Annons

Billig kamera till hemsidorfoton till mindre företag

Produkter
(logga in för att koppla)

Tert861

Ny medlem
Hej forumet,
Jag har som hobby/bisyssla att göra hemsidor till småföretagare & projekt. Ibland saknar dom bra foton för sin verksamhet. Jag undrar om det är möjligt att hitta en ok kamera för ca 2000kr (eller billigare?) som kan funka för bilder till hemsida? Begagnad antar jag det måste vara? Är det önsketänkande, vilka alternativ finns?

Jag kan inte alls mkt om foto, men till hemsidorna behöver jag alltid skala ner bilderna så storleken blir 600kb - 1mb max. Ofta använder jag 'Smush' för att trycka ihop bilderna ännu mer.

Bilderna är ex fasad och lokalerna, produkter och profilbilder till personalen. Det är alltså småföretagre eller mindre projekt (typ din lokala frisör, kebabställe, bilbärgningsfirma). Det är inte stora företag som kräver professionella bilder.



Mvh
 

LinsLucas

Aktiv medlem
2000kr för en kamera är ingen stor budget. Har du en hyggligt modern telefon så ger kameran i den troligen lika bra, eller bättre, bilder som en kompaktkamera i den prisklassen. Om man fotar i bra ljusförhållanden så räcker en mobilkamera ofta långt.
Vad har du för telefon?
 

Tert861

Ny medlem
Tack för rådet! Har en ansträngd ekonomi tyvärr, förstår att det är svårt att hitta nåt vettigt. Får ev be kunden använda sin mobil om dom har.

Om man köper en begagnad kamera på blocket för 2000 kr, ger den ungefär lika bra bilder för det syftet som en modern mobil? Om man går upp till 3000?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Du kan få en begagnad Nikon D3200 inkl allt för 2000 och under det ibland också.
Den är några år gammal men räcker långt för det du ska göra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
De flesta kameror är bra. Finns liksom ingen plats för dåliga på marknaden.
Det som skiljer agnarna från vetet är objektiven.

Mobilerna är fantastiska med tanke på att det egentligen är en telefon.

Det du vinner med en separat kamera är ofta DR, Dynamic Range.
Alltså hur bra den är när det inte finns så mycket ljus.

O tredje steget är systemkameran när du kan välja objektiv efter det uttryck du vill ha.

Börja med mobil, räcker inte det så prova med att tillsätta ljus.
Nästa steg är en kamera.
Men det är ingen trollerimaskin, den kräver fortfarande ljus.
Antingen i form av tillsatt ljus eller ljusstarka objektiv.
Ljusstarka objektiv är dyra. Det konstanta undantaget är 50/1,8. Otroligt bra för sin kostnad.

Byggnader står still så där räcker det med långa slutartider.
Det i sin tur kräver att kameran är still, så antingen ett stativ eller lägg helt enkelt kameran på ngt. Klassiska egengjorda är en påse med makaroner eller liknande.
 

Tert861

Ny medlem
Tack för alla svar!
Jag pratar med en Nikon D3200 för 2000 kr (inkl vidvinkel objektiv (passar för mitt syfte?) alt med standard för 1600kr. Skulle en mobil (begagnad eller ny) i samma prisklass presentera lika?

Typ Iphone 6, Samsung s7 el dy?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Jag pratar med en Nikon D3200 för 2000 kr (inkl vidvinkel objektiv (passar för mitt syfte?) alt med standard för 1600kr. Skulle en mobil (begagnad eller ny) i samma prisklass presentera lika?

Typ Iphone 6, Samsung s7 el dy?
Det finns mobiler idag med bra vidvinkel för interiörer och en separat tele för profilbilder. Eftersom bilderna ändå är lågupplösta kommer mobilens hårda komprimering inte att störa vid så låg upplösning så en sådan skulle kanske fungera. Jag har dock lite dålig koll på vilka som har en sådan fubktionalitet till lågt (lägre) pris. Däremot lär en sådan vara mycket billigare i Android än som iPhone.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Små bilder tagna i bra ljus klarar alla kameror, och hyfsade mobiler, men i större format, knepigare ljusförhållanden etc så tenderar "riktiga kameror att vinna.

T.ex. en Nikon D3200 och ett stativ för bilder i svagt ljus kommer du jättelångt med.

Men, många gånger räcker det säkert med mobilbilder.
 

pysse

Aktiv medlem
tips

Hej forumet,
Jag har som hobby/bisyssla att göra hemsidor till småföretagare & projekt. Ibland saknar dom bra foton för sin verksamhet. Jag undrar om det är möjligt att hitta en ok kamera för ca 2000kr (eller billigare?) som kan funka för bilder till hemsida? Begagnad antar jag det måste vara? Är det önsketänkande, vilka alternativ finns?

Jag kan inte alls mkt om foto, men till hemsidorna behöver jag alltid skala ner bilderna så storleken blir 600kb - 1mb max. Ofta använder jag 'Smush' för att trycka ihop bilderna ännu mer.

Bilderna är ex fasad och lokalerna, produkter och profilbilder till personalen. Det är alltså småföretagre eller mindre projekt (typ din lokala frisör, kebabställe, bilbärgningsfirma). Det är inte stora företag som kräver professionella bilder.



Mvh
köpen canon ixus
den funkar till det mesta du ska fota
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Små bilder tagna i bra ljus klarar alla kameror, och hyfsade mobiler, men i större format, knepigare ljusförhållanden etc så tenderar "riktiga kameror att vinna.

T.ex. en Nikon D3200 och ett stativ för bilder i svagt ljus kommer du jättelångt med.

Men, många gånger räcker det säkert med mobilbilder.
Du har förstås rätt men moderna mobiler kan ofta köra flerskottsläge vid dåligt ljus och slå ihop bilderna. Den hårda bildbehandlingen och utsmetande brusreducering är förfärlig i 100% (eller t o m 25%) men om då de skalas ner och bara visas i låg upplösning på webben spelar det nog ganska liten roll. Dessutom ger dagens mobiler med sina vassa processorer ofta trevligare bilder i helbild än kameror. I detta fall räcker kanske en bättre mobilkamera.
 

hornavan

Aktiv medlem
En tidig Lumix eller Olympus med ett 25 mm f/ 1,8 hittar du lätt inom din budget, fungerar förträffligt för dina behov.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Jag pratar med en Nikon D3200 för 2000 kr (inkl vidvinkel objektiv (passar för mitt syfte?) alt med standard för 1600kr. Skulle en mobil (begagnad eller ny) i samma prisklass presentera lika?

Typ Iphone 6, Samsung s7 el dy?
Jag skulle mycket hellre använda en D3200 än en bra mobil. I vissa lägen kanske mobilen levererar lika bra (eller till och med bättre) bildkvalité men för egen del tycker jag att en systemkamera är så mycket lättare att använda och hantera. Det är enklare att kontrollera skärpedjup, den är enklare att hantera på ett stativ, lätt tillgång till RAW-format etc, etc. Så jag skulle slå till på D3200 (eller liknande). Vilket objektiv du väljer beror helt på vad du skall fota - standardzoom 18-55 bör funka till det mesta.
 
ANNONS