Annons

Den inbyggda orienteringssensorn!!

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Var står det om de inbyggda orienteringssensorerna många kameror har?
Jag var inne på olika butiker i stan och kollade på kameror och dom såg ut som frågetecken när jag förklarade hur orienteringssensorn fungerade.

Finns det något dokument eller någon sida där det står om det? så jag kan ta med och visa kanske och förstå lite mer själv faktiskt.


Eller kanske till och med kan vara någon här som inte hörtalas om detta?

Kan man genom detta vända automatiskt alla sina bilder med något program?
 

j_s

Aktiv medlem
Som jag har förstått det: Det finns en kännare i kameran som indikerar hur du håller kameran (vågrätt eller horisontellt). I bildfilen sätts en markering om detta och sedan så tar de flesta bildbehandlingsprogram hänsyn till markeringen och vänder bilden rätt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Åtminstone på Canon EOS får man välja om man vill att orienteringen på bilden ska skrivas in i Exif eller ej.
De flesta program idag vänder bilderna automatiskt när man tittar på dem, om den funktionen i kameran var aktiv när bilden togs.
Somliga kameror har mer avancerade lutningsgivare. Canon 7D har två accelerometrar, som även gör att den kan visa hur mycket kameran lutar i två riktningar. Nikons D3x har en sån givare.
 

erro.se

Aktiv medlem
Finns det program som kan skanna igenom t ex en mapp med bilder och vända dem åt rätt håll?
Jag använde förut ett program som hette Autorotate eller nåt liknande, just för att rotera bilder så att de visades rätt i Windows XP's bildvisning. Det var en liten plugin som gjorde att man kunde högerklicka på en fil eller en mapp och välja "Autorotate all JPG's". Funkade kanonbra. Nu använder jag Lightroom och där känner den av bildens riktning automatiskt.
 
ANNONS