Annons
Gammal 2006-04-19, 10:22
Howzer

Som någon nämnt redan, prata med prästen innan. Jag fotograferade ett bröllop förra sommaren och fick då telefonnumret till prästen innan. Jag ringde och presenterade mig och vi kom överens om att ses lite innan bröllopet och gå igenom var jag fick vara och hur mycket jag kunde röra mig under vigseln. Att jag hörde av mig innan uppskattades och vi fick en bra kontakt och ett bra samarbete. Det underlättade!
Gammal 2006-04-19, 10:27
Apell

Utan att ha läst allt...
Har fotat tre bröllop åt kompisar.

Korta tips:

1. Skaffa reflexskärm (eller liknande, hört att frigolit funkar lika bra) för att lätta upp ansikten om brudparet står i skugga.

2. Ta massor av bilder och sålla efteråt.

3. Fråga prästen om det är ok att gå nära vid vigselakten och ta bilder och ifall blixt är ok. Det är inte alltid det.

4. Håll dig i bakgrunden, det är ju deras dag och man ska ju helst inte synas ;)

Kör du analogt är ju svartvit Tri-X helt underbar och en Portra VC med extra maffig färg kan funka om man gillar det. Körde det på ett bröllop på Blidö i skärgården. Vatten och natur blev underbara. Brudparet blev rätt ok också ;)

Äh! Det kommer gå bra men jag vet hur nervös man är tills man har bilderna i handen.

Lycka till! =)
Gammal 2006-04-19, 10:36
mipert

Jonte W skrev:
...Men jag begriper mig inte på hur brudparet kan säga att det inte är så viktigt...
Ofta är sådana kunder de farligaste, man skall inte förutsätta att det är inte är så noga bara för att kunden säger så.
När de ser bilderna vill de se bra bilder...

Jag har gått på den minan ett par gånger i början av min karriär, inte så att jag slarvat men jag har gjort jobbet på enkelt sätt utan att ta alternativa bilder eller lägga ned krut på att hitta den bästa vinkeln.

Visserligen reklamjobb men tanken är densamma.
Gammal 2006-04-19, 10:49
Erik Schalin

Catherine, jag har sett en del bilder som du har gjort och det kommer nog inte vara några problem.

Det första du skall göra är att tänka igenom vilka delmoment du vill göra för dem.
Morgongåvan,
Testfotografering, jag återkommer till punkten.
Ibland övar paret i kyrkan, vill du vara med?
Brölloppet
Mottagning
Fest
tårtskärning
Efterbehandling
Printningar
Tidning
+ andra moment DU vill genomföra

När skall detta göras?
Hur lång tid tar detta?

Med detta i bakhuvudet skall du fundera över vad din tid är värd och genomföra nästa steg.

Det andra du skall göra nu är att tala om vad du vill ha betalt. Om ni hade varit vänner så hade jag förstått gratistankarna men nu är ni inte det direkt. De har säkert sett bilder tagna av dig, BRUDPARET vill att DU, just DU, JUST DU skall fotografera. Ta betalt för det.

Motiveringen till priset har du i din lista.

Om deras chef ringt & frågat om de kunde jobba ett par dagar extra utan betalt vad tror du att de svarat då? Dessutom säkert lördag i detta fall.

Vill de inte betala, fotografera inte.

NU först kan du fundera över mer exakta poser och framförallt VAR skall ni fotografera.
Regn sol vacker plats studio...

När du har dessa samlade i en anteckningsbok, inte datorn, så kontaktar du paret och går igenom boken med dina idéer och frågar vad de vill.
Bäst är ju mellan 4 ...6 ögon så ser man reaktionerna direkt.
Skiljer det sig från det du har skrivit?
Är det samma?

Jag garanterar att du plötsligt har en jättelista framför dig.

Är det en jättelista så rekommenderar jag en testfotografering på den verkliga platsen.
Denna testfotografering skall innehålla 2 saker.
Dels skall anteckningsboken med och dels det viktigaste, ett STOPPUR.

Från det att du lämnar hemmet skall klockslagen antecknas i boken.

Detta var i alla fall en jättehjälp för mig och för brudparet. Paret får se vilka bilder som är tänkta. Du och paret kommer nu att välja vilka bilder som SKALL hinnas med och vilka som kanske kan ingå. I princip kommer du endast att hinna med de som SKALL tas. För på dagen D rusar tiden.

Det där med folksamlingar behöver du inte vara rädd för. Dem kommer du inte att se. Du kommer ha fullt upp i huvudet.

Ett annat råd. Titta på brölloppsbilder i tidningen. Troligtvis så kommer du fram till att en sådan bild bör vara i halvfigur annars är det bara ett par pluttansikten som inte går att urskkilja.

Mina tankar och råd

Lycka till!
Mvh Erik Schalin
Gammal 2006-04-19, 11:58
Dez

Jag tycker att stora folksamlingar där man känner många är värst. ALLA ska prata och störa och snacka strunt och man får ingen arbetsro.
Jag bor i ett mindre samhälle där man känner de flesta och det är SÅÅ drygt när man går på gatan med kameran och man aldrig får vara ifred, det ska pratas i halvtimmar om ovesäntligheter medan man bara står och skruvar på sig och vill gå vidare.
I helgen var jag på Custom motor show på Elmia och fotade, där träffade jag endast två personer som jag mött tidigare och det var väldigt skönt att få arbeta i fred trots 10.000 personer.
Tänk om man kunde bli osynlig så folk bara struntade i en, så bra bilder man skulle kunna ta;)
Så fort man frågar om man får ta en bild så stramar folk upp sig och spontaniteten och naturligheten försvinner.
Gammal 2006-04-19, 12:06
timlu

Jag tänkte bara flika in med lite egna erfarenheter. Förra sommaren blev jag ombedd att fota min frus systers bröllop. Även om detta inte är riktigt min stil så tackade jag ja eftersom jag såg det som bra träning och jag hade redan lite övning som 2:a-fotograf vid ett par tidigare bröllop. Lite ny utrustning införskaffades. Viktigast var nog en blix då den inbyggda i min 300D inte direkt är världens bästa. Någon månad före bröllopet åkte jag ut till kyrkan för att reka efter bra platser för fotografering. Tyvärr kom jag inte in i själva kyrkan men jag försökte få överblick genom att titta in genom fönstrena. Detta var till stor hjälp vid på själva bröllopsdagen så det rekomenderar jag varmt att göra. Jag tog dessutom en massa omgivningsbilder att använda som minnesstöd.

På bröllopsdagen hade brudparet ett krav om en plats för fotografering som inte låg vid kyrkan och som jag följaktligen inte varit vid tidigare. Även detta gick bra men personligen tycker jag inte bilderna därifrån blev speciellt bra. Det var gassande solsken och soldis vilket ställde till en hel del problem vid fotandet. Det fanns ingen skugga att tillgå utan jag fick gära det bästa av situationen med svettiga pannor (redigeras bort i datorn) och hårda kontraster vilket avhjälptes med reflexskärm och fyllnadsblixt.

När vi anlände till kyrkan kunde vi ta bilder lite mer på mina villkor. Här fanns skugga under träd mm vilket jag tycker ger betydligt bättre ljus. Reflexskärm och fyllnadsblixt hjälpte även här. Vi tog också några bilder inne i kyrkan före cermonin.

Största problemet var värme (svettdroppar, blanka pannor och jobbigt för brudparet) och sol (skarpa kontraster, blänk). Att bruden dessutom var gravid i 8:e månaden gjorde inte saken bättre. Brudparet blev mycket nöjda med bilderna trots några missar från min sida. Någon betalning var det inte tal om utan istället så löste sig problemet med bröllopsgåvan på ett smidigt sätt.

Avslutningsvis några ytterligare tips:
Fota RAW! Detta kan rädda felexponeringar men framför allt tar det bort bekymmret med vitbalansering under fotandet.
Ha med dator, urtankningsenhet eller högvis med minneskort. Du kommer behöva det!
Var inte rädd att redigera i datorn. Läs allt om retouch av porträtt och tillämpa det!
Förberedelse är A och O
Ha mycket tid avsatt för fotandet. Stress ger inga bra bilder.
Ge bilderna i bröllopsgåva så löser du två problem på en gång, både betalning och gåva!
Spänn av och ha kul. Det ger de bästa bilderna.

Lycka till!

Några bilder från min fotografering finns här.
Gammal 2006-04-19, 12:14
Erik Schalin

timlu skrev:
Ge bilderna i bröllopsgåva så löser du två problem på en gång, både betalning och gåva!
Catherine är inte en inbjuden gäst, i alla fall har hon inte skrivit det.
Gammal 2006-04-19, 14:32
-Catherine-

Jag är er alla så innerligt tacksam. Dessa tips & råd ni tar er tid att skriva ner till mig. Just nu känns det som jag har en stor och varm familj som står bakom mig och peppar mig, det är en väldigt skön känsla.

Många av de råd jag fått här hade jag aldrig kommit på själv och hade således fallit i mången fällor utan dem. Jag känner mig mkt tryggare redan nu och börjar till och med känna en viss förväntan över det hela, vilket jag igår aldrig trodde för en sekund jag skulle känna.

Jag är som ni säkert förstått otroligt osäker på min egen förmåga och att från er alla idel skickliga fotografer så höra att jag faktiskt inte är så usl bakom kameran som jag själv tror stärker mig mkt. Sedan att få tillgång till all denna samlade kunskap som finns här på fotosidan, det gör det hela inte direkt sämre ;)

Angående arvodet för min insats i detta bröllop måste jag nog sätta mig ner och fundera igenom ordentligt, precis som Erik också skrev. Jag måste börja värdera mig egen tid bättre och inte låta mig utnyttjas.

Jag är ju som sagt inte mer än vagt bekanta med brudparet och ej heller gäst på bröllopet, så min roll i det hela är endast som inlejd fotograf och ingenting annat. Eftersom de bad mig och inte tvärtom så torde jag ju sitta i ett relativt bra förhandlingsläge när det kommer till arvodet.

Jag har bett brudparet att lite mer i detalj diskutera igenom sinsemellan VAD de igentligen vill ha ut av fotograferingen och i vilket omfång. När jag sedan fått mer detaljer så blir det lättare för mig att räkna på vad jag kommer att kosta dem...tror jag iaf.

Ngt överpris är det inte tal om...men jag vill heller inte sälja mig allt för lågt, för mitt eget självförtroendes skull. Skulle jag sedan klanta mig totalt...ja då är det ju en annan sak ;)

Tack igen för alla råd och för den tid ni lägger ner bara för lilla osäkra mig.
Gammal 2006-04-19, 15:11
Walle

Jag har inte läst igenom hela tråden, endast sida ett och några inlägg på sida tre, så jag kanske repeterar några råd som du redan har fått. Men det skadar säkert inte i så fall :)

Mitt första råd är att se till så att brudparet avsätter tid efter vigseln, till porträtten. Före vigseln är brudparet bruktansvärt stressade och spända, efter vigseln är det mycket lättare att slappna av.

Försök att ha en assistent med vid fotograferingen av själva porträtten som kan hålla i en upplättningsskärm (gärna en stor sådan, lastolite 120cm silver/white rekommenderas).
Någon skrev tidigare att man använde upplättningsskärmen för att lätta upp ansiktena när modellerna står i skugga, men det är absolut inte det primära användningsområdet. Upplättningsskärmen använder du för att lätta upp skuggorna i ansiktet, ifall du blir tvungen att fota i direkt solljus. Men det vet du säkerligen redan.

Ta mycket alternativexponeringar! Det är väldigt jobbigt att sitta där med en jättefin bild, förutom den urbrända klänningen...

Ta även många "dubletter" på viktiga bilder, även när du är säker på exponeringen. Det är lätt hänt att någon råkar blinka, eller att du t.ex. råkar skaka till kameran utan att du tänker på det.

Se till att stå på rätt sida om brudparet när ringen ska träs på, och när det ska kyssas. Är brudgummen högerhänt så är det bäst att stå så att du har brudgummen till höger i bild, annars skymmer han ringen med handen. Jag tycker det är en bra idé att tala med brudparet innan, så att de är med litegranna på noterna (och t.ex. inte vänder ryggen till dig precis när de ska kyssas).

Ta många alternativa bilder, många detaljbilder. Gärna med mycket kort skärpedjup, det brukar uppskattas :) Fota detaljer såsom champagneglas och fina matuppläggningar. Ringpåträdningen gör sig mycket bra i närbild :) Fast för fina närbilder på ringpåträdningen så kan du be brudparet att göra om ringpåträdningen i efterhand, så att du får lite mer tid på dig att ställa skärpan och exponeringen.

Om du fotar med film, använd gärna någon bra svartvit film för porträtten. Tri-X är min favorit. För övriga bilder utomhus så kan en färgstark negativ porträttfilm vara bra, t.ex. Portra 160VC. Är brudparet solbrända eller rödlätta så får du dock troligtvis bättre resultat med Portra 160NC, annars är risken stor att de ser ut som kokta kräftor på bilderna.

Fotar du digitalt, se till att ha massor med minneskort, eller en mellanlagringsenhet! Det är viktigt att du kan fota på utan att behöva stå och radera bilder mitt i allt! Även för din egen skull, så du inte behöver känna "Oj! bara 40 bilder kvar. Nu får jag inte klanta mig!"

Fotar du med film, SLÖSA! Brudparet står för materialkostnaden :)

Morgongåvebilder kan du och bruden fota i god tid innan, så du hinner kontrollera att resultatet blev som ni önskade. Boka gärna in två sessioner. I början av den andra så går ni tillsammans igenom bilderna. Kanske är ni helnöjda, och då kan ni ju ta en fika istället ;) Eller så kanske ni säger "den där bilden är bra, men om vi skulle ha gjort si och så istället så hade den blivit ännu bättre!".

Det var några råd, jag kommer säkert på fler så småning om :)

Sist men inte minst, se det hela som ett gyllene tillfälle att få erfarenhet!
Gammal 2006-04-19, 15:34
casting

Tack alla.
Vilken perfekt tråd eftersom jag hamnat i precis samma sits :-) Fast inte bara ett bröllop, utan två :-) Ovärderliga tips!
Gammal 2006-04-19, 16:33
Estethia

Walle skrev:
Mitt första råd är att se till så att brudparet avsätter tid efter vigseln, till porträtten. Före vigseln är brudparet bruktansvärt stressade och spända, efter vigseln är det mycket lättare att slappna av.
jag håller med om allt utom det här.
brudparet är lättade, men fotografen får det väldigt stressigt.
det finns ingen gäst som tycker det är kul att stå å vänta på brudparet i mer än en timme i festlokalen.
det ställer större press på fotografen att på inte mer än en timme få till inte bara parporträtt (som är nog så svårt) utan oxå singelporträtt och detaljer och lek.
räkna bort en kvart i början då brudparet (som oftast är ovan vid kameran) är lite stela.
men sen brukar det gå bra. dom flesta brudpar är inte spända på ett negativt sätt.

om möjligt, försök få mer än en timme avsatt för fotograferingen, vilket då lämpar sig bäst före vigseln. kolla med bruden så hon är klar hos frissan i tid.
eller så plåtar ni en timme innan och en timme efter.
ju mer ovan man är, desto längre tid behöver man på sig.

skräckscenariot är att brudparet säger "nu har du 5 minuter på dig".
det får inte hända. förbered dig och brudparet för att få så mycket tid som möjligt över till fotograferingen.
ju längre tid som avsättes, desto fler bra bilder.
Gammal 2006-04-19, 16:57
Jeppe
Forumvärd

Håller med Christel här.. När jag gifte mig så var det före vigslen som gällde. När jag själv har plåtat bröllop så har jag gjort båda delarna och föredrog att ta bilderna före vigslen. 1 timme är absolut minimum..helst 1½ timme. När jag tog bilder efter vigslen, så fick jag bara ca 30 minuter på mig, men hela deras schema var väldigt feldisponerat om ni frågar mig.
Gammal 2006-04-19, 16:59
bengt luthman

hehe, jag vet hur det känns. har just kommit hem efter att ha lovat att fota min flickväns gravida syste roch hennes man, lite gulliga gravidbilder ville de ha, nåt jag aldrig tagit förut. men som alla redan sagt. kolla in andras bröllopsbilder, se hur de har gjort , utnyttja roliga saker i omgivningen för att få skojiga perspektiv om det är något de vill ha. men framförallt se till att de säger vad de vill ha för typ av bilder!

själv ser jag bara med fruktan fram emot när denna unge förds för jag har ju tydligen blivit beordrad att fota den då...suck...
Gammal 2006-04-19, 17:22
Walle

Jag skrev tipset baserat på egen erfarenhet också. Fick 3-5 minuter före vigseln...hade en JÄVLA tur att bilden (ja, det blev givetvis bara EN bild) gick att använda...:D
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:32.

B+W Filter