Annons
Gammal 2018-01-21, 08:31
stefohl

iSolen.se skrev: Förklara, det låter intressant, jag skulle vilja prova på en riktig skärpning någon gång, om det fungerar.
Ta hem en testversion av Focus Magic och kolla. Vad den gör är att den analyserar delar av bilden som borde ha återgivits som en skarp punkt, men genom skakningsoskärpa återges som en utdragen punkt. Efter denna analys kan den då räkna baklänges och på det sättet skärpa bilden. Räkna inte med några underverk, men bilden blir något lite skarpare.

Först blev väl denna teknik känd när det visade sig att Hubbleteleskopets spegel hade hamnat några bråkdelar av millimetrar fel, vilket medförde att bilderna blev suddigare än vad man förväntat sig. Men här hade man ju tillgång till perfekta punktformiga delar av bilden (stjärnorna), så att det var relativt enkelt att räkna ut hur man skulle korrigera bilderna.
Gammal 2018-01-21, 09:02
iSolen.se

stefohl skrev: Ta hem en testversion av Focus Magic och kolla. Vad den gör är att den analyserar delar av bilden som borde ha återgivits som en skarp punkt, men genom skakningsoskärpa återges som en utdragen punkt. Efter denna analys kan den då räkna baklänges och på det sättet skärpa bilden. Räkna inte med några underverk, men bilden blir något lite skarpare.

Först blev väl denna teknik känd när det visade sig att Hubbleteleskopets spegel hade hamnat några bråkdelar av millimetrar fel, vilket medförde att bilderna blev suddigare än vad man förväntat sig. Men här hade man ju tillgång till perfekta punktformiga delar av bilden (stjärnorna), så att det var relativt enkelt att räkna ut hur man skulle korrigera bilderna.
Det var precis ett sånt fall min kompis gjorde exjobb på.
Gammal 2019-03-26, 21:16
Astroscapist

Väcker liv i denna tråd igen. Topaz InFocus har blivit ersatt med Topaz AI Sharpen.
Sjukt imponerad vad den kan göra med bilder man kanske tänkt slänga pga bildkvaliten inte höll måttet, men kanske känslan eller nåt ögonblicksbild man ändå valt spara bilden. Den skärper även väldigt bra på redan superskarpa bilder.
Jag har testat den i några dagar nu. Den är relativ ny så det är lite barnfel i den. Dessutom är den processorhungrig!!!

Testversion 30 dagar
https://topazlabs.com/sharpen-ai

Recension
https://petapixel.com/2019/03/04/rev...ai-is-amazing/

/Stefan
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	bird.jpg
Visningar:	119
Storlek:	27.1 KB
ID:	147690  

Namn:	astroscape 1.jpg
Visningar:	57
Storlek:	37.6 KB
ID:	147691  

Namn:	fotboll.jpg
Visningar:	75
Storlek:	39.0 KB
ID:	147692  

Namn:	Maximilian.jpg
Visningar:	79
Storlek:	61.8 KB
ID:	147693  

Gammal 2019-03-26, 22:18
PMD

Astroscapist skrev: Väcker liv i denna tråd igen. Topaz InFocus har blivit ersatt med Topaz AI Sharpen.
Sjukt imponerad vad den kan göra med bilder man kanske tänkt slänga pga bildkvaliten inte höll måttet, men kanske känslan eller nåt ögonblicksbild man ändå valt spara bilden. Den skärper även väldigt bra på redan superskarpa bilder.
Tillräckligt bra för att det inte spelade någon roll att du inte var konsekvent med i vilken ordning bilden före och efter skärpningen ligger i dina exempel. :-)

Jag måste hålla med om att det ser imponerande ut (med en liten reservation för det lilla formatet i forumet).
Gammal 2019-03-27, 06:39
Astroscapist

PMD skrev: Tillräckligt bra för att det inte spelade någon roll att du inte var konsekvent med i vilken ordning bilden före och efter skärpningen ligger i dina exempel. :-)

Jag måste hålla med om att det ser imponerande ut (med en liten reservation för det lilla formatet i forumet).
Ja, blev lite litet. De är skärmdumpar visade i 1:1 för annat ändamål gjort under flertal tillfällen. därför de blev lite okonsekvent ordning. Sedan har jag krympt ner det till 800px bredd när jag väl tänkte tipsa om det här i forumet.
Här är iaf 2st som är 1:1 avsedd för FS begränsningar i samma ordningsföljd :)
Mjukvaran tar även effektivt bort brus mha AI.

/Stefan
Bifogade miniatyrer

Namn:	Maximilian2.jpg
Visningar:	68
Storlek:	558.0 KB
ID:	147694  

Namn:	fotboll2.jpg
Visningar:	80
Storlek:	368.8 KB
ID:	147695  

Gammal 2019-03-27, 13:59
PMD

Jag tror att jag ska sluta använda bildstabilisering. :-)
Gammal 2019-03-27, 14:32
Abe Normal

Astroscapist skrev: Ja, blev lite litet. De är skärmdumpar visade i 1:1 för annat ändamål gjort under flertal tillfällen. därför de blev lite okonsekvent ordning. Sedan har jag krympt ner det till 800px bredd när jag väl tänkte tipsa om det här i forumet.
Här är iaf 2st som är 1:1 avsedd för FS begränsningar i samma ordningsföljd :)
Mjukvaran tar även effektivt bort brus mha AI.

/Stefan
Om vänster bild är direkt ur kameran, ser det ju väldigt bra ut. Intressant :)
Gammal 2019-03-27, 14:39
ztenlund

PMD skrev: Jag tror att jag ska sluta använda bildstabilisering. :-)
Spring ifatt hästen och ta tag i tömmarna igen. ;)
Imponerande i sig, men särskilt den nedre bilden innehåller en hel del falska och märkliga detaljer.
Gammal 2019-03-27, 14:39
Astroscapist

Abe Normal skrev: Om vänster bild är direkt ur kameran, ser det ju väldigt bra ut. Intressant :)
Japp. Båda bilderna visar ett utsnitt på personer som är ur fokus. Huvudpersonerna i bilderna (ej visat här) är i fokus så det är inte jag som missat fokus utan här ville jag bara se potentialen i mjukvaran.

ztenlund skrev: Spring ifatt hästen och ta tag i tömmarna igen. ;)
Imponerande i sig, men särskilt den nedre bilden innehåller en hel del falska och märkliga detaljer.
Man ska maska där.man vill ha skärpan och jag har nog överdrivit spakarna. Den var ju urkass urspungsbilden.

/Stefan
Gammal 2019-03-27, 15:17
PMD

Jo, Petapixels artikel om programmet påvisade en del sånt också. Programmet sysslar inte med magi så man får ha realistiska förväntningar på det, men det är ändå imponerade vad det klarar av.
Gammal 2019-03-27, 16:15
iSolen.se

Kolla örat, alla dekalerna, hehe. Den chansar lite. Men kul teknik.
Gammal 2019-03-27, 17:14
Abe Normal

iSolen.se skrev: Kolla örat, alla dekalerna, hehe. Den chansar lite. Men kul teknik.
Håller med, svårt att göra någonting skarpt som inte finns, men exemplena är ändå intressanta. Tänker bilder som "mjuka" i hörnen och få jämn skärpa över hela bilden. Frågan blir hur mjukvaran behandlar redan skarpa delar i bilden, om det blir överskärpta? Man skulle då kunna använda tekniken och sedan blenda in skärpan i PS Lager.

Tycker annars att pojkens ansikte blir väldigt bra, örat skulle kunna fixas iordning med hjälp av PS så att det ser okay ut och även andra delar i ansiktet.
Gammal 2019-03-27, 17:20
PMD

Abe Normal skrev: Frågan blir hur mjukvaran behandlar redan skarpa delar i bilden, om det blir överskärpta? Man skulle då kunna använda tekniken och sedan blenda in skärpan i PS Lager.
Läs Petapixelartikeln. Den visar exempel på just sådant.
Gammal 2019-03-27, 18:58
Astroscapist

Man måste ju inte använda mjukvaran på så här drastiska vis som jag visat.
Denna bild skärpte jag upp med just Topaz. Den är tagen med en Mitakon 50/0.95 vid f/0.95

/Stefan
Bifogade miniatyrer

Namn:	20180810-DSC05660.jpg
Visningar:	21
Storlek:	165.1 KB
ID:	147714  

Namn:	20180810-DSC05660_AI.jpg
Visningar:	52
Storlek:	251.1 KB
ID:	147715  

Gammal 2019-03-27, 20:01
iSolen.se

Astroscapist skrev: Man måste ju inte använda mjukvaran på så här drastiska vis som jag visat.
Denna bild skärpte jag upp med just Topaz. Den är tagen med en Mitakon 50/0.95 vid f/0.95

/Stefan
Bilden är ju förstörd i ögonfransarna. Den där kan du inte leverera.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:56.