Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelar med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

lazze_gurra

Aktiv medlem
Jag vet att många använder Lightroom som komplement till Photoshop, och detta tyder ju på att Lightroom har vissa funktioner som är "bättre" än de i Photoshop.
Jag skulle vilja veta vilka funktioner i Lightroom som är mest eftertraktade och varför.

*/Lasse
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

För min del är det databsfunktionen som var styrande för att jag testade LR.

WEB-sidegenereringen är också klart användbar, har dock inte börjat använda den skarpt än.

Använder idag enbart databasdelen, använder Capture one pro för att konvertera.

Roine
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej
nej, har aldrig startat bridge.

Styrkan jag ser hos Lr och iView (Mirosoft Expression) är nyckelord o sökning / urval genom dessa och att jag kan gruppera bilder i collections.

Tex bästa bilderna till hemsidan osv.

DVS en enda bild kan användas i flera collections så jag slipper, som jag gjort tidigare, ha dubletter. Har nu ca 85 000 bilder o då jag drog in detta i LR, ett äventyr i sig, så hittade jag mer än 5 000 dubletter på raw filnivå.

Tex en bild i albumet resebilder cypern var också med i albumet för en namngiven modell i modell albumen pga att jag stötte på en modell jag fotat tidigare då jag var på Cypern osv.

Roine
 

StaffanW

Aktiv medlem
Har Lightroom och håller på att döpa om alla mina gamla bilder (65000) med datum, klockslag och vilken kamera den är tagen med (kamera, för att jag vill kunna söka reda på dom tagna med kompakt som har annat format, 4:3, än systemkameran). En fil kan då se ut så här:

2007-05-08 kl 14.15¨37 tagen med Canon Ixus 800IS.jpg

Suveränt när vi har en kompakt och två systemkameror i familjen, samt en svärmor med ytterligare en kompakt. Så får man alla bilder med samma namnstandard och man kan lätt skriva ut dom i den ordning dom tagits.

Största nackdelen med Lightroom som jag ser det är att den inte är speciellt intuitiv och har rätt hög inlärningströskel.
 

alfin

Aktiv medlem
StaffanW skrev:
Har Lightroom och håller på att döpa om alla mina gamla bilder (65000) med datum, klockslag och vilken kamera den är tagen med (kamera, för att jag vill kunna söka reda på dom tagna med kompakt som har annat format, 4:3, än systemkameran).
I Library-modulen, längst ner under Metadata Browser/Camera kan jag selektera på alla olika kameror jag använt, inklusive kompaktkamerorna med 4:3 format.
 

tettimul

Aktiv medlem
lazze_gurra skrev:
Kan du förklara fördelarna med Lightrooms databas-hantering jämfört med Bridge's.

*/Lasse
Det är lätt förklarat eftersom Bridge inte har någon databas. Bridge är en filbläddrare (ungefär som utforskaren i windows fast med specialfunktioner) och Lightroom är ett databasprogram. Lightroom klarar av att visa bilder (i alla fall tumnaglar) på media som inte är anslutet, t.ex DVD-skivor och usb-diskar, det gör inte bridge. Lightroom lagrar alla ändringar och info om bilderna i en databas. Om du försöker få Bridge att hitta bilder på en DVD som inte sitter i skakar den bara på huvudet och förstår inte vad du pratar om för bilder.
 

StaffanW

Aktiv medlem
lazze_gurra skrev:
Använder du datum o tid som unikt id?

*/Lasse
Ja, det stämmer. Händer ibland att fler kort är tagna samma sekund dock, och då skiljs dom åt med _2, _3 osv..

Lars-Erik skrev:

I Library-modulen, längst ner under Metadata Browser/Camera kan jag selektera på alla olika kameror jag använt, inklusive kompaktkamerorna med 4:3 format.
Aha. Hmm, får se om jag döper om dom igen, eller behåller namnet på kamera ändå.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej
msn skall dock vara observant på hur överförbar den lagrade infon är.

DVS den dagen du växt ur ett system eller det försvinner, vad kan då föras över.

Bridge o LR är ju inte ens överens o PS CS förstör en del info i JPG filer.

Vissa förespråkar DNG o lagra infon i filen, för de flesta RAW filer kan ju inte redigeras så infon kan läggas där. Nikon NEF lår tillåta det men då kan inte alla råkonverterare öppna filen sen osv.

Så det är lite hazard över detta oavsett hur man gör.

Är man lite programmeringskunnig är ju en lösning med databas rätt ok, tex LR o MS Expresion där man kan få sidofiler i tex XMP skapade med den data som finns i databasen per bild.

Databsen ger också mer finesser:
Körde tidigare thumbsplus o den hadde en bra funktion, leta kiknande bilder där man kunde styra ltie parametrar, så jag kunde tex få alla bilder på en racerbana där en viss bil var med genom att prioritera färg.

MS Expression har en liknade men dummare funktion, den verkar bara visa alla dubletter, dvs jag har inte kommit på hur sätta mastern, utan den visar alla dubletter i hela databasen.

DVS typ 2 racerbilar, 2 blommor osv.

Nu finns ju fristående freeware som gör likadant om man har jpg filer, men ändå.

Roine
 

Rodin

Aktiv medlem
StaffanW skrev:
Har Lightroom och håller på att döpa om alla mina gamla bilder (65000) med datum, klockslag och vilken kamera den är tagen med (kamera, för att jag vill kunna söka reda på dom tagna med kompakt som har annat format, 4:3, än systemkameran). En fil kan då se ut så här:

2007-05-08 kl 14.15¨37 tagen med Canon Ixus 800IS.jpg

Suveränt när vi har en kompakt och två systemkameror i familjen, samt en svärmor med ytterligare en kompakt. Så får man alla bilder med samma namnstandard och man kan lätt skriva ut dom i den ordning dom tagits.

Största nackdelen med Lightroom som jag ser det är att den inte är speciellt intuitiv och har rätt hög inlärningströskel.
Förstår jag dig rätt att du manuellt går in och skriver denna information? Eller menar du att du låter Lightroom automatiskt ändra namnet på alla bilder på hårddisken?

Det verkar i mina ögon ganska onödigt, i vilket fall som helst, att döpa om bilderna eftersom Lightroom har full koll på dem i alla fall. Men kanske är det en fördel att döpa om dem om man inte vill använda Lightroom när man skriver ut bilderna?

Det är de kraftfulla sök- och sorteringsmöjligheterna jag uppskattar mest med programmet.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Jag döper om alla filer på så sätt att breezesys downloader adderar datumet före filnamnet:
070707-is50001.cr2 osv

Detta för att inte få två filer med samma namn då räknaren nollas.

Roine
 

lazze_gurra

Aktiv medlem
En fundering till är hur man ska göra om man använder flera datorer, dock med samma filstruktur på bilderna.
Bilderna synkas mellan datorerna, är det då bara att göra samma sak med Lr katalogen också?

*/Lasse
 

Rodin

Aktiv medlem
lazze_gurra skrev:
Nyckelord i Lr är vad jag förstått sökbara, men kan man ha hur många nyckelord som helst per bild?

*/Lasse
Det finns givetvis någon begränsning, men jag tror att man i praktiken kan ha så många nyckelord man vill. Säkerligen flera hundra per bild i alla fall.
 

lazze_gurra

Aktiv medlem
Tackar för alla svar.
Jag har en stark känsla av att jag kommer att tillbringa en hel del tid i denna tråd när programmet väl är i min ägo.

*/Lasse
 

tettimul

Aktiv medlem
roinek skrev:
En sak man bör tänka på att dessa är känsliga för VERSAL/gemener samt att man bör skapa en ordlista man väljer från.

Så Blomma o blomma är två olika sökord

Roine
Det verkar vara fixat i 1.1 för hur jag än försöker så ändrar LR till Blomma när jag försöker skriva in blomma om jag skrev med stor bokstav först första gången. Det går inte att ha både Blomma och blomma som sökord på en bild för mig och det känns ganska praktiskt.
Uppgraderingen till 1.1 är så vitt jag vet gratis enligt vad de sa på "Adobe live" i tisdags.
 
ANNONS