Annons

Få facebook att känna igen panorama bilder som inte har rätt exif data.

Produkter
(logga in för att koppla)

Stavblixten

Medlem
Är det någon som har använt programvara som exiftool eller Exiffixer från panoramaphotographer.com för att lägga in exif information i panoramabilder som skapats i t.ex. lightroom.
Syftet är att facebook ska känna igen dessa som en panoramabild som går att scrolla i.
Annars blir det bara en smal bild på hela panoramat och det syns inte så bra på facebook.
Det är inte fråga om en 360 kamera eller iphone som facebook identifierar själv utan kort jag tagit med Nikon kameran och satt samman i efterhand. Men några exif taggar behöver ändras så att facebook förstår att det är ett cylindriskt panorama jag gjort.
 

Stavblixten

Medlem
Exif fixer 3.1.3

Jag fick möjlighet att installera exif fixer på en dator.
Den version som ligger ute nu funkar för mig.
Killen som utvecklat programmet berättade för mig att de upptäckt en bugg i överföringen som facebook nu rättat till.

Programmet gör filen 3 k större ungefär.
Har provat att lägga upp sammanfogade bilder till en facebook sida och det verkar fungera.

Facebook känner igen det som en 360 bild Se till att ändra bildvinkeln i programmet till mindre än 360 grader så ändarna på bilden inte går ihop. Det behöver inte vara exakt samma bildvinkel som på kortet.
 
ANNONS