Annons

AI - ansiktsigenkänning och intelligenta vapen - drönare

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Igår söndag 7/4 kom ett inslag av Agenda. Andra delen av inslaget handlade om "Intelligenta vapen" och den delen hittar ni ca 19:40 in i videon som nu finns på SVT Play.

Utvecklingen av AI verkar gå rätt snabbt inom många områden och det gäller inte bara våra rätt fredliga systemkameror utan gäller även tillämpningar för social kontroll och styrning av mördarrobotar tydligen.

Jag citerar ur programmet det föredragshållaren - demonstratören säger i videon:

"Era barn har säkert en sådan här"

"som alla mobila enheter idag så har den kameror och sensorer"

"som era mobiler och sociala medieappar klarar den ansiktsigenkänning"

I hans utsträckta hand har just landat en liten drönare som precis ryms i handflatan

"inuti den finns en riktad sprängladdning på tre gram"

Han slänger sedan upp drönaren i luften och den flyger i en vid båge och landar sedan på målet som den hittat genom sina kameror och ansiktstigenkänning (pannan på en dockas huvud i mänsklig storlek) och inom bråkdelen av en sekund skickar den riktade sprängladdningen in ett skott rakt in genom pannbenet på dockan.

Syftet var att visa att man nu kommit så pass långt att en billig liten drönare nu kan användas för att lönnmörda utvalda människor som man vill oskadliggöra. Ett mer utvecklat scenario var att använda hela svärmar av dessa små drönare och då har man plötsligt fått ett nytt massförstörelse vapen med tidigare okänd effektivitet, som "med fördel" kan användas att döda bara de "dåliga" människorna.

Om Aldous Huxley som skrev "Brave New World" eller "Sköna Nya Värld" levt idag så tror jag han skulle behövt uppdatera en eventuell nyutgåva.

Det är klart att jag misstänkt att detta skulle komma att hända inom en snar framtid när de billiga drönarna blev massmarknad men jag trodde nog inte riktigt att man skulle ha så bråttom.

Kolla gärna själva.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Har inte sett inslaget i Agenda, men Kina är väl på god väg att utnyttja den nya tekniken, bla för att kontrollera sina minoriteter i landet. Det är ett stort skäl till varför jag inte vill stödja mobilföretaget Huawei och köpa deras mobiler. Utvecklingen av AI går med stormsteg, det gäller att vara uppmärksam.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det var tydligen en konferens kring intelligenta vapen i London som upptagningen gjorts vid.

Se den, den är klart tankeväckande.

I detta fall var det ju USA och Storbritannien som visade vad de håller på med och man kan ju säkert utgå ifrån att även Israel håller på med detta. 1972 jobbade jag på en kibbutz som heter Givat Hashlosa utanför Petah Tikva, som idag är en förstad till Tel Aviv. I lokaler på denna kibbutz tillverkas numera inte bara som förr jordbruksprodukter utan även drönare. Företaget heter ReadyEDI. Så de kan nog i Israel också.

https://www.google.se/search?q=givat+hashlosha+drones&tbm=isch&source=hp&sa=X&ved=2ahUKEwjstp_PwcHhAhVu_CoKHculCkoQsAR6BAgJEAE&biw=1920&bih=876

Men i övrigt känns ju hela det kontrollsamhälle som nu växer fram i terrorismens spår alltmer olustigt och jag köper inte heller kinesiska grejor om jag kan undvika det längre. Kinas utveckling bådar inte gott varken för kineserna själva eller omvärlden.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett mer utvecklat scenario var att använda hela svärmar av dessa små drönare och då har man plötsligt fått ett nytt massförstörelse vapen med tidigare okänd effektivitet, som "med fördel" kan användas att döda bara de "dåliga" människorna.
Jag är tveksam till att kalla det för massförstörelsevapen. Det brukar ingå urskiljningslöst dödande i definitionen av ett sådant.

Är det helt dåligt att ha teknik för att på ett pålitligare sätt kunna sikta in sig på avsedda mål och undvika att annat skadas? I ett krig så kan sidoskador (t.ex. i form av civila dödsoffer) begränsas mer än det går nu.

I en gisslansituation skulle man kunna ha mycket stor nytta av automatisk ansiktsigenkänning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är tveksam till att kalla det för massförstörelsevapen. Det brukar ingå urskiljningslöst dödande i definitionen av ett sådant.

Är det helt dåligt att ha teknik för att på ett pålitligare sätt kunna sikta in sig på avsedda mål och undvika att annat skadas? I ett krig så kan sidoskador (t.ex. i form av civila dödsoffer) begränsas mer än det går nu.

I en gisslansituation skulle man kunna ha mycket stor nytta av automatisk ansiktsigenkänning.

Det är verkligen en intressant fråga Per. Ett problem kommer möjligen vara att denna teknik kommer vara ett sånt allmängods snart att den blir väldigt billig och väldigt lättillgänglig och frågan är om statens "våldsmonopol" kan avgränsa spridningen av denna teknik till i princip vem som helst. Jag är rätt tveksam till det.

Frågan är vad som kommer att hända med våra ledares möjligheter att vara "tillgängliga" i det offentliga rummet. När den här tekniken lyfter nivån för sårbarhet så kommer man behöva utveckla än mer sofistikerade motmedel.

Det känns som om veckan i Almedalen kommer bli svår att hålla på lite sikt, åtminstone i den form vi är vana vid att uppleva den.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem

Ja det kanske inte blir så enkelt för partiet i Kina att få till det men de kan ju alltid lära sig av kineserna i Singapore. Redan på 70-talet satt det affischer uppe överallt med bild på vad som inte var tillåten frisyr. Ingen lång lugg, inget hår över kragen och inget hår över öronen. När jag kom från Malaysia så kom jag inte in i Singapore, utan de tvingade mig att klippa mig hos en indier som drev frisörsalong vid gränsen mellan länderna. Jag hade vänt om jag inte åkt dit delvis för att köpa ett par nya objektiv.

I Malaysia kunde man om man såg för slafsig bli klassad som hippie och då stämplade man passet med en "Hippie"-stämpel och då hade man 24 timmar på sig att lämna landet. Det är inget skämt, jag har dokumenterat både affischer och det stora plakat som stod vid gränsen till Singapore (har dock inte hunnit digitalisera dessa bilder än).

En amerikan jag mötte hade försökt att fläta sitt hår till hästsvans och gömma håret nedstoppat i skjortan men den petade de triumferande upp och sade: "Vad är det här då?" och så fick han först en allvarlig tillsägelse (efter som det ju var andra gången) och sedan fick han klippa sig också.
 

henpe

Aktiv medlem
Det var tydligen en konferens kring intelligenta vapen i London som upptagningen gjorts vid.
Nej, inslaget du nämner är ett SciFi-klipp producerad för att väcka debatt. Detta sägs även i Agenda.

I många delar finns dock komponenterna för att åstadkomma vad som visas, men vissa andra nyckelbitar saknas.

Mvh Henrik
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag såg inslaget två ggr faktiskt men jag kan ju ha missat det för det, så jag ska se det en gång till för att höra exakt vad de säger.

Jag betvivlar inte alls att man är fullt kapabla att åstadkomma dessa mördarrobotar redan idag för i princip allt finns ju redan där på plats, men det är nog fortfarande som den amerikanska kvinnliga AI-experten och f.d. stridspiloten säger att man är långtifrån att göra den till en säker teknik som funkar säkert i alla lägen. Risken är ju alltid att fel mål träffas och helt oskyldiga drabbas. Hur länge har vi inte sett bilder på dessa "kirurgiska" bombningar med intelligenta bomber som ändå träffar fel eller för "brett" i exv. Afghanistan, Pakistan och Irak.

Men med tanke på hur snabb utvecklingen varit av bara en sådan sak som AF-systemen i mina Sony-kameror (ska bli intressant att se vad den nya FW för min A7 III och även A9 ger när även den blir komplett längre fram under året) och när det gäller Kinas storskaliga ansats kring ansiktsigenkänning i det offentliga rummet, så hyser jag inga tvivel om att det här kommer vara i operativ drift inom en mycket nära framtid. Det händer mycket nu och snabbt med AI när dagens militära stormakter kraftsamlar för att så snabbt de bara förmår ta fram en ny generation vapen och övervakningssystem.
 

ztenlund

Aktiv medlem
"Som i den här dramatiserade kampanjfilmen"
"Den här videon har tagits fram av de som fruktar att..."

Bl a drönaren ifråga är för övrigt datoranimerad.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur länge har vi inte sett bilder på dessa "kirurgiska" bombningar med intelligenta bomber som ändå träffar fel eller för "brett" i exv. Afghanistan, Pakistan och Irak.
Eller på kinesiska ambassaden i Belgrad. Bombningen var mycket träffsäker men koordinaterna var felaktiga pga för gamla kartor. Hela kedjan måste alltså vara felfri för att kirurgiska bombningar ska fungera. Detta kommer förstås inte att ändras bara för att man använder AI för att hitta ett mål.
 

PMD

Aktiv medlem
Men man har nog inte råd med så många när de kostar 1.5 miljoner kronor per styck.

Och en drönare som väger 16 gram kan knappast ta så värst stor vapenlast.
 

HenryB

Aktiv medlem
Men man har nog inte råd med så många när de kostar 1.5 miljoner kronor per styck.

Och en drönare som väger 16 gram kan knappast ta så värst stor vapenlast.
Du hakar upp dig på petitesser. Detta var bara ett exempel på hur en liten drönare i tjänst ser ut. Vill man ha några gram högexplosivt sprängmedel i drönare så är jag övertygad om att det är en enkel sak med dagens teknik. 16 gram eller 40, vem bryr sig. Du har ett framtida verktyg i verktygslådan som kommer ändra spelplanen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan kanske bli verklighet så småningom men så värst enkelt tror jag inte att det är.

Mikrodrönare med stridsspetsar kommer förmodligen att användas i mycket speciella tillämpningar. Ett gevär med ett par magasin är betydligt billigare för vanlig strid (och enklare att sköta).

Den låga vikten är förvisso inte avgörande, men en mikrodrönare kan inte väga allt för mycket utan att tappa sin stora fördel att vara lättransporterad. Priset är nog ändå det viktigaste. Det måste ner ganska mycket innan det blir intressant att sprida dem i stora mängder ute på förband. Det går knappast att i längden spendera 1.5 miljoner kronor på varje oskadliggjord fiendesoldat.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Har inte sett inslaget i Agenda, men Kina är väl på god väg att utnyttja den nya tekniken, bla för att kontrollera sina minoriteter i landet. Det är ett stort skäl till varför jag inte vill stödja mobilföretaget Huawei och köpa deras mobiler. Utvecklingen av AI går med stormsteg, det gäller att vara uppmärksam.
Det är inte bara Kina som gör det. Sett hur USA ser ut idag med kameror och även mikrofoner på gator och byggnader ?
Varit i England senaste 25+ åren ?
Man har börjat med "passkontrollanter" AI baserade sådana på ett par flygplatser i USA. Ska vi nämna att ledande vapentillverkare och exportörer av sådana system och system som Kina använder finns i...väst.
Är ruggigt trött på att vi här i väst är så duktiga på att peka med hela armen åt "de andra" medan vi bär skulden för bokstavligen det mesta av krig därute.
Och angående Huawei det har aldrig slagit dig att USA och Kina ligger i en handelskrig och att man alltid hittar problem med "mänskliga rättigheter" i länderna med enorma mängder olja samt andra mineraler ? Men aldrig sådana i USAs kompisar som tex Saudarabien där man säljer kvinnor som boskap, kapar huvuden av folk och slaktar journalister på sina konsulat.
På tal om det Saudier är också ordförande i UN "Human Rights Council"... Säger väl det mesta tycker jag.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är inte bara Kina som gör det. Sett hur USA ser ut idag med kameror och även mikrofoner på gator och byggnader ?
Varit i England senaste 25+ åren ?
Man har börjat med "passkontrollanter" AI baserade sådana på ett par flygplatser i USA. Ska vi nämna att ledande vapentillverkare och exportörer av sådana system och system som Kina använder finns i...väst.
Är ruggigt trött på att vi här i väst är så duktiga på att peka med hela armen åt "de andra" medan vi bär skulden för bokstavligen det mesta av krig därute.
Och angående Huawei det har aldrig slagit dig att USA och Kina ligger i en handelskrig och att man alltid hittar problem med "mänskliga rättigheter" i länderna med enorma mängder olja samt andra mineraler ? Men aldrig sådana i USAs kompisar som tex Saudarabien där man säljer kvinnor som boskap, kapar huvuden av folk och slaktar journalister på sina konsulat.
På tal om det Saudier är också ordförande i UN "Human Rights Council"... Säger väl det mesta tycker jag.
Snälla Elvir kliv av min rygg! Jag kan inte hjälpa dig med din politiska "trötthet" och lägg ner ditt mästrande.
 
ANNONS