Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D Mk II överhettad vid videofilmning

Produkter
(logga in för att koppla)
Min Canon 7D Mk II blir överhettad och filmningen avbryts vid videofilmning. Detta sker oavsett omgivningstemperatur (utomhus på vintern, inomhus), med olika minneskort och alltid med samma mönster. Det går att filma typiskt 20 - 25 minuter och sedan stängs den ned med ett meddelande om att jag ska trycka på Start/Stop för att starta filmningen men det går inte. Jag måste slå av kameran först. Sedan filmar den i några sekunder och avbryter därefter på samma sätt. Den har varit på Canons verkstad 2 gånger utan att de kunde återskapa felet och jag valde en ersättningskamera men nu visar den samma beteende.

Har någon samma erfarenhet och finns det någon lösning? Jag byte upp mig till en 7D Mk II för att kunna filma och jag filmar konserter och teater som inte väntar på mig medan kameran svalnar.
 
Har någon samma erfarenhet och finns det någon lösning? Jag byte upp mig till en 7D Mk II för att kunna filma och jag filmar konserter och teater som inte väntar på mig medan kameran svalnar.
Jag har aldrig varit med om överhettning på någon av mina 7D (första versionen och Mark II) men fenomenet i sig är inte helt ovanligt vid längre filmtid på många modeller, vad jag förstår.

Bästa sättet att förhindra överhettning är att filma kortare sekvenser men jag förstår att det inte är en lösning som passar dig.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har aldrig lyckats överhetta M5, 7D eller 6D. Och då har jag spelat in i råformat med 7D och 6D vilket hettat upp kamerorna mycket mer. Du får alltså upp det röda utropstecknet❗? Är minneskortet brännhett?

Man kan testa med batterigrepp för att få bort ett varmt batteri från kameran.
 
Jag har aldrig lyckats överhetta M5, 7D eller 6D. Och då har jag spelat in i råformat med 7D och 6D vilket hettat upp kamerorna mycket mer. Du får alltså upp det röda utropstecknet❗? Är minneskortet brännhett?

Man kan testa med batterigrepp för att få bort ett varmt batteri från kameran.
Nej, jag får ingen överhettningsvarning I form av utropstecken, endast texten att jag ska start genom att trycka på Start/Stop men den startar inte då. Måste starta om kameran. Minnekortet blir varmt. Jo, jag tanker batteriadapter men sensor, processor och display bidrar ju också och jag vet inte vem som är boven, eller vilka.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nej, jag får ingen överhettningsvarning I form av utropstecken, endast texten att jag ska start genom att trycka på Start/Stop men den startar inte då. Måste starta om kameran. Minnekortet blir varmt. Jo, jag tanker batteriadapter men sensor, processor och display bidrar ju också och jag vet inte vem som är boven, eller vilka.
Kollade manualen, en röd termometer ska visa sig och inte ett rött utropstecken. Säker på att det är p.g.a. överhettning den stannar upp och inte andra saker så som minneskort eller att tiden 29 minuter och 59 sekunder uppnåtts?
 
Kollade manualen, en röd termometer ska visa sig och inte ett rött utropstecken. Säker på att det är p.g.a. överhettning den stannar upp och inte andra saker så som minneskort eller att tiden 29 minuter och 59 sekunder uppnåtts?
Jag kan ju inte vara helt säker på att det beror på överhettning men mönstret tyder på det, först en längre tid och sedan stop nästan omedelbart. Det hander innan 29 minuter så den gränsen har jag koll på.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag kan ju inte vara helt säker på att det beror på överhettning men mönstret tyder på det, först en längre tid och sedan stop nästan omedelbart. Det hander innan 29 minuter så den gränsen har jag koll på.
Det kan faktiskt vara minneskortet.
Vore jag du skulle jag skaffa ett helt nytt, och snabbt, minneskort.
För att testa och se om det funkar bättre då.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag kan ju inte vara helt säker på att det beror på överhettning men mönstret tyder på det, först en längre tid och sedan stop nästan omedelbart. Det hander innan 29 minuter så den gränsen har jag koll på.
Fler begränsningar är kortets filsystem. Med FAT32 blir maxstorlek 4GB per fil men då ska kameran fortsätta spela in på en ny fil utan avbrott.
 
Senast ändrad:
CF såväl som SD? Vad säger den femgradiga indikatorn? Den dyker bara upp om skrivhastigheten sjunker så har du inte sett stapeln är det inte skrivhastigheten det är fel på.
CF såväl som SD och mer än ett av varje har jag testat. Och den stänger ner genast även om den fått en kort paus som den rimligen skulle hinna spara på men troligen inte svalna på. Nej, skalan ser jag aldrig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag filmar sällan fast gör jag det använder jag Fuji X.H1.Detta med överhettning är ju ett känt problem. Inte minst var det något som man diskuterade en hel del ihop med att X-H-1 släpptes. Där man skapade speciellt grepp för att leda bort värmen.
Att 7D mkii skulle ha problem med värme är därför inte alls otroligt.
Canon var först med att ha bra video i en kamera.
Sedan släppte man detta för det var bättre att ha i specialversion av kameran.
Dåligt val Canon. Idag kör en Fuji X-T3 cirklar runt er.

Canon är inte bäst på video och de minsta är bäst till ett vettigt pris.
Sedan kan man ju nämna att en X-T3 slår dem med hästlängder och likaså Panasonic.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nästa punkt, temperatur. Du kan ladda upp råfiler hos http://exif.regex.info/exif.cgi och kontrollera temperaturen när bilden togs. Tag en bild när kameran är rumsvarm och en när kameran stängt ned eller precis innan. Bilden nedan visar min 6D där det står 26°C och där den precis hoppat upp från 24°C. I råfilens Exif stod det 24°C. De fem nedersta filerna i Terminalen är tagna precis i rumstemperatur.
 

Bilagor

Senast ändrad:
Nästa punkt, temperatur. Du kan ladda upp råfiler hos http://exif.regex.info/exif.cgi och kontrollera temperaturen när bilden togs. Tag en bild när kameran är rumsvarm och en när kameran stängt ned eller precis innan. Bilden nedan visar min 6D där det står 26°C och där den precis hoppat upp från 24°C. I råfilens Exif stod det 24°C. De fem nedersta filerna i Terminalen är tagna precis i rumstemperatur.
Tack Peter! Detta blir intressant!
 
Stort tack till alla som bidragit mer er gedigna kunskap och erfarenhet. Jag har ett ExtremePRO CompactFlash men jag har också långsammare kort och inser att jag inte säkert vet vilket eller vilka kort jag har problem med. Det blir fler experiment.
 

PMD

Aktiv medlem
ALL-I tar mer plats på minneskortet, men kameran gör förmodligen inte lika mycket beräkningar som för IPB. Färre beräkningar ger mindre värmeutveckling.
 
Tänker att det är det extra skrivandet som värmer i ALL-I fallet men vet ju inte. Kameran slog i alla fall inte av filmandet när jag valt IPB.
 
ANNONS