Annons
Gammal 2015-07-27, 12:43
Sten-Åke Sändh

Fan så mycket bättre på ren svenska.
Bra tips! (även om jag inte kör Photoshop).
Ska testa i Capture One istället. :-)
I det eminenta färgverktyget där kan man ju också skruva på varje kanal för sig.
Gammal 2015-07-28, 12:25
Himma

barabild skrev: Jag har råkat ut för samma problem. Det är de olika färgkanalerna i bilden som åldras olika som ställer till det. Det finns ett enkelt sätt att komma en bra bit på rätt väg.

Öppna bilden i Photoshop (fungerar både i CC och Elements) och öppna ett justeringslager "Nivåer". I den dialogruta som kommer upp trycker du på "Automatik" samtidigt som du håller alt-knappen nere. Då får du upp en ny dialogruta där du kan välja några olika alternativ men "Förbättra kontrast per kanal" brukar ge bäst resultat. Ibland blir det bättre med att dessutom kryssa i rutan för "Fäst neutrala mellantoner".

Jag hoppas att det fungerar för dig. Jag har haft stor nytta av detta förfaringssätt.
Tyvärr fungerade det inte särskilt bra på just denna bild men det har räddat en del andra bilder jag har.
/Ulf
Gammal 2015-07-29, 20:29
martinator

barabild skrev: Bifogar ett exempel på tipset jag gav i mitt förra inlägg. Jag har inte gjort något annat med bilden än det jag beskriver i mitt inlägg.
Rätt stor skillnad på ingångsvärdena dock...
Gammal 2015-07-29, 22:28
barabild

martinator skrev: Rätt stor skillnad på ingångsvärdena dock...
Jag hänger inte med vad du menar. Det enda jag gjort är att jag tagit den skannade filen och öppnat den i Photoshop CC och gjort den förändring som jag beskrivit tidigare. Därefter har jag sparat filen som en jpg-fil från Photoshop. De bilder som jag lagt upp är dels den ursprungliga filen och dels den sparade filen från Photoshop. Vad du menar med att det är skillnad på ingångsvärdena förstår jag inte. Vilka ingångsvärden? Att bilden inte är skannad i så hög upplösning är bara för att filen är hämtad från några tester jag gjorde för ett bra tag sedan. Idag fotograferar jag av mina dia i stället för att skanna dem.
Gammal 2019-07-06, 23:16
Bussmicke

Jag har Problem med blåstick i del diabilder. upptäckte ikväll att mina diabilder från Portugal 1993 blivit blåa.
Konica diafilm R-100 KS är det.
Hur sjutton skannar man såna bilder? Finns en funktion i Vuescan som tar bort blåsticket men då får jag andra färgstick som är svåra bli av med typ rödgrönt eller nåt.

Jag skannar med Reflecta RPS 10M.
Gammal 2019-07-08, 11:12
Sten-Åke Sändh

Bussmicke skrev: Jag har Problem med blåstick i del diabilder. upptäckte ikväll att mina diabilder från Portugal 1993 blivit blåa.
Konica diafilm R-100 KS är det.
Hur sjutton skannar man såna bilder? Finns en funktion i Vuescan som tar bort blåsticket men då får jag andra färgstick som är svåra bli av med typ rödgrönt eller nåt.

Jag skannar med Reflecta RPS 10M.
Visst kan man skanna men jag har lämnat skannandet för länge sedan och reprofotar istället så jag får en vanlig RAW att utgå från. Bildinnehållet blir ju inte bättre för det men det är ju åtminstone en naturligare ingång i en RAW-konverterare än TIFF eller JPEG.

Med tanke på hur många gamla diabilder folk ofta har så är nog tipsen om automatiska processer i Photoshop inte så dumma om man verkligen vill försöka återskapa färgbalansen i bilderna. Men om det inte löser problemet fullt ut utan ändå kräver ett stort mått av handpåläggning så undrar jag om det är pratiskt försvarbart för många. Risken är nog rätt stor att många tappar sugen ganska snabbt när de inser hur krävande detta kan bli. Jag gjorde i alla fall det. Jag fick svårt att försvara den tid det tog per bild för mig själv.

Ja, jag gav upp som den tunnis jag förmodligen är! Istället konverterarde jag allt till svartvitt och lade en brun ton på allt. Så om ni kroknar så går det ju ofta bra att konvertera till svartvitt. Bättre än att helt ge upp helt kanske och bättre för husfriden. Men inte ens det är en enkel resa alla gånger för mina RAW-konverterares verktyg fungerar ofta inte alls med mina reprofotade dian eller åtminstone klart sämre än med digitalt födda bilder. Det tog mig flera år av testande med skanner, diaduplikator och reprofotande och olika processer i mina tre olika RAW-konverterare innan jag hamnade där jag hamnade. Efter det har jag hållit mig konsekvent till min process.

Så numera ser mina dian konsekvent ut som i mina sju bruna portfolios jag hittills lagt ut på FS. Det är klart att det är ett stort nederlag att tvingas skippa all färg men jag har insett att jag inte klarar av att få till färgerna på allt och därför avstår jag konsekvent även när det gäller de dian som faktiskt fortfarande är hyfsade:

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/portfolios.htm
Gammal 2019-07-08, 12:43
Erik Schalin

För att ta bort en färg så lägger du till dess motsats enligt färghjulet.
LEifs exempel ser riktigt hyffsat ut
Gammal 2019-07-08, 12:55
Flash Gordon

För min del blev den digitala tekniken direkt ett lyft i mitt fotande. Bilderna blev direkt mycket bättre trots jag hade en Leica R3 och en NIkon F4.

När jag skannade dessa bilder för 3:dje gången försökte jag vara noggrann.
Mina negativ som förvarat i negativfickor var i bättre skick än mina diabilder och gav oftast bättre resultat.

För diabilderna lärde jag mig snart att Agfa och Kodak åldrades olika. Dessutom var det ofta skillnad på olika Kodak filmer.
Dessutom kunde en låda med Kodachrome ha vissa bilder som hade kraftiga färgstick medan andra bilder var ganska bra.
Ofta var det att bilderna tappat i någon färgton. Sedan var också DR väldigt dålig och man måste dra ut tonskalan.
Att manuellt korrigera flera tusen bilder är inget kul.
Det går inte att skapa någon standardprofil som automatiskt korrigerar bilderna för de skiljet sig åt mellan olika bilder.
Jag kommer nog inte ta en enda bild med filmer i mitt liv även om jag har en fungerande Leica R3 kvar med några objektiv.
Längtar inte tillbaka till tiden med film. Oavsett om det är svartvitt, negativ färg eller dia.
De som vill som det heter fota analogt får gärna gör det. Själv lockas jag inte alls.
För mig är det digitala så mycket bättre.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	scan_20151108_0051.jpg
Visningar:	23
Storlek:	79.7 KB
ID:	148458  

Gammal 2019-07-08, 15:44
Bussmicke

Jag har inga problem med att scanna och dona. med 1000-tals bilder, det som är jobbigt är när diabilder åldras och får detta irriterande blåstick som ibland är svårt att få bukt med. Har något tips kring det är det välkommet.
Gammal 2019-07-08, 17:28
Sten-Åke Sändh

Flash Gordon skrev: För min del blev den digitala tekniken direkt ett lyft i mitt fotande. Bilderna blev direkt mycket bättre trots jag hade en Leica R3 och en NIkon F4.

När jag skannade dessa bilder för 3:dje gången försökte jag vara noggrann.
Mina negativ som förvarat i negativfickor var i bättre skick än mina diabilder och gav oftast bättre resultat.

För diabilderna lärde jag mig snart att Agfa och Kodak åldrades olika. Dessutom var det ofta skillnad på olika Kodak filmer.
Dessutom kunde en låda med Kodachrome ha vissa bilder som hade kraftiga färgstick medan andra bilder var ganska bra.
Ofta var det att bilderna tappat i någon färgton. Sedan var också DR väldigt dålig och man måste dra ut tonskalan.
Att manuellt korrigera flera tusen bilder är inget kul.
Det går inte att skapa någon standardprofil som automatiskt korrigerar bilderna för de skiljet sig åt mellan olika bilder.
Jag kommer nog inte ta en enda bild med filmer i mitt liv även om jag har en fungerande Leica R3 kvar med några objektiv.
Längtar inte tillbaka till tiden med film. Oavsett om det är svartvitt, negativ färg eller dia.
De som vill som det heter fota analogt får gärna gör det. Själv lockas jag inte alls.
För mig är det digitala så mycket bättre.
Jag har mest Agfa men även en del Kodak, Fuji och ORWO. Det jag undrar över är varför det är så stor skillnad på en del av mina Agfa-bilder som ju alla är hanterade identiskt när det gäller förvaringen över tid. Är det så stor skillnad i filmtillverkningsprocesserna eller handlar det mer om hur bilderna framkallats eller handlar det istället om exv. den temperatur kamera och film utsatts för? I en del fall har ju en del film säkert varit utsatt för 40 grader och mer. När jag var i Pakistan 1978 exv. var det plågsamt hett och en bra bit över 40 grader.
Gammal 2019-07-08, 17:50
Sten-Åke Sändh

Erik Schalin skrev: För att ta bort en färg så lägger du till dess motsats enligt färghjulet.
LEifs exempel ser riktigt hyffsat ut
Visst men ibland är man ju faktiskt inte ens säker på hur bilden en gång i tiden sett ut eftersom den bilden inte finns att utgå från längre när man gör sina korrigeringar och det handlar inte ens alltid om att "ta bort" någon oönskad färgnyans utan lika mycket om att hitta den som fanns där ursprungligen.

Att lyckas hyfsat med denna typ av restaurering kräver väldigt mycket tid och trots att jag tillhör de som med fördel faktiskt borde lära sig att ge upp lite oftare och snabbare egentligen, så hade jag väldigt svårt att se att jag kunde motivera all den tid denna typ av finlir faktiskt kräver. Jag har inte ens påminna mig att jag sett Fotoavdelningen hos min gamla arbetsgivare Stockholms Stadsmuseum lägga särskilt stor omsorg på att restaurera just färger på gamla färgfotografier. Det kanske man kan tycka att man borde men de har nog svårt att hinna med detta de med och det lär väl bli än mer omöjligt framöver då ca 1/3 av alla som var anställda på museet 2018 enligt stadens nya budget ska avskedas. Det verkar inte som om digitaliseringen av detta gamla kulturarv är särskilt högt prioriterat.

De gamla färgbilder som jag sett digitaliserade har alla skannats "as is" och lagrats i det tillståndet men det hindrar ju inte att man på museet har all kompetens som behövs för att restaurera även färgbilder men det har nog mest gjorts mot kundorder i de fall det gjorts. Man tar ju exv. fram bilder en hel del bilder till alla de Stockholmsrelaterade böcker och publikationer som trycks varje år.
Gammal 2019-07-08, 21:14
Erik Schalin

Sten-Åke Sändh skrev: ...Är det så stor skillnad i filmtillverkningsprocesserna eller handlar det mer om hur bilderna framkallats eller handlar det istället om exv. den temperatur kamera och film utsatts för?
Garanterat en mix av allihop anledningarna + batchskillnader
Gammal 2019-07-08, 21:16
Erik Schalin

Tillräckligt bra räcker långt.
Skillnaden mellan mig o hantverkaren är att hantverkaren vet vad som syns o inte.
Gammal 2019-07-08, 21:34
Flash Gordon

Sten-Åke Sändh skrev: Visst men ibland är man ju faktiskt inte ens säker på hur bilden en gång i tiden sett ut eftersom den bilden inte finns att utgå från längre när man gör sina korrigeringar och det handlar inte ens alltid om att "ta bort" någon oönskad färgnyans utan lika mycket om att hitta den som fanns där ursprungligen.

Att lyckas hyfsat med denna typ av restaurering kräver väldigt mycket tid och trots att jag tillhör de som med fördel faktiskt borde lära sig att ge upp lite oftare och snabbare egentligen, så hade jag väldigt svårt att se att jag kunde motivera all den tid denna typ av finlir faktiskt kräver. Jag har inte ens påminna mig att jag sett Fotoavdelningen hos min gamla arbetsgivare Stockholms Stadsmuseum lägga särskilt stor omsorg på att restaurera just färger på gamla färgfotografier. Det kanske man kan tycka att man borde men de har nog svårt att hinna med detta de med och det lär väl bli än mer omöjligt framöver då ca 1/3 av alla som var anställda på museet 2018 enligt stadens nya budget ska avskedas. Det verkar inte som om digitaliseringen av detta gamla kulturarv är särskilt högt prioriterat.

De gamla färgbilder som jag sett digitaliserade har alla skannats "as is" och lagrats i det tillståndet men det hindrar ju inte att man på museet har all kompetens som behövs för att restaurera även färgbilder men det har nog mest gjorts mot kundorder i de fall det gjorts. Man tar ju exv. fram bilder en hel del bilder till alla de Stockholmsrelaterade böcker och publikationer som trycks varje år.
Det är ju omöjligt att veta vad som drabbat ens bilder under 20-40 år. Såg på mina att det var 5-10 bilder som var kraftigt påverkade av ålder. Sedan lite senare i magasinet 5-11o bilder till.
Där emellan var det OK. Jag har inget svar varför det finns denna skillnad.
Nu har jag skannat alla min bilder och slängt originalen. Tänker inte göra det en gång till.
Gammal 2019-07-08, 21:50
Erik Schalin

Flash Gordon skrev: Tänker inte göra det en gång till.
Hur slänger man diabilder 2ggr?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:03.

Elinchrom ELM8