Gammal 2017-08-25, 22:15
ztenlund

Fredrik AVT skrev: Man får beakta att vi endast har specar för D850. Hur hållbar är slutaren? Är AF i sin helhet likvärdig? Hur bra är högISO? det är bara några av frågorna att beakta i jämförelsen. Men jag håller med att på pappret verkar D850 vara, trots sitt pris, i jämförelse med D5, möjigen rentav prisvärd.
Om du köper en och testar när slutaren rasar så... :)
Visst påstår Nikon att D5 är tänkt att hålla längre, men är det bara det som det hänger på är det nog värt att byta slutare rent prismässigt.
Gammal 2017-08-26, 08:32
Bengf

Brukar det inte följa med batteriladdare till Nikons kameror, tycker det står tillägg 2000 kr lite varstans när det räknas på totalkostnader för D850. Har det inte alltid varit en trevlig bonus med C/N att batteri laddare följt med som standard. Snåla Sony har fått mycket kritik för att inte skicka med laddare genom åren, visserligen kan några modeller laddas genom USB, kan man det med D850 tro.
Gammal 2017-08-26, 09:05
lofling

Bengf skrev: Brukar det inte följa med batteriladdare till Nikons kameror, tycker det står tillägg 2000 kr lite varstans när det räknas på totalkostnader för D850. Har det inte alltid varit en trevlig bonus med C/N att batteri laddare följt med som standard. Snåla Sony har fått mycket kritik för att inte skicka med laddare genom åren, visserligen kan några modeller laddas genom USB, kan man det med D850 tro.
Men vi pratar om två olika batterier. Det följer med en laddare och ett batteri. Fast för att få 9 fps kommer en annan typ behövas i batterigreppet. Och en laddare. Svindyrt alltihop.
Gammal 2017-08-26, 09:08
ztenlund

Bengf skrev: Brukar det inte följa med batteriladdare till Nikons kameror, tycker det står tillägg 2000 kr lite varstans när det räknas på totalkostnader för D850. Har det inte alltid varit en trevlig bonus med C/N att batteri laddare följt med som standard. Snåla Sony har fått mycket kritik för att inte skicka med laddare genom åren, visserligen kan några modeller laddas genom USB, kan man det med D850 tro.
Visst skickar Nikon med laddare, men den passar förstås till den batterityp som passar i själva kamerahuset. Det här med att köpa laddare handlar om att batterigreppet tar samma batteri som bl a D5 har. Det är mycket större och behöver en annan laddare. Man kan använda även vanligt batteri i greppet (eller en hög R6/AA), men för att sätta fart på serietagningen och använda greppet som det främst är tänkt så behöver man både ett stort batteri (det fyller i princip hela greppet) och en laddare till det. Har man redan en av de senaste kamerorna med inbyggt grepp så har man redan laddaren.
Gammal 2017-08-26, 10:18
Bengf

lofling skrev: Men vi pratar om två olika batterier. Det följer med en laddare och ett batteri. Fast för att få 9 fps kommer en annan typ behövas i batterigreppet. Och en laddare. Svindyrt alltihop.
Okej då hänger jag med. man behöver kanske inte köpa allt på samma gång, 7bps är inte så tokigt, fast 8bps som standard hade man sluppit allt det extra om inte den gigantiska antalet bilder blir eftertraktad, men också en tyngre kamera att bära på.
Gammal 2017-08-26, 10:21
lofling

Bengf skrev: Okej då hänger jag med. man behöver kanske inte köpa allt på samma gång, 7bps är inte så tokigt, fast 8bps som standard hade man sluppit allt det extra om inte den gigantiska antalet bilder blir eftertraktad, men också en tyngre kamera att bära på.
Nä, man behöver absolut inte köpa allt på samma gång (eller inget, om man som jag har flera hus redan, haha). 7 bps är bra. Jag tippar att Nikon inte ville sätta högre för då skulle det inte finnas något skäl nästan till att köpa en D5. Nu får man en suverän kamera, och för de som vill och behöver, finns alternativet att lägga till ca 10000 kr extra och få grepp och 9 bps. Det är fortfarande en bit från D5, både i pris och bps, men tillräckligt bra för de allra flesta användare och för Nikon eftersom de tjänar pengar på det också.
Gammal 2017-08-26, 10:22
Bengf

ztenlund skrev: Visst skickar Nikon med laddare, men den passar förstås till den batterityp som passar i själva kamerahuset. Det här med att köpa laddare handlar om att batterigreppet tar samma batteri som bl a D5 har. Det är mycket större och behöver en annan laddare. Man kan använda även vanligt batteri i greppet (eller en hög R6/AA), men för att sätta fart på serietagningen och använda greppet som det främst är tänkt så behöver man både ett stort batteri (det fyller i princip hela greppet) och en laddare till det. Har man redan en av de senaste kamerorna med inbyggt grepp så har man redan laddaren.

Ja okej, det kan bli mycket på samma gång om allt skall köpas samtidigt, 7bps är inte så tokigt och ett extra batteri av den storleken blir inte så tungt som det stora för 9bps.
Gammal 2017-08-26, 10:31
Bengf

lofling skrev: Nä, man behöver absolut inte köpa allt på samma gång (eller inget, om man som jag har flera hus redan, haha). 7 bps är bra. Jag tippar att Nikon inte ville sätta högre för då skulle det inte finnas något skäl nästan till att köpa en D5. Nu får man en suverän kamera, och för de som vill och behöver, finns alternativet att lägga till ca 10000 kr extra och få grepp och 9 bps. Det är fortfarande en bit från D5, både i pris och bps, men tillräckligt bra för de allra flesta användare och för Nikon eftersom de tjänar pengar på det också.

Ja så kan dom tänka Nikon, men ersättaren till D750 nästa år kan nog bli en 8- 10bps kamera, då är Nikon programmet fullt, och vad man skall välja blir svårare. någon typ av Dualpixel bör dyka upp också, speciellt när Nikon talar om längre tid mellan nya kamera släpp, D760 kan bli den första med Dualpixel.
Gammal 2017-08-26, 11:03
iSolen.se

Är det inte samma laddare som för D4 (=D810 med stora EN-EL-18)? Vad har D5 för laddare?

Sålde tyvärr av laddare och extra batteri (även XQD korten och kortläsare!) tillsammans med min D4...dumt dumt...köpte sen ny laddare och tre EN-EL-18 batterier.
Gammal 2017-08-26, 11:08
ztenlund

iSolen.se skrev: Är det inte samma laddare som för D4 (=D810 med stora EN-EL-18)? Vad har D5 för laddare?

Sålde tyvärr av laddare och extra batteri (även XQD korten och kortläsare!) tillsammans med min D4...dumt dumt...köpte sen ny laddare och tre EN-EL-18 batterier.
Jo, det är MH-26 och EN-EL18.
Gammal 2017-09-03, 14:57
avlustat_medlemskap180119

lofling skrev: Nä, man behöver absolut inte köpa allt på samma gång (eller inget, om man som jag har flera hus redan, haha). 7 bps är bra. Jag tippar att Nikon inte ville sätta högre för då skulle det inte finnas något skäl nästan till att köpa en D5. Nu får man en suverän kamera, och för de som vill och behöver, finns alternativet att lägga till ca 10000 kr extra och få grepp och 9 bps. Det är fortfarande en bit från D5, både i pris och bps, men tillräckligt bra för de allra flesta användare och för Nikon eftersom de tjänar pengar på det också.
CyberPhoto (och troligen andra, men har inte kollat) har ett 9fps-kit till D850.
Då kostar kamera+batterigrepp+batteri+hållare+laddare : 46 000 kr, vilket är 6 700 mer än enbart hus.
https://www.cyberphoto.se/info.php?a...=nid8509fpspac

Sen om man tittar på statistiken på prisjakt så sjunker alla kameror i pris efter ett tag ganska snart i början, med ett enda undantag, Nikon D5.

Alltså D5 har kostat 68 600 kr sedan lansering för ganska precis ett år sedan och ligger på samma pris idag, identiskt hos alla handlare.

D850 kommer troligen att halka ner några tusenlappar efter ett par månader, så då kostar säker 9fps-kitet säkert under 40 000 kr lagom till black friday i slutet av november eller så gissningsvis (då jag tänker handla min...).

D5 finns ju dessutom i en läcker Anniversary Edition. Lite väl dyr i Sverige, men på BH-Photo i NY kostar den bara $8 000, så man kan ju åka dit och inhandla en sådan. https://www.bhphotovideo.com/c/produ...era_100th.html
I längden om några år då D5s och D6 har släppts så sjunker D5 i värde som en sten, men anniversary-modellen kanske står sig så att det är nog bättre investering än en D5 ändå och där är det inget avbräck med att det är en samlarkamera på att den är köpt utomlands på samma sätt.

/Mats

Senast redigerad av MegaFoto den 2017-09-03 klockan 15:13.
Gammal 2017-09-04, 15:19
PMD

lofling skrev: Nä, man behöver absolut inte köpa allt på samma gång (eller inget, om man som jag har flera hus redan, haha). 7 bps är bra. Jag tippar att Nikon inte ville sätta högre för då skulle det inte finnas något skäl nästan till att köpa en D5.
Dels det, och dels är det väl ganska troligt att det inte hade gått att skrämma upp kameran i mycket högre bildfrekvens med det vanliga batteriet.
Gammal 2017-09-04, 15:24
iSolen.se

MegaFoto skrev: CyberPhoto (och troligen andra, men har inte kollat) har ett 9fps-kit till D850.
Då kostar kamera+batterigrepp+batteri+hållare+laddare : 46 000 kr, vilket är 6 700 mer än enbart hus.
https://www.cyberphoto.se/info.php?a...=nid8509fpspac

Sen om man tittar på statistiken på prisjakt så sjunker alla kameror i pris efter ett tag ganska snart i början, med ett enda undantag, Nikon D5.

Alltså D5 har kostat 68 600 kr sedan lansering för ganska precis ett år sedan och ligger på samma pris idag, identiskt hos alla handlare.

D850 kommer troligen att halka ner några tusenlappar efter ett par månader, så då kostar säker 9fps-kitet säkert under 40 000 kr lagom till black friday i slutet av november eller så gissningsvis (då jag tänker handla min...).

D5 finns ju dessutom i en läcker Anniversary Edition. Lite väl dyr i Sverige, men på BH-Photo i NY kostar den bara $8 000, så man kan ju åka dit och inhandla en sådan. https://www.bhphotovideo.com/c/produ...era_100th.html
I längden om några år då D5s och D6 har släppts så sjunker D5 i värde som en sten, men anniversary-modellen kanske står sig så att det är nog bättre investering än en D5 ändå och där är det inget avbräck med att det är en samlarkamera på att den är köpt utomlands på samma sätt.

/Mats
Har fått det bekräftat att gamla EN-EL18 funkar med D850.

Nikon tyskland som jag träffade i förrgår sa att det blir 7bps och min svenska källa var osäker och ville prova men man behöver i alla fall inte köpa allt på en gång om man inte vill. Gamla MB-D12 passar inte men däremot hållaren till stora batteriet är samma. Även laddaren är samma.

Det finns tydligen inget stöd för nya RAW-formatet i PS/LR...än, men det kommer väl mycket snart till D-NX.
Gammal 2017-09-04, 16:05
Bengf

iSolen.se skrev: Har fått det bekräftat att gamla EN-EL18 funkar med D850.

Nikon tyskland som jag träffade i förrgår sa att det blir 7bps och min svenska källa var osäker och ville prova men man behöver i alla fall inte köpa allt på en gång om man inte vill. Gamla MB-D12 passar inte men däremot hållaren till stora batteriet är samma. Även laddaren är samma.

Det finns tydligen inget stöd för nya RAW-formatet i PS/LR...än, men det kommer väl mycket snart till D-NX.
Är det då tillägget EN-EL18 ( b )-som gäller för 9bps i extra greppet.
Gammal 2017-09-04, 16:06
iSolen.se

Bengf skrev: Är det då tillägget EN-EL18 ( b )-som gäller för 9bps i extra greppet.
Det är min uppfattning. Att gamla EN-EL18 skulle kunna ge 9bps är en förhoppning men jag tror inte det.
Besvara

Bokmärken

Taggar
nikon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.

B+W Filter