Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Behöver hjälp/råd med val av min första kamera

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2017-12-17, 12:28
Fredrik AVT

PMD skrev: Borde det inte finnas ett hyfsat utbud av begagnade objektiv till Pentax? Pentax har ju gjort autofokusobjektiv i 30 år och dessa passar i de allra flesta fall digitala Pentaxkameror.

Och manuellt fokuserade objektiv, som passar på moderna Pentaxkameror, har funnits sen 1975.
Totalt utbud - ja. Men vill man ha snabb AF med inbyggd AF motor i objektivet är utbidet litet. Dessvärre är Pentax proffszoomar dyra jf med med optiskt samma objektiv vid namn Tokina eller Tamron till Nikon eller Canon. Jämför Tamron 15-30/2,8 med ditto med namnet Pentax t ex. Penatx 50-135/2,8 är samma optiskt som Tokinas men håller inte måttet optiskt jf med nyare konstruktioner av Sigma. Tredjepartsobjektiv finns inte alltid till Pentax.
Gammal 2017-12-17, 12:41
Leifson

PMD skrev: Borde det inte finnas ett hyfsat utbud av begagnade objektiv till Pentax? Pentax har ju gjort autofokusobjektiv i 30 år och dessa passar i de allra flesta fall digitala Pentaxkameror.
Och manuellt fokuserade objektiv, som passar på moderna Pentaxkameror, har funnits sen 1975.
Helt korrekt. K-fattningen har funnits hur länge som helst och i princip alla dom gamla objektiven med den fattningen passar även de senaste digitala Pentax husen.

Det som de flesta menar när de tycker att Pentax-utbudet är litet gäller nya objektiv, och det stämmer att det finns färre varianter att välja på jämfört med Canon/Nikon,. Det gäller dessutom även för tredjeparts-märkena som t.ex. Sigma och Tokina, som inte släpper Pentax-versioner av många modeller. Bland tredjeparts tillverkarna är det väl främst Tamron som har de flesta modeller även för Pentax.

Som hobbyfotograf har jag dock aldrig upplevt detta som ett problem. Det finns helt enkelt tillräckligt med olika modeller att välja bland för att täcka mitt (och säkert de flestas) behov.
Jag har dessutom en begränsad budget att handla objektiv för och där tycker jag det är en fördel att Pentax valt att lägga AntiShake funktionen i kamerahuset istället för objektivet, som man då måste betala för på varje objektiv man skaffar.
Men även här bör nämnas att AntiShake i kamerahuset finns på ytterligare några kamera-märken, dock inte Canon/Nikon vad jag vet.
Och nej, TS har inte (precis som vädertätning) heller sagt att AntiShake är ett krav. Han har faktiskt inte nämnt nästan några tekniska önskemål, men för att göra tråden informativ om olika modeller/märkens (små) skillander tycker jag det är bra att försöka peka på dem.

Totalt sett kommer TS sannolikt bli fullt nöjd minst ett eller flera år oavsett vilket märke han väljer, och därefter har han koll på vad han eventuellt saknar.
Gammal 2017-12-17, 13:01
Fredrik AVT

Håller med Leifson. Välj det som passar bäst i handen och som man tycker bäst om.
Gammal 2017-12-17, 14:12
martinot

Leifson skrev: Bland tredjeparts tillverkarna är det väl främst Tamron som har de flesta modeller även för Pentax.
När det gäller Tamrons nysläpp, som deras senaste kritikerrosade 2,8 G2-serie, så har jag bara sett de för Nikon och Canon. Inget vare sig för K-mount eller A-mount (men kan ha missat det).

Leifson skrev: Jag har dessutom en begränsad budget att handla objektiv för och där tycker jag det är en fördel att Pentax valt att lägga AntiShake funktionen i kamerahuset istället för objektivet, som man då måste betala för på varje objektiv man skaffar.
Men även här bör nämnas att AntiShake i kamerahuset finns på ytterligare några kamera-märken, dock inte Canon/Nikon vad jag vet.
Du har helt rätt om IBIS. Det är endast Pentax som har det om man är ute efter DSLR (Minolta/Sony hade det en gång i tiden). En klar fördel och plus där tycker jag.

Annars så är det SLT och spegellöst som gäller för IBIS (tex. Sony, Olympus och Panasonic).

Leifson skrev: Totalt sett kommer TS sannolikt bli fullt nöjd minst ett eller flera år oavsett vilket märke han väljer, och därefter har han koll på vad han eventuellt saknar.
Instämmer helt.
Gammal 2017-12-17, 16:59
PMD

Fredrik AVT skrev: Totalt utbud - ja. Men vill man ha snabb AF med inbyggd AF motor i objektivet är utbidet litet.
Inbyggd AF-motor i objektivet gör inte alltid att AF blir snabbare. Det finns exempel från Nikon på det.
Men snabb AF vill nog alla ha ändå, och då får man ta reda på hur det är för varje objektiv man är intresserad av.

Dessvärre är Pentax proffszoomar dyra jf med med optiskt samma objektiv vid namn Tokina eller Tamron till Nikon eller Canon.
Proffszoomar är kanske inte TS högsta prioritet, åtminstone för tillfället och ett tag framöver. :-)

Att utbudet av nya objektiv, både från Pentax själva och från tredjepartstillverkare, är mindre än utbudet till Nikon och Canon är helt klart, men mitt påpekande/fråga handlade om begagnade objektiv.
Gammal 2017-12-17, 17:17
Fredrik AVT

PMD skrev: Inbyggd AF-motor i objektivet gör inte alltid att AF blir snabbare. Det finns exempel från Nikon på det.
Men snabb AF vill nog alla ha ändå, och då får man ta reda på hur det är för varje objektiv man är intresserad av.

Proffszoomar är kanske inte TS högsta prioritet, åtminstone för tillfället och ett tag framöver. :-)

Att utbudet av nya objektiv, både från Pentax själva och från tredjepartstillverkare, är mindre än utbudet till Nikon och Canon är helt klart, men mitt påpekande/fråga handlade om begagnade objektiv.
Vad jag hävdat är att det idag inte spelar någon roll vilket system TS väljer då det är instegsgrejer. Vad jag invänt mig emot är påbyggnader med saker som sannolikt ännu inte är relevant då jag anser att man bör se över tillbyggnadsmöjligheter samt kostnader för dessa helt oberoende av vilket instegnkngssystem man valt så att man inte köper vad som visar sig vara dyrare till just det systemet man hade från början. Pentax är duktiga på detta - kamerorna är riktigt prisvärda men de tar igen det på objektiven. Lika lite som jag skulle drivit på Nikon och Canons objektivutbud till en nybörjare utan speciella krav skulle jag drivet på vädertätning eller Pentax utbud av äldre objektiv ända tillbaks till Takumar med adapter. Men då detta togs upp tyckte jag det blev viktigt att då påpeka svaghererna med Pentax som är precis som Pentax styrkor just nu inte så relevanta för en nybörjare.

Mitt tips: val av instegsmärke in i systemkameravärden spelar ingen roll. Kitobjektiv och första telezoom presterar liknande (f u Sonys 16-50 E objektiv som nog är ett snäpp ner) och kostar liknande. Välj det som just nu ligger bäst i handen och känns trevligast. Det andra vi diskuterar - vädertätning, objektivutbud mm spelar nog just nu ingen roll.
Gammal 2017-12-17, 17:27
PMD

Fredrik AVT skrev: Mitt tips: val av instegsmärke in i systemkameravärden spelar ingen roll. Kitobjektiv och första telezoom presterar liknande (f u Sonys 16-50 E objektiv som nog är ett snäpp ner) och kostar liknande. Välj det som just nu ligger bäst i handen och känns trevligast. Det andra vi diskuterar - vädertätning, objektivutbud mm spelar nog just nu ingen roll.
Det håller jag med om. Mitt svar till TS i inlägg #3 står sig fortfarande.
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon , hjälp , nikond5300 , nybörjare , råd

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:39.

B+W Filter