Annons

Fota i NYC - Räcker 28 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Nästa sommar ska jag besöka New York City, och tänkte ta med mig mitt Canon EF 28-70mm f/2.8L USM. Räcker vidvinkeln 28 mm om jag vill fota bra landskapsbilder/bilder på arkitekturen? Eller ska jag införskaffa ett objektiv med mer vidvinkel? Och isåfall, vilka objektiv passar då bra?

Tacksam för svar!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
På en fullformatskamera som 5D fungerar 28 mm bra. Gatorna är rätt breda så man kan få med rätt mycket om man tar lite på håll. Med en APS-C-kamera som EOS 600D blir det rätt snävt..

Lägger med en bild från New York taget med 28 mm.
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
På en liknande kamera (samma sensorformat) använde jag EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM senast jag var i New York. Fungerade utmärkt.
 

AndersLj

Aktiv medlem
På en liknande kamera (samma sensorformat) använde jag EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM senast jag var i New York. Fungerade utmärkt.
Även jag använde mitt då nyköpta 10-22 mm på en liknande kamera när jag var i NY för några år sedan. Och tog massor av bilder av skyskrapor, vilka alla ser ut som om de skulle tippa omkull vilken sekund som helst. Det är oerhört jobbiga bilder att titta på. Men spännande i några fall. De kort jag tog gången före med en Canon Pro 1, som har motsvarande 28 mm som vidaste brännvidd, blev faktiskt som helhet bättre bilder.

Detta motsäger inte att det är kul med en supervidvinkel i NY. Men man ska nog passa sig för att ta alla bilder med bredaste vidvinkel. Man behöver ju inte ha med hela skyskrapan i varje bild. Och många av de bättre skyskrapebilder jag tagit har faktiskt varit i liggande format med 28 mm.

Ett intressant alternativ till att köpa ett supervidvinkel är att istället komplettera utrustningen med en bra kompaktkamera, t.ex. Canon S100 som har motsvarande 24 mm bredaste brännvidd. Dels får man den större bildvinkeln (jmf m 28 mm på 60D), dels får man en mer diskret kamera som inte väcker lika mycket uppmärksamhet. och dels får man en reservkamera utifall något skulle hända med den större.

Ännu ett alternativ, om man inte är ute efter professionell bildkvalitet, är att bara ta med en superkompaktkamera som Canon SX40 eller SX50. Jag "råkade" av vissa skäl köpa en SX40 för någon månad sedan och är förvånad över hur bra bilder man kan få, och framför allt vilket enormt brännviddsomfång men får. Det är faktiskt rätt kul att ta bilder på fri hand med en brännvidd motsvarande 800 mm (1200 mm för SX50), och om man är någorlunda stadig (eller har tagit stöd mot något) få förvånandsvärt många skarpa bilder. En helt ny värld öppnar sig...
 

eroko

Aktiv medlem
Jag var i NY med min 600D och kit 18-55. På Willoughbys lurade en kille på mig en vidvinkel konverter lins men den satt på hela resan sedan den dagen. Kan inte riktigt bedöma kvaliteten på en sån lösning men mer vidvinkel än 18 uppskattades. Visst är gatorna breda men med mer vidvinkel kan man ju stå närmare. Eftersom du har 60D borde du skaffa kortare, froderbergs bild kan du till exempel inte ta :)
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon EOS 60D.
Kanske onödigt att påpeka men 28 mm på din 60D blir ingen vidvinkel alls. Vad är det på Canon, motsv 45 mm på FF? Så även vid gatufotografering är det ofta mer användbart med mer vidvinkel (dvs även om man inte ska klämma in en skyskrapa).

En vidvinkelzoom är förstås bra, men en bra kompakt med bra vidvinkel är också ett bra förslag att komplettera med. Senast jag var där hade jag en stor tung utrustning och en kvalitetskompakt, och den lilla följde med hela tiden, tog 4 ggr så många bilder med den. Om man ska käka middag eller gå på teater eller whatever vill man kanske inte ha med systemkamera med stort objektiv.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har en Canon EOS 60D.
Har du ingen paketzoom till kameran. Den brukar säljas ihop en 18-55mm IS USM för en obetydlig merkostnad.

18 mm på en APS-C-kamera som 60D motsvarar 28 mm på en småbildskamera som 5D.

en vidvinkelzoom som EF10-22 är naturligvis kul i New York, men man klarar sig bra med en 18-55:a. Du känner känner någon som har en sådan?
 
ANNONS