Annons

Vad vill du lära dig mer om inom fotografins värld?

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på vad ni andra har på agendan som nästa önskekurs, workshop eller kanske till och med resa.
I vår fotoklubb är det lite svårt att tillgodose allas behov av ovanstående och det hade varit intressant att se vad andra har för tankar kring detta.
Ljussättning och hur man använder blixt verkar stå högt i kurs i vår klubb. Och hur man kan använda drönare verkar också på ropet och är nästkommande aktivitet i vår klubb.
Är själv lite undrande varför komposition och tankeprocessen kring fotograferande inte är så högt på agendan, och inte bara i vår klubb?
För mig är det nummer ett och absolut viktigaste att lära sig och inte alla verkar bemästra eller ens förstå vad det går ut på. Eller har jag fel?
Hur många kurser kan man hitta om komposition?

Thommy
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på vad ni andra har på agendan som nästa önskekurs, workshop eller kanske till och med resa.
I vår fotoklubb är det lite svårt att tillgodose allas behov av ovanstående och det hade varit intressant att se vad andra har för tankar kring detta.
Ljussättning och hur man använder blixt verkar stå högt i kurs i vår klubb. Och hur man kan använda drönare verkar också på ropet och är nästkommande aktivitet i vår klubb.
Är själv lite undrande varför komposition och tankeprocessen kring fotograferande inte är så högt på agendan, och inte bara i vår klubb?
För mig är det nummer ett och absolut viktigaste att lära sig och inte alla verkar bemästra eller ens förstå vad det går ut på. Eller har jag fel?
Hur många kurser kan man hitta om komposition?

Thommy
Det ligger väl i tiden att det mest intressanta för folk i allmänhet är att det ska vara prylbaserat. T.ex. drönarbilder behövs det en massa nya prylar till. Men bilderna är egentligen bara tagna ur en annan vinkel som vi hittills varit ovana att se ifrån och kompositionen blir vad den blir. Studiofoto kan man köpa mycket prylar till också, även om det går att använda fönsterljus gratis på ett kreativt sätt.

Mycket avspeglas just här i forumet där diskussionerna nästan uteslutande handlar om utrustningen. "Vilken xx är bäst?" istället för "hur tar jag en bra bild?"

Det är mycket enklare att köpa de bästa prylarna, det behövs ju bara pengar, än att lära sig ta de bästa bilderna. :)
 

iSolen.se

Guest
Det ligger väl i tiden att det mest intressanta för folk i allmänhet är att det ska vara prylbaserat. T.ex. drönarbilder behövs det en massa nya prylar till. Men bilderna är egentligen bara tagna ur en annan vinkel som vi hittills varit ovana att se ifrån och kompositionen blir vad den blir. Studiofoto kan man köpa mycket prylar till också, även om det går att använda fönsterljus gratis på ett kreativt sätt.

Mycket avspeglas just här i forumet där diskussionerna nästan uteslutande handlar om utrustningen. "Vilken xx är bäst?" istället för "hur tar jag en bra bild?"

Det är mycket enklare att köpa de bästa prylarna, det behövs ju bara pengar, än att lära sig ta de bästa bilderna. :)
Fotosidan handlar väldigt lite om vad som är bra bilder, trender, komposition, färglära etc utan det är som du är inne på, pryldiskussioner folk är här för.

Folk verkar inte ens titta på bilderna som laddas upp utan det görs på FB och framförallt Instagram.

Vad jag är intresserad av att lära mig mer om nu är annorlunda redigering. Jag har bilder så det räcker ett tag. Under tiden fotar jag med min drönare för att det är kul.

Jag vill också lära mig mer om att redigera video.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
varför komposition och tankeprocessen kring fotograferande inte är så högt på agendan, och inte bara i vår klubb?
För mig är det nummer ett och absolut viktigaste att lära sig och inte alla verkar bemästra eller ens förstå vad det går ut på. Eller har jag fel?
Hur många kurser kan man hitta om komposition?

Thommy
Det som är markerat med kursiv stil, är det jag vill kommentera. Tycker att det var en väldigt bra och intressant reflektion, jag har i dagarna själv funderat över det lite grann i kontexten av teknikdiskussionerna som allt som oftast hålls här på Fs.

I ärlighetens namn, hur många är det som har ett behov, notera ett behov av att uppgradera sin (låt oss säga) fem år gamla systemkamera, för att kameran utgör en begränsning i det egna bildskapandet, av de som hänger här på Fs ?

Jag utgår från mig själv; Jag har en D800E, som jag köpte 2012, slutaren har gått strax under 6 000 cykler (varför den är så sparsamt använd får ev. bli en diskussion i en annan tråd), och för mitt vidkommande, kommer den att (sannolikt) följa mig resten av livet, med en ev. komplettering i framtiden, men det är ett stort frågetecken.

Mitt största problem (som jag ser det) är att se BILDEN, just det som Ts tar upp till diskussion, och som i mitt tycke är det viktigaste. Jag menar, det finns ju skäl att många av de bilder som togs av de riktigt stora (som Ansel Adams och/ eller HCB för att ta några exempel) vars bilder fortfarande håller, trots att den utrustning dom hade tillgång till på sin tid, i jämförelse med vad dagens kameror och objektiv klarar av att leverera idag, var betydligt enklare i sin beskaffenhet, eller är jag helt ute och cyklar ?
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Jag är lite nyfiken på vad ni andra har på agendan som nästa önskekurs, workshop eller kanske till och med resa.
I vår fotoklubb är det lite svårt att tillgodose allas behov av ovanstående och det hade varit intressant att se vad andra har för tankar kring detta.
Ljussättning och hur man använder blixt verkar stå högt i kurs i vår klubb. Och hur man kan använda drönare verkar också på ropet och är nästkommande aktivitet i vår klubb.
Är själv lite undrande varför komposition och tankeprocessen kring fotograferande inte är så högt på agendan, och inte bara i vår klubb?
För mig är det nummer ett och absolut viktigaste att lära sig och inte alla verkar bemästra eller ens förstå vad det går ut på. Eller har jag fel?
Hur många kurser kan man hitta om komposition?

Thommy
Tycker du har helt rätt, komposition och ljus är de två viktigaste för mig. Det andra får man mer eller mindre på köpet med tiden.
Har en kommande islandsresa framför mig där några miljoner fotografer redan fotat allt som går att fota, för mig gäller det att försöka hitta en annorlunda komposition eller vinkel, och gärna med ett fint ljus som kanske gör att bilden sticker ut ur mängden. Men nu är det mitt första besök där och tiden lite knapp så det kommer nog bli några klassiska kompositioner med.
För övrigt tycker jag att en vacker landskapsbild med ett otroligt fint ljus kan falla helt platt om kompositionen är dåligt genomtänkt.

Till sist skulle jag vilja lära mig mer om astrofoto, har bara testat ett fåtal gånger men det ser så otroligt häftigt ut med Vintergatan och om man lyckas få till en intressant förgrund.
Det får bli mitt nästa mål.

Mvh Tomas
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
För mig tror jag konsten att redigera är det som skulle ge mest. Man kan ju göra så mycket vid redigering och få fram helt olika bilder, något som jag sällan utnyttjar. Vi hade i ett annat fotoforum jag deltog in, en typ av ”tävling” där vi fick en rawfil och så skulle vi redigera den, en kul övning där man är lite extra kreativ.

Idag använder jag oftast samma framkallning av alla bilder utan att lägga ner alltför mycket tid inför varje unik bild.
 

iSolen.se

Guest
Det som är markerat med kursiv stil, är det jag vill kommentera. Tycker att det var en väldigt bra och intressant reflektion, jag har i dagarna själv funderat över det lite grann i kontexten av teknikdiskussionerna som allt som oftast hålls här på Fs.

I ärlighetens namn, hur många är det som har ett behov, notera ett behov av att uppgradera sin (låt oss säga) fem år gamla systemkamera, för att kameran utgör en begränsning i det egna bildskapandet, av de som hänger här på Fs ?

Jag utgår från mig själv; Jag har en D800E, som jag köpte 2012, slutaren har gått strax under 6 000 cykler (varför den är så sparsamt använd får ev. bli en diskussion i en annan tråd), och för mitt vidkommande, kommer den att (sannolikt) följa mig resten av livet, med en ev. komplettering i framtiden, men det är ett stort frågetecken.

Mitt största problem (som jag ser det) är att se BILDEN, just det som Ts tar upp till diskussion, och som i mitt tycke är det viktigaste. Jag menar, det finns ju skäl att många av de bilder som togs av de riktigt stora (som Ansel Adams och/ eller HCB för att ta några exempel) vars bilder fortfarande håller, trots att den utrustning dom hade tillgång till på sin tid, i jämförelse med vad dagens kameror och objektiv klarar av att leverera idag, var betydligt enklare i sin beskaffenhet, eller är jag helt ute och cyklar ?
Allt annat lika så tar varje fotograf bättre bilder med en bättre kamera.

Och tvärt om, med samma grejer tar en bättre fotograf bättre bilder.

Det är när man börjar väga kunskap mot teknik som det blir äpplen och päron och konstiga diskussioner som "du ska inte köpa en ny kamera, lär dig fota istället"
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Allt annat lika så tar varje fotograf bättre bilder med en bättre kamera.
Återigen, med mig själv som exempel; Jag utgör (sannolikt) undantaget som bekräftar regeln. Sedan vill jag göra ett förtydligande, jag kallar mig inte för fotograf, utan snarare "en kille med en kamera."
Och tvärt om, med samma grejer tar en bättre fotograf bättre bilder.
Där håller jag däremot oreserverat med dig.
Det är när man börjar väga kunskap mot teknik som det blir äpplen och päron och konstiga diskussioner som "du ska inte köpa en ny kamera, lär dig fota istället"
Fast jag kan inte se att det är fel. En aldrig så bra utrustning kan kompensera för ett dåligt handhavande i kontexten komposition och ljus etc.
 

thommya

Aktiv medlem
Allt annat lika så tar varje fotograf bättre bilder med en bättre kamera.
Men då måste vi först bestämma vad som är en "bättre bild". Är t.ex. en bild med mer skärpa en "bättre bild"? Exakta färger från tagningstillfället?

Det är när man börjar väga kunskap mot teknik som det blir äpplen och päron och konstiga diskussioner som "du ska inte köpa en ny kamera, lär dig fota istället"
Tycker inte alls det låter konstigt. Varför köpa en Ferrari till någon som inte kan köra bil?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Förstår inte vad du menar??

Thommy
Rent erfarenhetsmässigt skulle jag sätta några kronor på ungefär följande:
Att trycka "gilla" på en bild eller lägga in lite kuliga smileys är ett lågriskprojekt, till skillnad från att ge kritiska synpunkter på en bild. Det senare är något som ingår i att diskutera bilder...
 

thommya

Aktiv medlem
Mycket avspeglas just här i forumet där diskussionerna nästan uteslutande handlar om utrustningen. "Vilken xx är bäst?" istället för "hur tar jag en bra bild?"
Precis vad jag tycker också och kanske kan väl delvis bero på mansdominansen på forumet. Har under åren observerat att andra könet verkar mer intresserade av komposition och bildlära än teknik. Men kanske något jag inbillar mig.

Det är mycket enklare att köpa de bästa prylarna, det behövs ju bara pengar, än att lära sig ta de bästa bilderna. :)
Kanske dags för barnen att säga till sina föräldrar att tänka på miljön och vägra köpa mer a'la slit o släng. Verkar populärt angående flygresor i alla fall :)

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Rent erfarenhetsmässigt skulle jag sätta några kronor på ungefär följande:
Att trycka "gilla" på en bild eller lägga in lite kuliga smileys är ett lågriskprojekt, till skillnad från att ge kritiska synpunkter på en bild. Det senare är något som ingår i att diskutera bilder...
Det kan ju vara så, men för att diskutera eller lära ut komposition och tankeprocessen kring fotograferande behöver man inte ha några synpunkter på någons bilder.
 

thommya

Aktiv medlem
Fotosidan handlar väldigt lite om vad som är bra bilder, trender, komposition, färglära etc utan det är som du är inne på, pryldiskussioner folk är här för.

Folk verkar inte ens titta på bilderna som laddas upp utan det görs på FB och framförallt Instagram.
Precis, och kan själv erkänna att jag aldrig tittar på bilderna som laddas upp på fotosidan. På sin höjd att man ibland kolla Galleri fotosidan.

Vad jag är intresserad av att lära mig mer om nu är annorlunda redigering. Jag har bilder så det räcker ett tag. Under tiden fotar jag med min drönare för att det är kul.

Jag vill också lära mig mer om att redigera video.
Personligen tycker jag också annorlunda redigering är intressant.
Har du exempel på något du gillar eller vill du bara se något nytt?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det kan ju vara så, men för att diskutera eller lära ut komposition och tankeprocessen kring fotograferande behöver man inte ha några synpunkter på någons bilder.
Kom osökt att tänka på bilden som nominerats till att delta i världens största fototävling, som det berättas om här på Fs.

Det dyker med jämna mellanrum upp en uppmaning att man skall skicka in bilder så att Göran Segeholm får skriva om dom sedan.

Den bilden (som jag åsyftar ovan), skulle jag gärna läsa ett kåseri signerat Göran Segeholm, om.
 

thommya

Aktiv medlem
Det som är markerat med kursiv stil, är det jag vill kommentera. Tycker att det var en väldigt bra och intressant reflektion, jag har i dagarna själv funderat över det lite grann i kontexten av teknikdiskussionerna som allt som oftast hålls här på Fs.

I ärlighetens namn, hur många är det som har ett behov, notera ett behov av att uppgradera sin (låt oss säga) fem år gamla systemkamera, för att kameran utgör en begränsning i det egna bildskapandet, av de som hänger här på Fs ?

Jag utgår från mig själv; Jag har en D800E, som jag köpte 2012, slutaren har gått strax under 6 000 cykler (varför den är så sparsamt använd får ev. bli en diskussion i en annan tråd), och för mitt vidkommande, kommer den att (sannolikt) följa mig resten av livet, med en ev. komplettering i framtiden, men det är ett stort frågetecken.

Mitt största problem (som jag ser det) är att se BILDEN, just det som Ts tar upp till diskussion, och som i mitt tycke är det viktigaste. Jag menar, det finns ju skäl att många av de bilder som togs av de riktigt stora (som Ansel Adams och/ eller HCB för att ta några exempel) vars bilder fortfarande håller, trots att den utrustning dom hade tillgång till på sin tid, i jämförelse med vad dagens kameror och objektiv klarar av att leverera idag, var betydligt enklare i sin beskaffenhet, eller är jag helt ute och cyklar ?
Håller med och tilläggas kan väl nämnas att t. ex. Ansel Adams var ju minst lika duktig på efterbehandling i mörkrummet som med kameran.
 

iSolen.se

Guest
Men då måste vi först bestämma vad som är en "bättre bild". Är t.ex. en bild med mer skärpa en "bättre bild"? Exakta färger från tagningstillfället?


Tycker inte alls det låter konstigt. Varför köpa en Ferrari till någon som inte kan köra bil?
Jag lovar att jag kan lära en nybörjare ta bättre bilder snabbare med en D5 än en D5400 kamera. Och har gjort det men med andra kameror men samma princip
 

iSolen.se

Guest
Precis, och kan själv erkänna att jag aldrig tittar på bilderna som laddas upp på fotosidan. På sin höjd att man ibland kolla Galleri fotosidan.


Personligen tycker jag också annorlunda redigering är intressant.
Har du exempel på något du gillar eller vill du bara se något nytt?
Ja, frankreporter har en snygg stil, jag har träffat honom. Fick upp ögonen för honom i Utah nyligen.

http://www.franckreporter.com

. Det är inte bara presets men de är en bra början...Och han är uthållig. Använder sig själv mycket.
 
ANNONS