Annons

Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Färghantering och Utskrifter > Ska ställa ut, vet inte var jag ska köpa prints från eller hur jag ska gå tillväga.

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2016-11-07, 13:40
alexashman

Ska ställa ut, vet inte var jag ska köpa prints från eller hur jag ska gå tillväga.
Hej FS!

Jag är inte nybörjare när det kommer till fotografering men är absolut nybörjare när det kommer till att skriva ut och visa upp min fotografier.

För att täcka några kommentarer som lär komma upp ska jag försöka vara så tydlig som möjligt.

Jag är 22 år och har fotat i några år. Blev nu tillfrågad att ställa ut, men de frågade rätt sent då utställningen är redan den 30:e november. Svarade ändå ja för jag tycker det ska bli väldigt kul. Har fått ett litet bidrar på 3000kr från kulturbidrag för unga men det räcker inte jättelångt. Jag är student och har inte så mycket av mina egna pengar att lägga på detta.

Vill helst ställa ut cirka 10 bilder men kan ju gå ner i antal om jag inte har råd.

Tänker att jag vill ha prints som är iaf 1x1 meter för de som är i 1x1 format och sedan 1 meter som kortaste på de som är i annat format.

Vill nog ha blanka prints men det kanske är snyggare med matta? Är osäker.

Iaf är min fråga vart jag vänder mig för att få fram prints i Stockholm. Kan tänka mig att det finns en del att tänka på med kalibrering och så. Var vänder jag mig?

Sedan är frågan om jag ska sälja bilderna på utställningen. Vad tar man betalt? Ska man ha en ram? Har säkert fler funderingar men får se om någon svarar på detta först.

Mvh Alex.
Gammal 2016-11-07, 14:06
ErlandH

Det bästa stället är Crimson. Men 1 meter på kortaste sidan är väldigt stort och kräver (beroende på bildernas natur) en stor lokal.
Gammal 2016-11-07, 15:16
Skojverket

Håller med föregående, Crimson är pålitliga, duktiga och levererar snabbt som attan.
Gammal 2016-11-07, 15:37
Wiking 1

Instämmer, Crimson är bra och snabba.
Gammal 2016-11-07, 15:49
Håkan_S

Bilder på 1x1 meter blir rätt dyra. 1400:- /st. exkl. moms om du vill ha dem monterade. Hur har du tänkt hänga bilderna?
Gammal 2016-11-07, 15:52
alexashman

Tack för svar.

Lokalen är stor och behöver fyllas ut.

Vad anser ni om blankt vs matt?
Gammal 2016-11-07, 16:06
FiCa1

Crimson, precis som övriga rekommenderar. Jag printade hos dom 12 st 100*670 cm monterade på aluminium med cleat-hängning. S/v på äkta fotopapper, ytbehandlade ("pärl"-yta, dvs. Vare sig blankt eller matt. MYCKET snyggt.) Pris per print ca 3.500 kr. Dyrt? Nej, inte om man jämför med riktig ramning. Billigare monteringsalternativ finns, men printar i den storlek du vill ha kostar.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Gammal 2016-11-07, 16:12
alexashman

Om jag skulle ha 1 eller 2 bilder i riktigt fin kvalitet(ungefär som beskrivet ovan) och printa ut resten som posters(pga brist på pengar), skulle det vara konstigt?
Gammal 2016-11-07, 16:37
stefohl

alexashman skrev:
Sedan är frågan om jag ska sälja bilderna på utställningen. Vad tar man betalt? Ska man ha en ram? Har säkert fler funderingar men får se om någon svarar på detta först.

Mvh Alex.
Om du ska sälja dina printar skulle jag avråda från att göra c-printar, alltså vanliga färgkopior. Hållbarheten på dem är cirka 3-4 gånger sämre än vad du får om du skriver ut på pigmentskrivare. Då kan du också välja mellan betydligt fler och vackrare papper. Och visst blir det dyrare.

Crimson gör dessa, Procenter (som numera är en del av ScandinavianPhoto) gör dessa. Om du gör en sådan utskrift kan du ta betalt därefter, eftersom du kan beteckna dem som arkivbeständiga. Så stora bilder skulle jag inte rama, eftersom kunden ofta vill bestämma det själv. Montera på arkivbeständig Kapa eller Dibond.
Gammal 2016-11-07, 16:47
FiCa1

Obs!
stefohl skrev: Om du ska sälja dina printar skulle jag avråda från att göra c-printar, alltså vanliga färgkopior. Hållbarheten på dem är cirka 3-4 gånger sämre än vad du får om du skriver ut på pigmentskrivare. Då kan du också välja mellan betydligt fler och vackrare papper. Och visst blir det dyrare.

Crimson gör dessa, Procenter (som numera är en del av ScandinavianPhoto) gör dessa. Om du gör en sådan utskrift kan du ta betalt därefter, eftersom du kan beteckna dem som arkivbeständiga. Så stora bilder skulle jag inte rama, eftersom kunden ofta vill bestämma det själv. Montera på arkivbeständig Kapa eller Dibond.
Kapa är billigt, men känsligt. Jag blev avrådd från att använda Kapa till de 12 printar jag hade på utställning på Aguéli-museet i Sala.

/ mvh FiCa1
Gammal 2016-11-07, 17:12
stefohl

FiCa1 skrev: Kapa är billigt, men känsligt. Jag blev avrådd från att använda Kapa till de 12 printar jag hade på utställning på Aguéli-museet i Sala.

/ mvh FiCa1
Finns olika kvaliteter på Kapa, men jag håller med om att DiBond är bättre.
Gammal 2016-11-08, 09:49
alexashman

Tack för svar. Ska kontakta Crimson.
Gammal 2016-11-08, 10:03
stefohl

Se då till att du går på deras fine art paper. Annars får du c-printar.
Gammal 2016-11-08, 19:40
afe

alexashman skrev: Tack för svar. Ska kontakta Crimson.
Du kan också anlita profiler.nu om du vill göra riktigt bra utskrifter. Stefan har nog inte vågat skriva det, eftersom det inte är tillåtet att göra reklam för egna produkter i forumet :D

http://www.profiler.nu/utstallningsp...-art-printing/
Gammal 2016-11-08, 20:14
gatosi

Ang. montering/hängning:

Såg en fotoutställning på Abecita konstmuseum förra helgen. Stora printar på bara fotopapper, upphängda med pappersklämmor med kanske 30cm-avstånd. Vadå montering...

Kan posta en bild på det i morgon om du är nyfiken.
Besvara

Bokmärken

Taggar
hjälp , print , stockholm , utskrift , utställning

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:01.

Elinchrom ELM8