Gammal 2002-11-18, 16:25
mipert

Kul att du fick svar.

Vad skulle vara alldeles underbart?
Jo, ett exempel på den typ av tillstånd som bildbyrån efterfrågar, kanske kan du stöta på igen och ge oss exempel på vad de vill ha.

Själv har jag papper för mina modeller att skriva på men där finns bara en klausul om att jag får använda bilden fritt för marknadsföring av mina fotograftjänster samt publicering på Internet.
Jag lämnar heller aldrig människobilder till bildbyrå.

"Det är helt upp till fotografen att hantera frågor om ekonomisk ersättning till modellerna."

Den var bra. Lömsk tycker jag, självklart borde den som använder bilden ta ansvar för eventuell ersättning till modell.
Hoppas att bildbyrån har det i kontraktet med fotografen för annars åker kunden på det.
Fotografen har inget ansvar för hur bilden används, annat än moraliskt.

Men så är det, ingen slump att alla amerikanska bildCD är fulla av bilder på fotomodeller.
Som ju får en klumpsumma i ersättning för framtida användning.
Gammal 2002-11-18, 22:22
Kijana

skelett skrev:
Tror tidningar lägger upp väldigt mycket bilder med tanken "äsch det är ingen som kommer anmäla".
Om det är bilder på internet och lagligheten gentemot PUL som avses så gör just PUL undantag från journalistisk verksamhet.
Det vill säga journalistiska medier behöver inte söka tillstånd från fotograferade personer på allmän plats, eller tillstånd från Datainspektionen.
Gammal 2002-11-19, 00:42
Gnurra

Oj! Hej, vad bra att jag hittade den här diskussionen. Jag har nämligen avslutat ett litet projekt som delvis gick ut på att fotografera människor utan att de visste om det och på ganska nära håll (1,5-2m). Människorna är defenitivt identifierbara och dessutom ensamma på de flesta bilder. Dom är alla okända för mig och dom vet inte om/jag sa inte efteråt att jag fotograferat dem.

Jag tycker själv att bilderna blev riktigt bra och har haft funderingar på att göra en utställning, men får jag det? Bilderna är väldigt personliga och beskurna från midjehöjd ca. Många är tagna rakt framifrån och som jag sa, man ser ansiktena tydligt, vilket var en del av idén.

Alla bilder är fotograferade på allmän plats.

Får jag ställa ut dessa bilder utan personernas medgivande?

/Gustaf

Senast redigerad av Gnurra den 2002-11-19 klockan 00:44.
Gammal 2002-11-19, 11:51
nicemd

mipert skrev:
Vad skulle vara alldeles underbart?
Jo, ett exempel på den typ av tillstånd som bildbyrån efterfrågar, kanske kan du stöta på igen och ge oss exempel på vad de vill ha.
Tyvärr,

"Jag har inget som jag kan skicka ut. Hör efter med Bildleverantörernas förening om de kan hjälpa dig."

Niclas.

Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:12.

Elinchrom ELM8