Annons

Ff alternativ till 17-55mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ankilika

Ny medlem
Jag uppgradera precis från en 7d till 6d mark ii men missade den lilla detaljen att mitt sigma 17-55mm inte är för ff. Vad gör jag nu? Har ett Canon 100mm och ett Canon 70-200mm 2.8 men de "funkar inte" i studion.

Vad finns det för billiga alternativ? Hade inte alls budgeterat för det just nu.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tror 28-75 är billigare.
Om du menar Tamrons sisådär 15 år gamla 28-75/2,8 så är det ju ärligt talat inte så vidare värst bra på småbild, men det är å andra sidan i sammanhanget inte särskilt dyrt. Personligen tycker jag att det är för dåligt för att vara meningsfullt. Det är väl rätt skarpt i mitten och när många recensioner gjordes av det så byggde det på att man satte det på APS-C-kameror. På den tiden var det ont om billiga ljusstarka zoomar till dessa kameror och på sådana slipper man ju se de svagare kanterna och hörnen.
 

PerKr

Aktiv medlem
Om du menar Tamrons sisådär 15 år gamla 28-75/2,8 så är det ju ärligt talat inte så vidare värst bra på småbild, men det är å andra sidan i sammanhanget inte särskilt dyrt. Personligen tycker jag att det är för dåligt för att vara meningsfullt. Det är väl rätt skarpt i mitten och när många recensioner gjordes av det så byggde det på att man satte det på APS-C-kameror. På den tiden var det ont om billiga ljusstarka zoomar till dessa kameror och på sådana slipper man ju se de svagare kanterna och hörnen.
Tidningen FOTO gav det ju toppklass när de testade det, så för sin tid var det nog skarpt. Inte riktigt lika bra som Canon 24-70/2.8 men inte långt efter. De gjorde ju både fotografiska tester och MTF-mätningar och åtminstone de senare gjordes för det format objektivet konstruerats för. Men i dagsläget finns ju nyare alternativ, t.ex. Tamron 24-70/2.8 som borde vara en tydlig förbättring.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Precis som många redan skrivit så är det 24-70 som blir motsvarande brännviddsomfång till småbild. Det finns många 24-70 f2.8 i omlopp. Man kan för småpengar få tag i Tamrons rätt enkla bildstabiliserade 24-70 f2.8. Den är till höljet lätt enkelt konstruerad, har en del sporadiska autofokusproblem, men som sagt - kan fås tag på för småpengar och är optiskt OK.

Tidningen FOTO gav det ju toppklass när de testade det, så för sin tid var det nog skarpt. Inte riktigt lika bra som Canon 24-70/2.8 men inte långt efter. De gjorde ju både fotografiska tester och MTF-mätningar och åtminstone de senare gjordes för det format objektivet konstruerats för. Men i dagsläget finns ju nyare alternativ, t.ex. Tamron 24-70/2.8 som borde vara en tydlig förbättring.
Enstaka recensenters omdömen från tiden spelar idag inte stor roll. Särskilt inte när omdömet "toppklass" inte säger något utan ett klargörande för vad som bidragit till det smickrande omdömet och mot vad objektivet mätts.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tamron 28-75 är det mest prisvärda man kan köpa. Ibland kan man hitta det begagnat för under tusenlappen, men vanligtvis kring 1500:- och det är helt enkelt det enda riktigt billiga och samtidigt dugliga som finns.

Jag sålde nyligen mitt ex, som jag använde på en 6D (mk i) och det är litet, lätt, riktigt skarpt i mitten och ger skärpedjupskpntrollen som ett f/2.8 ger. Kantskärpan är inte lika bra, men sällan störande dåligt, och förstås utan större anmärkningar vid nedbländning.

På samma kamera har jag också Canons 24-70 f/4L IS USM, som naturligtvis är bättre, men också många gånger dyrare.

Tamron-objektivet har en lite varmare ton i färgåtergivningen, inte alls oäven, men Canons L-objektiv är neutralare och har något klarare/renare färger.

Jag är säker på att de nyare tamron-objektiven är bättre på i stort sett allt (utom vikt och storlek) men å andra sidan, hittar man ett friskt beggat 28-75 till ett bra pris så kommer man inte att bli missnöjd med det heller.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ett mycket bra alternativ bland många är Canons eget EF 24-70 mm f/2,8L II USM. Men det är inte på något sätt alls lämpligt för den som besväras av en snäv budgetram.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kikar på canons beggade 24-70 just nu. Vad tror ni om ett fast 40mm för användning i liten studio?
Glöm inte att kolla in 24-70/4L IS som är billigare och lättare än 24-70/2,8L II, och dessutom har inbyggd bildstabilisering.

EF 40/2,8 STM kommer nog upplevas lite för begränsad. Brännvidden är för kort för porträtt i de flesta fall.

I en studio är inte autofokushastighet och mekanik så viktig som ute i fält, så Tamrons 28-75/2,8 kan vara ett bra alternativ. Sen har ju Canon billiga objektiv också, ex 24-105/4-5,6. I en studio där man kan blända ner till f/8 ger ett sådant objektiv bra skärpa.
 

PMD

Aktiv medlem
Enstaka recensenters omdömen från tiden spelar idag inte stor roll. Särskilt inte när omdömet "toppklass" inte säger något utan ett klargörande för vad som bidragit till det smickrande omdömet och mot vad objektivet mätts.
Nu var det ju inte vem som helst som gav det omdömet utan FOTOs erkänt duktiga objektivtestare. Det går nog att lita på omdömet.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Du har redan fått förslag på alla de zoomar som kan vara tänkbara och i de flesta fall fått en prisindikation, så det är väl egentligen mest bara att fundera på hur mycket du kan och vill lägga nu?

När det gäller fasta så ska man inte glömma Canons EF 50mm f/1.8. Även om det är Canons billigaste objektiv och är långt ifrån perfekt vidöppet så är det fantastiskt skarpt nerbländat, mycket skarpare än i stort sett alla föreslagna zoomar. Dess nackdelar märker man inte mycket av i studio (om man fotar nerbländat)

Men, det är ju fråga om vad det är för brännvidd du behöver?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom budgeten är tajt hade jag föreslagit något av de följande begagnat:
A. Canon 24-70/4 IS (5000kr)
B. Tamron 24-70/2,8 VC generation ett (4500kr)
C. Tamron 28-75/2,8 (1500kr)
 
ANNONS