Annons
Gammal 2017-12-06, 14:09
Mr_North

lelleturbo skrev: Måste vara jättesvårt att kalibrera en zoom som du säger, men om man är fågelfotograf lär den ju vara maxad på 600 mm nästan hela tiden :)

Jo jag kalibrerade via kameran och det blev lite bilder i helgen, men jag blev inte riktigt nöjd. Har lämna in både lins och kamera för justering. Tydligen blir inte den justeringen man kan göra i kameran eller via docka på linsen optimal. Om det skall bli helt rätt måste en ordentlig genomgång till, där man helt enkelt skruvar lite på mekanismen i linsen så den passar ihop med respektive kamerahus. Det är först då som man kan vara säker på att det stämmer på alla avstånd enligt en tekniker. Har lämnat in den till Skandinavien Foto och det går på garantin som tur är.
Jo har man en 600mm zoom så står den nog 95% på 600mm :)

Det låter ju bra att det går på garantin att få den af-justerad, vad krävdes att få det på garantin ? kan man bara säga att den inte fokuserar rätt och då få justeringen på garantin ?
och krävdes det att kameran också är köpt på Scandinavian Photo ?

Frågar lite fall att man råkar ut för samma problem när eller om jag köper ett SIgma 500 :)
Gammal 2017-12-06, 17:09
lelleturbo

Mr_North skrev: Jo har man en 600mm zoom så står den nog 95% på 600mm :)

Det låter ju bra att det går på garantin att få den af-justerad, vad krävdes att få det på garantin ? kan man bara säga att den inte fokuserar rätt och då få justeringen på garantin ?
och krävdes det att kameran också är köpt på Scandinavian Photo ?

Frågar lite fall att man råkar ut för samma problem när eller om jag köper ett SIgma 500 :)
Det krävs inget alls, bara kameran/optiken har garanti kvar (är väl 1 år) så kan man lämna in den för kalibrering. Det behöver inte vara att det blir dåliga bilder utan bara att du vill vara säker på att kombinationen fungerar perfekt ihop.
Om du köpt utrustningen på olika håll och har garanti kvar så kan du väl gå till någon av butikerna och be dem skicka det till Nikon i Stockholm. Vet inte om det är gratis, du får helt enkelt fråga.
Besvara

Bokmärken

Taggar
automatiskt , d500 , fokusjustering , nikon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.