Annons
Gammal 2002-04-20, 13:18
-------
Guest

Ja, det kan ju vara så att den ställer in vitbalansen och färgbalansen efter hur den _tror_ att himlen ska se ut...
Jag ska prova att sätta den i manuellt läge, tack så mycket för alla tips! Ska bli spännande att prova pluginen till PShop när jag kommer hem igen.
Gammal 2002-04-20, 14:53
skelett

Daniel... motsatsen till systemkamera är inte digitalkamera! *mummel*
Gammal 2002-04-21, 15:18
-------
Guest

Nää, jag får inte till det...
Lämnar tillbaka filtret, ska testa med ett annat märke och se om det bara var filtret det var fel på.
Gammal 2002-04-21, 18:24
jimh
Kodsnickare

Har du inga polariserande solglasögon? De funkar att testa med även om kurvaturen gör att det kanske inte blir riktigt 100% kvalitet. Har dock sett många kompaktkamerabilder tagna så.

Annars tycker jag det låter konstigt att du inte får till det. Jag kan iofs tänka mig att det är svårt att se effekten av filtret i displayen, dels pga den låga upplösningen och dels för att många kameror lägger på massa färgbalans- och exponeringskompensationseffekter i realtid för att det skall bli lättare att se motivet i displayen.

Men om du testar att hålla filtret framför ögat och vrida tills det bli rätt effekt och sen monterar det på objektivet, då borde det går. Och jo, naturligtvis måste allt vad automagisk vitbalans och sånt heter stängas av.
Gammal 2002-04-21, 18:28
-------
Guest

Nej, det har jag inte.
Ska man se att himlen blir sådär mörkblå bara genom att se genom filtret med ögat då?
Jag har testat det och vridit på det, men den enda skillnaden är att allting blir lite mörkare, himlen ser inte särskilt annorlunda ut heller, bara mer gråblaskig (ungefär som på fotona jag tagit). Och jag är inte färgblind. Kanske det _är_ filtret det är fel på ändå? Hm.
Gammal 2002-04-21, 18:52
jimh
Kodsnickare

Daniel Mott skrev:
Kanske det _är_ filtret det är fel på ändå? Hm.
Låter nästan så. Är det blå himmel syns effekten klart genom filtret.
Gammal 2002-04-21, 19:29
Malm

Glad
Hej Daniel,

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=20603 denna är tagen med min Olympus och ett polfilter (B+W Circular pol Multicoated) och det funka superbra.

/malm
Gammal 2002-04-21, 19:31
-------
Guest

Okej, då skyller jag ALLT på filtret... :D
Tittade på B+W-filter men de kostade ju f-n 750:-! Bizarrt!
Gammal 2002-04-22, 07:19
Jeppe
Forumvärd

Kostar att ligga på topp...tänk på oss som har 77mm....:cool:
Gammal 2002-04-22, 08:29
Maverick28

Malm skrev:
Hej Daniel,

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=20603 denna är tagen med min Olympus och ett polfilter (B+W Circular pol Multicoated) och det funka superbra.

/malm
HAr själv använt Cokins Polfilter i en "amatör" hållare med 58 mm filter diameter..
Fick murriga oc trista bilder med kass skörpa (ej digital kamera) och ett klart sämre resultat än utan filter..

Kan vara så at Cokins Polfilter i ppalst suger fett.... Har sedan använt Hoya filter med bra resultat (glas filter) så testa ett annat.

Sedan är det ju så att du skall ha solen i 90 graders vinkel för bästa reultat samt att du säkerligen har en markering på filtret sommdu vrider och "riktar" mot solen för maximal effekt.

Gammal 2002-04-22, 09:53
julgus

Maverick28 skrev:

...Kan vara så at Cokins Polfilter i ppalst suger fett.... Har sedan använt Hoya filter med bra resultat (glas filter) så testa ett annat.
....
Hej

jag upplever inte att det skulle vara något fel på Cokins filter. Har använt både A och P systemet med goda resultat, dock tillsammans med analog kamera. Med E10 har resultaten uteblivit eller i varje fall kraftigt reducerats.

Har ett Hoya polafilter 52mm för mitt 24/2.8 och effekten är direkt jämförbar med Cokin filtret.

Mvh
Johan
www.motljus.com
Gammal 2002-04-22, 10:01
andres-g

Besviken
Kommer inte solen næstan rakt bakifrån? Du trenger større vinkel (solen mer fra sidan) før att få bedre effekt.

Anders i Lofoten
Gammal 2002-04-22, 10:43
-------
Guest

/.../
Fick murriga oc trista bilder med kass skörpa (ej digital kamera) och ett klart sämre resultat än utan filter...
Precis samma sak jag upplever!

Kan vara så at Cokins Polfilter i ppalst suger fett....
Misstänker det med.

Tänk på oss som har 77mm....
Stackare! Det kan inte vara kul... ;)

Andres/anders: jag har testat på alla möjliga tider av dagen i olika vinklar och olika håll men antingen så blir det samma sak eller så blir allting lite gråmurrigt och oskarpt.

Ska lämna tillbaka filtret i dag och be att få testa ett annat märke! Återkommer med resultat.
Gammal 2002-04-22, 13:53
-------
Guest

Tjohej!

Nu ringde jag fotoaffŠren och berŠttade allt det hŠr och de svarade att de cirkulŠra filtrena frŒn Cokin _Šr_ i glas och tillverkas av Hoya. De sa att det inte var fel pŒ filtret och att jag skulle kontakta Olympus. Sagt och gjort, jag ringde Olympus.

DŠr berŠttade de att film alltid Šr instŠlld pŒ ett visst sŠtt = konstant. Medan digitalkamerar anpassar sig hela tiden efter situationen. Det Šr dŠrfšr jag inte fick nŒgon effekt med polfiltret. Fšr att fŒ det skulle jag antingen stŠlla in kamerans vitbalans i "sollŠget" vilket var nŠrmast kelvintalet pŒ film, eller stŠlla in vitbalansen automatiskt mot ett vitt kort utomhus INNAN jag satte pŒ filtret.

Nu ska jag ut och prova i det fina vŠdret! :)
Gammal 2002-04-22, 14:05
DanneL

Se där ! :cool:
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:52.

Elinchrom ELM8