Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Originalkartong och kvitto vid begagnat - hur viktigt?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-08-08, 10:49
fotobollfoto

Håkan Bråkan skrev: Kartongen till Canon EF 50mm f/1.0 är ett känt exempel på vad bara en kartong kan kosta.

I övrigt styr marknaden, finns många som hellre köper med kartong och då ökar antalet potentiella köpare, inte konstigare än så.
Samtidigt minskar utbudet för den som bara köper med kartong. Han kanske dessutom missar de bästa prylarna till bra pris bara för att kartongen saknas.
Gammal 2019-08-08, 11:34
PMD

Astroscapist skrev: På tal om kvitto så det jag oftast säljer ligger utanför garantitiden (som faktiskt endast gäller 1a ägaren).
Konsumentköplagen ger reklamationsrätt i tre år så det kan vara bra att ha kvar kvittot tills de tre åren har gått.
Gammal 2019-08-08, 11:49
Astroscapist

PMD skrev: Konsumentköplagen ger reklamationsrätt i tre år så det kan vara bra att ha kvar kvittot tills de tre åren har gått.
Argumenterar inte emot det :) för det gör jag.
Men jag skickar inte med det.

/Stefan
Gammal 2019-08-08, 12:14
AnanasJimmy

PMD skrev: Konsumentköplagen ger reklamationsrätt i tre år så det kan vara bra att ha kvar kvittot tills de tre åren har gått.
Korrekt, för den konsument som handlat av en näringsidkare så har konsumenten 3 år reklamationsrätt gentemot näringsidkaren. Ett köp mellan 2 privatpersoner regleras av Köplagen, reklamationsrätten i Konsumentköplagen är alltså förbehållet den ursprungliga köparen gentemot säljaren (näringsidkaren).

För den som vill läsa mer:
https://www.kkv.fi/sv/information-oc...begagnad-vara/
Gammal 2019-08-08, 12:28
Astroscapist

AnanasJimmy skrev: För den som vill läsa mer:
https://www.kkv.fi/sv/information-oc...begagnad-vara/
Tror att svenska och finska lagen är rätt lika här, men det hade varit bra med svenska länkar och inte finska i ett svenskt forum.

/Stefan
Gammal 2019-08-08, 12:40
AnanasJimmy

Astroscapist skrev: Tror att svenska och finska lagen är rätt lika här, men det hade varit bra med svenska länkar och inte finska i ett svenskt forum.

/Stefan
Haha, de är såpass lika att jag inte reagerade på att det var en finsk länk. Svensk länk nedan:
https://www.hallakonsument.se/klaga-...umentkoplagen/
Gammal 2019-08-09, 08:07
martley

Angående originalförpackningen brukar de stora elektronikkedjorna ha en avdelning som de kallar "fyndvaror". Det är produkter som kunder av olika anledningar lämnat tillbaka och som nu säljs till reducerat pris. Priset beror främst på varans skick, men brukar vara lägre ifall originalförpackningen saknas.
Jag köpte till exempel nyligen en liten stationär Lenovo-dator från en sådan elektronikkedja på det viset, priset var nedsatt med ca 33% bara för att originalförpackningen saknades och datorn var inlindad i bubbelplast inuti en wellpappkartong.
Gammal 2019-08-09, 08:15
fotobollfoto

martley skrev: Angående originalförpackningen brukar de stora elektronikkedjorna ha en avdelning som de kallar "fyndvaror". Det är produkter som kunder av olika anledningar lämnat tillbaka och som nu säljs till reducerat pris. Priset beror främst på varans skick, men brukar vara lägre ifall originalförpackningen saknas.
Jag köpte till exempel nyligen en liten stationär Lenovo-dator från en sådan elektronikkedja på det viset, priset var nedsatt med ca 33% bara för att originalförpackningen saknades och datorn var inlindad i bubbelplast inuti en wellpappkartong.
Var du beredd att betala mer för att få originalkartongen, men detta var enda exemplaret som fanns till försäljning?
Gammal 2019-08-09, 09:53
martley

fotobollfoto skrev: Var du beredd att betala mer för att få originalkartongen, men detta var enda exemplaret som fanns till försäljning?
Det var enda exemplaret, men det fanns på fyndhyllan i butiken. Jag kollade aldrig ifall de även hade fullprisversionen i originalkartong i lager. Nu är det inte nån monsterdator det handlar om, den har en 128GB SSD-systemdisk och 1TB snurrdisk och ganska mycket RAM-minne. Jag tror dock inte jag hade varit beredd att betala ca 1500 Kr till för en pappkartong.
Gammal 2019-08-09, 14:17
nivas

Orginallådans enda praktiska syfte är att den är bra att packa grejerna i om man ska skicka dem, men då fotoprylar fortfarande behöver packas i ett ytterligare emballage för att motstå Postens paketkross så är fördelen väldigt liten.

Det skulle ju vara lite humor att skicka ett proffskört teleobjektiv med repor, hack och avskavd färg i en mint condition originallåda... :-)
Ja ni förstår, lådan säger inget om prylens skick.

Originalkvitto tycker jag är värdefullt, då syns det tydligt att prylen är hederligt anskaffad.

Varken låda eller kvitto i orginal är en dealbreaker för mig, det är viktigare att kolla att prylarna är fungerande och i förväntat skick.

Jag försökte förresten en gång sälja en överbliven låda till en 7D här på FS, ingen nappade :-D
Gammal 2019-08-09, 18:52
Ventures

nivas skrev:

Jag försökte förresten en gång sälja en överbliven låda till en 7D här på FS, ingen nappade :-D
Testa med tradera. Fotosidan har bara sansade medlemmar :) :).
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:05.

B+W Filter