Annons
Gammal 2019-09-02, 20:24
PMD

afe skrev: Det kan möjligen ha att göra med att det finns betydligt fler Stockholmare än norrlänningar, och att de förra oftast tjänar mer pengar ...

Jag gissar att det också är fler Stockholmare som köper nya kameror, än vad norrlängingarna gör, men det säger inte så mycket om något ...
Snöröjningen är nog också sämre i Stockholm än på godtycklig ort i Norrland. :-)
Gammal 2019-09-02, 20:40
afe

Flash Gordon skrev: Det finns en skilnad. Jag kör normtatl till Falkensee utanför Berlin första dagen. Sedan är det en en sträcka på 1800 km man måste göra andra dagen. Den är från 9 på morgonen till 24 på kallen i högt tempo.
Körde sist hem i ett sträck. 2500 km på 23 timmar.
Det var verkligen tufft.
250 mil på 23 timmar låter synnerligen trafikfarligt och inte ett dugg tufft. Jag har gjort dygnskörning på min MC, och det är verkligen inte att rekommendera (och förstås inte heller i en fyrhjuling).
Gammal 2019-09-02, 21:40
Abe Normal

Har varit på resa i sommar. Haft med mig systemkamera, ny iPad (kanon) och iPhone. Slås av hur bra bilderna blir med den nya iPad och mobilen. Inga bilder för att redigera i LR, men för sociala medier och visa på skärm funkar det hur bra som helst. IPaden är också väldigt trevlig att jobba med när bilden väl ligger på skrivbordet.

Där tror jag mycket av svaret ligger och varför systemkameror faller på marknaden. De allra flesta som fotograferar vill bara ta en bild som förr, för att visa nära o kära.
Gammal 2019-09-02, 23:12
Flash Gordon

PMD skrev: Frågan som ska ställas är väl snarare: klarar du av över 275 km/h?

Samma fråga kan överföras till kameravärlden. Man ska kanske fråga sig om man klarar av att använda prestandan hos en toppmodern toppklasskamera eller finns det billigare (och eventuellt äldre) kameror som räcker till?
Det är precis vad jag menar. Min BMW klarar kanske mer om den för varva ur.
Fast ärligt talat har jag enligt GPS bara klarat av 270 km. För det är alltid något i vägen även på en väldigt tom ny 3 filig motorväg i gamla östtyskland.
Dessutom kommer man inte långt på en 65 liters tank diesel när man kör i dessa hastigheter.
Man får tanka så ofta när bilen drar 2,5 liter milen att snittet fortfarande ligger nära125 km/timme.
Dessutom är att köra så fort är väldigt tröttande.
Prestanda kan vara kul. Fast skall inte överskattas. Normalt ligger jag och lunkar på i 150-160. Oftarst går det långsammare på grund av all trafik.

För mig är kameror detsamma. Jag måste inte ha en GFX utnyttjas till max för att få bra bilder.
Gammal 2019-09-02, 23:19
Sten-Åke Sändh

Flash Gordon skrev: Det är precis vad jag menar. Min BMW klarar kanske mer om den för varva ur.
Fast ärligt talat har jag enligt GPS bara klarat av 270 km. För det är alltid något i vägen även på en väldigt tom ny 3 filig motorväg i gamla östtyskland.
Dessutom kommer man inte långt på en 65 liters tank diesel när man kör i dessa hastigheter.
Man får tanka så ofta när bilen drar 2,5 liter milen att snittet fortfarande ligger nära125 km/timme.
Dessutom är att köra så fort är väldigt tröttande.
Prestanda kan vara kul. Fast skall inte överskattas. Normalt ligger jag och lunkar på i 150-160. Oftarst går det långsammare på grund av all trafik.

För mig är kameror detsamma. Jag måste inte ha en GFX utnyttjas till max för att få bra bilder.
2,5 liter per mil. Nu snackar vi miljö på allvar :-). Det finns säkert snabba båtar som drar 100 liter i timmen så va fan! Bilar går ju aldrig fullt i jämförelse med båtar!
Gammal 2019-09-03, 04:21
Bengf

Flash Gordon skrev: Nu är min BMW en 330 D och fungerar nog inte så bra på skogsvägar.
Passar bättre på autobahn där jag kan hålla takten av en Porsche.
Javisst är det så, jag bara hakade på med ett annat exempel, då vi nu i flera inlägg pratar om eventuella onödan av att byta kameran, Pojkar som är teknikintresserade tittade mycket förr på värsting HiFi, förstärkare, stora högtalare, det var ju mycket på ropet förr. Det kan vara kul så klart med en fin kamera eller bil av många olika själ, köpte själv en Honda CBX 1980 tyckte den var fin, men den rackarn kunde vobbla i kurvorna, växellådan var fin som smör. blev sedan BMW med stor kåpa och beskedligare 70 hp.
Gammal 2019-09-03, 06:07
fotobollfoto

Sten-Åke Sändh skrev: [...] En tjej med fotoryggsäck och stor systemkamera i bälte som istället för att använda sin DSLR som alltså hängde där i bältet tar upp sin mobil och tar en bild över Hamngatan.

En del föredrar alltså tydligen att ta bilden med telefon istället för sin systemkamera fast de tagit ut den för "luftning". Varför överhuvudtaget släpa på en systemkamera då kan man ju tycka. Är kanske bara en tidsfråga innan denna fotograf upptäcker att hon inte alls behöver någon systemkamera överhuvudtaget [...].
Det där kunde varit jag.

Även om jag sitter med två stycken EOS 1D # vid kanten av en fotbollsplan kan jag ta upp mobilen för en snabb bild att posta i familjeforumet. Ett MMS som det kallades förr, alltså ett SMS med bild.

När fler och fler sedan inser att det är just för detta snabba kommunikationssätt man faktiskt tar bilder - ja då är ju mobilen överlägsen.

Men jag stoppar sedan undan mobilen. Sätter ögat i sökaren på min EOS och följer spelet på planen för att kanske någon gång fånga den perfekta fotbollsbilden.
Gammal 2019-09-03, 09:13
Brix

Smartphones är utmärkta som point&shoot-kameror och det är det de flesta människor vill ha, en kamera som är enkel att använda för att "fånga ögonblicket" eller dokumentera saker med. Bilderna från dem kan absolut se bra ut så länge man inte kollar på dem i allt för stora storlekar samt såklart håller sig inom deras begränsningar.

För mig är en smartphone verkligen inte ett substitut för en systemkamera på nåt sätt dock. Även om jag kunde få 100% samma bildkvalité från en smartphone så skulle den fortfarande inte ersätta min systemkamerautrustning eftersom det finns betydligt fler anledningar än bara bildkvalité till att man använder systemkamera.

Samtidigt så tycker jag verkligen kameratillverkarna behöver bli bättre på mjukvarufronten, där ligger de efter.
Gammal 2019-09-03, 12:06
PMD

Brix skrev: Smartphones är utmärkta som point&shoot-kameror och det är det de flesta människor vill ha
Nej, telefoner är verkligen inte utmärkta som P&S-kameror. De saknar sökare och zoomobjektiv (utom min telefon som faktiskt har ett 10x-zoomobjektiv) samt har usel ergonomi som kameror (även min telefon). Den stora fördelen de har framför en riktig P&S-kamera är att de alltid är med (eftersom ingen människa idag skulle komma på tanken att gå hemifrån utan sin telefon).

De flesta som använder telefonen som kamera vet antagligen inte om något bättre men jag gissar också att rätt få av dem faktiskt skulle besvära sig att ta med en riktig kompaktkamera även om de visste hur mycket bättre en sån är.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:09.

Elinchrom ELM8