Annons

Ska köpa min första systemkamera! Vilken ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotofrågor

Medlem
Håller med helt.

1. Rekommenderar normalt att starta med vilka objektiv och optiska egenskaper, prisklasser, storlek, etc. man är ute efter.

2. Sedan väljer man därefter vilket system man vill satsa på och investera i.

3. Allra sist väljer man vill kamerahus man vill starta med och använda för stunden.

Dock i just detta fallet, om man vill ha en DSLR med AF (och inte nöjer sig med MF) att filma med, så är dock utbudet av system att välja på lite mer begränsat, och då kan det vara vettigt att starta med viket system och kamerahus som kan vara lämpligt.

Sedan finns ju förutom Canon DSLR (som har bra AF för att filma) även en hel del spegellösa alternativ att kika på. Tex. Sony och Panasonic är ju mycket intressanta och har ju bra kamerahus för de som främst skall filma.

Ett beg. alternativ är aldrig fel om man är lite osäker och vill testa på ett system, eller om man vill spara lite pengar så att man kan lägga merparten på optiken (som jag också rekommenderar rent fördelningsmässigt).
Tack, ska kolla på alla alternativ :)
 

fotofrågor

Medlem
Intressant iakttagelse, men så rätt.
Jag har också märkt att många vill köpa en kamera men nästan aldrig med objektiv enligt rubrik iaf :)
De flesta vet nog att systemkamera betyder att man kan byta objektiv men jag har flera gånger hört att de ska köpa ett filter eller frågor om storlek på uv filter till tex. Canon 750D? Gissar att det finns ca 150 olika objektiv till Canon 750D.

Kanske rubrik skulle kunna vara; Önskar köpa liten systemkamera med vidvinkel eller macro eller supertele eller bara en 50 m.m och en summa pengar.

Bara funderingar på söndagskvällen
Tack, är ny med detta område :=) Men ska söka så mycket jag kan ;)
 

fotofrågor

Medlem
Det är väldigt vanligt att någon frågar angående första systemkameran. Det är inte alls lika vanligt att någon frågar andra gången en kamera skall köpas.

Därför brukar jag säga "köp vad som helst". Hitta någon billig begagnad, inte av allra enklaste modell och ungefär ett par år gammal. När du är trött på den kan du sälja den igen med rimlig värdeminskning, och så vet du vid det laget exakt vilka egenskaper du vill ha hos din nästa utrustning.

Jag använder ordet utrustning, för du vill ha bra mycket mer än ett kamerahus... :)


Tack för dina tips :)
 

fotofrågor

Medlem
Vill tacka alla för snabba svar!
Snacka om att det är många grejer man ska tänka på... ;D
Ska kolla alla olika alternativ :)
 
ANNONS