Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Ska köpa min första systemkamera! Vilken ska man välja?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-03-08, 07:20
fotofrågor

Ska köpa min första systemkamera! Vilken ska man välja?
Hej!
Skulle behöva hjälp med att få tips på bra systemkameror. Är ute efter att både fotografera och filma videos och tänker att systemkameran ska vara från Canon eller Nikon. Har sökt lite och hittade Canon 700d, men frågan är om det finns en annan systemkamera är mer prisvärd? Hade också uppskattat om någon kunde berätta mer om Canon 700d!

Tack på förhand :)
Gammal 2018-03-08, 07:30
Jan af Lisö

Hyr mycket är du beredd att betala för kameran plus objektiv ?
Och vilket sorts objektiv hade du tänkt dig ?
Gammal 2018-03-08, 07:52
fotofrågor

Budgeten ligger runt 3000 - 6000 kr, men kan ändras beroende vad jag hittar... Vet inte exakt vilka objektiv jag är ute efter. Tänker att jag kommer skaffa något som är både bra att fotografera och filma med. Är öppen för förslag :)
Gammal 2018-03-08, 08:12
pdahlen

Nikon är inte lämplig att filma med pga bristfällig AF i live view. Tror nog samma gäller Canon i den prisklassen. Undrar om du inte ska titta på någon spegellös

Typ en sådan här, kostar runt 4500 med rabattkod

https://www.cyberphoto.se/info.php?a...=GX80svart1232
Gammal 2018-03-08, 08:34
fotofrågor

Ok..Tack, ska kolla närmre senare.
Undrar dock om det kan finnas en annan systemkamera vid en högre budget..
Gammal 2018-03-08, 09:16
Tonyeagle

Beggat
Du kan få en beggad Canon 70D i superskick för runt 4 lax. Två nya stm-objektiv som lämpar sig utmärkt att filma med är 18-55 stm och 55-250 stm. Dessa kan du få nya för tillsammans 3000-3500 kr om du letar runt (t.ex. prisjakt. 70D har riktigt fin autofokus för filmning också (Garanterat den absolut bästa som går att få för det priset och i princip samma som 35000 kronors kameran 5D IV har. Något billigare och bättre med bra autofokusmöjligheter för filmning (och stillbild) tror jag inte är möjligt att uppbringa för 7-8 lax om du även vill ha en skarp telezoom (55-250) med mjuk AF, anpassad för film.
Gammal 2018-03-08, 11:30
HenryB

pdahlen skrev: Nikon är inte lämplig att filma med pga bristfällig AF i live view. Tror nog samma gäller Canon i den prisklassen. Undrar om du inte ska titta på någon spegellös

Typ en sådan här, kostar runt 4500 med rabattkod

https://www.cyberphoto.se/info.php?a...=GX80svart1232
Är AF något att lägga vikt vid, brukar inte inbitna filmare föredra manuell fokus oavsett?
Gammal 2018-03-08, 11:37
pdahlen

Här lite jämförelser mellan GX-80 (samma som GX-85) och Canon 70D
http://cameradecision.com/compare/Pa...-Canon-EOS-70D
Gammal 2018-03-08, 11:43
pdahlen

HenryB skrev: Är AF något att lägga vikt vid, brukar inte inbitna filmare föredra manuell fokus oavsett?
Det vet jag inte, har nästan aldrig filmat med systemkamera, beror nog på hur inbiten man är. Men visst spegellös har ofta bättre AF med live view och spegelreflex bättre genom sökaren.

Man får mycket för pengarna om man går till GX80, 4K video och en kamera med väldigt mycket finesser. Väljer man Canon så får man en mer traditonell kamera, inget fel i det, det är vad jag har själv
Gammal 2018-03-08, 15:23
Lysander

fotofrågor skrev: Hej!
Skulle behöva hjälp med att få tips på bra systemkameror. Är ute efter att både fotografera och filma videos och tänker att systemkameran ska vara från Canon eller Nikon. Har sökt lite och hittade Canon 700d, men frågan är om det finns en annan systemkamera är mer prisvärd? Hade också uppskattat om någon kunde berätta mer om Canon 700d!

Jag rekommenderar ofta Sonys A6000 till nybörjare, liten, smidig och extremt kapabel. Den borde gå att få för ca 3000kr, sedan finns det ett objektiv till dom kamerorna som heter Sigma 30mm f1.4 som är väldigt ljusstarkt och fungerar bra för inomhusbilder. Det borde inte vara omöjligt att få denna combo för 6000kr på du håller utkik på fotosidans köp och sälj. (Eller lägg ut en annons.)
Gammal 2018-03-08, 16:03
martinot

HenryB skrev: Är AF något att lägga vikt vid, brukar inte inbitna filmare föredra manuell fokus oavsett?
Jag filmar inte själv mycket/alls, men alla jag träffat som filmar seriöst kör i princip endast med MF.

Kikar man på renodlade cineobjektiv, antingen professionella objektiv från Zeiss, Fujinon, etc. eller något mer överkommliga från tex. Samyang, så är de nästan uteslutande MF.
Gammal 2018-03-09, 02:56
lonian

Jag tänker mig ett normalzoom objektiv med bra VR motor i för att förhindra skakningar vid filmningen. Typ 24-70 eller för cropkamera 18-55 eller superzoom 18-105. Kan vara skönt med en bildskärm som är tiltbar så att, när du filmar kan hålla kameran i brösthöjd. För fina panoreringar kan man köpa till en så kallad flycam. Det blir lite som det låter, känns som att kameran flyger fram när man går och filmar.
Gammal 2018-03-09, 05:07
rronnbac

Canon 200D. Bra sensor, flip- och pekskärm, marknadens bästa video-af, en av de bästa wi-fi-implementationerna, liten, lätt, bra och lättanvänt meny-system, bra bildstabilisering kit-objektiv, största utbudet av objektiv mm, både nytt och begagnat. Priset ligger strax över TS budget, runt 6500:-

Alla kameror har sina för- och nackdelar, men eftersom det här blir TS första systemkamera så tänker jag att användarvänlighet är en mycket viktig aspekt. Tar man t.ex. en kamera som Sony A6000 så har den förstås en fin sensor och kan, för den som redan har en mycket hög kunskapsnivå, ge ypperliga resultat, men den är också, i jämförelse, rena tortyren att använda, särskilt för en nybörjare, och kommer, i realiteten, att ge ett mycket sämre resultat, både för stillbild och video, och riskerar att döda den entusiasm som varje nybliven kameraägare bör få känna.
Gammal 2018-03-09, 05:14
rronnbac

martinot skrev: Jag filmar inte själv mycket/alls, men alla jag träffat som filmar seriöst kör i princip endast med MF.

Kikar man på renodlade cineobjektiv, antingen professionella objektiv från Zeiss, Fujinon, etc. eller något mer överkommliga från tex. Samyang, så är de nästan uteslutande MF.
En viktig orsak till det är ju att video-af, i de flesta system, sugit, och därför har man varit tvungen att använda manuellt fokus.

TS frågar efter vad som ska bli hennes första systemkamera. Sannolikheten för att hon ska köpa särskilda cine-objektiv är väl ganska försumbar. Mer sannolikt är hon bäst betjänt av en kamera som har bra video-af, pekskärm etc.
Gammal 2018-03-09, 12:35
jkm

fotofrågor skrev: Hej!

Handla dina grejer begagnat! Halva nypriset. Blocket eller Tradera. Nästan alla någorlunda nya systemkameror är väldigt bra. Det är köparens marknad. Satsa på ett hus med kit zoom sen får du känna dig för vad du behöver komplettera med, oftast en ljusstark normal... Kameramärket spelar mindre roll men visst Canikon har ett brett utbud. Ha det gött!
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon , nikon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.

B+W Filter