Annons
Gammal 2018-03-24, 22:21
AWid

9)
Aleviuss skrev: Hej! Tackar så mycket för era svar!

Jag ställde om till fokus prioritet, och bytte mellan af-a och af-a 3d på rörligare motiv.
........................?
AF-A är ett skumt läge där kameran "avgör" om motivet rör sig eller är stilla. I det läget är det kameran som väljer inställning - inte fotografen. Använd i stället AF-S för stillastående och AF-C för rörliga motiv. 3D-läget kräver att det motiv man ska fotografera är klart avvikande i färg. Annars kan det bli "vad som helst". Undvik också "autoläget" (automatiskt AF-område) eftersom man då har noll koll på vad kameran fokuserar på. Kameran väljer att fokusera på det den tror ska vara i skarpt.

Att "D7000 är notoriskt känd för bak- eller framfokusproblem" har jag aldrig hört talas om så det tillhör nog kategorin "Fake news". (Har och har haft några ex av D7000). Det objektiv du har tycker i alla fall jag är det bästa 50 mm som Nikon släppt (dessutom till ett väldigt bra pris).

I ditt fall verkar det inte vara frågan om bak- eller frontfokusproblem. Dessa brukar röra sig om max någon eller några centimeter fram eller tillbaka på en porträttbild. Inte flera meter som i ditt fall (om jag förstått dig rätt). Troligare är att du inte lyckas sätta fokus rätt.

Så mina råd blir:
  • Skippa AF-A och använd i stället AF-S för stillastående och AF-C för röriga motiv.
  • Använd 3D-läget endast när du är säker på att det fungerar (tydligt avvikande färg på motivet).
  • Använd normalt endast en fokuspunkt även vid AF-C. Åtminstone till dess du är säker på hur de dynamiska lägena med 9, 21 eller 39 punkter fungerar.
  • Använd den mittersta fokuspunkten om det är möjligt.
  • D7000 har ett mycket bra fokussystem men det kräver en del inlärning för att det ska bli bra. Så läs användarhandboken från sidan 91 och framåt (även om du tycker det är tråkigt).
  • Om det trots allt ovan inte blir bra så lämna in kameran för reparation:-)

Gammal 2018-04-05, 12:04
Aleviuss

cardazio skrev: Kan du ha haft sönder bländararmen i huset?
(Finns en liten arm i kamerahuset som ska dra undan bländarbladen och gör den inte det innan du tar bilden kommer sökarbilden bli mörkare, du kan inte ändra bländarvärde med kameran och autofokusen kommer att missa väldigt ofta om den ens träffar alls).

Test:
1. Ser sökarbilden mörkare ut än tidigare?
2. Kan du justera bländarvärdet från kameran?
(Ta två testbilder med olika bländarvärde i manuellt läge utan Auto-iso för att se att det faktiskt gör en skillnad. Notera att du inte ska vrida på ev. bländarring manuellt - justera via inställning i kamerahuset)
Tack så mycket Cardazio för svaret!

Låter hemskt om jag haft sönder denna bländararm! Är den väldigt känslig? Har tappat kameran 2 gr under de 3,5 år jag haft den. Ena gången hemma på golvet. Den senaste gången väskan som ramlade på klinkers. Objektivet som satt på den gick av i fästena. Kanske armen gick sönder då?

Tack för tipsen! Ska följa dessa steg och se vad jag kommer fram till :)
Gammal 2018-04-05, 12:15
Aleviuss

AWid skrev: 9)
AF-A är ett skumt läge där kameran "avgör" om motivet rör sig eller är stilla. I det läget är det kameran som väljer inställning - inte fotografen. Använd i stället AF-S för stillastående och AF-C för rörliga motiv. 3D-läget kräver att det motiv man ska fotografera är klart avvikande i färg. Annars kan det bli "vad som helst". Undvik också "autoläget" (automatiskt AF-område) eftersom man då har noll koll på vad kameran fokuserar på. Kameran väljer att fokusera på det den tror ska vara i skarpt.

Att "D7000 är notoriskt känd för bak- eller framfokusproblem" har jag aldrig hört talas om så det tillhör nog kategorin "Fake news". (Har och har haft några ex av D7000). Det objektiv du har tycker i alla fall jag är det bästa 50 mm som Nikon släppt (dessutom till ett väldigt bra pris).

I ditt fall verkar det inte vara frågan om bak- eller frontfokusproblem. Dessa brukar röra sig om max någon eller några centimeter fram eller tillbaka på en porträttbild. Inte flera meter som i ditt fall (om jag förstått dig rätt). Troligare är att du inte lyckas sätta fokus rätt.

Så mina råd blir:
  • Skippa AF-A och använd i stället AF-S för stillastående och AF-C för röriga motiv.
  • Använd 3D-läget endast när du är säker på att det fungerar (tydligt avvikande färg på motivet).
  • Använd normalt endast en fokuspunkt även vid AF-C. Åtminstone till dess du är säker på hur de dynamiska lägena med 9, 21 eller 39 punkter fungerar.
  • Använd den mittersta fokuspunkten om det är möjligt.
  • D7000 har ett mycket bra fokussystem men det kräver en del inlärning för att det ska bli bra. Så läs användarhandboken från sidan 91 och framåt (även om du tycker det är tråkigt).
  • Om det trots allt ovan inte blir bra så lämna in kameran för reparation:-)

Tack så jättemycket för svaret Anders! Verkligen riktigt ovärderliga råd man får här på forumet av er alla!

Ja jävlar, jag vet att jag är en amatör trots efter ca 2 års av kontinuerligt fotande med dslr och jag vet verkligen att det tar flera år att bemästra de hela rent tekniskt, beroende på person förstås.
Så fotar jag väldigt rörliga motiv allt som oftast, tex mina undulater, och dem är jävligt snabba :p

Där kan jag förstå att det blir svårt att sätta fokus då dem är så snabba och 50mm är långsam porträttobjektiv.

Men ja du har förstått rätt, den fokuserar helt åt fanders med flera meter bakom motiv som är stillastående så då förstår man att det ej är objektivets "långsamhet" som inte är felet,

Jag visste inte att det var så svårt att bemästra fokus och fokuspunkter! Så naivt av mig. Ja jag har faktiskt alltid kört på Af-C under åren som jag haft denna kamera. Prövade Af-a och 3d under min senaste resa, när jag fotade flygande måsar och liknande, men ja som du beskriver det, det blir ganska godtyckligt fokus.

Nä jag behöver verkligen slipa på tekniken känner jag nu, tack allihop för era enormt bra råd!

Kanske man bör lämna in för service ändå för säkerhets skull? Vet inte hur man gör, om det är förväntat att serva då och då som med bilar?
Gammal 2018-04-05, 12:24
ztenlund

Aleviuss skrev: Tack så mycket Cardazio för svaret!

Låter hemskt om jag haft sönder denna bländararm! Är den väldigt känslig? Har tappat kameran 2 gr under de 3,5 år jag haft den. Ena gången hemma på golvet. Den senaste gången väskan som ramlade på klinkers. Objektivet som satt på den gick av i fästena. Kanske armen gick sönder då?

Tack för tipsen! Ska följa dessa steg och se vad jag kommer fram till :)
Alltså, allting måste sitta rätt i kamerahuset för att autofokusen ska fungera som den ska. Tappar du kameran i golvet så är ärligt talat "all bets off". Nu pratar jag inte specifikt om cardazios teori, utan rent generellt. Blir saker skeva eller flyttar sig ur sin injusterade position så kommer kameran inte att bete sig som den ska.
Gammal 2018-04-05, 19:51
Aleviuss

ztenlund skrev: Alltså, allting måste sitta rätt i kamerahuset för att autofokusen ska fungera som den ska. Tappar du kameran i golvet så är ärligt talat "all bets off". Nu pratar jag inte specifikt om cardazios teori, utan rent generellt. Blir saker skeva eller flyttar sig ur sin injusterade position så kommer kameran inte att bete sig som den ska.
Ojdå, låter inte lovande. Då kan vad som helst gått snett med kamerans komponenter :(
Gammal 2018-04-06, 06:47
fotobollfoto

AWid skrev: [...]
Troligare är att du inte lyckas sätta fokus rätt
[...]
Jag gör samma analys utifrån vad som framkommit hittills.

Min erfarenhet är att det är skitsvårt att klara rörliga mål med en enda fokuspunkt. Fåglar i flykt. Fotbollspelare. De rör sig så oförutsägbart att man ofta får den enda punkten på någonting bakom objektet.

Men har du (alltså TS) verkligen samma problem med stillastående objekt?
Besvara

Bokmärken

Taggar
fokusproblem , nikon , objektiv

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.

Elinchrom ELB 500 TTL