Gammal 2018-02-10, 02:50
Mats H. Ljungberg

Pensionsproblem
Skickat privat meddelande till dig, Polar300!
//Mats H.
Gammal 2018-02-10, 07:42
Polar300

Tack, jag återkommer-
Gammal 2018-02-10, 09:31
ldn99

Om du har Office 365 ingår Publisher i paketet. Publisher är Microsoft variant av InDesign. Jag använder Publisher för trycksaksproduktion och tycker det fungerar bra. Tyvärr klarar det inte längre färgseparation, men om du kör med digitaltryck är det ett alternativ.
Gammal 2018-02-10, 09:36
Lifestyle photography

Affinity verkar väldigt intressant.
Någon som vet om de ska lansera en "lightroom" version?

/Ola
Gammal 2018-02-10, 13:09
ChMu

Lifestyle photography skrev: Affinity verkar väldigt intressant.
Någon som vet om de ska lansera en "lightroom" version?

/Ola
En av modulerna i Affinity Photo är en rawkonverterare, typ lightroom.
Gammal 2018-02-10, 14:56
t595sp

Som jag tolkar det utifrån deras forum håller de på att utveckla en DAM liknande Adobe Bridge. Dock verkar de lägga fokus på att få ut Affinity Publisher.
Gammal 2018-02-11, 07:51
unoengborg

ChMu skrev: En av modulerna i Affinity Photo är en rawkonverterare, typ lightroom.
Jag ser väl Affinity photo mer som en photoshop ersättare än som en Lightroom ersättare om man uppgraderar Lightroom till något bättre och prenumerationsfritt som t.ex. Capture One.
Dvs användningsområdet för Affinity är mera att klistra in extra lodjur, flytta pyramider, göra frekvensseparationer eller göra folk smalare med liquify...

Affinity går förstås att använda för raw konvertering, som det är också, men man behöver ju inte enbart raw konverteringen utan även något sätt att hålla reda på sina bilder.

Capture One är förstås aningen dyr men man har ingen prenumerationskostnad och uppgraderar så ofta man vill. Man kan uppgradera till senaste version från två versioner tillbaka vilket gör att kostnaden när man väl köpt programmet inskränker sig till drygt 500 kr/år om man uppgraderar vartannat år och köper man inte ny kamera kanske man inte behöver uppgradera alls.
Gammal 2018-02-11, 12:58
Sten-Åke Sändh

Uno, har du hunnit köra Capture One 11 något än, så då hunnit bilda dig en uppfattning?

Jag tycker det mesta är sig likt men att man nu tagit steget fullt ut med lagerhanteringen. Det mesta går att hantera i lager nu och maskningen har blivit ett stort snäpp bättre med den "spårning" man nu kan göra med "Refine"-verktyget. Det är välkommet.

Att de gör en stor grej av att man nu kan ha koll på dubbletter är väl mest ett gäsp för det tror jag de flesta vant sig vid och faktiskt förväntar sig redan genom att detta varit standard i själva filsystemen så länge. Det är lika lite uppseendeväckande som när Microsoft gjorde ett nummer av att de infört ett "Move"-kommando för att kunna flytta filer i ett steg i MS-DOS 6.0 1993.

Alexander Svet som ju är CO-proffs skriver följande i http://alexonraw.com/capture-one-11/

"In hindsight, you might notice that Capture One was developing a layer-oriented processing in the recent years. But only with Capture One Pro 11 release, we can see where it led to. Since I ran the first beta of Capture One 11, I’m still a little bit shocked at how new layers changed the way I work with RAW. But the first thing you would notice is the new interface.

First of all, in Capture One 11 you won’t find Local Adjustments tool tab at all.
It’s gone because in the eleventh version there are only few tools NOT available for Layers: Black & White, Vignetting and Film Grain. All the other essential tools work with layers, including Levels and Color Balance. That’s right – in Capture One Pro 11 you can basically do all the editing in layers."

Det verkar ju som om fler velat ha mer sofistikerade maskningsverktyg än de 10:an hade och det verkar ju lovande att en del tycker sig ha fått det nu i 11:an.

"Jack Pearson • 2 months ago

I recently started using layers in Capture One 10. I was somewhat concerned regarding the rudimentary masking and layer support and was weighing switching my workflow to Adobe Lr and Ps, but Capture One 11 has resolved my concerns. Thanks, Phase One, for the Capture One upgrade. I've already upgraded."
Gammal 2018-02-11, 15:10
unoengborg

Har kört 11:an sedan i julas och tycker väl som du att det mesta är sig likt även om jag gillar den nya lagerhanteringen Hade väl kanske önskat att de även infört även lagt till möjlighet att skapa luminosity masks precis som i LR classic CC. Det har väl varit en del småbuggar. Några gånger har svartvita bilder en glömt att de är svartvita. Men problemet har försvunnit när man startar om. Det har dock inte hänt tillräckligt ofta för att det skall kännas som ett större problem. Skulle nog säga att de nya lagren är värt pengarna för en uppgradering.
Gammal 2018-02-11, 18:40
Lifestyle photography

Med typ samma import funktion som i LR?

Med vänlig hälsning

Ola

ChMu skrev: En av modulerna i Affinity Photo är en rawkonverterare, typ lightroom.
Gammal 2018-02-12, 12:56
ChMu

Lifestyle photography skrev: Med typ samma import funktion som i LR?

Med vänlig hälsning

Ola
Nej, jag använder inte rawkonverteraren i Affinity Photo eftersom programmet saknar bibliotek. I det fallet använder jag fortfarande LR.
Gammal 2018-02-12, 13:09
Lifestyle photography

OK, tack ;)

mvh

Ola

ChMu skrev: Nej, jag använder inte rawkonverteraren i Affinity Photo eftersom programmet saknar bibliotek. I det fallet använder jag fortfarande LR.
Gammal 2018-02-12, 15:42
connyp

Glöm inte bort ON1 Photo Raw 2018! Innehåller förutom rawkonverterare och redigerare också en katalogiseringsmodul typ LR. Jag har ingen erfarenhet av LR, men man kan tydligen integrera dessa progam på ett smidigt sätt.
Jag har använt CS5 i många år (på amatörnivå iofs) men har lämnat Adobes värld och förutom att vanans makt är stor saknar jag inte CS5 nämnvärt.

Använder sedan något år Affinity men har de senaste månaderna testat ON1 och blivit både förtjust och imponerad. Det enda jag saknar i ON1 är focus stacking så då är det Affinity som gäller.
För en förhållandevis billig penning (gav ca 850 sek styck) får man mycket kompetenta program.
Går att testa båda i 30 dagar så man behöver ju inte köpa grisen i säcken heller.

Finns massor av tutorials i alla dess former till båda programmen.
Här en länk till en kille som på ett både behagfullt och pedagogiskt sätt visar lie av vad ON1 går för:
https://www.scottdavenportphoto.com/on1

//Conny P
Gammal 2018-05-07, 18:19
Polar300

Hm, close but no cigar...
Nu har jag använt DxO PhotoLab Elite edition ett tag - och jag är mycket nöjd med RAW-konverteringen och anser det vara OK med själva bilddompterandet. Men, jag inser att sviten på intet sätt är ett tillräckligt bra alternativ till Photoshop CS för mig. PhotoLab Elite-sviten saknar massor av de funktioner / verktyg som jag nu inser att jag använde nästan dagligen (Hm, ja: antingen saknas funktionerna, eller så är jag korkad nog att inte hitta dem...); Jag har redan saknat sånt som "Spara som CMYK", "Lagerhantering", "Historik"- med backstepping, Textverktyget, Linje/Pil-verktyget, Vridfunktionen (med provstrecket för exakthet), Möjligheten att ändra arbetsbordets och/eller bildens storlek, Markera - Klipp och Klistra, Lägga ihop flera bilder till en bild, Panorama-montage, "Kontaktkarta" mm mm. Jag har ändå säkert missat några funktioner jag använt regelbundet. Så nu måste sökandet fortsätta efter ett fullvärdigt men pensionsekonomitåligt ersättningsprogram till dessa funktioner hos Photoshop CS...

Ett manuellt verktyg i PL som imponerade på mig var "Repair tool". Helt otroligt effektivt. Och alla olika automatiska funktioner som baseras på (de automatiskt nedladdade!) DxO Optical Modules är också både imponerande och tidsbesparande när man eftersträvar att skapa "den perfekta" basversionen av råbilden...

Men som sagt, det saknas fortfarande alldeles för många editeringsverktyg för att kunna gå vidare från "perfekt basbild" till "klar för publicering bruksbild". Tyvärr. Alldeles för många av mina bilder som publiceras behöver innehålla extra, manuellt tillförd, information av olika art. (Ibland dessutom i CMYK.) Som de 10 exemplen här nedan är några få exempel på.
/Odd
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	BAMSE-01.jpg
Visningar:	56
Storlek:	86.2 KB
ID:	145839  

Namn:	PICT8336B.jpg
Visningar:	22
Storlek:	44.8 KB
ID:	145840  

Namn:	Fotomontage-01.jpg
Visningar:	13
Storlek:	19.8 KB
ID:	145841  

Namn:	ContactSheet-03.jpg
Visningar:	19
Storlek:	83.3 KB
ID:	145842  

Namn:	PICT8334B.jpg
Visningar:	33
Storlek:	92.7 KB
ID:	145843  

Gammal 2018-05-07, 18:22
Polar300

Fem avslutande exempel:
Bifogade miniatyrer

Namn:	PICT8032C.jpg
Visningar:	21
Storlek:	89.5 KB
ID:	145844  

Namn:	PICT6576-1-72dpi.jpg
Visningar:	16
Storlek:	83.2 KB
ID:	145845  

Namn:	372 Tankmätarna vid ÖFS-nivå-01.jpg
Visningar:	23
Storlek:	53.5 KB
ID:	145846  

Namn:	5 fotogen med kerosene-munstycke.jpg
Storlek:	32.0 KB
ID:	145847  

Namn:	PICT8646B.jpg
Storlek:	62.4 KB
ID:	145848  

Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.

Miops Capsule360