Annons

Seriös svensk webbutik?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är inte ovanligt med högre kreditgräns på kreditkortet än vad som finns på bankkontot, men visst, tråkigt att ha noll på kontot tills det utretts, i vårt fall hann vi inte märka det, banken ringde oss.
Jag har flera kreditkort så om någon lyckas kracka sig in och köra slut på krediten på ett av dem så har jag alternativ.

En del banker erbjuder engångskort som är ett slags virtuella kort som bara går att använda en gång (kortnumret är bara giltigt för en transaktion). Det är nog det bästa, men min bank har inte sådana.
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Jag har flera kreditkort så om någon lyckas kracka sig in och köra slut på krediten på ett av dem så har jag alternativ.

En del banker erbjuder engångskort som är ett slags virtuella kort som bara går att använda en gång (kortnumret är bara giltigt för en transaktion). Det är nog det bästa, men min bank har inte sådana.
Hos min bank kalls det "e-kort". Mycket använt av mig bl.a. till webbutiker som jag inte haft några referenser till.
Man anger maxbelopp och hur länge det ska gälla så får man ett kortnr som slumpas fram och gäller den tid man angett (oftast en månad i mitt fall).
 

lofling

Aktiv medlem
De berättar det öppet i alla fall. Jag har jobbat på både Svea Ekonomi och GE Money bank, det är mycket riktigt så att de tjänar pengar på de som missat betala enligt plan. De tjänar förstås även på vanliga fakturatjänsterna som blivit en betydande del av verksamheten. Cyberfoto köper faktureringstjänsten eftersom det blir billigare än om de gör det själva.
Jag kan meddela att de tjänat massor av pengar på mig för att jag köpt min första sak på kredit och sedan verkar ha missat att få in en betalning i tid. Först var det bara 29 kr/månad i fakturaavgift. Ok för att köpa ett dyrt objektiv tyckte jag. Men nu har jag blivit påförd ränta, typ 20 %... och inte blivit meddelad om det. Ingen påminnelse, ingen signal alls. Bara liten extra rad på deras avi, 2a månaden nu. Så blir att försöka skramla ihop pengar och betala av allt tror jag :-(
 

PMD

Aktiv medlem
Missade du att betala i tid två månader i rad, fastän du fick betala ränta vid första missen?

Ja, i så fall är det nog bra att betala allt på en gång.
 

lofling

Aktiv medlem
Missade du att betala i tid två månader i rad, fastän du fick betala ränta vid första missen?

Ja, i så fall är det nog bra att betala allt på en gång.
Nä. Missade en gång tror jag. Men har inte fått någon påminnelse, ingen påminnelseavgift eller någon annan signal. Däremot så kollade jag idag och såg att det var ränta på både denna och förra månaden. Jag har avbetalat halva objektivet så kan i alla fall med nöd och näppe betala hela nu. Kollade det finstilta i avtalet och det står ngt i stil med att om man inte uppfyller alla krav (t.ex. betala i tid, men jag trodde att man åtminstone kunde få en påminnelse) så övergår den räntefria avbetalningsplanen till att man får betala ränta resten av tiden, och effektiv ränta är nästan 20 %... Detta varnar inte Cyberphoto för när man kan välja räntefri avbetalning.

Jag upptäckte detta av en slump. Kunde blivit otroligt dyrt! Nu kostar det mig inte så mycket mer än att jag får ett väldigt stort hål i plånboken istället för en utspridd betalning.
 

iSolen.se

Guest
...att om man inte uppfyller alla krav (t.ex. betala i tid, men jag trodde att man åtminstone kunde få en påminnelse) så övergår den räntefria avbetalningsplanen till att man får betala ränta resten av tiden, och effektiv ränta är nästan 20 %... Detta varnar inte Cyberphoto för när man kan välja räntefri avbetalning.
...
Det här gör alla konsumentkreditbolagen, Santander, Svea, GE Money Bank.

De lever på att ge gratis kredit och sen ta ränta på de som inte sköter avbetalningen som då omvandlas till ett kreditköp.

Så betala enligt plan eller låt bli att ta kredit på det sättet. Tex så har du säkert en bättre kreditkortslösning via din bank om du absolut vill köpa på kredit eller varför inte helt enkelt ta ett billigt lån i din bank?
 

lofling

Aktiv medlem
Det här gör alla konsumentkreditbolagen, Santander, Svea, GE Money Bank.

De lever på att ge gratis kredit och sen ta ränta på de som inte sköter avbetalningen som då omvandlas till ett kreditköp.

Så betala enligt plan eller låt bli att ta kredit på det sättet. Tex så har du säkert en bättre kreditkortslösning via din bank om du absolut vill köpa på kredit eller varför inte helt enkelt ta ett billigt lån i din bank?
Jag har en kreditgräns på 5000 på de två kreditkort jag har. De tar betalt ränta om man missar en avbetalning, men enbart för den månaden tror jag (har inte missat avbetalning). Oavsett ska jag få reda på det klart och tydligt om så sker. I det här fallet är jag faktiskt inte ens säker på att jag missade men det måste vara så eftersom jag fått ränta påförd. Men sedan har jag ränta även senaste månaden trots att jag betalat i tid förra månaden (och generellt också gjort större inbetalningar än planen).

Normalt har jag autogiro eller har bevakningar elektroniskt men i det här fallet kan man bara få en pappersavi och det gjorde att jag troligen missade betalningen. Att 20 % ränta skulle läggas på resten av planen missade jag såklart, annars hade jag aldrig köpt på avbetalning (eller satt en automatisk inbetalning varje månad, något jag med facit i hand borde gjort)... Ta lån från banken vet jag inte om det hade blivit billigare mot om jag enbart haft aviavgiften på 29 kr/månad, och framförallt var vitsen att ta betalningen själv och inte på vår gemensamma ekonomi, och eftersom villkoret när jag köpte var räntefri avbetalning verkade det ok.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ja fy för kreditköp.

Jag köper allt kontant eller via något debet-kort med kontokredit med extremt låg gräns hos banken.

Hade ett kreditkort en gång men förstod inte riktigt meningen med det och sade upp det.
 

lofling

Aktiv medlem
Ja fy för kreditköp.

Jag köper allt kontant eller via något debet-kort med kontokredit med extremt låg gräns hos banken.

Hade ett kreditkort en gång men förstod inte riktigt meningen med det och sade upp det.
Kreditkortet för medmera är inga problem. Största vitsen är när man är utomlands och behöver lägga ut deposition. Då slipper man ligga ute med pengar. I Boston en gång drog de över 1000 dollar från mitt konto (debitkort); då var dollarn över 11 kr.

I det här fallet hade effektiva räntan blivit ungefär 1 %, med bara aviavgifterna. Inte så dåligt, jämfört med ca 8 % för privatlån hos Swedbank.
 

lofling

Aktiv medlem
Tex så har du säkert en bättre kreditkortslösning via din bank om du absolut vill köpa på kredit eller varför inte helt enkelt ta ett billigt lån i din bank?
Det är lätt att vara efterklok eller bror Duktig när man har jobbat på ett sånt företag och vet deras rutiner, eller har köpt på kredit tidigare (vilket jag inte gjort, något av detta)...

Hur som helst, som sagt, billigare än 29 kr/mån är nog svårt att hitta för kredit eller lån om man köper lite dyrare kamerautrustning. Så länge man håller ALLA avbetalningar. Jag har ju inte betalat för lite någon månad, bara mer, men troligen betalat en gång för sent. Ska kolla idag, men gissar att det var max 2 dagar.

I det här fallet vill jag alltså varna alla, om ni utnyttjar kreditköp med avbetalning via Svea för en lite större summa, lägg in autobetalning trots att pappersavierna dyker upp varje månad.

Dessutom så hade jag lagt in autobetalning för varje månad direkt om jag reagerat på villkoren innan. Därför hade det varit trevligt att bli upplyst om villkoren av Cyberphoto så hade jag sparat pengar och fortfarande kunnat ha avbetalningen kvar istället för att nästan tömma ett bankkonto nu.

Jag har för övrigt köpt ett billigt Olympus E-M10 mk II för resor och hade tänkt komplettera med ett objektiv men det får nog vänta! Får se vilka det blir från sen.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Cash is king...F ö köper jag i princip allt jag handlar med betal/kreditkort,och ser noga till att betala hela beloppet när den räntefria perioden är över. På så sätt samlar jag bonus på alla mina köp, och det blir runt en lusentapp eller två på ett år, beroenden på hur mycket jag handlar.

Men, jag har noga koll på att betala i tid, så jag inte blir påförd några avgifter eller räntor.
 

lofling

Aktiv medlem
Cash is king...F ö köper jag i princip allt jag handlar med betal/kreditkort,och ser noga till att betala hela beloppet när den räntefria perioden är över. På så sätt samlar jag bonus på alla mina köp, och det blir runt en lusentapp eller två på ett år, beroenden på hur mycket jag handlar.

Men, jag har noga koll på att betala i tid, så jag inte blir påförd några avgifter eller räntor.
Jo, hade nog blivit bra bonus på inköpet. Fast tror inte jag fått så hög kreditgräns på något av mina två kreditkort. Kanske får skaffa ett nu då?! Casha ett Sigma 500/4 var inte riktigt ett alternativ då. Men ett drömobjektiv som är otroligt att fota med och eftersom jag inte hade problem ekonomiskt att betala av det på 48 månader för 29 kr/mån tyckte jag det var bra att slå till.

Vi är nog för övrigt en minoritet som köpt bil cash tror jag. Försäljaren verkade i alla fall undrande när vi inte skulle betala på kredit men ändå undrade om rabatt eftersom vi betalade kontant.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag fick precis mail från kundtjänst och tydligen har jag gjort en miss och betalat 104 kr för lite så därför har det gått över till generella villkor :-( Alltså inte för sen betalning, därav ingen påminnelse. Jag får lära mig av misstaget. En e-faktura hade ju gjort att det här aldrig skett :-/
 

apersson850

Aktiv medlem
Mina kort är spärrade för internetköp som standard. Om jag vill köpa något kan jag gå in på bankens sida och öppna ett kort för internetköp. Denna öppning gäller då i en timme, sen stängs det igen. Jag tycker det är en rätt bra lösning. Jag har ett betalkort, kopplat till lönekortet, och ett kreditkort, där köpen är räntefria om hela summan betalas när räkningen kommer. Vill man avbetala går det också, men då blir det ränta för de pengar som jag är skyldig längre tid än den avgiftsfria.

Banken har rätt bra koll på kortet också. Jag köpte en kamera över disk på Scandinavian i Bankeryd med det kortet för något år sedan. Kreditgränsen är 100000, så det går att köpa bra kameror (inte videokameror) på det kortet. Jag hann bara till Granshult (typ 3 km) innan banken ringde och undrade om inköpet som gjorts med mitt kort var OK?
 

lofling

Aktiv medlem
Mina kort är spärrade för internetköp som standard. Om jag vill köpa något kan jag gå in på bankens sida och öppna ett kort för internetköp. Denna öppning gäller då i en timme, sen stängs det igen. Jag tycker det är en rätt bra lösning. Jag har ett betalkort, kopplat till lönekortet, och ett kreditkort, där köpen är räntefria om hela summan betalas när räkningen kommer. Vill man avbetala går det också, men då blir det ränta för de pengar som jag är skyldig längre tid än den avgiftsfria.

Banken har rätt bra koll på kortet också. Jag köpte en kamera över disk på Scandinavian i Bankeryd med det kortet för något år sedan. Kreditgränsen är 100000, så det går att köpa bra kameror (inte videokameror) på det kortet. Jag hann bara till Granshult (typ 3 km) innan banken ringde och undrade om inköpet som gjorts med mitt kort var OK?
Jo, men då ska du betala hela kameran på nästa månadsräkning, annars så blir det ränta, eller? I det här fallet var det uppdelat på 48 månader med 29 kr i avgift per månad. På t.ex. en D850 eller en D5 blir det rätt låg ränta, så länge man inte missar på det sättet jag gjort.

Jag får nu reglera hela återstående skulden, tänker inte ha 20 % ränta i över ett år... Lite synd, men kunde varit värre. Mest tur att jag upptäckte det igår i alla fall.
 

ducedo

Aktiv medlem
Svea Ekonomi kritiserades förra året av Konsumentverket för sina otydliga fakturor.

Kunder luras av otydliga fakturor – får chockhöga räntor

På Elisabeth Sahlbergs faktura stod det i stor text ”Belopp att betala: 0,00”. Hon trodde därför att hon inte hade någon skuld den månaden. Men när hon tittade mer noggrant såg hon en bit ner att hon visst var skyldig över 600 kronor.

En rad på fakturan som är lätt att missa om man är snabb med räkningarna.

Ännu lättare är det att missa asterisken som leder till det finstilta längst ner på fakturan – där det står att man får 17,6 procents ränta om man inte betalar direkt.

Nu vill Konsumentverket att företagen självmant ska ändra sina fakturor. Om de inte gör det kan Konsumentverket se till att stoppa fakturorna genom att gå till domstol.
Kan ju vara läge att vända sig till Konsumentverket om det fortfarande är problem.
 

lofling

Aktiv medlem
Svea Ekonomi kritiserades förra året av Konsumentverket för sina otydliga fakturor.

Kunder luras av otydliga fakturor – får chockhöga räntor



Kan ju vara läge att vända sig till Konsumentverket om det fortfarande är problem.
Tack! Tyvärr är det i just det här fallet nog inte så mkt att göra, eftersom jag betalade mindre än vad som stod på fakturan. Däremot är allt dolt så gott det går, absolut. Hör nog av mig till konsumentverket i alla fall. Och ska nog göra av mig till Cyberphoto också för att få deras syn på det hela.
 

ducedo

Aktiv medlem
Och ska nog göra av mig till Cyberphoto också för att få deras syn på det hela.
Skumläste deras två sidor om avtalet:

Kampanj! Betala om 2 månader*
Svea delbetalning

Det närmsta man kommer verkar vara följande stycke:

Ett kontoavtal innebär att ni får en kredit som ni kan använda till inköp hos till Svea anknutna leverantörer. För varje tillfälle ni betalar till Svea så kan ni disponera motsvarande kreditutrymme som ni amorterar för andra inköp under den tid som kontokreditavtalet gäller. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer ni genom att kryssa i det alternativ som passar er bäst. Ni åtar er att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att ni varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val ni gjort.
Tänkte ursprungligen skriva att jag enbart har goda erfarenheter av Cyberphoto (även om problem sällan uppstår innan något går sönder) men detta framstår inte som kundvänligt. Rent konkret så är det upp till kunden att själv läsa avtalet men det borde ändå ligga i butikens intresse att värna sina kunder och vara tydlig med eventuella avgifter.
 

lofling

Aktiv medlem
Skumläste deras två sidor om avtalet:

Kampanj! Betala om 2 månader*
Svea delbetalning

Det närmsta man kommer verkar vara följande stycke:



Tänkte ursprungligen skriva att jag enbart har goda erfarenheter av Cyberphoto (även om problem sällan uppstår innan något går sönder) men detta framstår inte som kundvänligt. Rent konkret så är det upp till kunden att själv läsa avtalet men det borde ändå ligga i butikens intresse att värna sina kunder och vara tydlig med eventuella avgifter.
Precis, jag håller med om det. Det ligger i deras intresse att kunderna är nöjda. Nu ringde jag först till Svea och de kunde inte göra något var svaret men efter att jag pratat med Cyberphoto så hörde de av sig till Svea som nu ändrar om till de gamla villkoren med delbetalning utan ränta. Skönt i alla fall, även om jag inte fick något svar alls på Cyberphotos syn på Sveas avtal eller hanterande.

Allt är som sagt upplagt för att maximera antal personer som gör fel och får betala ränta. Det borde Cyberphoto åtminstone upplysa en om.
 

iSolen.se

Guest
Det är lätt att vara efterklok eller bror Duktig när man har jobbat på ett sånt företag och vet deras rutiner, eller har köpt på kredit tidigare (vilket jag inte gjort, något av detta)...

Hur som helst, som sagt, billigare än 29 kr/mån är nog svårt att hitta för kredit eller lån om man köper lite dyrare kamerautrustning. Så länge man håller ALLA avbetalningar. Jag har ju inte betalat för lite någon månad, bara mer, men troligen betalat en gång för sent. Ska kolla idag, men gissar att det var max 2 dagar.

I det här fallet vill jag alltså varna alla, om ni utnyttjar kreditköp med avbetalning via Svea för en lite större summa, lägg in autobetalning trots att pappersavierna dyker upp varje månad.

Dessutom så hade jag lagt in autobetalning för varje månad direkt om jag reagerat på villkoren innan. Därför hade det varit trevligt att bli upplyst om villkoren av Cyberphoto så hade jag sparat pengar och fortfarande kunnat ha avbetalningen kvar istället för att nästan tömma ett bankkonto nu.

Jag har för övrigt köpt ett billigt Olympus E-M10 mk II för resor och hade tänkt komplettera med ett objektiv men det får nog vänta! Får se vilka det blir från sen.
Jag använde nyligen Santander och frågade i butiken. Betalar man enligt planen blir det utan ränta. Missade man betalningen blev det hutlös ränta. Så jag tvekade in i det längsta men använde ändå avtalet, det var ju gratis.

Cyberfoto ska inte upplysa om villkoren, det kan bli fel. Det är ett separat kreditavtal.
 
ANNONS