Annons
Gammal 2018-02-16, 07:17
MVPernula

Hans Österlind skrev: Hej

Jag har oxå funderat massor på det där. Till slut så sket jag i allt och köpte en D800, bära eller brista. Min D300 får vara hur bra den vill den är tio år gammal nu och jag vill ha nått nyare och då var en D800 precis lagom. Det finns mycket att babbla om och älta fram o tillbaka. Du kommer ingen vart med att hålla på o jämföra, köp och gå vidare och ägna tiden till annat. Men det är klart, säg att hela kalaset går lös på 15000kr du får många fina saker för den pengen, det gäller bara att man vet varför man vill byta, inte bara att man vill byta....mina skäl var ålder/slitage, mina gamla gluggar som presterar som de är tänkta att prestera inte som beskurna alltså 1,5 ggr brännvidden. När det gäller bildkvalitet kommer du knappt märka skillnad om du inte idag verkligen pressar den gamla på den yttersta gränsen till vad den klarar.
Ja min anledning är inte direkt ålder, men från min D5100 var det mer att jag ville ha någonting som kändes mer som en kamera än det jag använt för att lära mig det hela. Ville gå från menystyrt till knappar (loving it btw), men kände inte heller att det blev mycket mer än så när jag köpte D7100. Jag hade knapparna men som du säger märkte jag ingen skillnad på bilderna jag tog.
Gammal 2018-02-16, 07:19
MVPernula

lonian skrev: Tänkte lägga till i min tidigare post men tiden löpte ut.
Kör idag på en D750 fx kamera men har även planer att skaffa en D7200 just för att snabbt kunna switcha till en 1,5 crop på tele optik. Visst kanske en D850 vore smartare val men pris och tyngd gör sitt.
Med det sagt, var inte för snabb på att sälja iväg din D7100, det kan löna sig att ha kvar.
Ja, det är ju en fin tanke.
Men för att jag ska kunna köpa en FX, begagnad eller ej, måste jag sälja min D7100.
Har inte pengar för att kunna köpa en ny kamera rakt av tyvärr, även om det skulle vara optimalt.
Gammal 2018-02-16, 07:24
MVPernula

pdahlen skrev: Ditt val FX vs DX är beroende på vad du fotograferar, vilka objektiv du kommer att köpa och vilka ISO du använder.

Jag startade en liknade tråd Fullformat vs APS-C, där jag försöker bena ut skillnaderna och likheterna mellan D7200 o D750, i huvudsak för fågelfoto. Tanken när jag köpte D750 för några månader sedan var att den skulle täcka upp området vidvinkel och normal och jag skulle ha D7200 till fågel. Har gjort en hel del testfoto samt att jag nu använder båda parallellt i fågelfoto för att dra lärdom.

Mina slutsatser är att det är otroligt svårt att se någon skillnad i skärpa och brus om man inte beskär i någon större grad och att man håller sig inom ISO1600 eller lägre. Ligger man på ISO400 eller lägre så uppvisar D7200 ett något bättre resultatet eftersom D750 måste beskäras mer för samma bildvinkel. Denna vinst avtar dock med ökat ISO och är man uppe på ISO1600 så ger inte DX format någon större vinst pga att det störs ut av bruset, men då är det väldigt stora förstorningar vi pratar om.

Jag tycker inte du ska backa i pixlar och köpa en D700 om inte det är enbart höga ISO du är ute efter. Är det skärpedjupet du önskar så kan du köpa ljusstarka objektiv till D7100 tex Sigma 18-35/1,8.

Vill du ha FX så titta på en D610, D800E eller D750, du borde hitta dessa begagnade mellan 6500-10000, men som du skrev i ditt inlägg att det är oftast fotografen, eller att fotografen ser till att man är på rätt plats i rätt ljus iaf om det är naturfoto det gäller. Tror att jag själv är lite mer bekväm nu än när jag började fotografera och det påverkar mer bilderna än att jag idag har utrustning som är betydligt bättre än när jag startade
Ja, mitt intresse är väl mest riktat åt hållet för 610, 800(E) och 750.
Det känns lite halvtråkigt att "uppgradera" till antingen D3 eller D700, om man ens kan kalla det uppgradering.
Gammal 2018-02-16, 09:36
Ventures

MVPernula skrev: Ja, mitt intresse är väl mest riktat åt hållet för 610, 800(E) och 750.
Det känns lite halvtråkigt att "uppgradera" till antingen D3 eller D700, om man ens kan kalla det uppgradering.
Varför inte köpa (eller låna) någon av dessa och testa? Säljer du inom några veckor får du tillbaka pengarna.

Från Dx till Fx blir det en omställning med optiken. Bilder från D3/D700 håller inte lika bra att beskära till Dx som från en D8xx, så man kanske behöver längre tele och Fx-anpassad vidvinkel.

Med begränsad budget kanske man ska tänka ett varv till innan man köper digitala kamerahus, för någon investering är det ju inte (om man inte lever på att sälja bilder).
Gammal 2018-02-16, 11:34
MVPernula

Ventures skrev: Varför inte köpa (eller låna) någon av dessa och testa? Säljer du inom några veckor får du tillbaka pengarna.

Från Dx till Fx blir det en omställning med optiken. Bilder från D3/D700 håller inte lika bra att beskära till Dx som från en D8xx, så man kanske behöver längre tele och Fx-anpassad vidvinkel.

Med begränsad budget kanske man ska tänka ett varv till innan man köper digitala kamerahus, för någon investering är det ju inte (om man inte lever på att sälja bilder).
Jaa, men har inte någon butik alls i närheten som man kan hyra/låna och testa kamerorna.
Att bara köpa en för sakens skull och testa finns inte riktigt heller på kartan..

Svårt.
Gammal 2018-02-16, 13:07
Grimmer

Jag använder inte Nikon så jag kan inte uttala mig mer än vad jag hört från vänner, och det är att Nikon D700 har lågt brus men på bekostnad av sämre dynamiskt omfång. (än samtida andra sensorer) D3x har högre brus men där är dynamiken bättre. Den kom samtidigt med Sony A850 som jag själv har, och de två delar samma sensor även om Nikon var något bättre på att läsa ur den utan att tillföra onödigt brus. Jag har nu köpt en modern Sony och det blev ett rejält hopp i bildkvalité på samtliga punkter. Samma scenario gäller också för Nikon. Summa kardemumma är att jag skulle nog inte rekommendera att köpa en äldre FX istället för en modern DX. Jag är övertygad att både brus och dynamiskt omfång är mycket bättre på en modernare sensor. Däremot så skulle jag kunna gissa att en D610 skulle kunna matcha ganska bra. Jag ser fullformat i första hand som en möjlighet till kortare skärpedjup, i övrigt så är APS-C en bra kandidat till det mesta.
Gammal 2018-02-16, 18:45
Kent Helgesson

Hur vanligt är det att press/proffs och naturfotografer använder DX?
Gammal 2018-02-16, 18:48
afe

Kent Helgesson skrev: Hur vanligt är det att press/proffs och naturfotografer använder DX?
D500 är nog inte så ovanlig bland de som fotograferar sport eller fågel (eller andra vilda djur). Fujis X-kameror har också blivit tämligen populära bland yrkesfotografer, och de har ju sensor i DX-format. Det beror helt enkelt på vad yrkesfotografen har för behov :)
Gammal 2018-02-16, 18:58
Hans Österlind

MVPernula skrev: Jaa, men har inte någon butik alls i närheten som man kan hyra/låna och testa kamerorna.
Att bara köpa en för sakens skull och testa finns inte riktigt heller på kartan..

Svårt.
Både Cyberphoto och scandinavian photo har två veckors öppet köp på beggat så på den tiden hinner du lugnt ta lite bilder och jämföra det som krävs, om man vet vad man letar efter vill säga
Gammal 2018-02-16, 19:12
lonian

MVPernula skrev: Ja, mitt intresse är väl mest riktat åt hållet för 610, 800(E) och 750.
Om du vill ha störst förändring så hade jag valt d800/D810 eller D850.
Både d610 och d750 är väldigt lika utseendemässigt och i känsla som d7000 serien. D800 serien är större/tyngre och känns proffsigare i handen. Sen ser man ju otroliga detaljer i bilderna med högre upplösning. Med det sagt så kan arbetsflödet bli segare kände jag med tyngre bildfiler för datorn. Bäst är ju dock om du får möjlighet att testa kameror innan köp.
Gammal 2018-02-16, 20:20
Polar300

Hans Österlind skrev: Både Cyberphoto och Scandinavian photo har två veckors öppet köp på beggat så på den tiden hinner du lugnt ta lite bilder och jämföra det som krävs, om man vet vad man letar efter vill säga
Det var exakt så jag 'lånade' min Nikon Df - och smartare försäljningsknep finns inte! Jag var såld på den redan efter en timmes provfotograferande med mina egna objektiv här hemma 600+ kilometer från säljande butiken...
Gammal 2018-02-16, 20:24
Hans Österlind

Polar300 skrev: Det var exakt så jag 'lånade' min Nikon Df - och smartare försäljningsknep finns inte! Jag var såld på den redan efter en timmes provfotograferande med mina egna objektiv här hemma 600+ kilometer från säljande butiken...
Ja det gäller ju att ha karaktär och klara av att ta nyktra beslut ;-)
Gammal 2018-02-16, 20:49
sjjo

D7100
D7100 är en bra kamera men vill du behålla den så satsa på objektiv för fullformat för då blir inte den ekonomiska smällen så stor den dag du tar klivet upp till FX.

Har själv fotat mycket med D7100 och 70-200 2.8 vilket är ett superobjektiv som fungerar perfekt med D7100 som tex en D810.
Gammal 2018-02-19, 08:13
Per Hesselgren

AI-objektiv
ztenlund skrev: D7100 har AI-koppling så det är inga problem att använda sådana på den med exponeringsmätning, men man får förstås som vanligt ett snävare utsnitt än med FX. Det gäller D7000 till och med D7200. På D7500 har Nikon tagit bort AI-kopplingen igen, sannolikt för att de tycker att man i så fall ska köpa en D500.

Om man tänker fotogafera fåglar är D700 onekligen inte optimal, eftersom det som kännetecknar ett teleobjektiv i sådana sammanhang oftast är att det är för kort. :)
Jag har tittat i manualerna för D700, D750, D610 och D850 och det är ingen skillnad på "non CPU AI-lenses" man kan använda A och M på alla. Samma gäller D7100 men en del äldre DX kan bara köras med M tex D50 och D80.

Till trådskaparen- har du några objektiv till FF?
Gammal 2018-02-19, 14:17
Hängbjörk

Min korta kommentar till Fx och Dx är väl att OM MAN HAR RÅD så är det roligt att ha en av varje.

Då kan man se hur objektiven beter sig när man byter (det blir t ex lättare att känna hur man kommer närmare djur och natur).

Och en fast 50 mm blir mer som ett porträttobjektiv på DX.

Eller tänker jag fel?

Frippe

ps
Det säger sig själv att det är bra med backup så fort som man fotar på uppdrag och måste kunna leverera...

Och är det pressbilder går det ju fortare att skicka mindre tunga DX-bilder.
Besvara

Bokmärken

Taggar
aps-c , fullformat , hjälp , nikon , uppgradering

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:48.