Annons

Paint Shop Pro X (10)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Jag snabbtestade den nya PSP X kallat även ver.10. Jag installerade det parallellt med tidigare PSP 9.
Uppstarten är snabbare än de tidigare versionerna, men jag fann inte mycket fördelar med 10 jämfört med PSP 9.

Browsern poppas upp direkt, men är svårhanterlig, små tumnagelbilder.
Inladdningen av råformat, .NEF i mitt fall är långsam.
Känner inte igen .DNG filer (det gör inte PSP 9 heller, för den delen).
Efter inladdningen av en .NEF fil kan man justera nivåerna, men det känns väldigt konstigt när man drar det vita reglaget till höger (onormalt), mot ljusare, så åker histogrammarkören till vänster (som det skall).
PSP 10 sparar inte EXIF info,det fick inte jag i alla fall, men det gör PSP 9.
Hanteringen av en del justeringar (Adjust) upplever jag som mycket långsammare.
Några positiva saker är vissa automatiseringar, men jag inte hunnit utforska dem.
En sådan är Photo Effects/Infrared Film. Helt ointressant för mig.
Lagerpaletten är större, vilket är bra.

Den allmänna uppfattningen är att PSP 9 inte bara duger, utan är mera lätthanterligt. Om jag jämför upplärningskurvan från , t.ex. PSP 7 till PSP 9, som var mycket kort, samma sak från ver. 9 till PSP 10 ser mycket besvärligare ut.
Skillnaden mellan PSP 10 och Photoshop CS2 är enorm.
Men en kombination av PS CS2 och PSP 9 ser bättre ut än med PSP 10.
För de som just börjar använda endast Paint Shop Pro rekommenderas däremot PSP X (10).
Vore intressant att veta vad andra tycker.
/Fred
 

RolandM

Aktiv medlem
Kan Paint Shop Pro 10 hantera färgrymden AdobeRGB?

Kan information om färgrymden paketeras med in i bilden när den sparas?
 

Fred H

Aktiv medlem
Ja, det gör det lite bättre än PSP 9.
I PSP 10 under File/Color Management/ColorManagement (samma namn) får man
Bild 1, nedan. Konstigt att PSP 10 är på engelska men Bild 1 visar på svenska.
Sedan när man sparar bilden får man inställningarna på Bild 2.
Där ser man att man kan bifoga eller inte ICC profile. I mitt fall sRGB, men det har jag ställt in i grafikkortets inställningar för Photoshop CS2.
I PSP 10 går alltså att ställa in det, men långt mindre detaljerad än på PS CS2.
/Fred
 

Bilagor

Fred H

Aktiv medlem
PS.
Jag försökte ändra i PSP 10 från sRGB till Adobe RGB(1998) utan resultat.
Den envisas, som på Bild 1. kan man se: Bild skapad med sRGB.
Klickar jag på File/ColorManagement/Color Working Space låser min PSP 10, så att bara Ctrl+Alt+Del hjälper (Win XP Pro)
Så, där ser man att inställningen är mer komplicerat än i Photoshop.
Jag testar vidare och återkommer senare.
/Fred
 

Rodin

Aktiv medlem
Jag köpte det för ett par veckor sedan precis när det släpptes. Det är framför allt 16-bitsstödet som lockar.

Vad gäller EXIF-informationen så är det en bugg i programmet. Det kommer att fixas i den första patchen, när den nu kommer.

För övrigt är det en stor mängd buggar i programmet, vilket diskuteras livligt i Corels nyhetsgrupp för Paint Shop Pro X. Jag tycker personligen att det är ofattbart att ett företag prioriterar ett visst releasedatum så högt att man fullständigt struntar i att programmet innehåller en massa felaktigheter. Paint Shop Pro 9 innehåller också en del fel som inte är, och aldrig kommer att åtgärdas. Risken finns att det blir likadant med Paint Shop Pro X.

Vad gäller färgprofilerna så vet jag inte om det fungerar som det ska, och jag gör något fel, eller om det är fel i programmet. Jag har försökt mig på att arbeta med AdobeRGB, men jag tycker att jag får mycket konstigt resultat. Men jag har inte tidigare arbetat med färgprofiler på det sättet så jag har faktiskt ingen aning om jag gör rätt. Jag tror nog dock att om jag hade haft råd att köpa Photoshop så skulle jag nog inte bemöda mig med att köpa och lära mig Paint Shop Pro också.
 

Fred H

Aktiv medlem
Rodin skrev:
Jag köpte det för ett par veckor sedan precis när det släpptes. Det är framför allt 16-bitsstödet som lockar.

Vad gäller EXIF-informationen så är det en bugg i programmet. Det kommer att fixas i den första patchen, när den nu kommer.

För övrigt är det en stor mängd buggar i programmet, vilket diskuteras livligt i Corels nyhetsgrupp för Paint Shop Pro X. Jag tycker personligen att det är ofattbart att ett företag prioriterar ett visst releasedatum så högt att man fullständigt struntar i att programmet innehåller en massa felaktigheter. Paint Shop Pro 9 innehåller också en del fel som inte är, och aldrig kommer att åtgärdas. Risken finns att det blir likadant med Paint Shop Pro X.

Vad gäller färgprofilerna så vet jag inte om det fungerar som det ska, och jag gör något fel, eller om det är fel i programmet. Jag har försökt mig på att arbeta med AdobeRGB, men jag tycker att jag får mycket konstigt resultat. Men jag har inte tidigare arbetat med färgprofiler på det sättet så jag har faktiskt ingen aning om jag gör rätt. Jag tror nog dock att om jag hade haft råd att köpa Photoshop så skulle jag nog inte bemöda mig med att köpa och lära mig Paint Shop Pro också.
EXIF: ja, det måste vara en bugg, därför att PSP9 hanterar det mycket bra, men inte PSP X.
Att inte kunna ändra på browserns tumnagelbilders storlek är också en bugg.
Själva browsern är rena katastrofen. Var bättre i 9:an och t.o.m i PSP 7.
Färgprofilen? Ja, PSP 10 kan INTE hantera färgprofiler. Jag försökte ladda in en Adobe RGB bild, men PSP 10 envisas att omvandla det till sRGB. Jag hittade inga omvägar att ställa in det.
Det är också en bugg att PSP 10 kraschar om man går till File/ColorManagement/ColorWorkingSpace. Just där skulle man kunna sätta upp önskad färgprofil.
Releasedatum? Kanske vill Corel, genom uppköpet av Jasc lägga ner PSP och mera aggressivt marknadsföra sina egna produkter? Det vore synd. Tidigare PSP är mycket bra för priset.
Valet mellan bildbehandlingsprogram har livligt diskuterats här på FS, men tråden har helt spårat ut. En del tips kan dock vara intressanta där.
/Fred
 

jkene

Aktiv medlem
En av dom vanligaste operationerna jag gör är att markera områden som:

a) skall ha en fixed storlek (tex 1024*768 pixel)
b) Skall ha en fixed aspect ratio (förhållande, t ex 3:2)

Och därefter beskära utifrån det markerade området.

Detta är möjligt i Photoshop man har inte varit möjligt i Paintshop tidigare, kan du se om det har förändrats?
 

Fred H

Aktiv medlem
jkene skrev:
En av dom vanligaste operationerna jag gör är att markera områden som:

a) skall ha en fixed storlek (tex 1024*768 pixel)
b) Skall ha en fixed aspect ratio (förhållande, t ex 3:2)

Och därefter beskära utifrån det markerade området.

Detta är möjligt i Photoshop man har inte varit möjligt i Paintshop tidigare, kan du se om det har förändrats?
Ja, i crop finns båda och de funkar. Dessutom går det att ställa in steglöst genom att bara rama in området sedan Apply.
I undre radens meny visas kontinuerligt både storlek och proportioner, precis som i tidigare fyrkantsmarkeringen. Det uppskattas.
I PSP 9 funkar inte Crop, men det gör det i PSP X.
/Fred
 

P_S

Aktiv medlem
jkene skrev:
En av dom vanligaste operationerna jag gör är att markera områden som:

a) skall ha en fixed storlek (tex 1024*768 pixel)
b) Skall ha en fixed aspect ratio (förhållande, t ex 3:2)

Och därefter beskära utifrån det markerade området.

Detta är möjligt i Photoshop man har inte varit möjligt i Paintshop tidigare, kan du se om det har förändrats?
Ska man vara riktigt rättvis mot Paintshop är väl just crop-funktionen en som fungerar bättre i PSP än i PS...

I fallet a) skriver man bara in rätt pixelantal och får en markering som man sedan kan flytta till rätt ställe. Se bara till att "Specify print size" är avmarkerad.
I fallet b) gör man precis likadant som i PS, skriver in värden i cm och drar ut rutan till önskad storlek. Ett kryss i rutan "Maintain aspect ratio" gör att höjd/bredd-förhållandet behålls.

Fallet a) i PS ger en omsampling av bilden så att den storleken man drar ut rutan till får de angivna pixeldimensionerna. Vill man klippa ut rätt pixeldimentioner där måste man i stället använda markeringsverktyget.

Det här gäller PSP9 (jodå, det fungerar!), PSP10 har jag ingen aning om...
 

jkene

Aktiv medlem
P_S skrev:
Ska man vara riktigt rättvis mot Paintshop är väl just crop-funktionen en som fungerar bättre i PSP än i PS...

I fallet a) skriver man bara in rätt pixelantal och får en markering som man sedan kan flytta till rätt ställe. Se bara till att "Specify print size" är avmarkerad.
I fallet b) gör man precis likadant som i PS, skriver in värden i cm och drar ut rutan till önskad storlek. Ett kryss i rutan "Maintain aspect ratio" gör att höjd/bredd-förhållandet behålls.

Fallet a) i PS ger en omsampling av bilden så att den storleken man drar ut rutan till får de angivna pixeldimensionerna. Vill man klippa ut rätt pixeldimentioner där måste man i stället använda markeringsverktyget.

Det här gäller PSP9 (jodå, det fungerar!), PSP10 har jag ingen aning om...
Men det är precis markeringsverkyget jag föredrar att jobba med (man kan inte lära gamla hundar sitta :))
 

jkene

Aktiv medlem
P_S skrev:
I fallet b) gör man precis likadant som i PS, skriver in värden i cm och drar ut rutan till önskad storlek. Ett kryss i rutan "Maintain aspect ratio" gör att höjd/bredd-förhållandet behålls.
Prata vi samma sak här? Jag vill alltså inte på förhand bestämma någon storlek, jag vill bara kunna dra upp en markering som håller 3:2, 4:3 o dyl. oavsett hur stor eller liten den är/blir.
 

P_S

Aktiv medlem
Jag hoppas vi pratar om samma sak... Storleken du anger kan vara vilken som helst i cm, bara förhållandet mellan bredd & höjd är rätt, ex. 15 * 10 cm, 3 * 2 cm eller 600 * 400 cm...
Sedan drar du i hörnet på markeringen tills du är nöjd med utsnittet och dubbelklickar i området. Se bara till att kryssmarkeringarna sitter rätt, den översta avmarkerad och den undre markerad.
Det här är precis samma metod som jag använder i PS..
 

Bilagor

jkene

Aktiv medlem
Okodoki, det verkar nästan rätt. Här verkar det som du först skapar en "markering" som håller det intiala värdet (t ex 3*2 cm), sedan drar du i ett hörn för att minska/öka den. Det jag vill göra är att ange aspect ratio (t ex 3:2) och när jag drar upp markeringen (innan jag släpper musen) håller den sig inom detta förhållande.

Slutresultatet är givetvis detsamma, men för en gammal hund kääns det lite bakvänt :)
 

P_S

Aktiv medlem
Mmm, en liten skillnad är det ju förstås, fast så liten att jag inte ens tänkte på den... Fast det är väl priset man får betala för att ditt a-fall i stället blir mycket enklare...
 

jkene

Aktiv medlem
P_S skrev:
Mmm, en liten skillnad är det ju förstås, fast så liten att jag inte ens tänkte på den... Fast det är väl priset man får betala för att ditt a-fall i stället blir mycket enklare...
Det är just det priset jag inte längre vill betala. Har testat olika alternativ till PS men ännu inte riktigt funnit den som passar perfekt (GIMP t ex var mycket imponerande men har ett "makrospråk" som kräver nobelpristagarkompetens samt kan inte hantera PS-plugins).
 

Fred H

Aktiv medlem
P_S skrev:
Ska man vara riktigt rättvis mot Paintshop är väl just crop-funktionen en som fungerar bättre i PSP än i PS...

Det här gäller PSP9 (jodå, det fungerar!), PSP10 har jag ingen aning om...
Yes box :) Nu upptäckte jag det i PSP9.
Men där kan man inte högerklicka för Apply, utan klickar man på knappen högst till vänster.
Jag skäms. Inte hittat det tidigare. Det motiverar än mer att fortsätta med PSP 9 ett tag.
Tack för tipset.
/Fred
 
ANNONS