Annons
Gammal 2019-08-22, 14:21
MVPernula

Smaksaken
En liten intressefråga!

Jag har nyligen kommit tillbaka på banorna med analogt fotograferande, personligen tycker jag det är en helt annan känsla.

Vad har folket här för favoriter i kameramodeller i analog väg?

Jag leker med ett gäng olika för tillfället! Nikon FG, Pentax Spotmatic, Voigländer Vitomatic Aii och en Chinon CM3!
Är lite kluven om vilken som tar tronen, men det är nätt mellan min Pentax och Chinon om man ska tänka användarvänlighet och funktion. Nikon är inte långt bakom men blir på en tredjeplats då jag upplever att jag inte ser vart fokusen hamnar lika bra som jag gör i de tidigare nämnda.

Till sist kommer min Voigtländer, den ger minst skärpa på bilderna, är mest begränsad i slutartider och är inte alls lika användarvänlig som resten.. Men samtidigt är det den som ger mig mest fotolycka. Det är någonting speciellt med den föråldrade designen som faller mig i smaken, att ljusmätaren är ovanpå huset istället för i sökaren. Hur som helst är det alltid kul att leka med dem alla, förutom de kostsamma rullarna och framkallningen dårå ;)

Vad säger ni? Har ni några favoriter? Nostalgi eller inte!!
Gammal 2019-08-22, 14:28
Ventures

För Nikonisten:
Allround - Nikon F3.
Digital känsla - Nikon F100/F5
Analog känsla - Nikon FM
Gammal 2019-08-22, 16:02
Erik Schalin

OM1
Pentax 645 AF
Fuji 6x9
hasselblad SWC
Gammal 2019-08-22, 17:03
Flash Gordon

Det finns många trevliga kameror. De flesta småbilsformat.
Fast under filtiden och fortfarande i dag är negativformat kungen när det gäller bra bilder.
Det är inte mycket att göra åt att film har låg ISO om det inte skall för mycket korn i bilden. Eller numer kallar vi det väl brus.

Skall man ta bra bilder med en analog kamera behöver man ett så stort original som möjligt. Större är bättre.
Eftersom vi gärna digitaliserar vår bilder behöver man sedan en skanner. En trumskanner är bäst fast knap som en past med ett pris för en amatörfotograf eller ens för ett proffs.
En Hasselblad Imacon är nog nästa steg ner. Kostar ett par proffskameror för en ny. Finns begagnade som bara kostar en proffskamera med objektiv.

En del älskar det gamla och tycker att det ger en annan känsla.
Jag har stått tillsammans med med Hasselblads marknadschef Ulf Sjöstedt i deras gamla salong. De hade 8 6X6 och han visade mig sina vårbilder med musik.
Multimedia a la 1980. Det var otroligt bra tyckte jag då.
Fast kanske hade jag inte tyckt samma sak i dag. Skälet till jag hade dessa kontakter med Hasselblads Marknadschef var att var att jag koordinerade alla deras pappersleveranser från Tyskland till de olika tryckerier som tryckte deras avancerade
För sökte verkligen efter sätt att maximera sätt att visa bilder. De hade en tryckare i Alingsås som försökte göra rasterfria tryck. Alltså exponera varje plåt som en papperskopia. Han lyckades hyfsat men till högkostnad. Bo Hammars tryckeri var nog när det gäller kvalitet en av de bästa i världen under några år.
Det är inte så lätt att förstå vår historia. Victor Hasselblad var en som strävade efter ett mål. Att skapa en kamera som kunde fota flygande fåglar. Tror aldrig han någonsin uppnådde sitt mäl.
Gammal 2019-08-22, 22:36
PMD

MVPernula skrev: Vad säger ni? Har ni några favoriter? Nostalgi eller inte!!
Canon EOS-1N är en av mina favoritkameror när det gäller filmfotografering. En gedigen kamera som alltid fungerade och med god ergonomi.
Hela fem autofokuspunkter hade den också. :-)
Gammal 2019-08-23, 12:27
matnyttige

Nikon FM3A - Finns det någon bättre kamera som du kan köra utan batteri?
Gammal 2019-08-23, 12:47
Ventures

matnyttige skrev: Nikon FM3A - Finns det någon bättre kamera som du kan köra utan batteri?
F3. Fast 1/60 s utan batteri. Eller FM. Bara ljusmätaren slutar fungera utan batteri.
Gammal 2019-08-23, 12:49
matnyttige

Ventures skrev: F3. Fast 1/60 s utan batteri. Eller FM. Bara ljusmätaren slutar fungera utan batteri.
Nä, det håller jag inte med. FM är ju dessutom äldre än FM2 som är en FM3A minus automatiken. Och vad är F3:an bättre på (som hade displayer som skulle bytas var sjunde år sa Nikon från början)?
Gammal 2019-08-23, 13:32
Colonel Bogey

Om jag skulle gå tillbaka till analogt så skulle jag ta mellanformat. Skillnaden i negativformat från småbild spelar stor roll för kvalitet på bilderna. Byggda för proffsen är flera av analoga mellanformatarna fantastiska - hållbara och logiska

Det finns många fina Hasselblad till vettiga priser. Vill man ha modern bekvämlighet kanske Contax 645 kan vara nåt.

Om man gillar mätsökarstuket är Fuji GW690III en klenod. Jag hade aldrig en själv men hyrde nån gång. Plaubel Makina W67 var också älskad.

EDIT: Kollade lite på eBay - Oj så dyra kamerorna jag tog upp var! Hasselblad verkar prisvärt men annars verkar det vara fler som gillar dessa modeller. T ex Rolleiflex är nog ett mycket billigare alternativ.
Gammal 2019-08-23, 14:41
PMD

matnyttige skrev: Nikon FM3A - Finns det någon bättre kamera som du kan köra utan batteri?
Om man får använda batteriet i kameran (även om man kan använda den utan batteri :) så kanske jag skulle välja Olympus OM3 istället.
Gammal 2019-08-23, 15:39
Ventures

matnyttige skrev: Nä, det håller jag inte med. FM är ju dessutom äldre än FM2 som är en FM3A minus automatiken. Och vad är F3:an bättre på (som hade displayer som skulle bytas var sjunde år sa Nikon från början)?
Mer mångsidig kamera än F3 hittar du nog inte inom Nikonfamiljen. De hann ta fram många tillbehör under alla år den tillverkades.
Men bara 1/60 s utan strömkälla kan förstås vara begränsande.
Att FM är äldre behöver inte betyda sämre.
I nyare kameror används material som inte klarar att åldras. Ljustätningar och spegeldämpare var tyvärr av plastskum redan på FM, så de behöver bytas. Annars metall. Jag har inte haft någon FM3A, men det har heller inte så många pressfotografer. :)
Gammal 2019-08-23, 16:05
PMD

Ventures skrev: Mer mångsidig kamera än F3 hittar du nog inte inom Nikonfamiljen. De hann ta fram många tillbehör under alla år den tillverkades.
Men bara 1/60 s utan strömkälla kan förstås vara begränsande.
Kan man inte betrakta F4 som minst lika mångsidig? Den kan förvisso inte användas utan batteri, men har å andra sidan autofokus och motoriserad filmframmatning utan att man behöver något extra tillbehör.

F6 bör nog räknas som minst lika mångsidig om inte mer. Den har mer avancerad ljusmätning än tidigare F-kameror (möjligen med undantag av F5) och kan t.o.m. spara EXIF i ett internt minne.
Gammal 2019-08-23, 17:51
Terje H

Följande analoga kameror skulle jag vilja rekommendera, som jag själv har erfarenhet av:

Nikon F3, F4 och F5
Pentax 67, LX
Gammal 2019-08-23, 18:15
Flash Gordon

Oavsett vilken analogkamera man skaffas så behöver man en riktigt bra skanner.
Det finns allt färre av dem.
Jag har skannat mina gamla bilder tagna med film. Använde flatbäddsskanner som kostade runt 10 000 kr. Använt lite olika varianter genom åren. Fast tyckte resultatet blev medelmåttigt och jämfört med mina digitalbilder rent ut sagt kass.

Att skanna gamla bilder med färgförändringar är givetvis värre än nytagna bilder.

Fast skall man ha få ut riktigt bra kvalitet måsten man nog ha större original och en riktigt bra skanner som en Imacon.

En Hasselbladare med 6X6 och en begagnad IMacon skanner.
En kombination som kostar en bra slant.

Själv föredrar jag alla dagar i veckan det digitala.
Gammal 2019-08-23, 18:27
Håkan Bråkan

Definitivt Canon New F-1.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:00.