Annons
Gammal 2018-05-31, 21:26
fotobollfoto

Grevture skrev: [...]
Att man däremot arbetar med mer eller mindre hårda inlåsningseffekter är på intet sätt unikt för kamerabranschen - billtillverkare gör så (försök hitta en piratväxellåda :) [...].
Just den jämförelsen var ju inte så relevant. Växellådan håller oftast hela bilens livslängd. För andra delar som behöver bytas mer frekvent finns det gott om piratdelar på marknaden.

Men visst har bilbranschen låst in oss ändå. Förr var bilstereo ett tillbehör som hade standardgränssnitt. Man köpte valfri och monterade. Hade man fin stereo kunde man flytta med den när man bytte bil. Eller så kunde man uppgradera efterhand.
Numera köper man stereon som en integrerad del av bilen.
Gammal 2018-05-31, 21:46
PMD

fotobollfoto skrev: Det är ju märkligt att just systemkamerabranchen låset in sina kunder så hårt. Vissa av företagen agerar samtidigt på andra marknader där deras komponenter kan mixas med komponenter från andra i gemensamma system. Skrivare, tv-apparater, ljudanläggningar, mm.

Självklart får varje tillverkare även i sådana miljöer ta ansvar för sina respektive komponenter. Men skillnaden är att man delar gränssnittsspecifikstioner i branschen.
Kameramarknaden består inte till 100% av inkompatibla system. M42-fattningen användes av rätt många kamera- och objektivtillverkare förr och Micro Four Thirds är ett exempel på kompatibilitet mellan olika märken. En del nyare finesser i m4/3 är dock inte korskompatibla, på samma sätt som alla tillverkare hade sin egen metod för att införa fullöppningsmätning för M42-fattningen.

Det är enbart när fördelarna överväger mot nackdelarna som ett kommersiellt bolag visar intresse för en standard som gör dess produkter kan samverka med konkurrenternas. Fördelar i det här sammahanget stavas vinstpotential.
Gammal 2018-06-01, 04:50
Polar300

Grevture skrev: ... (försök hitta en piratväxellåda :) ) ...
Quaife ? :-)
Gammal 2018-06-01, 05:53
fotobollfoto

PMD skrev: [...]
Det är enbart när fördelarna överväger mot nackdelarna som ett kommersiellt bolag visar intresse för en standard som gör dess produkter kan samverka med konkurrenternas. Fördelar i det här sammahanget stavas vinstpotential.
Frågan är ju då ifall de gör rätt analys när de räknar med att just inlåsning är det som har störst potential, eller om inlåsningen bara ger kortsiktig vinst.

Räknenissarna på kommersiella avdelningen är inte alltid på rätt spår.

PS
Jag har faktiskt svårt att tro att de stora kameratillverkarens gör sina FW-uppdateringar i syfte att sabba för de av sina kunder som råkat köpa objektiv från en annan tillverkare. Just det vore att göra självmål.
Gammal 2018-06-01, 06:54
Artis

fotobollfoto skrev: Just den jämförelsen var ju inte så relevant. Växellådan håller oftast hela bilens livslängd. För andra delar som behöver bytas mer frekvent finns det gott om piratdelar på marknaden.

Men visst har bilbranschen låst in oss ändå. Förr var bilstereo ett tillbehör som hade standardgränssnitt. Man köpte valfri och monterade. Hade man fin stereo kunde man flytta med den när man bytte bil. Eller så kunde man uppgradera efterhand.
Numera köper man stereon som en integrerad del av bilen.
Hahaha... Den var väl bra... eller bara löjlig.
Piratdelar? Vad menas med det? Är Sachs, Monroe, Brembo och flera till pirattiverkare? Nej det är tillverkare som finns i de flesta bilar på marknaden i form av stötdämpare, kopplingar, bromsar och dyl. Volvo tillverkar väl inga sådana eller hur? Det enda som Volvo tillverkar vad jag vet är motorer, karossdelar och rester köps hos sk leverantörer och sätts ihop.
När du köpte en bil på 60-talet (förutsätter att du kunde det) då om något gick sönder kunde du reparera själv, köpte du en tv då var det samma sak, om inte du så var det en duktig kompis.
Du köper väl inte en kamera, bil, tv idag med tanken att om något går sönder...
Gammal 2018-06-01, 07:01
Artis

Ingvar J skrev: Har nu backat firmware och mina Sigma optik fungerar igen. Ta dig i brasan Nikon!
Om Nikon/Canon uppdaterar sina FW då för att din Nikon/Canon ska fungera bättre eller får fler funktioner inte för att göra det bekvämt för Sigma och andra.
Gammal 2018-06-01, 08:00
PMD

fotobollfoto skrev: Frågan är ju då ifall de gör rätt analys när de räknar med att just inlåsning är det som har störst potential, eller om inlåsningen bara ger kortsiktig vinst.
Ofta är det nog nästa kvartalsrapport som är viktigast, men just japanska bolag brukar vara mer långsiktiga än andra, har jag fått för mig.
Gammal 2018-06-01, 08:48
fotobollfoto

Artis skrev: Hahaha... Den var väl bra... eller bara löjlig.
Piratdelar? Vad menas med det? Är Sachs, Monroe, Brembo och flera till pirattiverkare? Nej det är tillverkare som finns i de flesta bilar på marknaden i form av stötdämpare, kopplingar, bromsar och dyl. Volvo tillverkar väl inga sådana eller hur? Det enda som Volvo tillverkar vad jag vet är motorer, karossdelar och rester köps hos sk leverantörer och sätts ihop.
När du köpte en bil på 60-talet (förutsätter att du kunde det) då om något gick sönder kunde du reparera själv, köpte du en tv då var det samma sak, om inte du så var det en duktig kompis.
Du köper väl inte en kamera, bil, tv idag med tanken att om något går sönder...
Du kan ju gå in på Biltema och se ifall du hittar delar från de namngivna tillverkarna.

Men det var inte jag som startade jämförelsen med bilbranschen. Reservdelar är ju inte detsamma som interoperabilitet mellan utbytbara komponenter. Nästan hela bilbranschen är överens om hur en dragkula ser ut samt det elektriska kopplingarna. Jag behöver inte köpa en Volvo husvagn.
Gammal 2018-06-01, 09:19
Ventures

Hade Volvo däremot en mönsterskyddad dragkula skulle volvoägarna bara kunna välja Volvo original husvagn (vilket förstås inte existerar).
Hade Nikon mönsterskyddat sin bajonettfattning (vilket inte var aktuellt på 50-talet) skulle det inte finnas någon tredjepartsmarknad för objektiv till Nikon.
Gammal 2018-06-01, 10:03
Polar300

Ventures skrev: Hade Volvo däremot en mönsterskyddad dragkula skulle volvoägarna bara kunna välja Volvo original husvagn (vilket förstås inte existerar).
;-)
Hade SAAB däremot en mönsterskyddad dragkula skulle saabägarna bara kunnat välja Saabo original husvagn (vilket faktiskt existerade)...
;-)
Gammal 2018-06-01, 11:22
Fredrik AVT

Artis skrev: Om Nikon/Canon uppdaterar sina FW då för att din Nikon/Canon ska fungera bättre eller får fler funktioner inte för att göra det bekvämt för Sigma och andra.
Sannilikt är det så men vi vet inte vad som händer i beslutsrummen. Det kan ju vara så att lyckas man orsaka kompatibiltetsproblem för tredjepartstillverkare kan ju detta ses som en bonus.
Gammal 2018-06-01, 12:07
Artis

Fredrik AVT skrev: Sannilikt är det så men vi vet inte vad som händer i beslutsrummen. Det kan ju vara så att lyckas man orsaka kompatibiltetsproblem för tredjepartstillverkare kan ju detta ses som en bonus.
Kompatibilitetsproblem uppstår inte på grund av att Nikon uppdaterar FW. De gör det för att förbättra egna produkter. Kompatibilitetsproblem uppstår när tredjeparts tillverkare försummar sina skyldigheter gentemot egna kunder att uppdatera själv FW. Detta ser jag som att just tredjepartstillverkare vill att du springer och köper en ny Sigma mm så att de fungerar med nya kameror. De säljer billigt för att du ska köpa ofta inte hålla på med 6-8 år gamla objektiv som ej går att uppdatera. Mina gamla Canon objektiv funkar utan problem med de senaste kameramodeller som med gamla. Ser aldrig mer vitsen att köpa annat än Canon och om det händer något då går jag till Canon.
Gammal 2018-06-01, 12:08
PMD

Ventures skrev: Hade Nikon mönsterskyddat sin bajonettfattning (vilket inte var aktuellt på 50-talet) skulle det inte finnas någon tredjepartsmarknad för objektiv till Nikon.
Det hade i så fall ändå gått ut på 1970-talet så nu vore det fritt fram.
Gammal 2018-06-01, 15:31
Fredrik AVT

Artis skrev: Kompatibilitetsproblem uppstår inte på grund av att Nikon uppdaterar FW. De gör det för att förbättra egna produkter. Kompatibilitetsproblem uppstår när tredjeparts tillverkare försummar sina skyldigheter gentemot egna kunder att uppdatera själv FW. Detta ser jag som att just tredjepartstillverkare vill att du springer och köper en ny Sigma mm så att de fungerar med nya kameror. De säljer billigt för att du ska köpa ofta inte hålla på med 6-8 år gamla objektiv som ej går att uppdatera. Mina gamla Canon objektiv funkar utan problem med de senaste kameramodeller som med gamla. Ser aldrig mer vitsen att köpa annat än Canon och om det händer något då går jag till Canon.
Det är ett antagande. Att problemet uppstår med ny FW i en kamera och att ett befintligt objektiv inte längre funkar. Då är det ju inte objektivet som har uppdaterats utan just kameran bevisligen. Att anta att pirattillverkaren är den skyldiga medan kameratillverkaren enbart uppdaterar med de bästa intentionerna vet du inget om. Det kan mycket väl vara ett spel från båda sidor. Jag skulle dock tro att det kostar pirattillverkaren mer eftersom reaktionen blir lätt den som nämns - aldrig mer pirat! Nu KAN detta vara ett minne blott tack vare möjligheten att uppdatera FW i tredjepartsobjektiv.
Gammal 2018-06-01, 17:09
fotobollfoto

Artis skrev: [...] Ser aldrig mer vitsen att köpa annat än Canon och om det händer något då går jag till Canon.
Inlåsningsuppsåtet fungerar. Om det nu är ett uppsåt. Inlåsning blev hur som helst effekten.
Besvara

Bokmärken

Taggar
autofokus , nikon , sigma

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.

B+W Filter