Annons

Polfilter - besviken!

Produkter
(logga in för att koppla)

-------

Guest
Okej, då skyller jag ALLT på filtret... :D
Tittade på B+W-filter men de kostade ju f-n 750:-! Bizarrt!
 

Maverick28

Aktiv medlem
Malm skrev:
Hej Daniel,

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=20603 denna är tagen med min Olympus och ett polfilter (B+W Circular pol Multicoated) och det funka superbra.

/malm
HAr själv använt Cokins Polfilter i en "amatör" hållare med 58 mm filter diameter..
Fick murriga oc trista bilder med kass skörpa (ej digital kamera) och ett klart sämre resultat än utan filter..

Kan vara så at Cokins Polfilter i ppalst suger fett.... Har sedan använt Hoya filter med bra resultat (glas filter) så testa ett annat.

Sedan är det ju så att du skall ha solen i 90 graders vinkel för bästa reultat samt att du säkerligen har en markering på filtret sommdu vrider och "riktar" mot solen för maximal effekt.
 

julgus

Aktiv medlem
Maverick28 skrev:

...Kan vara så at Cokins Polfilter i ppalst suger fett.... Har sedan använt Hoya filter med bra resultat (glas filter) så testa ett annat.
....
Hej

jag upplever inte att det skulle vara något fel på Cokins filter. Har använt både A och P systemet med goda resultat, dock tillsammans med analog kamera. Med E10 har resultaten uteblivit eller i varje fall kraftigt reducerats.

Har ett Hoya polafilter 52mm för mitt 24/2.8 och effekten är direkt jämförbar med Cokin filtret.

Mvh
Johan
www.motljus.com
 

andres-g

Ny medlem
Besviken

Kommer inte solen næstan rakt bakifrån? Du trenger større vinkel (solen mer fra sidan) før att få bedre effekt.

Anders i Lofoten
 

-------

Guest
/.../
Fick murriga oc trista bilder med kass skörpa (ej digital kamera) och ett klart sämre resultat än utan filter...
Precis samma sak jag upplever!

Kan vara så at Cokins Polfilter i ppalst suger fett....
Misstänker det med.

Tänk på oss som har 77mm....
Stackare! Det kan inte vara kul... ;)

Andres/anders: jag har testat på alla möjliga tider av dagen i olika vinklar och olika håll men antingen så blir det samma sak eller så blir allting lite gråmurrigt och oskarpt.

Ska lämna tillbaka filtret i dag och be att få testa ett annat märke! Återkommer med resultat.
 

-------

Guest
Tjohej!

Nu ringde jag fotoaffŠren och berŠttade allt det hŠr och de svarade att de cirkulŠra filtrena frŒn Cokin _Šr_ i glas och tillverkas av Hoya. De sa att det inte var fel pŒ filtret och att jag skulle kontakta Olympus. Sagt och gjort, jag ringde Olympus.

DŠr berŠttade de att film alltid Šr instŠlld pŒ ett visst sŠtt = konstant. Medan digitalkamerar anpassar sig hela tiden efter situationen. Det Šr dŠrfšr jag inte fick nŒgon effekt med polfiltret. Fšr att fŒ det skulle jag antingen stŠlla in kamerans vitbalans i "sollŠget" vilket var nŠrmast kelvintalet pŒ film, eller stŠlla in vitbalansen automatiskt mot ett vitt kort utomhus INNAN jag satte pŒ filtret.

Nu ska jag ut och prova i det fina vŠdret! :)
 

hank

Medlem
digital med polfilter

Jag har för mig att detta har disskuterats på flera forum i USA och kontentan är att alla extrema färger mättas ut mjukvarumässigt för att ge "bättre" bilder, funktionen kan ses mot en "gul" glödlampa (dvs 3500K) på de flesta kameror, dock inte på D1(X,H)

Jag kör själv HOYA och har inga problem, kolla mot ett fönster från utsidan (solsidan) när du ser reflextionen i fönstret, vrid på polfiltret och så småning om borde du se "igenom" rutan istället för att se reflextionen. funkar inte detta har du köpt fönsterglas :)
 

steinick

Aktiv medlem
Jag vet inte hur Cokins filter ser ut, sitter det i en gängad ring eller vad? Saken är nämligen den att cirkulära polarisationsfilter består av två skikt, dels själva polarisationsfilmen, dels en så kallad kvartsvågsplatta. Polarisationsfilmen måste vara vänd mot motivet annars fungerar det inte. Filter som är monterade i en gängad ring hamnar automatiskt rätt, naturligtvis.
 

rindler

Aktiv medlem
Egentligen något helt annat

Har ingen erfarenhet av polfilter, men jag har köpt ett och ska testa det nu när jag åker till Bretagne imorgon.

Men det var en annan grej jag tänkte på; det är jobbigt med manuell skärpa eftersom skärpan ändras när jag vrider på polfiltret. Självklart ska man ju vrida så försiktigt som möjligt men ändå ändras skärpan.

Nu får jag först ställa in skärpan, sedan polfiltret, och till sist ställa in skärpan igen.

Hur ska man göra istället?
 

-------

Guest
Om du köper ett cirkulärt polfilter ska du inte ha några problem med skärpan.
 

rindler

Aktiv medlem
Otydlig

Var kanske lite otydlig.

Jag har inte tagit några bilder än så jag vet inte hur bilderna kommer att bli sen, men:

När jag skruvar på polfiltret "följer" "skärpesnurran" med och bilden blir alltså oskarp.

Det är alltså inte polfiltrets fel utan min oförmåga att skruva på filtret :)
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Pröva att fokusera manuellt, ställa objektivet (eller kameran om du har en Nikon) på AF och sedan skruva försiktigt på polfiltret.
 
ANNONS