Annons

Stativ och stativhuvuden

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag har i dag ett kolfiberstativ från Triopo. Det är säkert inte världens mest stabila men jag tycker det funkar helt okej.
Till det har jag en kulled som är ganska ok den också, men problemet är att när jag har lite tyngre objektiv på - det räcker med 24-70 eller ett Sigma Art - så sackar den lite. Alltså, jag kan sikta in kameran, men när jag skruvat åt kulan och släpper allting så tippar kameran fram en aning. Inte så att det gör det omöjligt att arbeta, men tillräckligt för att vara irriterande.

Jag har fått för mig att ett trevägshuvud skulle lösa det problemet. Och så såg jag att Cyberphoto har kampanj på en sådan kombination nu i helgen:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=290dual804

Det verkar ju juste tänkte jag och funderade på att spontanköpa.
Men så tänkte jag: behöver jag nytt stativ? Jag skulle kanske för samma pengar kunna köpa ett kraftigare trevägshuvud och använda på mitt befintliga stativ. Till exempel det här:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=680306

Men jag kan inte så mycket om stativ och vad som funkar med vad. Så min (huvudsakliga) fråga är:
Skulle Manfrottos trevägshuvuden passa på mitt Triopo-stativ?
 

cardazio

Aktiv medlem
Inte svar på frågan, men tips nedan:

Har själv Triopos kolfiberstativ och hade problemet med drooping på ett 3LT huvud som jag lämnade tillbaka. Köpte därefter ett beg Manfrotto 468MGRC2 och har inga problem med det numera. Du kan ställa motståndet när kulan är fri och den låser i rätt läge samt håller sig där - ingen aning hur mycket vikt den klarar, men D800E + 300 f/2.8VR är inget problem . Hydrostatkulan kniper åt hårt när man drar fast den och man behöver inte ta i för fosterlandet när man gör det heller.

Gick att köpa nytt på Rajala för ca 1800 kr för ett tag sedan och det är värt att slippa stå och svära och korrigera till förbannelse för att gissa var slutläget blir efter droopingen och kompensera för det.
 

PMD

Aktiv medlem
Titta på en hydrostatisk kulled. Kulan fixeras med högt tryck i en sådan kulled och risken för att den skulle ändra läge efter att man har fixerat är rätt liten. De brukar vara lite dyra, men jag tror att jag ska köpa en sådan så småningom (när det blir aktuellt med mer stativanvändning för min del). Jag har "provat" Manfrottos hydrostatiska kulleder på ett par fotomässor och är rätt imponerad av hur stadig den är.
(Jag håller alltså med Richard. :)

En hydrostatisk kulled hjälper förstås bara om det är själva kulleden som är ditt problem. Om det är någon annan del av kombinationen av stativ och huvud som har ett litet glapp så måste det åtgärdas.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag är rätt så lockad av ett trevägshuvud där man bara ändrar en frihetsgrad åt gången. Vad är fördelen med kula egentligen? Snabbhet?
 

martinot

Aktiv medlem
Här är länken, sedan får du väl se till vilken snabbplatta du använder:

https://www.rajalaproshop.se/manfrotto-m468mgrc2-200pl.html?___SID=U
Jag har denna, men 468MGQ6-versionen med Arca-Swiss-platta.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=680275

Fördelen med Arca-Swiss-systemet är att det är stabilare plattsystem och klarar mycket högre tyngder/belastning.

Men annars så är denna kulan grymt bra. Är den som jag är mest nöjd med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
OM det inte är folk i butiken så kan de säkert svara i telefon.
Och finns det ngt som är intressant så får man väl pallra sig dit eller skicka en bulvan...
Jag kommer att sörja att inte kunna kliva in i butiken när jag passerar. Tråkig utveckling att man måste till Göteborg för att känna på ett objektiv.
 

horvendile

Aktiv medlem
Växelhuvud?

Hur som helst, Cyberphoto bekräftar att Manfrotto-huvuden kan användas på Triopo-stativ.
Det kanske var självklart, men... inte för mig.
 

horvendile

Aktiv medlem
Det bästa jag testat för foto är Manfrottos växelhuvud. Bara o ratta in hur man vill ha det o sen ta bilden.
Ah, nu hittade jag växelhuvuden.
Ja, min trängtan efter trevägshuvud kommer nog från att jag känt på något som kan ha varit Manfrottos växelhuvud 405 (https://www.cyberphoto.se/info.php?article=405) och gillat känslan i det.
Det kostar också bortåt 5 kkr.

De har också ett för dryga 2 kkr som förhoppningsvis skulle duga fint för mig. Så tunga objektiv har jag faktiskt inte.

Men, hm. Det här kan betyda att jag ska försöka känna på några olika huvuden innan jag köper något.
 

dumbo

Aktiv medlem
De har också ett för dryga 2 kkr som förhoppningsvis skulle duga fint för mig. Så tunga objektiv har jag faktiskt inte.
Jag bytte från kulled till växelhuvud för ett par år sedan efter att ha kört kulled rätt länge. För mig som fotograferar mest landskap och makro så är det klockrent. Det är snabbare att jobba med en kulled där man lossar alla tre ledderna på samma ratt men det går att jobba hyggligt fort med trevägs/växelhuvuden åxå.

Jag kollade åxå på Manfrottos huvuden och de är eg helt okej. Även den lilla 410 är helt okej. Nackdelen med dem är att de inte har Arca Swiss snabbfäste, så jag var tveksam till att köpa dem. Jag har dock sett att en del moddat dem och monterat dit ett annat snabbfäste på dem.
Det är dock inte så särskilt många växelhuvuden som har arca-fäste... Åtminstone inte i rimlig prisklass.
Det hela resulterade i att jag länge och väl drömde om Arca Swiss C1 men tyckte att det var "lite" för dyrt. Lika så var Photo Clam Multiflex som i princip är en kopia lite väl dyrt.
Så råkade jag snubbla över Sunway Photo GH-PRO. Nu har visserligen priset stigit lite sedan jag köpte mitt priset är trots allt lite mer humant, om än lite dyrare än Manfrotto 410. Det har även kommit en ny version sedan jag köpte mitt.
Av utseendet att döma så är det kanske så att de sneglat en del på Acra Swiss D4...

http://www.benrosverige.se/sv/kulleder/sunwayfoto-gh-pro-gear-head-version-3-2017.html

Inte i lager för tillfället men det går nog att hitta från utlandet om man har bråttom.
 

horvendile

Aktiv medlem
Tack för tips! Lite dyrt för mig ändå.
Jag var och kände på ett par trevägshuvuden i förra veckan, bland annat Manfrotto 410 som jag föll pladask för. Jag har inte köpt det än för det är ändå en icke helt försumbar hög med pengar, men jag är sugen.
 

Keda74

Aktiv medlem
Har tyvärr inte läst igenom alla svar, hoppas det går bra ändå ,står själv och väljer mellan dessa.
Kommer fota med Canon 50D med batterigrepp. Tokina 11-16mm 2.8 & Tamron 70-200mm 2.8. Fota landskap, norrsken, porträtt osv. Vill ju inte att utrustningen börjar tilta framåt:)

Sirui T-2005X + kulled G-20KX
Sirui N-3004X + kulled K-30X

Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2 Kulled
Mvh/Kent
 

Carl-Magnus Palmblad

Aktiv medlem
Hej!
Jag har i dag ett kolfiberstativ från Triopo. Det är säkert inte världens mest stabila men jag tycker det funkar helt okej.
Till det har jag en kulled som är ganska ok den också, men problemet är att när jag har lite tyngre objektiv på - det räcker med 24-70 eller ett Sigma Art - så sackar den lite. Alltså, jag kan sikta in kameran, men när jag skruvat åt kulan och släpper allting så tippar kameran fram en aning. Inte så att det gör det omöjligt att arbeta, men tillräckligt för att vara irriterande.
Hej
Jag upplever samma problem med sackande i kulleden efter att jag spänt åt den.
Finns det ingen möjlighet att åtgärda det eller har kulan blivit deformerad? Jag har en gammal benro kulled, kommer ej ihåg vad den heter men något i stil med bh1

/CM
 

horvendile

Aktiv medlem
Hej
Jag upplever samma problem med sackande i kulleden efter att jag spänt åt den.
Finns det ingen möjlighet att åtgärda det eller har kulan blivit deformerad? /CM
Jag misstänker att inget är trasigt utan att kulan och inspänningen är för klent dimensionerade för tyngre laster.

Jag kan tillägga att jag köpte ett Manfrotto 410 trevägshuvud och att det löst alla mina problem på den fronten. Klippstabilt (åtminstone med kamera + 70-200/2,8) och enkelt att justera.
 
ANNONS