Annons
Gammal 2019-08-27, 14:13
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Jorden skulle må mycket bättre om vi kunde sprida ut oss lite mer.
Jag undrar om det stämmer. Hur argumenterar du för den åsikten?
Gammal 2019-08-27, 14:25
PMD

Bengf skrev: Det fins nog otaliga anledningar till vad som händer med vår jord, den snabbväxande befolkningen i vissa områden är en
Jordens befolkning växer ganska långsamt. Enligt FNs Department of Economic and Social Affairs så kommer jordens befolkning att vara 9.8 miljarder 2050 och 11.2 miljarder 2100. (Idag är befolkningen 7.7 miljarder). Det är förstås svårt att göra prognoser men de är faktiskt baserade på en rad hårda fakta.

Tillägg: jag hittade en rapport från i år som kanske är mer relevant än den två år gamla rapporten ovan, men siffrorna skiljer sig inte jättemycket åt. Den färska rapporten har något lägre siffror.
Gammal 2019-08-27, 14:38
Flash Gordon

Det enda land som väl försökt stoppa befolkningsökningen på ett radikalt sätt är väl Kina. The one child policy gäller bara för personer som inte har pengar. Resten betalas lite mer skatt eller mutor och kan ha fler barn. Den andra konsekvensen är att det plötsligt föds många fler pojkar än flickor.
I Indien där det finns ekonomiska incitament föddes det inga flickor i
i 59 av 62 undersökta byar.
Det är inte så kul i Indien där unga män har svårt att hitta någon att gifta sig med. Antalet män är många fler än antalet unga damer.

Så Sten-Åke var inte naiv. Det är inte bara att dra ner på antalet individer i världen.
Rent matematiskt skulle vi minska världens befolkning från dagens 10 miljarder till cirka 2,5 miljarder. För att komma i någorlunda balans med vad vi förbrukar av jordens resurser och vad som är hållbart.
Du är ju smart så tala om för mig hur man politiskt kan genomföra denna reduktion. Skall vi sprida en Ebola epidemi i världen eller hur skall detta gå till?
Gammal 2019-08-27, 14:51
Flash Gordon

PMD skrev: Jordens befolkning växer ganska långsamt. Enligt FNs Department of Economic and Social Affairs så kommer jordens befolkning att vara 9.8 miljarder 2050 och 11.2 miljarder 2100. (Idag är befolkningen 7.7 miljarder). Det är förstås svårt att göra prognoser men de är faktiskt baserade på en rad hårda fakta.

Tillägg: jag hittade en rapport från i år som kanske är mer relevant än den två år gamla rapporten ovan, men siffrorna skiljer sig inte jättemycket åt. Den färska rapporten har något lägre siffror.
Det finns andra rapporter som visar på närmare 10 miljarder. Vi får komma ihåg att många siffror hålls nere av myndigheter i olika länder av olika skäl.

Moskva där jag jobbat en hel del är befolkningen officiellt 12 miljoner. Befolkningen i staden tror snarare att det är det dubbla. Många då som inte är registrerade och kommer från fattigare områden.

Nu spelar det inte så stor roll. om världens befolkning är 7,7 ,miljarder eller 10 miljarder. Hur kan man reducera den med 75% för att få balans mellan vad vi förbrukar av resurser till vad jorden egentligen ger oss tillgång till långsiktigt.
Kanske kan du inse vissa problem. Försök har ju faktiskt gjorts.
Gammal 2019-08-27, 18:51
PMD

Flash Gordon skrev: Det finns andra rapporter som visar på närmare 10 miljarder.
Vilka rapporter?

Det intressanta med FN-rapporten tycker jag dock inte är exakt hur många människor det finns idag, utan prognosen för resten av seklet.
Gammal 2019-08-27, 19:20
fotobollfoto

Hans Rosling förklarade mycket pedagogiskt varför jordens befolkning aldrig kommer att nå över en viss mängd. Strax över elva miljarder om jag minns rätt.
https://youtu.be/2LyzBoHo5EI

Teorierna har visserligen ifrågasatts av bland annat SvD, men för mig är de ändå trovärdiga.
https://www.svd.se/rosling-har-fel-o...ens-befolkning

Hans, SvD, och vi på FS kan fundera på detta hur mycket vi vill. Resultatet visar sig efter hand.
Gammal 2019-08-27, 19:29
fotobollfoto

Vi människor drivs av känslan att aldrig vara nöjd. Det är vad som skiljer oss från de andra djuren. Hur ”högt” vi än når vill vi ha lite mer.
Tak över huvudet och en eldstad som ger värme räcker inte. En kamera med 30 000 000 pixlar räcker inte. När vi nått dit vill vi har mer.

Jag inbillar mig att lejon, eller älgar, eller björnar, eller sniglar, eller myror är mycket tillfreds med sin livssituation och att de alla, som individer, har en mycket mindre negativ påverkan på miljön än vad varje individ av människan har.
Gammal 2019-08-27, 19:56
gwbiker

"Digitalfotografi är piss" Detta va inget annat än ett sanslöst svammel....

gatosi skrev: I alla fall om man vill bedriva det med ambition men med begränsad budget och bra miljösamvete.

Funderar allvarligt på att lägga ner helt.

Anledningen till att jag inte var intresserad av analogfotografi var att jag tyckte det blev för dyrt med tanke på missförhållandet mellan kostnader för film, framkallning etc och antalet lyckade bilder. Inom digitalfotografin kan man misslyckas hur många gånger som helst utan att det kostar mer.
Dessutom verkade alla dessa kemikalier inte vara av det miljövänligaste slaget.

Så är det väl fortfarande men digitalfotografi är inte ett dugg bättre:

Fick precis veta att min trogna Eizo-skärm är okalibrerbar med den nyinköpta datorn. Operativsystem, mjukvaran och prylen passar inte ihop längre.
En annars fullt fungerande skärm.

Man har varit tvungen att kasta fullt fungerande mobiler tidigare för att t.ex. banktjänster krävde det. Det gjorde ont redan då. Knappast miljövänligt.
Nu en hel skärm alltså?
Var är hållbarheten i detta? Var det verkligen värre med mörkrumskemikalier ur miljösynpunkt?

Och pengarna?
Om man behöver uppdatera precis ALLT på alla håll och kanter hela tiden (dator, programvara för bildredigering, skärm) för att ens befintliga arbetsflöde ska funka (förutsatt att man inte uppdaterar kamera och objektiv) - hur dyrt är inte det?
Pratade med Eizos kundtjänst och har fått veta att vissa kunder hade en oduglig skärm efter bara tre år. Min har ju i alla fall hållit i sju år.

Jag funderar allvarligt på att bara lägga av med stillbildsfotografi. Så som jag hittills har velat ha det, med kontroll över bilden, verkar det inte gå utan att permanent sponsra alla dessa upphetsade it-utvecklare. De måste ha ADHD allihopa att de orkar stjälpa uppdateringsstressen över halva mänskligheten som inte har fattat än att det är bra med snabb utveckling. Är man en långsamtsträvare så ses man ju automatiskt som bakåtsträvare.

Alternativet är att skita i bildkontrollen. Börja fota färdiga jpg, skippa bokprojekt och annat ambitiöst, instagramma för fullt i stället.

Eller börja med film i stället. Filmmaterial är ju i stort sett ändå så som man har filmat det, om jag har fattat rätt. Inte samma pill och därmed inte samma krav på färgkontroll.

Eller lägga av allt som heter digital bild. Still eller rörlig. Det är så många fler idag som producerar att allt färre förstår sig på konsten att ta in det producerade. Kanske ska jag bara bli recipient? Den nya dygden? Okreativ själv, okay, men observant i stället?

Skulle det ändå finnas en kreativ lust kan man ju också skriva eller så. Inte måla tack. Varje loppisbesök lämnar en konstig eftersmak när man ser alla dessa högar av tavlor som någon någon gång har lagt sin själ i. Grejer riskerar att hamna på tippen för eller senare.

Hörs det att jag känner mig frustrerad och uppgiven?
Någon mer här som har funderat i dessa banor?
Fast det är ju så många teknikentusiaster här. Ni trivs kanske som fiskar i vattnet med uppdateringsdiktaturen...
Men ska det verkligen vara normalt att ingenting i den digitala världen överlever ens ett decennium?
Gammal 2019-08-27, 19:58
gwbiker

Miljösamvete??!!
Om du vill lägga ner så gör det då!!

gwbiker skrev: "Digitalfotografi är piss" Detta va inget annat än ett sanslöst svammel....
Gammal 2019-08-29, 09:57
Gamle Svarten

Sten-Åke Sändh skrev: Klimatångest blockeringen behöver nog vädras ut. För nu har det ju närmat sig det rent parodiska. Segelbåten Greta åker med till USA har tydligen lite av racingstuk och det innebär ju givetvis att ingen toalett finns och således heller ingen skittank som kan samla upp skiten för att tömmas senare i hamn. Istället finns en hink - lika för alla! Jag undrar ju vad miljömedvetandet gör med innehållet. Att jag ställer frågan beror på att vi förra året uppmanades att inte pinka rätt ner i Östersjön eftersom det skulle spä på övergödningen så nu finns det säkert de som har ångest över det också. Självfallet är detta en symbolfråga snarare än en praktisk miljöfråga som visar på hur var man kan hamna om man inte lyfter blicken.
Problemet är inte klimatångest.
Problemet är att forskarvärlden visar på allvarliga klimatförändringar, som akut hotar livet på vår planet.
Det är en svår situation för mänskligheten.

Det behövs både långsiktig planering och individuellt ansvarstagande.
Det står inte i motsättning till vartannat, tvärt om. När det stora och det lilla drar åt samma håll, brukar det gå som bäst.

Ångest är alltid otrevlig, men kan vara bra.
Ångest kan ge uppbromsning, eftertanke och nyorientering.
Ångest kan vara ett tillstånd mellan insikt och handling.
Den bästa medicinen mot miljöångest, är ansvarstagande för miljön.

Jag oroas inte av klimatförnekare. Det finns mer än tillräckligt med vetenskaplig fakta.
Jag oroas av klimatnegativisterna.
Andra problem är större eller lika stora. Man beter sig sämre mot miljön på annat håll än i vårt land. osv.
Det pågår ett "drev" mot en 17-årig skolflicka med flätor och Aspbergers syndrom.
Miljötänkande sägs skapa osämja mellan grannar, osv.
Jag hoppas att det här är övergående, ett led i en omställningsprocess, och inte så att Trumps retorik vinner mark.

Sten-Åke.
Du har fullständigt missförstått Greta.
Det intressanta kommer ut där fram, inte där bak. Upptill, kanske är bäst att tillägga.
Fotomässigt. Focus-shift så att du hamnat i total oskärpa. Kanske med inslag av tunnformig distorsion.
Du "fekalitetskonverserar", eller mindre fint uttryckt, du snackar skit.
(skrivet med lite göteborsk glimt i ögat)

Media gör Greta till en Hollywood-film, men det är hon absolut inte.
Hon är den lille pojken i HC Andersens saga om den lille pojken och kungen som gick naken (klädd i tunt guld).
HC Andresens sagor sägs vara präglade av hans egen Aspberger, så det passar bra i så fall.
En skolflicka som far runt och säger sanningen, vetenskaplig fakta, till några av världens mäktigaste, och uppmanar alla till strejk.
Jag ser på Gretas gärning med humor, värme och stor tacksamhet. Hon gör säkert precis så gott hon kan, och jag tycker hon har gjort oerhörd nytta för att belysa klimathotet, och inspirera andra ungdomar (och en och annan gammal gubbe).

Jag tycker att man ska vara respektfull mot Greta, och istället rikta det kritiska ljuset mot Trump och de intressen som står bakom honom.
Gammal 2019-08-29, 13:09
PMD

Gamle Svarten skrev: Problemet är inte klimatångest.
Problemet är att forskarvärlden visar på allvarliga klimatförändringar, som akut hotar livet på vår planet.
Livet i allmänhet är inte hotat. Med ökad temperatur kommer en del arter att gynnas medan andra missgynnas.

Det är en svår situation för mänskligheten.
Det stämmer bättre. En del områden på jorden kommer att bli obeboeliga (eller åtminstone väldigt obekväma att bo på) för människor. Det kommer att leda till migration och därav följande konflikter om inget görs för att hjälpa människorna i dessa områden att motverka effekterna av temperaturhöjningen som gör männikornas miljö där sämre.

I andra hand tvingas vi till en mycket sämre lösning, nämligen starkt befästa gränser för att förhindra massmigration.

En skolflicka som far runt och säger sanningen, vetenskaplig fakta, till några av världens mäktigaste, och uppmanar alla till strejk.
Jag har inte detaljstuderat vad Thunberg har sagt, men om hon påpekar det självklara (att det finns starka vetenskapliga belägg för en antropogen global uppvärmning) så finns det inte mycket att säga om det. Det är bara bra. Man bör dock kanske lyssna mer på experterna på området än en tonåring när det gäller vilka åtgärder som är lämpliga och effektiva. Vilka alternativkostnader som kan finnas är också bra att fundera på.
Gammal 2019-08-29, 13:56
Bengf

Nej visst Greta gör nog så gott hon kan, Greta är inte först om att försöka sprida allvarliga sanningar rent historiskt sett, risken är att hon kan vara bortglömd om 6-7 år och ett antal krig runt världen fortsätter att ösa ett antal miljoner granater över någon stad som tar 20 år att bygga upp, med ytterligare lidande befolkning.

Vi skulle nog behöva ett par tusen Greta profeter till som kämpade sida vi sida, FN och Röda korset kämpar mot döva öron verkar det som.

Kon och grisen rädda livet på befolkningen en gång i tiden, Potatisen var också en god räddare. Har vi 3-5% jordbruk i dag, jag vet inte säkert för inte så länge sedan var det 40% på landet som brukade jorden ( vem mins inte Hem till Byn på 70-talet )
Gammal 2019-08-29, 16:13
fotobollfoto

Bengf skrev: [...] ( vem mins inte Hem till Byn på 70-talet )
Sista avsnittet sändes 2006. Men jag tror inte att jag har sett ett enda av dem. Minns dock att man omnämnt den som den mest långlivade serien i svensk tv.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hem_till_byn
Gammal 2019-08-29, 16:21
fotobollfoto

PMD skrev: [...]

Jag har inte detaljstuderat vad Thunberg har sagt, men om hon påpekar det självklara (att det finns starka vetenskapliga belägg för en antropogen global uppvärmning) så finns det inte mycket att säga om det. Det är bara bra. Man bör dock kanske lyssna mer på experterna på området [...]
Jag tycker att liknelsen till kejsarens nya kläder tidigare i tråden var klockren.
Den lille pojken sa det som alla såg. Men inte vågade säga.

Greta pekar på det som alla ser, men som vi helst blundar för. Vi vill inte tänka på att behöva ändra vårt eget beteende. Men hon har fått miljöfrågan aktualiserad på både politisk och journalistisk agenda genom att envetet peka och säga ”det självklara”.

PS. En klok chef till mig sa en gång att ”det självklara, det är bara klart för en själv”.
Gammal 2019-08-29, 17:13
Bengf

fotobollfoto skrev: Sista avsnittet sändes 2006. Men jag tror inte att jag har sett ett enda av dem. Minns dock att man omnämnt den som den mest långlivade serien i svensk tv.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hem_till_byn
Ja min hänvisning till serien var på grund av att mindre jordbrukare som var rätt så många tvingades avsluta för mer storskaliga jordbrukare, man var självförsörjande och brukade jorden, levande landskap, landsbygd, man åkte till torget med sina skördar om hösten. saker man talar om i dag som om det vore något nytt och hjälp för klimatet.
Start 1971 och var inte enbart underhållning utan allmänbildande och trovärdig, skulle lokala bensinmacken lyckas överleva också.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.

Tether Tools Case Air