Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Finns det nån på denna sida som beställt denna kamera? Skulle inte tro det, verkar allt annat än bra. Att en 80D har bättre DR säger ju allt. Denna är som att gå bakåt 10 år i tiden.
Om du läst inläggen strax innan ditt hade du sett att folk har beställt, men du kanske mest vill hacka lite?

Tio år gamla kameror har inte GPS, Bluetooth, WiFi, Intervalometer, Pekskärm, Vikskärn, Marknadens bästa LiveView-AF, sökare med samma klass och info som proffskamerorna, avancerade ljusmätare osv.

Sensorn må vara sämre på bas-ISO (men inte på höga ISO, där matchar den alla jämförbara).

Kanske pröva vara lite saklig?
 

winterdahl

Medlem
Varför ska jag INTE byta till annat system?

Känns som jag kommer in lite sent i den här tråden. Hur som helst, jag är 6D-ägare sedan 4.5 år (då jag stod och valde mellan 6D:an och Nikon 600) och är missnöjd med Canons utveckling de senaste åren. Min 6D har varit ett bra verktyg att komma in i riktig fotografering men jag har känt att den har begränsat mig i vissa fall. Såg därför fram emot en uppgradering men känner mig besviken nu när 2:an kommer - den är på sätt och vis på samma nivå som den 3 år gamla Nikon 750 (som för övrigt har bättre DR och två minneskortsplatser). Det känns som om Canon håller tillbaka för mycket med tekniken - är de så snåla bara för att de är störst? Jag funderar starkt på att göra mig av med all Canonutrustning som jag har samlat på mig de senaste åren och byta till Nikon eller Sony som verkar driva utvecklingen inom FF.

/MW
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nej jag har ingen koll på valutorna, 8,10 nämndes i ett nyhets inslag helt nyligen bara. för vanligt folk så får man bara finnas sig i sakernas tillstånds liksom som med mycket annat. Statsmakterna och storbankerna joxar med räntor och dylika ting så har det alltid varit.
Det var inget illa menat :) Menar bara att man kan känna wow, - nu ser valutan okay eller bättre ut. Men när man ska handla så blir det ändå påslag. Såg att SEB's säljkurs ligger på 8,7 för en dollar medan andra banker ligger lite lägre.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det var inget illa menat :) Menar bara att man kan känna wow, - nu ser valutan okay eller bättre ut. Men när man ska handla så blir det ändå påslag. Såg att SEB's säljkurs ligger på 8,7 för en dollar medan andra banker ligger lite lägre.
Fast handlar man med kort får man bättre kurs. Tror detta kan vara kursen för att köpa kontanter. Hur som helst, kanske inte så betydelsefullt för oss boende i Sverige just nu men kanske faller priserna för oss längre fram om kursen håller i sig.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Känns som jag kommer in lite sent i den här tråden. Hur som helst, jag är 6D-ägare sedan 4.5 år (då jag stod och valde mellan 6D:an och Nikon 600) och är missnöjd med Canons utveckling de senaste åren. Min 6D har varit ett bra verktyg att komma in i riktig fotografering men jag har känt att den har begränsat mig i vissa fall. Såg därför fram emot en uppgradering men känner mig besviken nu när 2:an kommer - den är på sätt och vis på samma nivå som den 3 år gamla Nikon 750 (som för övrigt har bättre DR och två minneskortsplatser). Det känns som om Canon håller tillbaka för mycket med tekniken - är de så snåla bara för att de är störst? Jag funderar starkt på att göra mig av med all Canonutrustning som jag har samlat på mig de senaste åren och byta till Nikon eller Sony som verkar driva utvecklingen inom FF.

/MW
Om du har massa sigmaobjektiv så är övergången inte smärtsam.
Har du canonobjektiv så funkar AF bra utom att följning slutar så fort man börjar fota.

/Stefan
 

cmosen

Aktiv medlem
Känns som jag kommer in lite sent i den här tråden. Hur som helst, jag är 6D-ägare sedan 4.5 år (då jag stod och valde mellan 6D:an och Nikon 600) och är missnöjd med Canons utveckling de senaste åren. Min 6D har varit ett bra verktyg att komma in i riktig fotografering men jag har känt att den har begränsat mig i vissa fall. Såg därför fram emot en uppgradering men känner mig besviken nu när 2:an kommer - den är på sätt och vis på samma nivå som den 3 år gamla Nikon 750 (som för övrigt har bättre DR och två minneskortsplatser). Det känns som om Canon håller tillbaka för mycket med tekniken - är de så snåla bara för att de är störst? Jag funderar starkt på att göra mig av med all Canonutrustning som jag har samlat på mig de senaste åren och byta till Nikon eller Sony som verkar driva utvecklingen inom FF.

/MW
Håller med Canon är snåla, byt system det kommer jag göra. Sensorn är det viktigaste i en kamera enligt mig, å då vill man ha bra DR.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Känns som jag kommer in lite sent i den här tråden. Hur som helst, jag är 6D-ägare sedan 4.5 år (då jag stod och valde mellan 6D:an och Nikon 600) och är missnöjd med Canons utveckling de senaste åren. Min 6D har varit ett bra verktyg att komma in i riktig fotografering men jag har känt att den har begränsat mig i vissa fall. Såg därför fram emot en uppgradering men känner mig besviken nu när 2:an kommer - den är på sätt och vis på samma nivå som den 3 år gamla Nikon 750 (som för övrigt har bättre DR och två minneskortsplatser). Det känns som om Canon håller tillbaka för mycket med tekniken - är de så snåla bara för att de är störst? Jag funderar starkt på att göra mig av med all Canonutrustning som jag har samlat på mig de senaste åren och byta till Nikon eller Sony som verkar driva utvecklingen inom FF.

/MW
Låg och läste nya numret av Photography Week inatt (vet dock inte hur tillförlitlig tidningen är). Det var ett stort test av fullformat med olika grafer. Kollade på gamla 6D och det såg det väldigt fint ut när det gäller DR, även DR-kurvan när ISO-talen stiger och att brusnivåerna ser bra ut även vid ökade ISO-tal. Det fanns ingen kamera testet som kunde matcha kurvan med bibehållen DR och lågt brus, även om andra märken hade lite högre DR på bas-ISO. Nya 5DIV vann testet, enlig tidningen den bästa sensorn idag och som kamera i helhet. Som som sagt från ett FF-test i Photography Week.

6D omnämndes som en "gammal" kamera som behöver upgraderas, men bildmässigt ser det fortfarande bra ut. Schablonbilden på forumet och andra ställen är att Canon är "bad" och andra märkern ligger mer i framkant. Oavsett vad som är korrekt, med det finns olika uppfattningar om hur det ser ut.
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Fast handlar man med kort får man bättre kurs. Tror detta kan vara kursen för att köpa kontanter. Hur som helst, kanske inte så betydelsefullt för oss boende i Sverige just nu men kanske faller priserna för oss längre fram om kursen håller i sig.
Agree, det blir en bättre kurs och vi bör gynnas om kronan stärks mot dollarn. Vad jag kan uttolka så sätts priset i dollar när nya modeller introduceras? Sedan kan det finnas handelsavtal och annat som påverkar konsumentpriserna här hemma.
 

PMD

Aktiv medlem
Låg och läste nya numret av Photography Week inatt (vet dock inte hur tillförlitlig tidningen är). Det var ett stort test av fullformat med olika grafer. Kollade på gamla 6D och det såg det väldigt fint ut när det gäller DR, även DR-kurvan när ISO-talen stiger och att brusnivåerna ser bra ut även vid ökade ISO-tal. Det fanns ingen kamera testet som kunde matcha kurvan med bibehållen DR och lågt brus, även om andra märken hade lite högre DR på bas-ISO. Nya 5DIV vann testet, enlig tidningen den bästa sensorn idag och som kamera i helhet. Som som sagt från ett FF-test i Photography Week.

6D omnämndes som en "gammal" kamera som behöver upgraderas, men bildmässigt ser det fortfarande bra ut. Schablonbilden på forumet och andra ställen är att Canon är "bad" och andra märkern ligger mer i framkant. Oavsett vad som är korrekt, med det finns olika uppfattningar om hur det ser ut.
Canon EOS 6D II verkar vara en riktigt bra kamera (för den som inte enbart fotograferar på bas-ISO) som står sig hyfsat i konkurrensen. Felet med EOS 6D II är inte bristande tekniska prestanda utan priset. En Nikon D750 kostar flera tusen kronor mindre.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Canon EOS 6D II verkar vara en riktigt bra kamera (för den som inte enbart fotograferar på bas-ISO) som står sig hyfsat i konkurrensen. Felet med EOS 6D II är inte bristande tekniska prestanda utan priset. En Nikon D750 kostar flera tusen kronor mindre.
Är det inte precis som vanligt? När en ny kamera kommer så förväntar sig många att den ska ha bättre DR på lågiso, AF i proffsklass, 4k, minst 1 stegs mindre brus på högiso, fler b/s, minst 2 kortplatser och gärna samma pris som den som ersätts.

Sen blir det istället finputsningar och ett initialt pris som föregångaren hade vid dess introduktion.
Precis som 5DIV. Alla tyckte kameran var bra, men på tok för dyr.
Men Canon är väl ett företag som andra och vill tjäna pengar. Om dom sätter ett högt pris från början så är det ändå alltid några som har råd och beredda att köpa. Sen sänker dom priset succesivt allteftersom varje prisnivå "mättas".

Kostade inte D750 också runt 20" när den kom?

Men verkar som tex Cyberphoto tycker att Canon tagit i lite väl mycket den här gången och redan innan kameran går att köpa över disk, kastar med ett minneskort för 1900:-.

Tror nog priset på 6DII kommer närma sig D750 inom 6 månader. 5DIV har redan droppat 5.000:- sedan introduktionen.

Tycker nästan det är ett större mysterium att gamla 6D fortfarande ligger på 16.000:-...

(samtliga priser från Cyberphoto)

PS! Stört egentligen vad dyrt det är. Kostade inte Canon och Nikons absoluta toppmodeller på filmtiden, F1 New och F3, runt 15-20".

Tänk om någon på den tiden sagt att Canons nya amatörkamera för 24x36mm kostar över 20"
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Canon EOS 6D II verkar vara en riktigt bra kamera (för den som inte enbart fotograferar på bas-ISO) som står sig hyfsat i konkurrensen. Felet med EOS 6D II är inte bristande tekniska prestanda utan priset. En Nikon D750 kostar flera tusen kronor mindre.
Jag fotar nästan aldrig på bas-iso så mig gör det inget.
 

PMD

Aktiv medlem
PS! Stört egentligen vad dyrt det är. Kostade inte Canon och Nikons absoluta toppmodeller på filmtiden, F1 New och F3, runt 15-20".

Tänk om någon på den tiden sagt att Canons nya amatörkamera för 24x36mm kostar över 20"
Canikons senaste toppmodeller för film var EOS I V och F5 (jag vill inte räkna F6 eftersom det var en specialmodell som kom efter att digitalfoto redan slagit igenom). De kostade mer än vad New F-1och F3 gjorde på sin tid.

Digitala systemkameror är (i alllänhet) dyrare än vad "motsvarande" filmkameror var, men jag tror att skillnaden ibland överdrivs lite.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, D750 kostade 21 kkr när den kom.

Tror också att 6DmkiI kommer att relativt snabbt komma ner i pris som de flesta nya kameror. Alltid smart att vänta lite om man inte har ett akut behov.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kollade snabbt, läste en recension från maj 2012, då hade 5DMKIII riktpriset 32k, men den såldes bara någon månad efter introduktionen vintern 2012 för 27k och till julen samma år för runt 25k. Det priset hade 5DIII väldigt länge, såg tom priset 21.9k drygt ett år efter lanseringen. Utomlands såg jag kamerahuset för 15k.

Idag känns allt mycket dyrare och där måste kronans försvagning spela en stor roll. Som spekulation kanske 5DIV faller till 32-35k. 6DII faller till runt 16k, det låter rimligt?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Canon EOS 6D II verkar vara en riktigt bra kamera (för den som inte enbart fotograferar på bas-ISO) som står sig hyfsat i konkurrensen. Felet med EOS 6D II är inte bristande tekniska prestanda utan priset. En Nikon D750 kostar flera tusen kronor mindre.
Håller med, har sagt det själv flera gånger. Diffen mot D750 måste delvis bero på kronans fall, den kameran har väl funnits ett tag?

Enligt min spaning kommer 6DII närma sig D750 :)
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med, har sagt det själv flera gånger. Diffen mot D750 måste delvis bero på kronans fall, den kameran har väl funnits ett tag?

Enligt min spaning kommer 6DII närma sig D750 :)
D750 annonserades av Nikon Q2 2014, och kom ut i lite mindre volymer i svenska butiker Q4 2014. Den var dock bitvis svår att få tag på, och hyfsat god tillgänglighet var egentligen först Q1 2015.

(Sedan skulle jag personligen snarare matcha 6DmkI/mkII mot D600/610, och D750 snarare mot 5DmkIII.)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
D750 annonserades av Nikon Q2 2014, och kom ut i lite mindre volymer i svenska butiker Q4 2014. Den var dock bitvis svår att få tag på, och hyfsat god tillgänglighet var egentligen först Q1 2015.

(Sedan skulle jag personligen snarare matcha 6DmkI/mkII mot D600/610, och D750 snarare mot 5DmkIII.)
Okay, kanske. Är inte helt uppdaterad på specarna hos olika Nikon. Jag har nog över tid sett modellen 5D motsvara D800 även om tillverkarna gör lite olika prioriteringar. Nu drar tillverkarna isär sina modeller i olika sidospår. Tycker nog fortfarande att 750 är en lyxigare entusiastkamera hos Nikon, inte att kameran är sämre på något sätt, men som segment.
 

martinot

Aktiv medlem
Okay, kanske. Är inte helt uppdaterad på specarna hos olika Nikon. Jag har nog över tid sett modellen 5D motsvara D800 även om tillverkarna gör lite olika prioriteringar. Nu drar tillverkarna isär sina modeller i olika sidospår. Tycker nog fortfarande att 750 är en lyxigare entusiastkamera hos Nikon, inte att kameran är sämre på något sätt, men som segment.
Håller med om D750 som en lyxig entusiast/prosumerkamera, men den har väldigt lika AF-prestanda som 5Dmk3, bättre DR och nästan (men inte riktigt) lika bra AF-område, och serietagning. Däremot så vinner 5Dmk3 på snäppet något bättre byggkvalitet (men inte mycket).

D800 och D810 är väldigt olika både 5Dmk3 och D750.

D800/810 är inte så mycket sport/action som D750/5Dmk3, utan en mer riktad mot något mer stillsammare motiv (trots bra AF) Mer av en optimerad landskaps/portträtt/arkitekturkamera med fokus på högre upplösning och väldigt hög DR på bas-ISO.

D800/810 är fantastiska kameror, men IMO betydligt mycket mer nischade än D750/5Dmk3 (som är trots allt mer ersättliga och motsvarande varandra, och mer av "allround" som kamerahus).

Tycker D600/610 fortfarande verkar slå 6Dmk1/2 på fingarna gällande DR (på låga/normala ISO), dubbla kortplatser, inbyggd blixt, och många andra sätt. 6Dmk2 däremot vinner nog på vikbar skärm, touch, WiFi och GPS. Kanske också nyare snabbare AF (har inte testat och jämfört själv än)?

Skulle vara intressant att se 6Dmk2 i en direkt match mot D610.
 

PMD

Aktiv medlem
Håller med om D750 som en lyxig entusiast/prosumerkamera
Det som avslöjar D750 som en amatörkamera är att den saknar AF-on-knapp. :)

Jag tycker inte att det går att hitta regelrätta motsvarigheter bland kamerorna från Nikon och Canon. De verkar undvika att konkurrera direkt med varandra med direkt jämförbara modeller.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Håller med om D750 som en lyxig entusiast/prosumerkamera, men den har väldigt lika AF-prestanda som 5Dmk3, bättre DR och nästan (men inte riktigt) lika bra AF-område, och serietagning. Däremot så vinner 5Dmk3 på snäppet något bättre byggkvalitet (men inte mycket).

D800 och D810 är väldigt olika både 5Dmk3 och D750.

D800/810 är inte så mycket sport/action som D750/5Dmk3, utan en mer riktad mot något mer stillsammare motiv (trots bra AF) Mer av en optimerad landskaps/portträtt/arkitekturkamera med fokus på högre upplösning och väldigt hög DR på bas-ISO.

D800/810 är fantastiska kameror, men IMO betydligt mycket mer nischade än D750/5Dmk3 (som är trots allt mer ersättliga och motsvarande varandra, och mer av "allround" som kamerahus).

Tycker D600/610 fortfarande verkar slå 6Dmk1/2 på fingarna gällande DR (på låga/normala ISO), dubbla kortplatser, inbyggd blixt, och många andra sätt. 6Dmk2 däremot vinner nog på vikbar skärm, touch, WiFi och GPS. Kanske också nyare snabbare AF (har inte testat och jämfört själv än)?

Skulle vara intressant att se 6Dmk2 i en direkt match mot D610.
Håller med, du skriver bra...

Det är mycket snack om konsument, entusiast, semi pro och proffskameror. Tycker det är tillverkarna som styr bilden av hur det ser ut. Prissättning är inte alltid 1+1=2. Förmodligen finns det mer höjd i dyra kameror och vi konsumenter är benägna att betala mer för "proffsgrejer".

Apropå D750. Photography Week som jag tidigare nämnde hade åtta fullframes i sitt test i sista numret, två kameror fick full pott, 5DIV och D750 :)

Det är spännande med strategier. Varför byggde man inte D750 i ett 800-hus till ett högre pris (för prestandan är det inget fel på?) Kanske ville Nikon definitivt döda 6D och sedan ta presumtiva köpare från 5DMKIII.

Tycker prislappen avgör i vilket segment en kamera hör hemma. Idag är det spretigare med flera alternativ tycker jag, tex Canon 5DIII/R/S och IV är för mig samma segment.
 
ANNONS