Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

shepherd

Aktiv medlem
Har varit borta från fotovärlden några år nu, dvs jag har inte hängt med det senaste så jag hoppas på bra råd här då jag planerar ny kamera. Har arbetat med Nikons kameror tidigare och trivs bra med dem, men är öppen för andra alternativ.

Jag vill även kunna filma med kameran och kunna koppla upp mig till telefon (tex bluetooth), läste att det är en grej nu.

Det jag gillar att fota är:
Vilda djur/Natur
Action/Rörelse
Makro
Sällskapsdjur/Porträtt
Miljöer tex hus/städer osv

Hmmm ja lite av en allätare ;)

Kameran ska även klara av dåligt ljus på ett ok sätt, då jag befinner mig i norra delen av Sverige där vi har det ganska så mörkt en stor del av året.

Vill även har rekommendationer på objektiv med en med bra stabil långzoom (vill tex kunna fota fåglar på längre avstånd) och ett för makro. Antar att det inte finns något objektiv som gör båda idag på ett bra sätt ;) ?

Prisklassen jag tänker mig är 15000:-, kan gå upp till 20000:- om jag verkligen hittar det jag tror på.
 

hornavan

Aktiv medlem
Hej Jeanette. Det finns en kamera som klarar nästan allt. Det är Sony RX10 mk3 eller mk4.
Jag har varit yrkesfotograf hela mitt liv. Idag är det allt möjligt och många fåglar som fångar mitt intresse. Googla så finns det mycket att läsa. Du kan också kolla min facebooksida så får du se vad kameran klarar.
Lycka till!
 

Bilagor

horvendile

Aktiv medlem
Vill även har rekommendationer på objektiv med en med bra stabil långzoom (vill tex kunna fota fåglar på längre avstånd) och ett för makro. Antar att det inte finns något objektiv som gör båda idag på ett bra sätt ;) ?

Prisklassen jag tänker mig är 15000:-, kan gå upp till 20000:- om jag verkligen hittar det jag tror på.
Är angiven budget för enbart kamera eller inklusive objektiv?
 

Hasselblad nörd

Avslutat medlemskap
budgetalternativ

Har varit borta från fotovärlden några år nu, dvs jag har inte hängt med det senaste så jag hoppas på bra råd här då jag planerar ny kamera. Har arbetat med Nikons kameror tidigare och trivs bra med dem, men är öppen för andra alternativ.

Jag vill även kunna filma med kameran och kunna koppla upp mig till telefon (tex bluetooth), läste att det är en grej nu.

Det jag gillar att fota är:
Vilda djur/Natur
Action/Rörelse
Makro
Sällskapsdjur/Porträtt
Miljöer tex hus/städer osv

Hmmm ja lite av en allätare ;)

Kameran ska även klara av dåligt ljus på ett ok sätt, då jag befinner mig i norra delen av Sverige där vi har det ganska så mörkt en stor del av året.

Vill även har rekommendationer på objektiv med en med bra stabil långzoom (vill tex kunna fota fåglar på längre avstånd) och ett för makro. Antar att det inte finns något objektiv som gör båda idag på ett bra sätt ;) ?

Prisklassen jag tänker mig är 15000:-, kan gå upp till 20000:- om jag verkligen hittar det jag tror på.
Jag var i en liknande situation och hittade Sony A7 inklusive ett kit-objektiv 28-70mm för bara 8500kr.
Då hade jag råd att köpa extra batterier,minneskort,A3-Skrivare med fotopapper samt andra tillbehör.
Nackdelen med Sony kan vara att priset på objektiven är något höga,men bildkvaliteten är det inget fel på,det är ju trots allt en fullformatskamera!
Lycka till!
Vänliga hälsningar Peter
 

lonian

Aktiv medlem
Makro = Macro objektiv
Miljöer = Vidvinkel
Vilda djur = Tele
Porträtt = ljusstark optik
Action/Rörelse = flera bilder i sekunden.
Dåligt ljus = Högt dynamiskt omfång + ljusstark optik

Kollar vi på Nikon och crop så tänker jag mig Nikon D500.
Men du får nog börja med ett objektiv och sedan köpa resten framöver.

" en med bra stabil långzoom (vill tex kunna fota fåglar på längre avstånd) och ett för makro. Antar att det inte finns något objektiv som gör båda idag på ett bra sätt"

I så fall tänker jag mig att du kan skaffa ett 70-200 och sätta mellanringar för macro. Den kanske inte är bästa för just fåglar, men du kommer en bit fram om du kör på aps-c, samt att den kan ge fina porträtt bilder. Om det är just fåglar du är ute efter att fota bör du nog komma upp till runt 600mm.
Sedan en normalzoom för resten av bilderna helst med bländare runt 2.8 .
 

Jeremiah2

Avslutat medlemskap
Fuji

Köpte en fujifilm x-T2 för ett par veckor sedan. Aldrig vart så nöjd någonsin med en kamera.

Kamerahus, baterigrepp, 18-55 finns i ett paket för 18500:-

Två batterier köpte jag för 100:-/st på eBay. Originalen tar de 800:-/st för och de är inte 8ggr bättre....

Två minneskort (32GB) för 500:- på fyndiq.se

Kameran är fullkomligt underbar att arbeta med, analoga vred - eller automatik - du väljer. Dessutom är den spegellös och väger inte 2kg som Canikons funk gör. = kameran kommer med ut.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att fotografera fåglar är väl ngt av det dyraste inom foto som man kan pyssla med.
Långa bra brännvidder o billiga objektiv är intressant. O därmed försvann Sony i urvalet.
Så även FF.

Nikon så är väl D500 klippt o skuren för det.
Canon vet jag inte riktigt vilken modell, 80D kanske.

Men det är objektiven som är intressanta för en fågelfotograf.
Canon har sitt sedan länge erkända 400/5,6. Det bör man kunna få tag i begagnat.
tredjeparts 150-500 är väl bland de billigare

Det finns rätt mycket trådar om just att fotografera fåglar o val av utrustning:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170382&highlight=f%E5gelobjektiv
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171006&highlight=f%E5gelobjektiv
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78574&highlight=f%E5gelobjektiv

Ja o det finns ju betydligt fler, bara o söka o sen bänka sig för läsning.
 

horvendile

Aktiv medlem
Sony RX10 som nämndes tidigare är nog mest högpresterande valet om man vill ha en allt-i-ett, ja.

Om man i stället tänker sig en ny Nikon systemkamera, och att det ska rymmas objektiv inom budget, så har jag förslag på en början. Det är också en relativt bra tid att köpa vissa kameror och objektiv nu, eftersom Nikon har en cashback under sommaren som inte är försumbar.
(Jag tar priserna från Cyberphoto eftersom det är enkelt för mig, men inget säger att man måste handla därifrån eller att det är bästa pris.)

D500 som nämndes här ovan är jättebra. Bäst av Nikon DX, och DX är nog en klok ansats. Men den kommer också spränga budgeten om man ska få in objektiv.

Mitt förslag på kameran är D7200 i kit med 18-140. Som kitobjektiv är 18-140 ett av de bättre, även om det inte kan kallas ljusstarkt. Efter cashback kostar D7200 + 18-140 ca 10000 kr (exkl minneskort).
Man kan också tänka sig D7500. På totalen är D7500 nog en bättre kamera än D7200, men i samma kit och efter cashback kostar den 13000 kr. Det är inte omöjligt att den är värd mellanskillnaden, men med hårt stopp på 20 kkr blir det svårmotiverat.

Fågelfoto blir snabbt dyrt, men 300 mm kan man skaffa sig utan att tömma banken. Efter cashback får man Nikons senaste 70-300 med VR för DX för 3000 kr. Jag har inte superkoll på hur bra den är, men det är nog bra prestanda per krona.
Ett säkrare kort kan vara senaste 70-300 E för FX, som man på samma sätt får för 5500 kr. Den ska vara riktigt bra.

Då har vi, för att välja en kombination, fått D7200 + 18-140 + kompetent 70-300 för 15500 kr. Säg 16000 med minneskort.
Då har vi 4000 kr att spela med för att få något ljusstarkt och/eller makro. Lite trångt, men kan gå, beroende på hur man tänker.
Men det får jag återkomma till i så fall. Nu fika.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Har varit borta från fotovärlden några år nu, dvs jag har inte hängt med det senaste så jag hoppas på bra råd här då jag planerar ny kamera. Har arbetat med Nikons kameror tidigare och trivs bra med dem, men är öppen för andra alternativ.

Jag vill även kunna filma med kameran och kunna koppla upp mig till telefon (tex bluetooth), läste att det är en grej nu.

Det jag gillar att fota är:
Vilda djur/Natur
Action/Rörelse
Makro
Sällskapsdjur/Porträtt
Miljöer tex hus/städer osv

Hmmm ja lite av en allätare ;)

Kameran ska även klara av dåligt ljus på ett ok sätt, då jag befinner mig i norra delen av Sverige där vi har det ganska så mörkt en stor del av året.

Vill även har rekommendationer på objektiv med en med bra stabil långzoom (vill tex kunna fota fåglar på längre avstånd) och ett för makro. Antar att det inte finns något objektiv som gör båda idag på ett bra sätt ;) ?

Prisklassen jag tänker mig är 15000:-, kan gå upp till 20000:- om jag verkligen hittar det jag tror på.
Hej

Du skriver kamera som rubrik och budget på 15-20000 kr. För mig betyder det att det är inkl objektiv som klarar att fota dina önskemål?
Då håller jag med tidigare om att Sony RX10 är ett mycket komplett förslag som klarar "nästan" allt.

Annars skulle man kunna föreslå Sony A7Rll med nya Sony 400/2,8 och några objektiv till
 

j3n5

Aktiv medlem
Håller med alla, 20000:- räcker helt enkelt inte för ny systemkamerautrustning. Jag skulle säga D7500 och Nikons 200-500/5.6 samt ett stativ som fixar detta och då är vi snabbt uppe i 30000:-. Då saknas också glugg för normal fotografering.

Det går ju att tänka sig en Panasonic G80 och deras 100-400/4-6.3 och hamna på strax över 20. Den filmar också bra, är riktigt smidig i jämförelse men har ju så klart mindre sensor.
 

horvendile

Aktiv medlem
Sony RX10 som nämndes tidigare är nog mest högpresterande valet om man vill ha en allt-i-ett, ja.

Om man i stället tänker sig en ny Nikon systemkamera, och att det ska rymmas objektiv inom budget, så har jag förslag på en början. Det är också en relativt bra tid att köpa vissa kameror och objektiv nu, eftersom Nikon har en cashback under sommaren som inte är försumbar.
(Jag tar priserna från Cyberphoto eftersom det är enkelt för mig, men inget säger att man måste handla därifrån eller att det är bästa pris.)

D500 som nämndes här ovan är jättebra. Bäst av Nikon DX, och DX är nog en klok ansats. Men den kommer också spränga budgeten om man ska få in objektiv.

Mitt förslag på kameran är D7200 i kit med 18-140. Som kitobjektiv är 18-140 ett av de bättre, även om det inte kan kallas ljusstarkt. Efter cashback kostar D7200 + 18-140 ca 10000 kr (exkl minneskort).
Man kan också tänka sig D7500. På totalen är D7500 nog en bättre kamera än D7200, men i samma kit och efter cashback kostar den 13000 kr. Det är inte omöjligt att den är värd mellanskillnaden, men med hårt stopp på 20 kkr blir det svårmotiverat.

Fågelfoto blir snabbt dyrt, men 300 mm kan man skaffa sig utan att tömma banken. Efter cashback får man Nikons senaste 70-300 med VR för DX för 3000 kr. Jag har inte superkoll på hur bra den är, men det är nog bra prestanda per krona.
Ett säkrare kort kan vara senaste 70-300 E för FX, som man på samma sätt får för 5500 kr. Den ska vara riktigt bra.

Då har vi, för att välja en kombination, fått D7200 + 18-140 + kompetent 70-300 för 15500 kr. Säg 16000 med minneskort.
Då har vi 4000 kr att spela med för att få något ljusstarkt och/eller makro. Lite trångt, men kan gå, beroende på hur man tänker.
Men det får jag återkomma till i så fall. Nu fika.
Nu har jag tänkt lite. I korthet:
Om du köper 70-300 E så har den en avbildningsskala på 1:4. Det är inte äkta makro, men kan funka som interimslösning (beroende på vad du vill fota) tills vidare - det betyder att du kan få bilder där längsta sidan är 10 cm i verkligheten. Rätt bra så länge du inte ska detaljfota flugvingar.

Sedan standardtipset för alla (alla) som fotar Nikon DX: 35/1,8 DX för ca 2000 kr. Den funkar i svagt ljus och den funkar till porträtt och den funkar inomhus. Inte bäst på något men mycket allround på en tajt budget.

BOOM!
Nikon D7200 + 18-140 + 70-300E + 35/1,8 för 18 kkr.
Med lite kompromisser fixar du
* Vilda djur/Natur: utmärkt budgetlösning man kommer rätt långt med
* Action/Rörelse: ja, så länge det finns någorlunda med ljus
* Makro: ja, på nivån blommor och fjärilar, inte flugors facettögon
* Sällskapsdjur/Porträtt: ja
* Miljöer tex hus/städer osv: det får bli kitzoomen

Största svagheten är bristande vidvinkelförmåga på ffa sista punkten. Men man får inte allt på en begränsad budget.
Jag törs säga att det här är objektivt ett bra kit. Men givetvis inte det enda tänkbara.
 

snap01

Aktiv medlem
Du har varit borta från foto ett tag och nu ska du köpa allt på en gång? Jag tycker det är bättre att du köper ett hus med en grundoptik och sedan bygger du på med dom optik du märker att du saknar. Jag använder tex min macro o tele rätt sällan, finns annan optik jag behöver klart mer som är mer prio.

Vilken kamera? För mig så är det som för en snickare vissa verktyg passar bättre till olika jobb.
Om jag väljer en kamera för att jag tycker den är roligast att fota med och har vass optik att välja på så skulle jag välja fuji x-t2.

För mig är fuji oftast tillräckligt snabb men jag har även en Nikon D850. Jag tror det är betydligt större chans att du får med dig kameran ut om den är mindre o smidigare och att den är kul att fota med.
 

r2d2

Aktiv medlem
xt2 kostar bara 11k ny nu!

kolla fuji eller andra spegellösaoch undvik dslr, de dör ut.. sjukt dumt att investera i dem nu.

fuji xt2 för 11k är sjukt bra men då har du bara 4k till objektiv.. jag skulle kolla in begagnatmarknaden då kommer du långt med 15k
 

Olof R

Aktiv medlem
Det har nämnts flera riktigt trevliga kameror så här långt. Bl.a Nikon D500 som är ett riktigt trevligt alternativ om man vill ha en mycket snabb kamera med APS-C sensor. Ett alternativ från Canon på samma tema är 7DmkII. Den når upp till en nivå mycket nära D500 men har funnits ute på marknaden längre vilket gör det lättare att hitta ett begagnat ex till bra pris. T.ex här https://www.cyberphoto.se/info.php?article=7Dmk2_w-e1 kan du läsa mer om 7DmkII. Och här lite mer om D500 https://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid500
Om vi ska titta på några objektiv så har det redan nämnts några fina för Nikon. Därför fyller jag på med Canon. 400mm/5,6 är bra och har funnits ett tag så begagnatutbudet är skapligt. Det står mer om det här https://www.cyberphoto.se/info.php?article=232404 . För porträtt med APS-C är Sigma 50mm/1,4 Art ett starkt alternativ. Det är ett fantastiskt objektiv som också går att hitta begagnat. Du kan läsa mer här https://www.cyberphoto.se/info.php?article=si50artca Annars är Canon EF 24-105/4L lite som en "Swiss army knife" Det är riktigt bra på det mesta utan att utmärka sig som bäst på någonting. Det jag tycker gör detta objektiv särskilt intressant är priserna begagnat i kombination med dess prestanda. Det har kommit en mkII modell av objektivet vilket förstås gör priserna på begagnade mkI lägre. Skillnaden är inte särskilt stor mellan mkI och mkII i prestanda. Här kan du läsa mer om mkI https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ef24105l Med en närgräns på 45cm och zoomad till 105mm är den riktigt trevlig för närbilder också...
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ska man hålla på med sådant här och har låg budget och vill ha en lätt kamera är det nog en kompaktkamera med lång zoom det bästa alternativet. Sony RX10 iv som redan föreslagits är en av de bästa. Version iv har bra autofocus med teknik lånad från Sonys sportmodeller som borde göra det möjligt att fotografera även djur som rör sig vilket är ganska ovanligt med den här typen av kameror.

Nackdelar litet batteri, så köp fler batterier om du vill kunna fotografera hela dagen. Motordriven zoom, som gör kameran lite trög att använda då man inte blixtsnabbt kan byta mellan vidvinkel och tele. Lång uppstartstid då zoomen ska masa sig ut från viloläge så när man slår på kameran, och att ha kameran på hela tiden gör snabbt slut på batterierna.
 

hornavan

Aktiv medlem
Ska man hålla på med sådant här och har låg budget och vill ha en lätt kamera är det nog en kompaktkamera med lång zoom det bästa alternativet. Sony RX10 iv som redan föreslagits är en av de bästa. Version iv har bra autofocus med teknik lånad från Sonys sportmodeller som borde göra det möjligt att fotografera även djur som rör sig vilket är ganska ovanligt med den här typen av kameror.

Nackdelar litet batteri, så köp fler batterier om du vill kunna fotografera hela dagen. Motordriven zoom, som gör kameran lite trög att använda då man inte blixtsnabbt kan byta mellan vidvinkel och tele. Lång uppstartstid då zoomen ska masa sig ut från viloläge så när man slår på kameran, och att ha kameran på hela tiden gör snabbt slut på batterierna.
Jag håller med att det finns nackdelar, som dom du nämner.
Fördelarna är dock i majoritet, en del som man inte tänker på förrän man använder den.
Jag skulle tex inte släpa med mig längsta telet för gatufoto, men helt plötsligt kan jag ta fantastiska porträtt på andra sidan gatan. Glöm den etiska aspekten.
Kameran ger helt enkelt och mycket ofta bilder som jag inte räknat med och det ser jag som den största fördelen.
Hela kameraväskan är med per automatik.
I min utrustning ingår också Sony A7RII, Olympus OM-D E-M1mk2 med flera.
Den kamera som får vara på flest äventyr är Sony RX10. Skillnader i bildkvalitet finns, men andra fördelar överväger med råge. Motsvarande 24-600 mm f/ 2,5-4, bra närgräns och fantastisk videokamera, allt i en enda kamera som inte är större än en liten dslr med kitobjektiv.
 

Bilagor

ANNONS