att de ibland tar det som i princip ett personligt påhopp på de som person.

Sjukt? Jo, kan bara hålla med.

Om det åtminstone var filosofi, politik eller andra liknande viktiga principer som man blev upprörd över (som jag iofs. tycker att man ändå borde kunna argumentera väl för och emot, utan att känna det som personangrepp) så hade jag kunnat mer förstå passionen och de upprörda känslorna som sätts i spel.

Varumärken på elektronikprodukter? "Get a life", säger jag bara.

Nå väl. Nog med "rant" om detta från mig för tillfället.

Nu skall jag fixa ett nytt schackel till focken, och så skall vi ge oss ut och segla i det fantastiska vädret! :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite perverst (for lack of a better word) när en kameraägare tycker att en kritiker av märket på ägarens kamera har något emot kameraägaren.
Att använda ordet personligen kanske löser det mesta då man inte angriper ägaren till visst märke, utan talar då för sin egen sak men har inga problem med att andra tycker annorlunda. fast man kan få upprepa det som förklaring, för att tolka hur andra menar är inte alltid så lätt
 

Abe Normal

Aktiv medlem
För dem som fotar tex landskap, inredning, arkitektur och även gatufoto (under fina förhållanden). funkar ju bas-ISO väldigt bra. Men visst, fina bilder på höga ISO-tal ger flexibeltet :) En kamera med stort dynamiskt omfång på tex 100-400 ISO tycker jag är attraktivt.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Tycker gott att man kan erbjuda 6D2 med 24-105 f4L om än som beställningsvara.
Håller med.
Undrar om orsaken är att det paketet skulle ligga på ca 30.000:- och Canon tror att priset skulle avskräcka.

Ett alternatvi, om man inte vill lägga ytterligare 12.000:- som 24-105/4LII kostar, är att istället köpa till gamla 24-105/4L (som är helt ok) för 7.500:- (NetOnNet).

Undrar om gamla 6D kommer att finnas kvar som "lågpris"-alternativ, eller om den är tänkt att fasas ut direkt.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med.
Undrar om orsaken är att det paketet skulle ligga på ca 30.000:- och Canon tror att priset skulle avskräcka.

Ett alternatvi, om man inte vill lägga ytterligare 12.000:- som 24-105/4LII kostar, är att istället köpa till gamla 24-105/4L (som är helt ok) för 7.500:- (NetOnNet).
Är själv personligen normalt inte så enormt förtjust i just 24-105 eller 24-120 oavsett småbildssystem (blir lite för mycket "mellanmjölk" för mig, varken lika skarpt som 24-70, eller lika flexibelt som superzoom).

Så på sätt och vis kan jag faktiskt förstå att Canon inte tar med den i paket. Den kanske blir för dyr som "kitzoom" för nybörjare (som inte prioriterar god optik), och kanske lite för dålig för oss konnässörer/fotoentusiaster som ofta kanske normalt föredrar 24-70/2,8 eller 24-70/4.

Var jag Canonfotograf som vill gå upp till fullformat med en väldigt begränsad budget (och inte intresserad av vare sig Nikon eller Pentax, eller beg. Canonhus som t.ex. 5DIII), så hade jag nog personligen gått på ett paket/kombination med den äldre 6D och 24-70 mm f/4. Då får man ett rätt fint startpaket för strax under 21 papp.

Håller med.
Undrar om gamla 6D kommer att finnas kvar som "lågpris"-alternativ, eller om den är tänkt att fasas ut direkt.
Har läst att så skall vara fallet att den finns kvar ett tag till (tror också att det var ett rätt smart beslut av Canon).
 

Bengf

Aktiv medlem
APS-C modeller som kanske inte är första valet för Konnässören säljs i bland i paket med 2 objektiv där ena har längre zoom, zoom möjlighet har som oftast en stor attraktions kraft även om man inte tänker sig bli expert på fågel bilder. FF- modeller som skall locka nya hobbyfotografer saknar Cropfaktorn och då lockar nog objektiv längre än 24-70 för en del av köparna. ( sitter i huvudet när man besökt idrotts arenor och sett dom vita stora objektiven )
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Finns det nån på denna sida som beställt denna kamera? Skulle inte tro det, verkar allt annat än bra. Att en 80D har bättre DR säger ju allt. Denna är som att gå bakåt 10 år i tiden.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Finns det nån på denna sida som beställt denna kamera? Skulle inte tro det, verkar allt annat än bra. Att en 80D har bättre DR säger ju allt. Denna är som att gå bakåt 10 år i tiden.
En kamera har många egenskaper, inte bara dynamiskt omfång. Trots allt är bildkvaliteten bättre än hos populära 5D Mark III. Lägg därtill en mängd moderna funktioner, som Dual Pixel AF och vridbar skärm, som kan vara användbara.

Jag är säker på att många kommer att köpa 6D Mark II och att de flesta blir nöjda. Sen kan jag ändå undra hur Canon tänkte när de konstruerade sensorn.
 

oXo

Aktiv medlem
Finns det nån på denna sida som beställt denna kamera? Skulle inte tro det, verkar allt annat än bra. Att en 80D har bättre DR säger ju allt. Denna är som att gå bakåt 10 år i tiden.
De säljer nog ganska bra, så här ser topplistan ut för den senaste månaden hos CyberPhoto ut just nu och jag tror att det ser liknande ut hos andra fotoaffärer.

1. Panasonic Lumix DMC-GX80 kamerahus sva...
2. Nikon D500 hus
3. Canon EOS 6D Mark II hus
4. Canon EOS 80D hus
5. Canon EOS 5D Mark IV kamerahus
6. Sony A6300 svart kamerahus + PZ 16-50/...
7. Sony A6500 svart kamerahus
8. Sony A6000 silver + E PZ 16-50/3,5-5,6...
9. Canon EOS 7D Mark II hus + WiFi-adapte...
10. Nikon D750 hus
 

martinot

Aktiv medlem
En kamera har många egenskaper, inte bara dynamiskt omfång. Trots allt är bildkvaliteten bättre än hos populära 5D Mark III. Lägg därtill en mängd moderna funktioner, som Dual Pixel AF och vridbar skärm, som kan vara användbara.

Jag är säker på att många kommer att köpa 6D Mark II och att de flesta blir nöjda. Sen kan jag ändå undra hur Canon tänkte när de konstruerade sensorn.
Jag tycker du sammanfattar det väldigt bra där Magnus.

Det är nog ingen dålig kamera, och kommer kunna glädja många. Sedan är även jag lite frågande om det riktiga i Canons val gällande just sensoregenskaper och AF-täckningsområde (speciellt med tanke på prisläge, hade den varit något billigare så är läget lite annorlunda). Totalt sett så tror jag dock att den kommer att vara en helt OK lösning för många personer. Tycker personligen att det är mycket trevligt att den t.ex. fått en bra och flexibel skärm.

Sedan kommer, som jag förstått det, dessutom nuvarande 6D att finnas kvar ett hyfsat tag till. Den kommer ju även fortsatt att vara ett lika fint alternativ som tidigare, och ett intressant budgetval för de som så önskar (mycket kamera för pengarna IMO).

För de som vill prioritera bättre AF-område över DR så finns ju även 5Dmk3 som ett bra beg. val i liknande prisklass (finns en hel del bra kameror på marknaden då många uppgraderat till 5Dmk4), och då får man även många andrra funktioner som jag själv gillar, som t.ex. dubbla kortplatser. Också ett mycket bra köp och mycket kamera för pengarna.
 

martinot

Aktiv medlem
De säljer nog ganska bra, så här ser topplistan ut för den senaste månaden hos CyberPhoto ut just nu och jag tror att det ser liknande ut hos andra fotoaffärer.

1. Panasonic Lumix DMC-GX80 kamerahus sva...
2. Nikon D500 hus
3. Canon EOS 6D Mark II hus
4. Canon EOS 80D hus
5. Canon EOS 5D Mark IV kamerahus
6. Sony A6300 svart kamerahus + PZ 16-50/...
7. Sony A6500 svart kamerahus
8. Sony A6000 silver + E PZ 16-50/3,5-5,6...
9. Canon EOS 7D Mark II hus + WiFi-adapte...
10. Nikon D750 hus
Japp.

Tror absolut denna kommer att sälja riktigt bra inom sitt område (instegsmodell småbilds-DSLR). Tror inte att Canon kommer att tappa så mycket alls pga. sina komponentval (även om jag som köpare kanske hade önskat något lite annorlunda). Kommer nog även fortsatt att vara en klar toppsäljare här (räknar inte in spegellöst, eller APS-C-alternativ i detta segmentet).

Sidonot: Det sagt så tycker jag att alla kamerahus på topptio ovan är riktigt trevliga (på sina olika sätt).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Självklart kommer Canon sälja många 6d mkii hus. De säljer alltid många kameror i förhållande till konkurrenter. Däremot har de med stor sannolikhet förlorat flera ambassadörer för märket. Vid varje nysläpp finns det många som är missnöjda med egenskaper som saknas eller är strypta, men inte i den grad som vid detta släpp. Här borde finnas en chans för Canons konkurrenter att plocka marknadsandelar.
 

control87th

Aktiv medlem
Jag köpte 60D och tycket den var suverän och försvarade den mot den kritik som den fick...
Köpte 6D och tyckte den var ett väldigt prisvärt insteg till FF, försvarade den mot kritik om dålig AF...

Men 6DmkII... Att komma med en sensor som inte spöar version 1, att tom. ha lägre videobitrate än ettan. Att släppa en kamera för över 20tkr utan 4K. Visst kommer den sälja bra men jag tycker att Canon gjort väldigt konstiga val och för mig är de förbättringar som kommit i tvåan inte tillräckliga för att motivera en uppgradering från ettan.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, på hög-ISO så har Canon, traditionellt, alltid varit väldigt starka och så även denna modell (de följer deras klassiska recept på det sättet kan jag hålla med om).
 
ANNONS