Gammal 2019-07-23, 11:18
Flash Gordon

Siljefjord skrev: Med r får du utöver 5d vinklingsbar skärm, ljudlöst foto, säkrare fokus, tillgång till nya objektiven.

Med 5d får du dubbla kortplatser
Vad gäller fokus är jag inte alls säker på det blir mer exakt. En väl inställd 5D MKIV träffar många gånger fokus bättre i svagt ljus.

Jag har 2 Fuji kameror så ljudlöst foto vinklingsbara skär mm har jag redan och en drös ganska nya objektiv.

Visst en spegellös kamera bra och en EVF blir vanebildande eftersom man ser hur bilden kommer bli innan man tar den. Det är definitivt framtidens teknologi.
Fast de är inte på alla områden bättre än en dSLR.

Mina Fujis klarar nog 95% av alla bilder jag försöker ta. Fast ibland är min 5D MKIV bättre och räddar bilden.
De spegellösa kamerorna behöver utvecklas ytterligare innan man kan säga de är bättre på alllt..
Gammal 2019-07-23, 11:30
Siljefjord

Jag säger inte att allt är bättre med r. Fokus i svagt ljus upplever jag r bättre och raw-filerna tycker jag kräver mindre efterarbete. Blackout saknas ju i 5d så på den punkten är 5d bättre och dubbla kortplatser. Ts får värdera vad som är viktigast. Jag försöker bara förmedla mina upplevda skillnader dom emellan
Gammal 2019-07-24, 07:49
gamleJ

Jag vill förtydliga att valen är dina och jag vinner inget personligt på att du har en R bara för att jag har det. Eftersom jag så nyligen reflekterat fram och tillbaka i ämnet och tillslut kom fram till min lösning så känns det naturligt att redogöra för detta då du söker input.

Mattias nämner de nya RF-linserna som är framtiden om du tänker stanna kvar som Canonfotograf. 5d mkiv har några fördelar som kanske gör att det blir ditt val men samtidigt låser du dig till EF-linser. Jag har 5 EF och inget RF men från och med nu kommer jag successivt att styra över till RF i alla lägen jag kan. Det kommer säkert finnas en marknad för EF men spetsen kommer inte ligga där. På en krympande marknad finns mest nördar kvar. Dessa nördar (jag inräknad) köper det bästa som går att få för det plånboken klarar vilket på sikt kommer påverka värdet negativt i EF-fyllda kameraväskor.
Personligen vill jag kunna skynda långsamt och inte hamna i läget att allt gammalt ska säljas till underpris och allt nytt ska köpas på en gång till fullpris.

Bästa rådet är nog ändå trots allt det Magnus gav. Det och att sälja av linser du använder lite. Då går du köpstark in i spegellösa eran när nästa hus kommer. Mitt sug var för stort gällande spegellöst annars var det egentligen min plan från början.

Nu ska jag försöka vara tyst, kan inte lova något dock;)
Gammal 2019-07-27, 07:29
mac60

Stort tack till er som svarat
Just nu lutar det mest åt eos r framför allt eftersom den verkar ha bättre fokus och att skärmen går att vinkla men eftersom det är första varianten av Canons spegellösa så.......
Största nackdelen med R tycker jag är adaptern
Är lite skeptisk till denna på grund av tillför både vikt och storlek till kameran samt skulle vara rädd att den går sönder, har inte pengar att köpa upp en ny sats objektiv utan vill ha dom jag har samt att jag tänkte behålla min markIII
Även om jag tycker att det är en bra grej med adaptrarna som att kunna sätta filter i dom

5D mark IV har gps fast skillnaden i pris gör ju att man kan köpa en lös till R
Kamerorna i sig verkar som om dom är ganska likvärdiga
Fotar aldrig i serier ( nästan) så hastigheten och antal spelar inte så stor roll även om det kan vara bra att ha
Använder alltid bara ena kortet i kameran trots att det alltid sitter 2 i om det första skulle bli fullt vilket inte hänt ännu

Men jag tycker att jag fått en hel del bra synpunkter på dessa så just nu är det bara att fundera vidare och se om något kommer på rea :)
Gammal 2019-07-27, 09:25
PeterWem

mac60 skrev: Stort tack till er som svarat
Just nu lutar det mest åt eos r framför allt eftersom den verkar ha bättre fokus och att skärmen går att vinkla men eftersom det är första varianten av Canons spegellösa så.......
Största nackdelen med R tycker jag är adaptern
Är lite skeptisk till denna på grund av tillför både vikt och storlek till kameran samt skulle vara rädd att den går sönder, har inte pengar att köpa upp en ny sats objektiv utan vill ha dom jag har samt att jag tänkte behålla min markIII
Även om jag tycker att det är en bra grej med adaptrarna som att kunna sätta filter i dom

5D mark IV har gps fast skillnaden i pris gör ju att man kan köpa en lös till R
Kamerorna i sig verkar som om dom är ganska likvärdiga
Fotar aldrig i serier ( nästan) så hastigheten och antal spelar inte så stor roll även om det kan vara bra att ha
Använder alltid bara ena kortet i kameran trots att det alltid sitter 2 i om det första skulle bli fullt vilket inte hänt ännu

Men jag tycker att jag fått en hel del bra synpunkter på dessa så just nu är det bara att fundera vidare och se om något kommer på rea :)
EOS R har väl GPS över telefon precis som M5?
Gammal 2019-07-27, 11:13
mac60

PeterWem skrev: EOS R har väl GPS över telefon precis som M5?
EOS R har inte inbyggd GPS
Du menar att man tar det via wifi ??
Då måste man ju ha en telefon med internet vad jag vet och det har inte jag på min telefon

5D mark IV har däremot både wifi och gps inbyggt
Gammal 2019-07-27, 11:27
PeterWem

mac60 skrev: EOS R har inte inbyggd GPS
Då måste man ju ha en telefon med internet vad jag vet och det har inte jag på min telefon

Ja, wifi behövs på telefonen.
Gammal 2019-07-27, 11:59
Astroscapist

mac60 skrev: EOS R har inte inbyggd GPS

Man behöver inget internet för att nytta GPS, Funkar ändå.

/Stefan
Gammal 2019-07-27, 14:50
Siljefjord

Det räcker med bluetooth
Gammal 2019-07-27, 14:55
jonasfj
Avslutat medlemskap

Jag gick från Nikon DSLR till Z7. Det finns ingen väg tillbaka efter det!

Man kan dividera i evigheter om vad som är bäst vad gäller autofokus osv., men de nya objektiven och det mindre och lättare formatet har gjort min fotografering så mycket roligare.

Jag tror det är samma sak med Canon och om jag vore i din situation skulle jag inte tveka om en RM-modell.

Som sagt ovan så ligger det nog en ny generation sensorer i pipeline, så varför inte vänta lite?
Gammal 2019-07-27, 14:57
ztenlund

Har ni verkligen testat hur bra eller dåligt telefonens GPS fungerar utan möjlighet att hämta data? Att föra över information till kamerna är en sak och att positionera en annan.
Gammal 2019-07-27, 15:30
PeterWem

Siljefjord skrev: Det räcker med bluetooth
Kom i och med M50, om jag icke missminner mig. M5 som jag har får man vackert vänta på WiFi.
Gammal 2019-07-27, 15:32
PeterWem

ztenlund skrev: Har ni verkligen testat hur bra eller dåligt telefonens GPS fungerar utan möjlighet att hämta data? Att föra över information till kamerna är en sak och att positionera en annan.
Vill minnas att det fungerade bra i Japan, utan datakommunikation. Enkom GPS.
Gammal 2019-07-27, 16:13
PeterWem

Slog fel här på 75 meter med bilen som störtat ned. Den skulle vara på samma ställe som de andra bilderna. Övriga bilder från samma område satte sig korrekt.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Namnlös.jpg
Visningar:	15
Storlek:	112.0 KB
ID:	148592  

Gammal 2019-07-27, 16:45
jonasfj
Avslutat medlemskap

PeterWem skrev: Slog fel här på 75 meter med bilen som störtat ned. Den skulle vara på samma ställe som de andra bilderna. Övriga bilder från samma område satte sig korrekt.
Positionering bli bättre ju fler källor till information telefonen har, men kontakt med jag tror minst 4 satelliter räcker för en ungefärlig positionering. Fler satelliter = bättre!

Uppkoppling till nätverket ger möjlighet till triangulering som är bra om man är inomhus, i en tunnel eller i en stad men många skyskrapor.

Även uppkoppling mot internet via wifi och Bluetooth kan förbättra noggrannheten.

Jag ska inte uttala mig om Canon men min iPhone hittar positionen utan uppkoppling mot internet och för över den till min Z7.
Besvara

Bokmärken

Taggar
5d markiv , 5ds r , eos r

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:27.

Miops Capsule360