Gammal 2019-05-17, 11:18
Flash Gordon

Flash Gordon skrev: Det finns ingen beta av 2019.5 än.
Nu är On1 2019.5 släppt. Har kört betaversioner av denna version ett par veckor.
Programmet blir hela tiden allt mer kompetent. Det är nu snabbt fast det tar tid att låta programmet indexera en disk med runt 100 000 bilder. Ett par dagar och det segar ner datorn om man inte har en väldigt snabb sådan med med många GB.
En god idé är att låta datorn jobba medan man sover.
Det tar ungefär lika tid att göra samma sak med Lr. Fast där kan man inte stoppa processen när man väl startat den. Det kan man med On1 där processen fortsätter när man startar programmet igen.
I denna versionen kan man köra på 2 skärmar samtidigt. Precis som Lr.
Hanteringen av nyckelord har blivit mer genomtänkt och man kan nu hantera dem i hierarkier som i LR.

On1 har många fördelar jämfört med LR och utmanar definitivt LR direkt. Det finns en mycket avancerad migrering från LR till On1 2019.
Verktygen för att redigera raw-bilder är fler och mer avancerade.

Det jag fortfarande inte tycker är så bra är utskrifter till avancerade skrivare. Fast med tanke på hur få som skriver ut själva kan jag förstå prioriteringen.
Den som söker alternativ till LR bör ladda ner och prova On1 2019.5. Att jämföra raw-program är alltid svårt. Man måste se många tutorials och lära sig hantera programmet korrekt.

Jag är ännu inte beredd att överge LR för On1 men nu mycket närmare än jag var för ett år sedan. Det som hindrar mig är mest hur programmen hanterar utskrifter på ett smart sätt. Där leder absolut LR fortfarande.

Här en testbild från Granada . Bilden tagen med Fuji X-H1 och 16-55/2.8 @ 55 mm. Bländare 5,6.
I det här fallet har jag prioriterat upplösning.

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...07/3706781.htm
Gammal 2019-05-17, 12:39
AWid

Har använt nya versionen 2019.5 i går och i dag och delar din uppfattning att det går rejält framåt. Framför allt tycker jag redigeringshistoriken och synkroniseringsmöjligheterna blivit riktigt bra. Håller med om att utskriftsdelen är ganska kass (fortfarande). Själv använder jag min gamla upplaga av LR 6.14 för utskrifter. Det är ganska smidigt att skicka en bild (psd eller tiff) från ON1 till LR.

Smidigt också att ON1 har lagerhantering, blandningslägen, filter och en massa annat smått och gått som man i Adobe-världen måste gå till Photoshop för att få tillgång till.
Gammal 2019-05-17, 15:00
Flash Gordon

AWid skrev: Har använt nya versionen 2019.5 i går och i dag och delar din uppfattning att det går rejält framåt. Framför allt tycker jag redigeringshistoriken och synkroniseringsmöjligheterna blivit riktigt bra. Håller med om att utskriftsdelen är ganska kass (fortfarande). Själv använder jag min gamla upplaga av LR 6.14 för utskrifter. Det är ganska smidigt att skicka en bild (psd eller tiff) från ON1 till LR.

Smidigt också att ON1 har lagerhantering, blandningslägen, filter och en massa annat smått och gått som man i Adobe-världen måste gå till Photoshop för att få tillgång till.
Vad jag också gillar är On1 plus där de hela tiden producerar mycket bra tutorials. Mycket nyttigt om hur man jobbar bäst med On1 fast också sådant som är mer allmänt om fotografering av landskap, porträtt mm. Ofta kurser på flera timmar i flera avsnitt.

Resan med On1 har mycket varit som den jag gjorde för länge sedan med LR.
Tror faktiskt att On1 kan bli bättre än Lr om ännu någon version. När det gäller ren bildredigering tycker jag redan den är det.

Att försäljningen av kameror sjunker kan vara ett hot mot alla också inom bildredigering. Fast vi kan bara följa leveranserna från tillverkarna av nya kameror. Inte se hur många som använder kameror sålda tidigare.
Personligen tror jag att många gör som jag själv och uppgraderar mer sällan. Så man kan fråga sig hur många använder egentligen äldre kameror från före sista månaden och behöver bra program för att redigera sina bilder.
Där har jag aldrig sett någon statistik.

Senast redigerad av Flash Gordon den 2019-05-17 klockan 15:22.
Gammal 2019-05-17, 17:14
J O Härnström

Intressant program som alternativ till Adobe.
Vad jag förstår så om man köper med engångskostnad så finns det inga uppdateringar för nytillkomna kameror i RAW-konverteringen.
Men det får man väl lösa genom att konvertera till DNG i så fall.
Det verkar vara mycket prisvärt.
Gammal 2019-05-17, 17:23
Flash Gordon

J O Härnström skrev: Intressant program som alternativ till Adobe.
Vad jag förstår så om man köper med engångskostnad så finns det inga uppdateringar för nytillkomna kameror i RAW-konverteringen.
Men det får man väl lösa genom att konvertera till DNG i så fall.
Det verkar vara mycket prisvärt.
Helt korrekt. Köper du en licens för ett år får du en stor uppdatering inom det året.
Det har blivit ett väldigt bra program. Bättre än LR när det gäller det mesta.
Gammal 2019-05-17, 19:41
alfin

J O Härnström skrev: Vad jag förstår så om man köper med engångskostnad så finns det inga uppdateringar för nytillkomna kameror i RAW-konverteringen.
Flash Gordon skrev: Helt korrekt. Köper du en licens för ett år får du en stor uppdatering inom det året.
Sorry, jag förstår inte vad ni menar. Om man köper en licens, får man då inte tillgång till andra kameror än de som supportas av den licensen man köper vid tillfället? De dot-uppdateringar som kommer under året innehåller alltså ingen ny råfilssupport? Eller vad menar ni?
Gammal 2019-05-17, 20:09
Flash Gordon

alfin skrev: Sorry, jag förstår inte vad ni menar. Om man köper en licens, får man då inte tillgång till andra kameror än de som supportas av den licensen man köper vid tillfället? De dot-uppdateringar som kommer under året innehåller alltså ingen ny råfilssupport? Eller vad menar ni?
Fungerar på samma sätt som gamla LR när vi köpte licensen ett år i taget.
Gammal 2019-05-17, 20:25
AWid

alfin skrev: Sorry, jag förstår inte vad ni menar. Om man köper en licens, får man då inte tillgång till andra kameror än de som supportas av den licensen man köper vid tillfället? De dot-uppdateringar som kommer under året innehåller alltså ingen ny råfilssupport? Eller vad menar ni?
Jo nya kameror läggs till vid "dot-uppdateringar". På den här sidan kan du se vilka som lades till i uppdateringen som kom i går (2019.05)
Gammal 2019-05-17, 20:55
alfin

AWid skrev: Jo nya kameror läggs till vid "dot-uppdateringar". På den här sidan kan du se vilka som lades till i uppdateringen som kom i går (2019.05)
Tack! Nu är jag med! Missförstod kanske vad de skrev ovan.
Gammal 2019-05-18, 11:04
Johan.76

Hej.

Har jag förstått det hela rätt, att man köper ON 1 1år i taget?? Eller är det en engångskostnad och sen får man alla uppdateringar. Eller måste man betala för uppdateringar också?

Må gott / Johan
Gammal 2019-05-18, 11:31
Flash Gordon

Johan.76 skrev: Hej.

Har jag förstått det hela rätt, att man köper ON 1 1år i taget?? Eller är det en engångskostnad och sen får man alla uppdateringar. Eller måste man betala för uppdateringar också?

Må gott / Johan
Det finns några alternativ. Endera köper man en version som nu 2019.5 och kommer få betala för en uppgradering när On1 2020 kommer i slutet av året om man vill uppgradera. Licens man betalt för gäller.

Om man är ny på On1 kan det vara vettigt att istället välja On1 plus pro. Väldigt mycket bra material är där och tips och tricks.

Fast starta med att ladda ner provversionen och se om du trivs med programmet. Den fungerar i en månad.

https://www.on1.com/products/photo-raw/buy/?t=2
Gammal 2019-05-18, 11:58
Johan.76

Flash Gordon skrev: Det finns några alternativ. Endera köper man en version som nu 2019.5 och kommer få betala för en uppgradering när On1 2020 kommer i slutet av året om man vill uppgradera. Licens man betalt för gäller.

Om man är ny på On1 kan det vara vettigt att istället välja On1 plus pro. Väldigt mycket bra material är där och tips och tricks.

Fast starta med att ladda ner provversionen och se om du trivs med programmet. Den fungerar i en månad.

https://www.on1.com/products/photo-raw/buy/?t=2
Tack. Är nyfiken mest. Men kan va bra att ha ett alternativ om man tröttnar på LR nån gång.
Än så länge är jag nöjd med LR. Men om jag förstått det hela rätt så får man ändå betala för uppdateringar när det gäller ON 1 ? Hänger inte riktigt med?
Eller är det bara när det kommer nya Program versioner man behöver betala. "små" uppdateringarna dom får man?

// Johan
Gammal 2019-05-18, 12:49
Flash Gordon

Johan.76 skrev: Tack. Är nyfiken mest. Men kan va bra att ha ett alternativ om man tröttnar på LR nån gång.
Än så länge är jag nöjd med LR. Men om jag förstått det hela rätt så får man ändå betala för uppdateringar när det gäller ON 1 ? Hänger inte riktigt med?
Eller är det bara när det kommer nya Program versioner man behöver betala. "små" uppdateringarna dom får man?

// Johan
Helt korrekt. En gång om året cirka kommer det en större uppdatering. Den måste man betala för. Så precis som en gång i tiden med LR måste man betala om man vill ha det senaste. Fast man måste inte. Man kan köra vidare med sin gamla version om man är nöjd. Licensen för den versionen är som sagt tills vidare.
Nu tycker jag att den senaste uppgraderingen är så stor att man nog kan kalla den en helt ny version. ON1 2019 var bra. Fast 2019.5 är mycket snabbare och allt fungerar bättre. Jag gillar arbetsflödet i ON1 och deras sätt att tänka i verktyg.
Sedan lagermasker mm. Det är som en kombination av LR och PS där allt är lättare att använda. Deras tutorials och andra kurser är verkligen toppklass.
Gammal 2019-05-18, 13:33
Johan.76

Flash Gordon skrev: Helt korrekt. En gång om året cirka kommer det en större uppdatering. Den måste man betala för. Så precis som en gång i tiden med LR måste man betala om man vill ha det senaste. Fast man måste inte. Man kan köra vidare med sin gamla version om man är nöjd. Licensen för den versionen är som sagt tills vidare.
Nu tycker jag att den senaste uppgraderingen är så stor att man nog kan kalla den en helt ny version. ON1 2019 var bra. Fast 2019.5 är mycket snabbare och allt fungerar bättre. Jag gillar arbetsflödet i ON1 och deras sätt att tänka i verktyg.
Sedan lagermasker mm. Det är som en kombination av LR och PS där allt är lättare att använda. Deras tutorials och andra kurser är verkligen toppklass.
Tusen tack för svar.

Må gott.
Gammal 2019-05-18, 13:44
Flash Gordon

Johan.76 skrev: Tusen tack för svar.

Må gott.
Tackar och bockar::::::::
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.

Tether Tools Case Air