Annons
Gammal 2018-08-23, 17:17
MikaelSB

Foto och Bildteknik skrev: Instämmer i det. Systemet känns redan föråldrat i och med begränsningen och valet av en onödigt stor objektivfattning. Utvecklingen verkar I Nikons fall gå bakåt...
Du skriver saker med stor säkerhet. Saker som också råkar vara märkliga och i fallet ovan fullständigt främmande verkligheten. Jag får känslan av att du har ett visst öra för andra tvärsäkra tekniskt okunniga lekmän såsom Ken Wheeler, "den arge fotografen". Det du skriver känns som något han skulle hävt ur sig ur några av sina källarfilmade psykotiska skall.

En stor objektivfattning, särskilt med kort registeravstånd ger objektivtillverkarna större frihet. På sin höjd kan man mena på att en för stor bajonett skulle resultera i mer använt material för objektivtub, så glas och sensor hamnar i linje, så att säga. Men jag är övertygad om att Nikons tekniker och optiska ingenjörer hellre arbetar med för stort svängrum, slarvigt formulerat, än med kraftiga och tydliga begränsningar.

Foto och Bildteknik skrev: Helt irrelevant. (Dina ständiga motfrågor är ju väldigt underliga om du är trygg i vad du köpt). Det är ett nytt system som ska bekänna färg. Men du kanske inte tål kyla själv. Där vi jagar varg och annat vintertid måste ju grejerna tåla det...
Den nämnda operativa temperaturen kan ses som ett riktvärde för vad tillverkaren ansett vara testade och lämpliga temperaturer, med en hel del klausuler då både temperatur, temperatursvängningar, luftfuktighet och annat spelar roll. Det är lite som de angivna ungefärliga slutarlivslängderna. En kamera kan få en trasig slutare på nästan inga exponeringar alls medan andra fortsätter en miljon exponeringar över tillverkarens ungefärliga skattning.

Att låsa upp sig på 0-40*c operativ temperatur tycker jag känns märkligt. Som tillverkare är man medvetet försiktig i sina uttryckta förväntningar och tar höjd för en god marginal mot vad som är en påtaglig risk. Jag ser ingenting som skulle peka på att Nikons spegellösa kamera skulle vara mer köldkänslig än någon annan liknande spegellöst kamera.
Gammal 2018-08-23, 17:28
FlyerOne

iSolen.se skrev: ---
Den {Nikon Z7} har exakt samma upplösning som D850. Någon som vet varför det blev lika, det är ju inte samma sensor. Eller är sensorerna släkt?
---
I hög grad.
Och ingen av dem är tillverkade av Towerjazz...
Gammal 2018-08-23, 17:30
iSolen.se

Foto och Bildteknik skrev: Helt irrelevant. (Dina ständiga motfrågor är ju väldigt underliga om du är trygg i vad du köpt). Det är ett nytt system som ska bekänna färg. Men du kanske inte tål kyla själv. Där vi jagar varg och annat vintertid måste ju grejerna tåla det...
Om du skriver saker i forum tycker jag du ska hoppa över de saker som du inte vill eller kan förklara, och definitivt de punkter du inte vill diskutera.

Du kritiserar en spec värde...men har inte koll på vad tidigare och konkurrerande kameror är specade för. Seriös kritik.

Jag är van att fota i kyla, just Nikon brukar gå att fota med handskar på.
Gammal 2018-08-23, 17:47
jag&bilden

Foto och Bildteknik skrev: Det finns inget idealsystem och det är bara småpojkar som blir provocerade av kritik mot en pryl. De tidigare Nikon jag haft har klarat kyla bra (omkring 15-20minus). En gammal mekanisk Hasselblad 500 ELM klarade det inget vidare. Olympus gör det bra också.

Det ligger ju i ett allmänintresse av hur ett kostsamt kamerasystem klarar kyla i det klimat som är i Skandinavien. (Varför skriver Nikon 0-40 grader?).
Vad jag vet brukar Nikon alltid speca sina normala kameror från 0-40C.

J1, V3, D850, D3S etc. alla anges till 0-40C.
Gammal 2018-08-23, 17:59
Flash Gordon

Den där temperatur angivelsen har jag sett på en hel del elektroniska prylar.
Har för mig att Canon också angav detta.I verkligheten är vi ju många som använt dessa kameror i minus 30 eller lägre. Det enda som händer ar att batterierna dras ur extra snabbt.
För Nikon Z är det förmodligen på samma vis.
Verkligen inget att hänga upp sig på.
Gammal 2018-08-23, 18:11
torbeno

Jag tycker mig läsa lite olika uppgifter om bilder/sekund. Nån som kan bringa klarhet?
Gammal 2018-08-23, 18:14
Astroscapist

torbeno skrev: Jag tycker mig läsa lite olika uppgifter om bilder/sekund. Nån som kan bringa klarhet?
Om jag fattar det rätt så vid 9b/s låses exponeringen men följande AF fortsätter. Vill man ha kontinuerlig mätning/justering av exponeringen så går det ner till 5.5b/s för Z7.
Gammal 2018-08-23, 18:21
Foto och Bildteknik
Guest

MikaelSB skrev: Du skriver saker med stor säkerhet. Saker som också råkar vara märkliga och i fallet ovan fullständigt främmande verkligheten. Jag får känslan av att du har ett visst öra för andra tvärsäkra tekniskt okunniga lekmän såsom Ken Wheeler, "den arge fotografen". Det du skriver känns som något han skulle hävt ur sig ur några av sina källarfilmade psykotiska skall.

En stor objektivfattning, särskilt med kort registeravstånd ger objektivtillverkarna större frihet. På sin höjd kan man mena på att en för stor bajonett skulle resultera i mer använt material för objektivtub, så glas och sensor hamnar i linje, så att säga. Men jag är övertygad om att Nikons tekniker och optiska ingenjörer hellre arbetar med för stort svängrum, slarvigt formulerat, än med kraftiga och tydliga begränsningar.

Den nämnda operativa temperaturen kan ses som ett riktvärde för vad tillverkaren ansett vara testade och lämpliga temperaturer, med en hel del klausuler då både temperatur, temperatursvängningar, luftfuktighet och annat spelar roll. Det är lite som de angivna ungefärliga slutarlivslängderna. En kamera kan få en trasig slutare på nästan inga exponeringar alls medan andra fortsätter en miljon exponeringar över tillverkarens ungefärliga skattning.

Att låsa upp sig på 0-40*c operativ temperatur tycker jag känns märkligt. Som tillverkare är man medvetet försiktig i sina uttryckta förväntningar och tar höjd för en god marginal mot vad som är en påtaglig risk. Jag ser ingenting som skulle peka på att Nikons spegellösa kamera skulle vara mer köldkänslig än någon annan liknande spegellöst kamera.
Nikons grejer fungerar ju i kylan, men varför skriver man inte det? Fegt. En annan tillverkare skriver -10 till - 40 grader. Avståndet är ju jättebra för att minska vinjetteringen. Nu har ju Nikon endast släppt relativt ljussvaga budgetobjektiv av någon märklig anledning. När de ljusstarkare kommer, vilket är det som är intressant i och med småbildssensorn då ska det bli spännande att se resultatet. Dock blir det tunga grejer att hänga på det ganska lätta huset...

För egen del har jag bara min gamla fotoutbildning i botten och jobbar idag i ett mycket tekniskt yrke, med en annan teknisk utbildning. Men lekman är jag definitivt inom kamerakonstruktion.

Vem är den psykotiske Ken som du brukar titta på i källaren?
Gammal 2018-08-23, 18:31
afe

Erik Normark skrev: I fråga i övrigt, modereras inte detta forum alls längre?
Ett tips är att använda knappen för att rapportera inlägg, så griper administratörerna in och hanterar inlägg som strider mot reglerna ;)
.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Capture.PNG
Visningar:	34
Storlek:	4.2 KB
ID:	146384  

Gammal 2018-08-23, 18:38
lofling

Astroscapist skrev: Om jag fattar det rätt så vid 9b/s låses exponeringen men följande AF fortsätter. Vill man ha kontinuerlig mätning/justering av exponeringen så går det ner till 5.5b/s för Z7.
9 bps får man bara om man fotar med 12-bit, för 14-bit ger det 8 bps. Hastigheten 5,5 bps verkar vara om man vill ha uppdaterad live view. Har själv inte sett något om kontinuerlig mätning. EDIT: Imaging resourcing verkar nämna detta.

En sak att anmärka på är den lilla bufferten hos Z7; 23 st 12-bit RAWs eller 18 st 14-bit RAWs.
Gammal 2018-08-23, 18:39
lofling

torbeno skrev: Jag tycker mig läsa lite olika uppgifter om bilder/sekund. Nån som kan bringa klarhet?
Jag svarade på ett inlägg högre upp med vad jag har hittat.

Z6 verkar ge 12 bps med 12-bit, 5,5 för 14-bit.
Gammal 2018-08-23, 18:42
lofling

Jag försöker läsa och se lite videos om kamerorna. Framförallt är väl autofokusen det som intresserar mig mest. Verkar inte riktigt komma upp i D5/D850-klass, men inte förväntat. Fast en stor fördel är ändå att ha många fler AF-punkter. Lite synd bara att de inte tillåter alla att väljas på touchscreen.
Gammal 2018-08-23, 18:58
afe

lofling skrev: 9 bps får man bara om man fotar med 12-bit, för 14-bit ger det 8 bps. Hastigheten 5,5 bps verkar vara om man vill ha uppdaterad live view. Har själv inte sett något om kontinuerlig mätning. EDIT: Imaging resourcing verkar nämna detta.

En sak att anmärka på är den lilla bufferten hos Z7; 23 st 12-bit RAWs eller 18 st 14-bit RAWs.
Det låter onektligen som en liten buffert, men det kanske är så att det inte behövs mer i och med att kameran bara använder XQD-kort och de är ju alltid snabba att skriva till; om kameran hinner skriva ner data till minneskortet innan bufferten är full spelar det ingen roll om denna är liten tänker jag (fast jag kan ju ha fel - det händer ofta).
Gammal 2018-08-23, 19:02
lofling

afe skrev: Det låter onektligen som en liten buffert, men det kanske är så att det inte behövs mer i och med att kameran bara använder XQD-kort och de är ju alltid snabba att skriva till; om kameran hinner skriva ner data till minneskortet innan bufferten är full spelar det ingen roll om denna är liten tänker jag (fast jag kan ju ha fel - det händer ofta).
Fast jag tolkade det som att bufferten fylls upp efter detta antal, vilket i så fall betyder att hastigheten går ner efter det.
Gammal 2018-08-23, 19:34
Simon Karlsson

Bokstaven Z
En sak som är lustig i sammanhanget är att bokstaven ”Z” i mångt och mycket liknar mekanismen i en spegelreflexkamera i profil. Sannolikt inget man tänkt på när man namngett serien. Någon som vet vad Z:at kommer ifrån?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:36.

Elinchrom ELM8